Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.3.2024.2.AM
Temat interpretacji
Uznanie za podatnika podatku akcyzowego i opodatkowanie sprzedaży czystego glikolu i gliceryny.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 5 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania podatkiem akcyzowym czynności nabycia i odsprzedaży wyrobów nieakcyzowych w postaci glikolu propylenowego lub gliceryny oraz nieuznania Pana za podatnika akcyzy z tytułu realizacji tych czynności, wpłynął 5 stycznia 2024 r. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 stycznia 2024 r. (wpływ 23 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje m.in. sprzedaży detalicznej wyrobów akcyzowych w postaci płynu do papierosów elektronicznych zakupionych od krajowych producentów. Zakupione od producentów wyroby akcyzowe są z zapłaconą akcyzą i z naniesionymi banderolami podatkowymi.
Ponadto, Wnioskodawca w tych samych miejscach sprzedaży detalicznej oferuje do sprzedaży czysty glikol propylenowy (dalej: „glikol”) lub czystą glicerynę, które nie zostały zmieszane z innymi substancjami. Glikol i gliceryna, oferowane są do sprzedaży w jednostkowych opakowaniach detalicznych.
Wnioskodawca dokonuje zakupu glikolu i gliceryny od producentów lub dystrybutorów krajowych. Zakup glikolu i gliceryny nie jest zakupem wyrobu akcyzowego. Kontrahenci Wnioskodawcy nie odprowadzają z tytułu produkcji glikolu i gliceryny podatku akcyzowego i nie nanoszą banderol podatkowych na te produkty.
Wnioskodawca, oferuje do sprzedaży glikol i glicerynę bez jakiejkolwiek ingerencji w ich skład lub właściwości.
Wnioskodawca, w każdym czasie jest w stanie przedstawić dokumenty zakupu glikolu i gliceryny (ze wskazaniem podmiotu sprzedającego) oraz karty charakterystyki produktu. Wnioskodawca, w prowadzonym miejscu sprzedaży detalicznej nie dokonuje i nie zezwala na dokonywanie jakichkolwiek czynności związanych z zakupionym przez klienta glikolem i gliceryną.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan ponadto, że objęte wnioskiem wyroby w postaci czystego glikolu propylenowego i czystej gliceryna przez firmę kupowane są jako wyrób nieakcyzowy. Bez jakiejkolwiek ingerencji w towar, wyroby te, są dalej odsprzedane w obrocie detalicznym jako wyroby nieakcyzowe.
Tak więc, w dotychczasowej działalności firmy, wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Produkty te, kupowane są przez firmę od dostawców krajowych jako produkt nieakcyzowy. Jeżeli w wezwaniu Organ czyni rozróżnienie pomiędzy produktami (wyrobami nazwanymi we wniosku) na akcyzowe i pozostałe, to glikol propylenowy i gliceryna są produktami pozostałymi. Czytelnie wynika to tak z brzmienia definicji płynu do papierosów elektronicznych jak i z orzecznictwa (III SA/GI 392/23 wyrok WSA w Gliwicach z 2023.09.18).
Dla czystego glikolu propylenowego i czystej gliceryny, firma nie występowała (a co za tym idzie nie uzyskała) Wiążącej Informacji Akcyzowej. Nie została wydana także odmowa w przedmiotowym wniosku oraz w sprawie nie toczy się postępowanie. Wniosek o Interpretację Indywidualną stosowania przepisów z zakresu podatku akcyzowego związany jest z wątpliwością firmy w zakresie definicji zawartej w ustawie o podatku akcyzowym.
Pytanie
Czy w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę opisanych wyrobów (czysty glikol lub czysta gliceryna) niezmieszanych z jakimikolwiek innymi substancjami oraz dalszej ich odsprzedaży - czynności te będą podlegały akcyzie, a w konsekwencji, czy firma powinna być traktowana jako podatnik akcyzy z tytułu ich realizacji? Dla bezpieczeństwa, przy interpretacji wskazującej na konieczność objęcia glikolu i gliceryny podatkiem akcyzowym, czy powstanie obowiązku podatkowego następuje u Wnioskodawcy?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.): Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Zgodnie z brzemieniem tego przepisu, od 1 stycznia 2023 r., płynem do papierosów elektronicznych są wszelkie roztwory, w tym bazy do tych roztworów, przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych.
Przepis ten precyzuje również, że roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Jednocześnie, dla uznania danego roztworu za płyn do papierosów, nie ma znaczenia kod CN tego roztworu (zgodnie z poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy). Zaznaczenia wymaga, że wprowadzona w powyższej nowelizacji ustawy zmiana, definiuje płyn do papierosów elektronicznych jako roztwór, czyli w powszechnym rozumieniu tego pojęcia, jednorodną mieszaninę dwóch lub więcej związków chemicznych.
Tymczasem ani gliceryna, ani glikol (jako czyste, niezmieszane z innymi substancje) takimi mieszaninami nie są. Zatem nie spełniają one przesłanki wynikającej z przedmiotowej definicji. W stosunku do poprzedniego stanu prawnego, w ww. nowelizacji doprecyzowano również pojęcie „przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych” zgodnie z ratio legis tego przepisu. Oznacza to, że warunkiem zakwalifikowania wyrobu jako płyn do e-papierosów jest jego użycie albo możliwość takiego użycia w papierosach elektronicznych, wynikająca z jego składu i właściwości fizykochemicznych. Poszczególne komponenty, które nie stanowią roztworu lub ich skład i właściwości fizykochemiczne nie wskazują na użycie w papierosach elektronicznych w celu efektywnej konsumpcji, jak np. sama gliceryna czy sam glikol propylenowy, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.
