Interpretacja indywidualna z dnia 29 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.376.2023.2.AM
Temat interpretacji
Obowiązki w podatku akcyzowym w związku z produkcją energii elektrycznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, dotyczące zakresu prowadzonej ewidencji ilościowej energii elektrycznej oraz obowiązku rozliczenia podatku akcyzowego od wytwarzanej we własnym zakresie energii elektrycznej w deklaracjach miesięcznych (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2), jest prawidłowe.
Ponadto informuję, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3, nr 4, nr 5 oraz nr 6 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 19 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków i praw związanych z wytwarzaniem i zużywaniem energii elektrycznej wpłynął 22 grudnia 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 lutego 2024 r. (wpływ 27 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca - X S.A. z siedzibą w B (dalej również „Spółka” lub „X”) jest podmiotem, którego podstawowym przedmiotem działalności, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1309 z pózn. zm. - dalej „Ustawa”), jest prowadzenie likwidacji kopalń, zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym, w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalni, zagospodarowywanie majątku likwidowanej kopalni, zbędnego majątku przedsiębiorstwa górniczego, tworzenie nowych miejsc pracy. X S.A. utrzymuje i zabezpiecza zlikwidowane wyrobiska kopalniane przed w/w zagrożeniami, wykorzystując w tym celu m.in. pompy i inne urządzenia zabezpieczające. (…). Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego. Na realizację powyższych zadań Spółka otrzymuje środki publiczne.
Poza działalnością w zakresie likwidacji kopalń Spółka prowadzi również działalność związaną z dystrybucją energii elektrycznej. Działalność ta prowadzona jest w oparciu, o udzieloną przez Prezesa URE koncesję nr (…) z dnia (…) 2011 r. Zgodnie z przedmiotową koncesją udzielona została zgoda na prowadzenie przez X S.A. działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej na terenach gmin: A, B, C.
Kolejnymi decyzjami Prezesa URE wprowadzono zmiany do koncesji na dystrybucję energii elektrycznej w których:
‒poszerzony został obszar wykonywanej działalności koncesyjnej o gminę D (pompownia (…)) - decyzja nr (…) z dnia (…) 2012 r.
‒poszerzony został obszar wykonywanej działalności koncesyjnej o gminę E (…) - decyzja nr (…) z dnia (…) 2015 r.
Decyzją z dnia (…) 2015 roku nr (…) - poszerzono obszar wykonywanej działalności w zakresie obrotu energią elektryczną na teren całego kraju.
Decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (…) 2012 r. nr (…), Spółka została wyznaczona Operatorem Systemu Dystrybucyjnego Elektroenergetycznego nieposiadającego bezpośredniego połączenia z siecią przesyłową, na okres od (…) 2012 r. do (…) 2030 r.
Spółka w zakresie swojej działalności gospodarczej związanej z dystrybucją energii elektrycznej realizuje obowiązki operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, którego sieć nie posiada bezpośrednich połączeń z siecią przesyłową, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.) oraz posiadanych koncesji.
Obecnie, działalność związana z dystrybucją energii elektrycznej jak i działalność koncesjonowana polegająca na dystrybucji energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do sieci Spółki prowadzona jest na terenie funkcjonowania Oddziałów Spółki. Przyjęto podział na obszary dystrybucji który związany jest z odmiennymi kosztami prowadzenia działalności dystrybucyjnej, jak również wynika z obowiązku prowadzenia przez Oddziały Spółki odrębnych ksiąg rachunkowych oraz sporządzania odrębnych sprawozdań finansowych. Sprawozdanie finansowe Spółki obejmuje dane łączne wszystkich Oddziałów. Dla potrzeb taryfy dla dystrybucji energii elektrycznej wprowadzony został podział wynikający z kosztów przeniesionych [na] zakup usług dystrybucji od OSD do którego przyłączona jest sieć dystrybucyjna Spółki (… S.A.) w zależności od grupy taryfowej na podstawie, której dokonywane są rozliczenia pomiędzy OSD a Spółką. W chwili obecnej odbiorcami energii elektrycznej są wyłącznie odbiorcy prowadzący działalność gospodarczą, zasilani na średnim i niskim napięciu. Aktualnie Spółka nie posiada odbiorców grupy taryfowej G tj. odbiorców wykorzystujących energię elektryczną na potrzeby gospodarstw domowych. Działalność ta nie jest finansowana środkami publicznymi.
