Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.367.2023.2.AM
Temat interpretacji
Wygaśnięcie obowiązku podatkowego i niepowstanie zobowiązania podatkowego wobec wyrobu akcyzowego objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy zużytego do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wygaśnięcia obowiązku podatkowego i niepowstania zobowiązania podatkowego wobec wyrobu akcyzowego objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy zużytego do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, wpłynął 8 grudnia 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 lutego 2024 r. (wpływ 8 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X sp. z o.o. (dalej: X lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji tytoniu do palenia (tytoniu rekonstruowanego) oraz wyrobów nowatorskich. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję i magazynowanie tytoniu do palenia oraz wyrobów nowatorskich.
Do celów produkcji tytoniu do palenia Spółka wykorzystuje susz tytoniowy. W trakcie procesu produkcji tytoniu do palenia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powstają pozostałości tytoniu do palenia (tytoniu rekonstruowanego), które dotychczas Spółka utylizowała po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Jednakże, w chwili obecnej Spółka chciałaby wykorzystywać znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pozostałości tytoniu do palenia do dalszych celów produkcyjnych. W tym zakresie Spółka zamierza ww. pozostałości tytoniu do palenia w postaci tytoniu rekonstruowanego zmielić do postaci pyłu tytoniowego o średnicy cząstek poniżej 0,4 mm. Tego rodzaju pył tytoniowy stanowi susz tytoniowy zgodnie z wydawanymi Wiążącymi Informacjami Akcyzowymi (…). Następnie pył tytoniowy byłby magazynowany przez Spółkę i w dalszej kolejności wykorzystywany ponownie do celów wytworzenia tytoniu rekonstruowanego bądź do wytworzenia wyrobów nowatorskich (wkład tytoniowy znajdujący się w wyrobie nowatorskim jest wykonany z tytoniu rekonstruowanego). Ponowne wykorzystanie pozostałości tytoniu do palenia do celów produkcji wyrobów akcyzowych zwiększy efektywność produkcji.
Spółka rozważa czy istnieje możliwość takiego wykorzystania pozostałości tytoniu rekonstruowanego do celów produkcji w składzie podatkowym.
Pytanie
Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, jeżeli pozostałości tytoniu do palenia znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostaną wykorzystane do wyprodukowania suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego, to czy na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej obowiązek podatkowy powstały w stosunku do pozostałości tytoniu wygaśnie i nie powstanie zobowiązanie podatkowe w związku ze zużyciem tego wyrobu do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, jeżeli pozostałości tytoniu do palenia znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostaną wykorzystane do wyprodukowania suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego, to na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej obowiązek podatkowy powstały w stosunku do pozostałości tytoniu wygaśnie i nie powstanie zobowiązanie podatkowe w związku ze zużyciem tego wyrobu do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.
Uzasadnienie
a) Zużycie do wyprodukowania innego wyrobu
Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy ulega zakończeniu: „z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym”. Przy czym, jak wskazuje dalsza część tego przepisu: „zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu”.
W świetle powyższego, aby art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej miał zastosowanie musi dojść do zużycia wyrobu akcyzowego objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym.
W analizowanym przypadku powyższy warunek zostanie spełniony gdyż znajdujący się w procedurze zawieszenia tytoń do palenia zostanie wykorzystany do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego tj. suszu tytoniowego.
Należy zauważyć, że susz tytoniowy jest wyrobem akcyzowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej. Przepis ten wskazuje, że za wyroby akcyzowe uznaje się, że wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy”.
Susz tytoniowy jest wyrobem znajdującym się w poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej, która wskazuje: 45. bez względu na kod CN Susz tytoniowy
Jednocześnie, w analizowanym przypadku nie ma wątpliwości, że dochodzi do zużycia pozostałości tytoniu do palenia do wytworzenia nowego wyrobu akcyzowego, gdyż w ramach procesu produkcyjnego pozostałości suszu tytoniowego zostaną zmielone do postaci pyłu tytoniowego. Jest to więc bezpośrednie wykorzystanie do celów produkcji.
b) Brak zobowiązania podatkowego
Art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej wskazuje, że zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.
