Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.360.2023.1.AM
Temat interpretacji
Odbiór wyrobów akcyzowych przemieszczonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 27 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania odbioru wyrobów o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 za odbiór wyrobów akcyzowych przemieszczonych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy wpłynął 4 grudnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego, posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Główny przedmiot działalności stanowi dystrybucja surowców i produktów głównie dla przemysłu gumowego. Spółka jest dystrybutorem szeroko pojętej chemii dla przemysłu-tworzyw sztucznych, producentów klejów, farb i lakierów, chemii budowlanej, olejowego, kosmetyków, spożywczego, dodatków do żywności. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca posiada status zarejestrowanego odbiorcy.
Przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, przez Spółkę działającą jako zarejestrowany odbiorca są wyroby akcyzowe objęte kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 (wyłącznie w odniesieniu do produktów, których mniej niż 90% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)) oraz 2901 10 00, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przemieszczane w opakowaniach o pojemności:
‒200 litrów - beczki, po 4 sztuki na jednej palecie lub
‒1000 litrów - kontenery IBC typu Mauser
Wskazane powyżej wyroby dostarczane są do Spółki (zarejestrowanego odbiorcy) z wykorzystaniem systemu EMCS (z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy), gdzie po odbiorze będą wyprowadzane z „miejsca odbioru” w pierwotnych opakowaniach i dostarczane do zużywających podmiotów gospodarczych na podstawie dokumentów e-DD, w transzach i w terminach oznaczonych harmonogramami dostaw, uzgodnionymi z klientami Spółki.
W kontekście przemieszczeń ww. wyrobów zdarzają się sytuacje, w których dostawcy z innych krajów członkowskich przemieszczają wyroby w opakowaniach poniżej 210 litrów (200 litrowe beczki) z wykorzystaniem systemu EMCS. Przedmiotowe przemieszczenia, odbiory ww. wyrobów potwierdzane są przez Spółkę raportem odbioru w systemie EMCS. W związku z powyższym Wnioskodawca powziął pewne wątpliwości związane z regulacjami wynikającymi z ustawy o podatku akcyzowym oraz systemu akcyzy funkcjonującego w Polsce.
Pytanie
Czy w przypadku, w którym dostawca Spółki przemieszcza wyroby o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych (beczkach) około 200 litrowych z zastosowaniem systemu EMCS na podstawie e-AD, to czy w związku z treścią art. 40 ust. 5 oraz art. 40 ust. 5a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. U. z 2023, poz. 1542, ze zm.), dalej jako: „ustawa”, Spółka jako zarejestrowany odbiorca potwierdzając odbiór ww. wyrobów poprzez wygenerowanie raportu odbioru, dokonuje odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczonych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy w rozumieniu ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych (beczkach 200 litrowych) w procedurze zawieszonego poboru akcyzy ze składu podatkowego na terenie państwa członkowskiego do miejsca odbioru zarejestrowanego odbiorcy na terytorium kraju z zastosowaniem systemu EMCS i potwierdzeniem odbioru „raportem odbioru”.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem ust. 5a oraz art. 47 ust. 1.
Stosownie do treści art. 40 ust. 5a. W przypadku wyrobów akcyzowych:
1)o kodach CN 271012 21, 2710 12 25 i 2710 19 29,
2)o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)
- procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym został umieszczony wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania.
W pozycji 20 załącznika nr 2 do ustawy ujęto wyroby wg klasyfikacji CN - od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 to jest oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
Z kolei Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. L 283) w treści art. 20:
produkty objęte kodami CN 2710 12 do 2710 19 68 i 2710 20 do 2710 20 39 oraz 2710 20 90 (wyłącznie w odniesieniu do produktów, których mniej niż 90% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)). Jednakże przy produktach objętych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 i 2710 20 90 (wyłącznie w odniesieniu do produktów, których mniej niż 90% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włączając straty) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)), przepisy dotyczące kontroli i przemieszczania stosuje się jedynie do sytuacji, kiedy produkty te są przemieszczane luzem.