W związku z prowadzoną działalnością w dniu (...) 2023 roku, Spółka sfinansowała ze środków własnych i uruchomiła własną instalację OZE z wykorzystaniem hydrogeneratora o mocy (...) kW. Hydrogenerator wytwarza energię elektryczną, zużywaną przez Spółkę wyłącznie na jej własne potrzeby, tj. zasila on pompy co pozwala ograniczyć ilość energii elektrycznej jaką należało by zakupić od dostawcy. Dzięki pracy tego urządzenia zmniejszono zapotrzebowanie na zewnętrzne dostawy prądu, a to przełożyło się na mniejsze koszty zakupu energii elektrycznej i usług dystrybucyjnych. Wdrożenie w Spółce nowych, innowacyjnych rozwiązań ma doprowadzić do oszczędności energii co wpisuje się w kierunki wytyczone przez Komisję Europejską, która wskazała ścieżkę transformacji energetycznej Europy, której celem jest neutralność klimatyczna. Hydrogenerator umożliwia produkcję na własne potrzeby energii elektrycznej pochodzącej z wód kopalnianych. Urządzenie wykorzystuje energię kinetyczną spadającej wody z poziomu (...) m na poziom (...) m. Strumień wody po wyjściu z dysz kierowany jest do wirnika, przez który wytworzony regulowany moment obrotowy przekazywany jest następnie na wał turbiny. Kontrolowana prędkość obrotowa wału turbiny przekazywana jest następnie do generatora, w którym powstaje źródło energii elektrycznej. Przedmiotowa instalacja nie jest podłączona do sieci lokalnego OSD, energia elektryczna wytwarzana jest przy udziale samoczynnie spadającej wody i nie wykorzystuje się przy tym energii zakupionej od Dostawcy energii elektrycznej. Wytwarzana energia elektryczna nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii elektrycznej, lecz jest wyłącznie zużywana przez Spółkę na własne potrzeby.
Łączna moc generatorów produkujących energię elektryczną, która jest następnie zużywana przez Spółkę na jej własne potrzeby, nie przekracza obecnie progu 1 MW. W przyszłości Spółka planuje uruchomienie kolejnych hydrogeneratorów jak również planuje zainstalować panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej. Również w tych przypadkach wytworzona przez Spółkę energia elektryczna nie będzie podlegała dalszej odprzedaży jak i nie będzie wpuszczana do sieci nadwyżka wyprodukowanej i niezużytej energii elektrycznej, bowiem instalacja nie będzie podłączona do sieci dystrybucyjnej. Zainstalowane urządzenie będą posiadać możliwość odczytu wytworzonej jak i zużytej energii odnawialnej. Na tym tle, Spółka chce ustalić, jaki zakres obowiązków na gruncie podatku akcyzowego ciąży na niej jako podmiocie wytwarzającym i zużywającym energię elektryczną - każdorazowo na własne potrzeby, gdy planowana produkcja energii elektrycznej jest nakierowana przede wszystkim na zaspokajanie własnych potrzeb, a nie w celu jej sprzedaży.