Zatem, zakup i sprzedaż tych produktów nie podlega regulacją ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji, mając na uwadze opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że nabycie oraz sprzedaż czystego glikolu lub czystej gliceryny (niebędących roztworami, a czystymi, niezmieszanymi z jakimikolwiek innymi substancjami, jak wynika to wprost z opisu sprawy i zostało uwarunkowane w treści zadanego pytania) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Co więcej, z uwagi na to, iż substancje takie jak glikol i gliceryna znajdują szerokie zastosowanie w różnych branżach, w tym m.in. w branży kosmetycznej, farmaceutycznej i spożywczej, uznanie, iż jako substancje czyste (niezmieszane z innymi substancjami) spełniają cechy właściwe dla płynu do e-papierosów byłoby sprzeczne z opisanym wyżej celem ustawodawcy oraz prowadziłoby do nałożenia na przedsiębiorców reprezentujących wymienione branże nieuzasadnionych i niewspółmiernych do charakteru ich działalności obciążeń.
Dodatkowo, z uwagi na powszechne występowanie wskazanych produktów w całej gospodarce, egzekwowanie wypełniania obowiązków akcyzowych przez wymienione branże byłoby w praktyce niemożliwe. W zakresie Interpretacji klasyfikacji glikolu i gliceryny, patrz: Interpretacja Indywidualna z 03-04-2023 0111-KDIB3-3.4013.25.2023.1.JS.
Niniejszy wniosek jest tym bardziej zasadny, gdyż mimo ugruntowanej definicji płynu do papierosów elektronicznych, licznych informacji płynących z Ministerstwa Finansów w zakresie definiowania glikolu i gliceryny jako wyrobów nieakcyzowych z uwagi na to, że nie jest to roztwór.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, dotyczące braku opodatkowania opisanych w stanie faktycznym wyrobów nieakcyzowych i nieuznania Pana za podatnika, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.
W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:
Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności handlowej oferuje Pan do sprzedaży produkty w postaci czystego glikolu propylenowego oraz czystej gliceryny.
Produkty te nie są zmieszane z innymi substancjami i oferowane są do sprzedaży w jednostkowych opakowaniach detalicznych. Nadto, oferuje Pan do sprzedaży glikol propylenowy i glicerynę bez jakiejkolwiek ingerencji w jej skład lub właściwości
W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego, z którym Organ jest związany wskazał Pan, że ww. produkty nie są wyrobami akcyzowymi. Czysty glikol propylenowy i czysta gliceryna są przez Pana nabywane jako wyroby nieakcyzowe i bez jakiejkolwiek ingerencji w towar, wyroby te odsprzedaje Pan w obrocie detalicznym jako wyroby nieakcyzowe.
Ponadto wskazał Pan, że nie występował Pan oraz nie uzyskał Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA), nie została wydana odmowa WIA oraz nie toczy się w tej sprawie postępowanie.
W świetle przedstawionych okoliczności Pana wątpliwości dotyczą stwierdzenia czy czynności nabycia oraz dalszej odsprzedaży czystego glikolu propylenowego lub czystej gliceryny, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a tym samym czy będzie Pan traktowany jako podatnik akcyzy z tytułu ich realizacji. Ponadto, w przypadku konieczności objęcia glikolu i gliceryny podatkiem akcyzowym, Pana wątpliwość dotyczy stwierdzenia, czy powstaje u Pana obowiązek podatkowy.
Zdaniem Organu skoro wskazał Pan, że nabywany i odsprzedawany czysty glikol propylenowy i czysta gliceryna nie są wyrobami akcyzowymi, a Organ, w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany opisem stanu faktycznego, to stwierdzić należy, że w świetle przedstawionych przez Pana okoliczności stanu faktycznego nabycie oraz odsprzedaż objętych wnioskiem wyrobów nieakcyzowych w postaci czystego glikolu propylenowego i czystej gliceryny nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a tym samym nie będzie Pan traktowany jako podatnik z tytułu ich realizacji.
Pana stanowisko, ściśle w odpowiedzi na postawione pytanie w ramach przedstawionego opisu stanu faktycznego, należy zatem uznać za prawidłowe.
Ze względu na uznanie przez Organ, że czynności nabycia i odsprzedaży czystego glikolu propylenowego i czystej gliceryny (będących wyrobami nieakcyzowymi) nie będą opodatkowane podatkiem akcyzowym, analiza dalszej części zadanego przez Pana pytania, dotycząca powstania obowiązku podatkowego w związku z powyższymi czynnościami, staje się bezprzedmiotowa.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego we wniosku pytania Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanych produktów: czystego glikolu propylenowego oraz czystej gliceryny, które nie są wyrobami akcyzowymi. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że przedmiotowy czysty glikol oraz czysta gliceryna nie są wyrobami akcyzowymi) stanowiła element opisu stanu faktycznego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę - i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.
Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.