Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.24.2024.2.MPU
Temat interpretacji
W zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych, wpłynął 31 stycznia 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 marca 2024 r. (data wpływu 22 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(XX. sp. z o.o. (dalej: (XX. lub Spółka) należy do międzynarodowej grupy (XY), której przedmiotem działalności jest dystrybucja wyrobów energetycznych do swoich kontrahentów. Katalog dostarczanych produktów obejmuje oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 93 i 2710 19 99 (dalej: oleje smarowe), używane w przemyśle chemicznym, oponiarskim i energetyce.
W przeszłości (XX.) nabywał ww. wyroby wewnątrzwspólnotowo i wprowadzał je do swojego składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdzie magazynował je. Następnie (XX.) dostarczał oleje smarowe do podmiotów zużywających z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Ze względu na zmiany organizacyjne w funkcjonowaniu Spółki, (XX.) zamknął skład podatkowy i tym samym zmienił dotychczasowy sposób nabycia olejów smarowych. Aktualnie, nowa organizacja polega na tym, że Spółka nabywa oleje smarowe za pomocą pośrednika prowadzącego skład podatkowy. Pośrednik ten wykonuje wszystkie obowiązki związane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem olejów smarowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a następnie magazynuje oleje smarowe w swoim składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Na tym etapie obrotu właścicielem wyrobów akcyzowych pozostaje (XX.).
W wyniku zamknięcia składu podatkowego Spółka rozpoczęła działalność jako podmiot pośredniczący. W tej sytuacji znajdujące się w składzie podatkowym pośrednika oleje smarowe są wyprowadzane ze składu podatkowego do Spółki z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w § 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień (w związku z art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy akcyzowej), a następnie dostarczane przez (XX.) do podmiotów zużywających (w związku z art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy akcyzowej). Na każdym etapie obrotu spełnione są pozostałe warunki formalne zastosowania zwolnienia z akcyzy.
W związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności jako podmiot prowadzący skład podatkowy i rozpoczęciu działalności jako podmiot pośredniczący Spółka pragnie ustalić czy działając jako podmiot pośredniczący dostarczający oleje smarowe podmiotom zużywającym z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie, które uprzednio zostały wyprowadzone ze składu podatkowego pośrednika będzie zobowiązana do złożenia jakiejkolwiek deklaracji w podatku akcyzowym.
Pytanie
Czy Spółka działając jako podmiot pośredniczący dostarczający oleje smarowe podmiotom zużywającym z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie, które uprzednio zostały wyprowadzone ze składu podatkowego pośrednika będzie zobowiązana do złożenia jakiejkolwiek deklaracji w podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
W celu ustalenia czy Spółka jest zobowiązana składać deklaracje akcyzową niezbędne jest dokonanie analizy art. 21 ustawy akcyzowej, który reguluje obowiązek składania deklaracji akcyzowej za okres miesięczny.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy akcyzowej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
- składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
- obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 21 ust. 1 ustawy akcyzowej).
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
- składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
- obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego (art. 21 ust. 2 ustawy akcyzowej).
Z przywołanego przepisu jednoznacznie wynika, że obowiązek złożenia deklaracji akcyzowej, o której mowa w art. 21 ustawy akcyzowej ciąży na podatniku.
Pojęcie podatnika na gruncie ustawy akcyzowej zostało uregulowane w art. 13. Zgodnie z tym przepisem, podatnikiem jest m.in. osoba prawna, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. Artykuł 13 ustawy akcyzowej wprawdzie wymienia szeroki katalog podmiotów uznawanych za podatnika, jednakże generalna zasada uznania podmiotu za podatnika sprowadza się do konkluzji, że podatnikiem jest podmiot dokonujący czynności opodatkowanej.
Czynności podlegające opodatkowaniu zostały z kolei wymienione w art. 8 – 9c ustawy akcyzowej. Wykonanie którejkolwiek z nich powoduje, że podmiot staje się podatnikiem podatku akcyzowego.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy Spółka stoi na stanowisku, że w przyjętym przez nią modelu działalności (opisanej w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), nie dokonuje żadnej czynności opodatkowanej. Żadna bowiem z czynności opodatkowanych wskazanych – szczególnie w art. 8 – nie jest wykonywana przez (XX.).
Najbliższa przedstawionemu stanowi faktycznemu Spółki jest czynność opodatkowana wymieniona w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej. Zgodnie z przytoczonym przepisem, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy.
W takim przypadku zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy akcyzowej, podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1. W tej sytuacji podatnikiem byłby (XX.).
Jednakże przywołana powyżej czynność opodatkowania, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej w części in fine zawiera wyłączenie dla wyrobów takich jak te, które są przedmiotem opisu stanu faktycznego. Powyższa czynność opodatkowana nie dotyczy zatem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
Zatem, biorąc pod uwagę, że przedmiotem działalności Spółki jest obrót olejami smarowymi objętymi zwolnieniem ze względu na przeznaczenie (XX.) nie wykonuje żadnej czynności opodatkowanej.
Tym samym Spółka nie będzie zobowiązana składać deklaracji akcyzowej, o której mowa w art. 21 ustawy akcyzowej, gdyż nie będzie podatnikiem.
Analogiczna sytuacja dotyczy również deklaracji, o której mowa w art. 24e ustawy akcyzowej. Wprawdzie deklaracja, o której mowa w art. 24e ww. ustawy dotyczy właśnie wyrobów akcyzowych zwolnionych, a więc także zwolnionych ze względu na przeznaczenie, niemniej jednak podmiotem zobowiązanym do jej złożenia w dalszym ciągu jest podatnik.
Tymczasem jak zostało wyżej wskazane, wymieniony w art. 8 ustawy akcyzowej katalog czynności opodatkowanych nie przewiduje przypadku, który odpowiadałby opisanemu stanowi faktycznemu. Wobec czego (XX.) nie będzie zobowiązany również składać deklaracji, o której mowa w art. 24e ustawy akcyzowej tj. kwartalnej deklaracji akcyzowej.
W ocenie Spółki, powyżej opisany stan rzeczy zmieni się dopiero w sytuacji, gdy Spółka wykona czynność opodatkowaną. Tytułem przykładu, gdy powstaną w toku jej działalności ubytki, bądź też z jakichś powodów wyroby akcyzowe utracą status zwolniony (np. ze względu na naruszone warunki zastosowania zwolnienia).
W takim przypadku Spółka będzie zobowiązana złożyć deklaracje akcyzową, o której mowa w art. 21 ustawy akcyzowej za miesiąc, w którym powstała czynność opodatkowana oraz rozliczyć akcyzę.
Podsumowując, Spółka nie będzie zobowiązana do składania jakiejkolwiek deklaracji akcyzowej, gdyż nie występuje jako podatnik podatku akcyzowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, dotyczące braku obowiązku składania deklaracji w podatku akcyzowym w przedstawionych we wniosku okolicznościach stanu faktycznego, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętych sformułowanym we wniosku pytaniem izostała wydana w oparciu o przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego oraz woparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j.Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.). Przedmiotem analizy i oceny nie była tym samym kwestia m.in. zasadności zastosowania zwolnienia, w tym warunków do jego realizacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.