W uzupełnieniu wniosku (dotyczącym pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2) wskazali Państwo ponadto, że:
‒ zgodnie z art. 2 pkt. 12 ustawy z dnia 20 lutego o odnawialnych źródłach energii (dalej: ustawa OZE) za hydroenergię uważana jest energia mechaniczna wód, z wyłączeniem energii uzyskiwanej z pracy pompowej w elektrowniach szczytowo-pompowych lub elektrowniach wodnych z członem pompowym. Hydrogenerator zainstalowany w wyrobiskach dołowych na poziomie (...) m pompowni stacjonarnej „…” Oddziału Centralnego Zakładu Odwadniania Kopalń produkuje energię elektryczną z wykorzystaniem energii mechanicznej wód dołowych (do produkcji wykorzystywana jest energia wody dołowej spadającej rurociągiem (...) z wyrobisk dołowych na poziomie (...) m). która napędza turbinę hydrogeneratora. Woda dołowa z poziomu (...) m stanowiąca źródło energii dla hydrogeneratora jest pochodzenia naturalnego i nie jest związana z prowadzenie odwadniania wyrobisk dołowych na poziomie (...) m pompowni „…". W związku z powyższym energia wytwarzana poprzez hydrogenerator jest hydroenergią w rozumieniu ustawy OZE;
‒ Spółka składa deklaracje miesięczne AKC-4/H z tytułu zużywania i sprzedaży energii elektrycznej. Energię elektryczną wytworzoną przez hydrogenerator Spółka zużywa wyłącznie na własne potrzeby. Spółka zatem nie dokonuje sprzedaży wytwarzanej przez hydrogenerator energii;
‒ Spółka na dzień dzisiejszy posiadana jeden tego typu hydrogenerator. Ponadto w Spółce zabudowane są małe generatory spalinowe zasilane olejem napędowym stanowiące źródło zasilania awaryjnego dla urządzeń wymagającej wysokiej pewności zasilania tj. urządzeń systemów ogólnozakładowej łączności telefonicznej oraz systemów dyspozytora ruchu zakładu górniczego. Generatory te uruchamiane są wyłącznie w czasie przerw w dostawach energii elektrycznej. W czasie normalnej pracy pozostają wyłączone. Łączna ilość zabudowanych agregatów prądotwórczych w przedsiębiorstwie to (...) szt. o łącznej mocy (...) kW;
‒ hydrogenerator zainstalowany jest w wyrobiskach dołowych na poziomie (...) m pompowni stacjonarnej „...” Oddziału Centralnego Zakładu Odwadniania Kopalń. Hydrogenerator przyłączony jest bezpośrednio do instalacji elektroenergetycznej pompowni „...” na nap. (...) kV. Energia elektryczna wytworzona przez generator wykorzystywana jest na potrzeby własne wytwarzania (obwody potrzeb własnych hydrogeneratora przyłączone są bezpośrednio do generatora energii elektrycznej) oraz na potrzeby własne związane z prowadzeniem procesu odwadniania wyrobisk dołowych. Energia elektryczna wytworzona przez hydrogenerator i wprowadzona do instalacji elektroenergetycznej pompowni „...” stanowi różnicę pomiędzy energią wytworzoną na zaciskach generatora, a energią zużywaną na potrzeby własne generatora związane z potrzebami technologicznymi wytwarzania energii elektrycznej przez hydrogenerator. Do potrzeb własnych generatora zalicza się zasilanie w energię elektryczną urządzeń kontroli, sterowania i automatyki urządzenia, oraz pracę urządzeń pomocniczych takich jak siłowniki i pompy związane z odprowadzeniem wody kopalnianej ze zbiornika dolnego hydrogeneratora do chodników wodnych pompowni. Energia elektryczna wprowadzona do instalacji elektroenergetycznej pompowni pomniejsza dostawy tej energii elektrycznej z sieci lokalnego operatora sieci dystrybucyjnej, którym jest (…) S.A. (dalej OSD). Energia elektryczna wytworzona przez hydrogenerator i wprowadzona do instalacji własnej wykorzystywana jest na procesy związane z odwadnianiem wyrobisk dołowych prowadzonym w ramach zabezpieczenia kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym. Zgodnie z układem elektroenergetyczne pompowni „...” całość energii wytworzonej z hydrogeneratora, wprowadzonej do instalacji elektroenergetycznej pompowni, zużywana jest na potrzeby przewietrzania wyrobisk dołowych, odwadniania oraz pracy maszyny wyciągowej z wraz urządzeniami pomocniczymi. Energia elektryczna wytworzona z hydrogeneratora nie jest wyprowadzana do sieci OSD oraz nie podlega sprzedaży nabywcom końcowym.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2)
1) Czy Spółka ma obowiązek prowadzić ewidencję ilościową dla całej wyprodukowanej energii elektrycznej (o której mowa w art. 138h ustawy akcyzowej), czy też z uwagi na opisany model wytwarzania i zużywania energii, znajdzie zastosowanie wyłączenie z obowiązku prowadzenia tej ewidencji w zakresie produkcji energii elektrycznej dla generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW zużywanej przez Spółkę?