Z kolei poprzez procedurę zawieszenia poboru akcyzy ustawa definiuje - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Definicja procedury zawieszenia poboru akcyzy zawarta jest również w przepisach Dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (Dz. U. UE z 2020 r., L58/4), gdzie:
„procedura zawieszenia poboru akcyzy” oznacza procedurę podatkową stosowaną w odniesieniu do produkcji, przetwarzania, przechowywania, magazynowania lub przemieszczania wyrobów akcyzowych, przy zawieszonym poborze akcyzy.
Co do zasady system zawieszenia akcyzy umożliwia swobodny przepływ wyrobów akcyzowych w ramach Unii Europejskiej, zabezpiecza interes fiskalny państw członkowskich w związku ciążącym na wyrobach akcyzowych podatkiem akcyzowym oraz przesunięciem momentu poboru tego podatku. Dodatkowo w relacji przesunięć wyrobów akcyzowych z zawieszeniem akcyzy między krajami sprawuje funkcje prawidłowego opodatkowania w odniesieniu do miejsca faktycznej konsumpcji wyrobów akcyzowych. Poszczególne kraje UE w zakresie regulacji związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych o ww. kodach CN doprecyzowały co rozumiane jest przez wyroby akcyzowe przemieszczane luzem.
W przypadku Polski, procedurę zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem. Jednocześnie ustawodawca nie precyzuje co dokładnie rozumiane jest pod pojęciem luzem.
Dokonując analizy przywołanego przepisu należy zauważyć, iż nie zabrania on stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych wyrobów akcyzowych w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów.
Z uwagi na fakt, iż w art. 40 ust. 5, ust. 5a oraz żadnym innym przepisie ustawy o podatku akcyzowym nie zawarto zakazu przemieszczania wyrobów akcyzowych w ww. pojemnikach, uznać należy iż przedmiotowy sposób przemieszczania tych wyrobów jest dozwolony i nie stanowi naruszenia jakichkolwiek przepisów ustawy.
Doprecyzowaniem warunków związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia akcyzy dla przemieszczenia są regulacje zawarte w art. 41 ustawy, gdzie:
[1.]Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:
1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego
1a. Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
2. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy dostawy wewnątrzwspólnotowej do podmiotu nieprowadzącego składu podatkowego, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest upoważnienie wydane przez właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego Unii Europejskiej do odbioru przez nabywcę wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy (...).
Co więcej w przypadku przemieszczenia realizowanego z innego kraju członkowskiego do miejsca wskazanego w zezwoleniu dla zarejestrowanego odbiorcy w ocenie Wnioskodawcy znane jest przeznaczenie wyrobu, który nie będzie przeznaczony i oferowany jako paliwo, opał ani dodatek domieszka do paliw. Co do zasady Spółka w wielu sytuacjach nie ma wpływu na zastosowanie przez jej dostawców z innych krajów członkowskich, sytemu EMCS i przemieszczenia ww. wyrobów w beczkach 200 litrowych z zastosowaniem dokumentu e‑AD.
W ocenie Spółki wszelkie warunki formalne związane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostają zachowane. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na cel wprowadzenia art. 40 ust. 5 i ust 5a do polskiej ustawy, które są implementacja art. 20 ww. Dyrektywy.