Zgodnie z art. 4 Ordynacji podatkowej obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
Natomiast art. 5 Ordynacji podatkowej wskazuje, że zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
W analizowanym przypadku obowiązek podatkowy powstanie w związku z wyprodukowaniem pozostałości tytoniu rekonstruowanego w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Ze względu na produkcję wykonaną w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyrób ten po jego wyprodukowaniu będzie znajdował się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i nie powstanie zobowiązanie w podatku akcyzowym. Jednocześnie, w związku ze zużyciem tego wyrobu do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego - suszu tytoniowego - wygaśnie obowiązek podatkowy oraz nie powstanie zobowiązanie w podatku akcyzowym zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej.
c) Interpretacje indywidualne
Należy zauważyć, że w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdzana jest możliwość szerokiego zastosowania art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej.
Przykładowo:
‒w interpretacji indywidualnej z dnia 4 sierpnia 2023 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.184.2023.1.MAZ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydający interpretację potwierdził, że spalanie olejów fuzlowych na terenie składu podatkowego, stanowiące ich zużycie do produkcji innego wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego), nie powoduje powstania zobowiązania podatkowego, natomiast obowiązek podatkowy wygasa,
‒w interpretacji indywidualnej z dnia 11 maja 2023 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.78.2023.1.MAZ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydający interpretację potwierdził, że spalanie alkoholu etylowego na terenie składu podatkowego, stanowiące jego zużycie do produkcji innego wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego), nie powoduje powstania zobowiązania podatkowego, natomiast obowiązek podatkowy wygasa,
‒w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2016 r. o sygn. IBPP4/4513-278/16-1/BP Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydający interpretację potwierdził, że zużycie w składzie podatkowym olejów bazowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 do produkcji preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 3403, sprzedawanych jako oleje smarowe do silników spalinowych oraz jako oleje przekładniowe, oleje hydrauliczne lub inne, powoduje, że zobowiązane podatkowe w odniesieniu do zużytych olejów bazowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy.
W świetle powyższego, jeżeli wyrób akcyzowy znajdujący się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest bezpośrednio zużywany do celów produkcji (staje się składnikiem gotowego wyrobu) to art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej będzie miał zastosowanie.
d) Podsumowanie
Podsumowując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, jeżeli pozostałości tytoniu do palenia znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zostaną wykorzystane do wyprodukowania suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego, to na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej obowiązek podatkowy powstały w stosunku do pozostałości tytoniu wygaśnie i nie powstanie zobowiązanie podatkowe w związku ze zużyciem tego wyrobu do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem zadanego pytania, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 42 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wskazano „papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki”, bez względu na kod CN.
W poz. 45 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wskazano „susz tytoniowy”, bez względu na kod CN.
W załączniku nr 2 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 27, bez względu na kod CN, wymieniono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.
Jak wynika z art. 99 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN tytoń do palenia.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 9b ust. 1 ustawy:
W przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
2)sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupę producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1145), zwaną dalej „grupą producentów”, organizację producentów surowca tytoniowego wpisaną do rejestru organizacji producentów na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych, zwaną dalej „organizacją producentów”, oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;
3)import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;
4)zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;
5)zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich;
6)nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub producenta surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.
Jak wynika z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 11a ustawy:
W przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
1)nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;
2)wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;
3)zużycia suszu tytoniowego;
4)nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupa producentów, organizacja producentów lub producent surowca tytoniowego, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;
5)powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.