2) Czy Spółka zobowiązana jest do rozliczania podatku akcyzowego od wytwarzanej i zużywanej energii na cele wymienione w stanie faktycznym, w szczególności, czy Spółka ma obowiązek wykazywania tej energii w składanych deklaracjach miesięcznych AKC-4/H (z art. 24 ustawy akcyzowej) w zakresie energii elektrycznej?
Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie dotyczącym pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2)
Spółka ma obowiązek prowadzić ewidencję ilościową dla całej wyprodukowanej energii elektrycznej (o której mowa w art. 138h ustawy akcyzowej). Nie znajdzie tu zastosowania wyłączenie z obowiązku prowadzenia tej ewidencji w zakresie produkcji energii elektrycznej dla generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW zużywanej przez Spółkę.
Spółka zobowiązana jest do rozliczania podatku akcyzowego od wytwarzanej i zużywanej energii na cele wymienione w stanie faktycznym, w szczególności Spółka ma obowiązek wykazywania tej energii w składanych deklaracjach miesięcznych AKC-4/H (z art. 24 ustawy akcyzowej) w zakresie energii elektrycznej.
Od momentu uzyskania koncesji Spółka zobowiązana jest do rozliczania podatku akcyzowego z tytułu zużycia przez nią energii elektrycznej lub ewentualnie jej sprzedaży na rzecz nabywców końcowych.
Jak wynika z art. 9 ust. 1 AKC, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 AKC, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Artykuł 11 ust. 2 AKC stanowi, że wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że zasadniczo przedmiotem opodatkowania energii elektrycznej akcyzą jest obrót nią lub jej zużycie. Katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu, zawarto w art. 9 ust. 1 AKC. Do tych czynności należy między innymi sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju oraz zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję lub przez podmiot nieposiadający koncesji, który energię tą wyprodukował.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 AKC, Spółka miała obowiązek zarejestrowania się na potrzeby akcyzy. Jak stanowi jednak art. 16 ust. 7a ust. 1 AKC - Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma jednak zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Jak stanowi art. 138h ust. 1 AKC - ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
Na mocy ust. 2 tej regulacji - przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 AKC.
Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Należy jednak wskazać, że obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy jak i w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach, gdzie nie zaistnieje konieczność efektywnej zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł) jak i w przypadku, gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem. Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego Spółka jest i będzie podatnikiem z tytułu zużycia energii elektrycznej.
Nabywa bowiem energię elektryczną z przeznaczeniem na potrzeby własne oraz w celu obrotu (handlu) nią. Spółka również wytwarza energię elektryczną przez hydrogenerator z przeznaczeniem na potrzeby własne, nie w celu jej odprzedaży. Zdaniem Spółki, ciąży na niej obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej wyprodukowanej energii elektrycznej w tym również w zakresie produkcji energii elektrycznej z generatorów produkujących energię elektryczną, która jest następnie zużywana przez Spółkę na jej własne potrzeby, nie przekraczającą progu 1 MW.
Zatem Spółka zobowiązana jest składać miesięczną deklarację (w tym z załącznikiem w AKC‑4/H, o którym mowa w art. 24 AKC), w której wykazałaby zarówno wyroby opodatkowane akcyzą, jak i energię zwolnioną od akcyzy (w zakresie produkcji energii elektrycznej z generatorów produkujących energię elektryczną, która jest następnie zużywana przez Spółkę na jej własne potrzeby, nie przekraczającą progu 1 MW).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 2, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:
a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),
c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1, 3 i 4 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
4. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do
sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436, ze zm.).
Zgodnie z art. 138h ust. 1 i ust. 2 ustawy:
1.Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
2.Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika, na zasadach wynikających z art. 24 ustawy oraz obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy przewidział również możliwość stosowania wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych i ewidencyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.
Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z uprzednim obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej i w tym zakresie ustawodawca przewidział pewne wyłączenie (art. 16 ust. 7a ustawy).
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, niezależnie od rodzaju posiadanej koncesji oraz sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu (art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy).