Powyższe znajduje potwierdzenie w literaturze - przykładowo: „Przepis ten [art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym] stanowi wierną implementację art. 20 ust. 1 dyrektywy w zakresie benzyn specjalnych. Celem tych przepisów jest wskazanie, iż w przypadku benzyn specjalnych, które już zostały rozlane w pojemniki przygotowane do obrotu handlowego, ryzyko ich wykorzystania do celów napędowych lub opalowych jest na tyle niskie, że brak jest konieczności stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wprawdzie w przypadku obrotu na terenie kraju, stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika, jej zastosowanie w przypadku przemieszczania benzyn specjalnych luzem może okazać się korzystne, jeżeli zarówno dostawca jak i odbiorca prowadzą składy podatkowe (w ten sposób odbiorca zużywający benzyny specjalne do produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym może uniknąć obowiązku uzyskania norm zużycia wyrobów energetycznych opodatkowanych stawką zero, jakimi są benzyny specjalne). (...) Niemniej jednak problematyczną kwestią jest precyzyjne wskazanie, kiedy możemy uznać, że dany wyrób nie jest przemieszczany luzem. W praktyce sytuacja taka wystąpi, kiedy dany wyrobów został przelany do największego pojemnika jednostkowego, który jest dystrybuowany na rynku. Problematyczne może natomiast być uznanie za taki pojemnik kontenera o pojemności 1000 lub więcej litrów, który bardzo często jest wykorzystywany wielokrotnie. W takim przypadku, w celu wyeliminowania wątpliwości bezpiecznym rozwiązaniem byłoby stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy”. Szymon Parulski „Akcyza” komentarz 2 wydanie str. 351 i 352.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że przytaczane powyżej przepisy będące implementacją przepisów Dyrektywy nie zmieniły istotnie swojego brzmienia na przestrzeni lat. Samo zagadnienie związane z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w opakowaniach jednostkowych było przedmiotem wielu interpretacji, gdzie potwierdzano możliwość stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych przemieszczanych w opakowaniach jednostkowych.
Przykładowo w poniższych interpretacjach:
‒ Dyrektor KIS z 14-09-2020 (znak 0111-KDIB3-3.4013.127.2020.2.MK): stwierdził m.in., że: „Zaznaczenia w tym miejscy wymaga także fakt, że przepis art. 40 ust. 5 ustawy odnosi się do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29. Nie odnosi się zatem ten przepis do m.in. magazynowania tych wyrobów energetycznych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym, w którym zostały one wyprodukowane i rozlane do opakowań typu np.: paleto pojemnik o pojemności 1000 litrów, beczek o pojemności 200 litrów lub kanistrów o pojemności 20 litrów. Oznacza to, że brak jest podstaw aby uniemożliwić wyprowadzenie takich wyrobów energetycznych ze składu podatkowego i przemieścić w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy do innego składu podatkowego. Zastosowanie bowiem procedury zawieszenia pobory akcyzy, która jest prawem uwarunkowanym spełnieniem ściśle określonych procedur i warunków formalnych, daje nie tylko możliwość należytej kontroli nad tymi wyrobami ale i dotyczyć będzie wyrobów, których finalne przeznaczenie nie jest jeszcze znane (do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy). To z kolei, w ocenie Organu, pozwala umożliwić zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy także względem wyrobów które są przemieszczane w mniejszych opakowaniach. Przenosząc powyższe na grunt wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniem stwierdzić należy, że Spółce przysługiwać będzie prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 271019 29, w sytuacji w której wyroby te będą magazynowane, wprowadzane i wyprowadzane do składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych typu: paleto pojemnik (Mauser) o pojemności ok. 1000 litrów, beczka o pojemności ok. 200 litrów lub kanister o pojemności ok. 20 litrów”.
‒ Dyrektor KIS z 26-07-2017 (znak 0111-KDIB3-3.4013.67.2017.1.MK): „Podkreślić przy tym należy, że powyższy przepis nie zabrania stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy w stosunku do przemieszczanych wyrobów oznaczonych wyżej wymienionymi kodami CN w opakowaniach jednostkowych np. 5 I, 20 I, 100 I, 200 I itp. (...) Należy również wskazać, że przemieszczanie wyrobów w opakowaniach o pojemności 1000 litrów nie jest tożsame z twierdzeniem, iż wyroby te nie są przemieszczane luzem. Nie sposób zatem zgodzić się, że opakowaniem jednostkowym będzie pojemnik o pojemności 1000 litrów który nie będzie przedmiotem sprzedaży lecz z którego np. już poza składem podatkowym będzie do mniejszych opakowań rozlewany wyrób akcyzowy. W tym przypadku zdaniem Organu nadal będzie mowa o przemieszczaniu luzem wyrobów akcyzowych”.