Jak stanowi art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:
1)wyroby akcyzowe są:
a)w składzie podatkowym, w tym również (…)
Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W myśl art. 45 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Państwa wątpliwość dotyczy kwestii wygaśnięcia obowiązku podatkowego i niepowstania zobowiązania podatkowego w związku z wykorzystaniem tytoniu do palenia do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego - suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy w pierwszej kolejności wskazać, że - co do zasady - zużycie wyrobów akcyzowych powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, nawet jeżeli jest dokonywane w składzie podatkowym. W takiej sytuacji zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku określonym w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, czego konsekwencją będzie przekształcenie obowiązku podatkowego w skonkretyzowane zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie z dniem zużycia wyrobu powstanie obowiązek wpłaty dziennej akcyzy w związku z tą czynnością, a podatnikiem w takim przypadku staje się podmiot prowadzący skład podatkowy.
Zauważyć należy, że ustawodawca przewidział także zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, które wywoła ten skutek, że nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wygasa. Będzie to następowało w przypadku, gdy wyrób akcyzowy zostanie zużyty do produkcji innego wyrobu akcyzowego - będzie składnikiem/komponentem nowo wyprodukowanego wyrobu akcyzowego, ale także będzie zużyty w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu. Mechanizm ten ma za zadanie zachowanie jednokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych. Należy bowiem zauważyć, że w takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje zasadniczo w odniesieniu do wyrobu akcyzowego wytworzonego z udziałem surowca stanowiącego wyrób akcyzowy (por. komentarz do art. 42 ustawy o podatku akcyzowym: M. Zimny, Komentarz Akcyza, CH Beck; M. Kałka, U. Ksieniewicz, Podatek Akcyzowy Komentarz, Unimex; wyrok WSA w Poznaniu z 18.02.2021 r., sygn. akt III SA/Po 492/20).
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) wynika, że prowadzą Państwo działalność w zakresie produkcji tytoniu do palenia (tytoniu rekonstruowanego) oraz wyrobów nowatorskich. Ponadto są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i posiadają Państwo zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obejmujące produkcję i magazynowanie tytoniu do palenia oraz wyrobów nowatorskich.
Do celów produkcji tytoniu do palenia wykorzystują Państwo susz tytoniowy. W trakcie procesu produkcji tytoniu do palenia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powstają pozostałości tytoniu do palenia (tytoniu rekonstruowanego), które dotychczas utylizowali Państwo po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Jak również wskazali Państwo we wniosku, obecnie chcieliby Państwo wykorzystywać znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pozostałości tytoniu do palenia do dalszych celów produkcyjnych. W tym zakresie zamierzają Państwo pozostałości tytoniu do palenia w postaci tytoniu rekonstruowanego zmielić do postaci pyłu tytoniowego o średnicy cząstek poniżej 0,4 mm. Tego rodzaju pył tytoniowy - zgodnie z tym co Państwo wskazali – stanowić będzie susz tytoniowy. Następnie wytworzony pył tytoniowy byłby przez Państwa magazynowany i w dalszej kolejności wykorzystywany ponownie do celów wytworzenia tytoniu rekonstruowanego (tytoniu do palenia) bądź do wytworzenia wyrobów nowatorskich (wkład tytoniowy znajdujący się w wyrobie nowatorskim jest wykonany z tytoniu rekonstruowanego).
W świetle powyższego, opisane przez Państwa wykorzystanie pozostałości tytoniu do palenia znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do wyprodukowania suszu tytoniowego w postaci pyłu tytoniowego (który zgodnie z przedstawionym opisem sprawy jest wyrobem akcyzowym) będzie w ocenie Organu zużyciem wyrobu akcyzowego do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego. Zatem znajdzie w tym wypadku zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy. Okoliczności sprawy pozwalają stwierdzić, że wykorzystanie pozostałości tytoniu do palenia znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie będzie skutkować powstaniem zobowiązania podatkowego, a powstały na wcześniejszym etapie względem tego tytoniu do palenia obowiązek podatkowy wygaśnie.
Tym samym Państwa stanowisko, ściśle względem zadanego we wniosku pytania, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętej treścią przedstawionego we wniosku pytania i udzielono jej wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, w tym w oparciu o określoną przez Państwa klasyfikację co do rodzaju poszczególnych wyrobów akcyzowych objętych wnioskiem.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji powołali się Państwo na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.