Jak wskazano wyżej, z tytułu dokonania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą na podatniku ciąży obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru oraz obliczania i wpłaty akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym m.in. nastąpiło zużycie energii elektrycznej w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy (zużycia energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję) oraz w przypadku sprzedaży o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy na warunkach określonych w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W deklaracji tej, składającej się z formularza głównego AKC-4 i formularza szczegółowego AKC-4/H, co do zasady należy uwzględnić wszystkie dokonane w danym okresie rozliczeniowym czynności opodatkowane akcyzą, w tym także te objęte zwolnieniem. W deklaracji uwzględnia się bowiem zarówno czynności od których należy zapłacić podatek akcyzowy jak i zwolnienia, jeśli w danym okresie rozliczeniowym miały zastosowanie, co nie jest przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia, tj. w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2.
Na podatniku jak w niniejszej sprawie dokonującym sprzedaży i zużycia energii elektrycznej, w tym zużycia wytworzonej energii elektrycznej we własnym zakresie ciąży także obowiązek prowadzenia ewidencji, o czym stanowi art. 138h ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiadają Państwo koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej na terenie całego kraju. W zakresie swojej działalności gospodarczej związanej z dystrybucją energii elektrycznej realizują Państwo obowiązki operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, którego sieć nie posiada bezpośrednich połączeń z siecią przemysłową, zgodnie z zapisami ustawy Prawo energetyczne oraz posiadanych przez Państwa koncesji.
Jak również wynika z opisu sprawy, uruchomili Państwo własną instalację OZE z wykorzystaniem hydrogeneratora o mocy (...) kW, który produkuje energię elektryczną zużywaną przez Państwa wyłącznie na własne potrzeby.
W świetle powyższego i przedstawionych okoliczności stwierdzić należy, że są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, w której powinni Państwo uwzględnić cały opisany we wniosku obrót energią elektryczną oraz jej zużycie niezależnie od tego czy jest ona nabywana czy wytwarzana we własnym zakresie.
W sprawie, jak słusznie Państwo zauważają, nie znajdzie zastosowania wyłączenie o którym mowa w art. 138h ust. 2 ustawy, bowiem nie są Państwo podmiotem wskazanym w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Są Państwo bowiem podatnikiem podatku akcyzowego, składają Państwo deklaracje w zakresie zużywania i sprzedaży energii elektrycznej, oraz posiadają Państwo koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji energii elektrycznej, a więc nie są Państwo podmiotem uprawnionym do skorzystania z tego wyłączenia nawet jeżeli moc wszystkich posiadanych generatorów nie przekracza 1 MW.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powyższe wyjaśnienia, należy wskazać, że są Państwo również zobowiązani do rozliczania podatku akcyzowego od wytwarzanej i zużywanej energii elektrycznej, w szczególności do wykazywania tej energii w składanych przez Państwa deklaracjach miesięcznych.
Co prawda, ustawodawca na podstawie art. 24 ust. 3 ustawy wprowadził możliwość zwolnienia z tego obowiązku podmioty o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, jednakże jak już zostało wskazane wyżej - Państwo do grupy tych podmiotów nie należą.
Jak wynika z uzupełnionego opisu sprawy, dokonują Państwo czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym - sprzedaży energii elektrycznej jako podmiot posiadający koncesję na obrót energią elektryczną i zużycia energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję - z tytułu których składają Państwo deklaracje miesięczne. Zatem składając deklarację z tytułu tych czynności, powinni Państwo ujmować w tej deklaracji również energię elektryczną, która została wytworzona w hydrogeneratorze i zużyta na własne potrzeby.
Zatem zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że są Państwo zobowiązani do rozliczenia podatku akcyzowego od energii elektrycznej wytwarzanej w hydrogeneratorze i zużywanej na własne potrzeby, dokonując tego rozliczenia w składanych deklaracjach miesięcznych na podstawie art. 24 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętej treścią pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2 i udzielono jej wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego. Zatem kwestie przedstawione przez Państwa we własnym stanowisku, nieobjęte treścią wskazanych powyżej pytań nr 1 i nr 2, nie były przedmiotem analizy.
Organ informuje, że w zakresie pytań nr 3, nr 4, nr 5 i nr 6 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.