‒ Dyrektor KIS z 22-11-2018 (znak 0111-KDIB3-3.4013.221.2018.1.PJ): „Zgodnie z opisem sprawy wyroby nabywane przez Wnioskodawcę o kodzie 2710 11 25 [tożsame z obecnym kodem CN 2710 12 25] będą przemieszczane w beczkach po ok. 200 litrów. Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy może mieć miejsce nie tylko względem wyrobów przemieszczanych luzem ale także w mniejszych opakowaniach. Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest bowiem prawem a nie obowiązkiem, i do czasu nadania u odbiorcy wyrobom ostatecznego przeznaczenia mogą one przemieszczać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy”.
‒ Dyrektor IS w Katowicach z 12-12-2016 (znak 2461-IBPP4.4513.360.2016.1.LG): „Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle przepisów akcyzowych możliwe jest przemieszczanie wyrobów akcyzowych o klasyfikacji CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 w procedurze zawieszenia pomiędzy składami podatkowymi w opakowaniach 1000 I lub innych opakowaniach jednostkowych (np. beczkach 205 I)”.
‒ Również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 22 października 2019 r. (sygn. I SA/Wr 593/19), stwierdzono że: „Ponadto organ podatkowy nie może dokonywać wykładni w sposób prowadzący do konfliktu z elementarnymi zasadami racjonalności. Wskazywanie zatem, że okolicznością wykluczającą Skarżącą z możliwości zastosowania stawki 0 zł jest przekazanie innemu podmiotowi wyrobu akcyzowego celem przelania do mniejszych butelek (który zwraca ten wyrób Skarżącej) jest okolicznością ani nie wynikającą z treści przepisu ani zgodną z racjonalnością gospodarczą. Jak słusznie wskazuje Skarżąca w skardze nietrudno wyobrazić sobie sytuację, gdy podmiot dokonujący importu wyrobów akcyzowych przekazuje je innemu podmiotowi w celu wykonania usługi transportu z miejsca importu do zakładu produkcyjnego w którym wyroby te zostaną zużyte, dokonuje samodzielnego rozlania wyrobu do mniejszych butelek czy magazynuje wyrób celem późniejszego zużycia. We wszystkich tych sytuacjach, przyjmując argumentację organu podatkowego, podatnicy nie mieliby prawa do skorzystania ze stawki 0 zł. Taki sposób wykładni należy uznać za błędny”.
Z uwagi na fakt, iż w ocenie Spółki spełnione zostaną warunki do zastosowania w stosunku do wyrobów akcyzowych procedury zawieszenia poboru akcyzy, będzie ona również tym samym uprawniona do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy i w konsekwencji przemieszczenia ich do zużywających podmiotów gospodarczych, tym samym finalnie do zastosowania stawki 0, na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
W świetle przedstawionych w niniejszym wniosku argumentów, podsumowując Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie obecnie istniejących przepisów akcyzowych, przemieszczanie wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 w opakowaniach w postaci beczek 200 litrowych, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. wyrobów przez Wnioskodawcę jako zarejestrowanego odbiorcę, zastosowanie procedury zawieszonego poboru akcyzy jest w pełni prawidłowe. Przede wszystkim:
‒ potwierdzają to istniejące interpretacje podatkowe,
‒ w przedmiotowym zakresie treść analizowanych przepisów nie uległa zmianie co do swej istoty,
‒ obowiązujące przepisy polskiej ustawy akcyzowej nie zawierają ograniczenia w zakresie przemieszczania w procedurze zawieszonego poboru akcyzy ww. wyrobów w opakowaniach jednostkowych (beczki około 200 litrów),
‒ Wnioskodawca jako podmiot, który potwierdza odbiór ww. wyrobów przemieszczanych z użyciem systemu EMCS i dokumentów e-AD, tym samym dopełnia warunków formalnych związanych z tego rodzaju przemieszczeniem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, stanowiące bezpośrednią odpowiedź na przedstawione we wniosku pytanie, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 27 złącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 20 pod kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy:
Zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy:
e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W myśl art. 2 ust 1 pkt 26 lit. a ustawy:
System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy:
Podmiot wysyłający to podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 10 ust. 3 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.
Na podstawie art. 21 ust. 2 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Jak stanowi art. 23 ust. 1-3 ustawy:
1. Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
2. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
3. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
Zgodnie z art. 40 ustawy:
1. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:
1) wyroby akcyzowe są:
a) w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:
- zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
- wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca,
- dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, w miejscu importu znajdującym się w składzie podatkowym,
b) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
c) przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który:
- nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo
- jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego,
d) przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
1a) wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu lub dostarczenia przez zużywający podmiot gospodarczy, który posiadał te wyroby i nie zużył ich do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
2) wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:
a) składu podatkowego na terytorium kraju,
b) urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który:
- nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo
- jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego,
c) podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.
3) (uchylony)
2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:
1) ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;
2) ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;
3) w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do organu celnego, który:
a) nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo
b) jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego;
4) ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który:
a) nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo
b) jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego;
5) ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do organu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który:
a) nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo
b) jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego;
6) ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
7) ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
8) przez terytorium kraju między składami podatkowymi na terytorium państw członkowskich;
9) przez terytorium kraju ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
10) w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium kraju, przez zarejestrowanego wysyłającego do:
a) składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego,
b) nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy,
c) podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
d) organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który:
- nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo
- jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego;
11) w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego, przez zarejestrowanego wysyłającego do:
a) składu podatkowego na terytorium kraju,
b) określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru tych wyrobów przez zarejestrowanego odbiorcę,
c) podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,
d) urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który:
- nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej albo
- jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego,
e) organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który:
- nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, przez terytorium kraju albo
- jest urzędem, o którym mowa w art. 329 ust. 5 rozporządzenia 2015/2447, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego, przez terytorium kraju.
2a. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli w ramach przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, wyroby te są przemieszczane przez terytorium państwa trzeciego.
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem ust. 5a i art. 47 ust. 1.
5a.W przypadku wyrobów akcyzowych:
1) o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29,
2) o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210oC i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250oC według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)
- procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
6. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.
7. Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego.
8. Procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych dla sił zbrojnych wymienionych w art. 31 ust. 1 pkt 4, jeżeli do tego przemieszczania znajdzie zastosowanie procedura bezpośrednio oparta na Traktacie Północnoatlantyckim, chyba że inne postanowienia wynikają z porozumienia zawartego z państwem członkowskim Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:
Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:
1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.
W myśl art. 41a ust. 2 pkt 1 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i d i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c.
Jak stanowi art. 45 ustawy:
1. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Mając na uwadze powyższe przepisy zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, magazynowania, w tym przechowywania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Dzięki niej - o ile są spełnione rygorystyczne warunki określone w przepisach - obowiązek podatkowy nie przekształca się w zobowiązanie podatkowe. W uproszczeniu dzięki zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, możliwe jest odsunięcie w czasie zapłaty akcyzy.
W tym miejscu należy zauważyć, że status zarejestrowanego odbiorcy nie uprawnia do magazynowania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy ani nie uprawnia do wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Z tego względu zarejestrowany odbiorca jest zobowiązany do rozpoznania zobowiązania podatkowego w momencie odbioru wyrobów akcyzowych. Celem bowiem instytucji zarejestrowanego odbiorcy jest możliwość nabywania wyrobów akcyzowych od dostawcy z innego państwa członkowskiego bez obowiązku zapłaty akcyzy w państwie dostawcy.
Co do zasady procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie względem wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy (wyjątek określony w art. 40 ust. 6 ustawy nie ma w niniejszej sprawie zastosowania). W sytuacji będącej przedmiotem wniosku, nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe znajdują się w załączniku nr 2 do ustawy.
Art. 40 ust. 5a ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że w przypadku wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Przepisy dotyczące procedury zawieszenia poboru akcyzy stanowią implementację Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG (Dz.Urz.UE.L 2009 Nr 9, str. 12) [zastąpioną Dyrektywą Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającą ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz.UE.L 2020 Nr 58, str. 4)] oraz Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L 283 z 31.10.2003, str. 51, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. l, str. 405, z późn. zm.).
Zarówno przepisy krajowe jak i unijne nie definiują pojęcia „przemieszczania luzem”, niemniej zgodnie z wyjaśnieniami z 11 stycznia 2007 r. Komisji Europejskiej, przemieszczenie luzem oznacza przewóz niepakowanego wyrobu transportowanego w kontenerach stanowiących integralną część środka transportu (wagony-cysterny, statki-cysterny itp.) lub w zbiornikach ISO albo w pojemnikach o pojemności przekraczającej 210 litrów.
W opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że działają jako zarejestrowany odbiorca, który nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po ich odbiorze, wyprowadza z miejsca odbioru i przemieszcza do zużywających podmiotów gospodarczych. Wskazali Państwo, że kontekście przemieszczeń ww. wyrobów zdarzają się sytuacje, w których dostawcy z innych krajów członkowskich przemieszczają wyroby w opakowaniach poniżej 210 litrów (200 litrowe beczki) z wykorzystaniem systemu EMCS. Przedmiotowe przemieszczenia, odbiory ww. wyrobów potwierdzane są przez Spółkę raportem odbioru w systemie EMCS.
W świetle powyższego powzięli Państwo wątpliwość, czy w przypadku, w którym dostawca Spółki przemieszcza wyroby o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych (beczkach) około 200 litrowych z zastosowaniem systemu EMCS na podstawie e-AD, to czy w związku z treścią art. 40 ust. 5 oraz art. 40 ust. 5a ustawy, Spółka jako zarejestrowany odbiorca potwierdzając odbiór ww. wyrobów poprzez wygenerowanie raportu odbioru, dokonuje odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu ustawy.
Odnosząc się do tych wątpliwości, zauważyć należy, że stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest co do zasady ściśle uregulowanym prawem a nie obowiązkiem. Jeśli zatem jej stosowanie jest dobrowolne i tylko od podmiotów ją stosujących zależy czy ją zastosują, godząc się przy tym na szereg rygorystycznych wymagań, to w ocenie Organu brak jest racjonalnych podstaw aby w uniemożliwić danemu podmiotowi dokonanie takiego nabycia wyrobów w opakowaniach poniżej 210 litrów, w sytuacji gdy spełnia on wszystkie pozostałe warunki umożliwiające zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy, a wyroby są przeznaczone do dalszej dystrybucji.
Zdaniem Organu nie ma przeszkód aby umożliwić dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy podmiotem będącym dostawcą z innego kraju członkowskiego, a zarejestrowanym odbiorcą wyrobów w pojemnikach o pojemności mniejszej niż 210 litrów, który następnie dostarcza je innym podmiotom, zgodnie ze swoimi uprawnieniami. Zastosowanie bowiem procedury zawieszenia poboru akcyzy w takiej sytuacji, która jest prawem uwarunkowanym spełnieniem ściśle określonych procedur i warunków formalnych, daje nie tylko możliwość należytej kontroli nad tymi wyrobami, ale i dotyczyć będzie wyrobów, które są przeznaczone do dalszej dystrybucji już po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Przenosząc powyższe na grunt przedstawionych przez Państwa wątpliwości należy podzielić Państwa stanowisko, że w przypadku gdy Państwa dostawca przemieszcza wyroby o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25, 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych (beczkach) około 200 litrowych z zastosowaniem systemu EMCS na podstawie e-AD, to w sytuacji potwierdzenia przez Państwa odbioru wskazanych powyżej wyrobów akcyzowych poprzez wygenerowanie raportu odbioru, dokonują Państwo odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko względem przedstawionego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego opisu sprawy i sformułowanego pytania przez Zainteresowanego. Przedmiotem analizy i oceny nie była zatem m.in. spełnienie pozostałych warunków do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz dalsze postępowanie z nabytymi wyrobami akcyzowymi (po dokonaniu ich odbioru).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa we własnym stanowisku interpretacji indywidualnych Organ zauważa, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą wyłącznie konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.