Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej jako podmiot zużywający w zakresie olejów smarowych zwolnionych od akcyzy oraz warunków jakie należy s... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.292.2023.1.MAZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.292.2023.1.MAZ

Temat interpretacji

Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej jako podmiot zużywający w zakresie olejów smarowych zwolnionych od akcyzy oraz warunków jakie należy spełnić dla zastosowania zwolnienia od akcyzy tych olejów

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 21 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości prowadzenia działalności gospodarczej jako podmiot zużywający w zakresie olejów smarowych zwolnionych od akcyzy oraz warunków jakie należy spełnić dla zastosowania zwolnienia od akcyzy tych olejów, wpłynął 21 września 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (dalej także jako: „Wnioskodawca”) jest czołowym producentem środków smarnych klasyfikowanych do poz. CN 2710 19 71 - 99. Spółka jest podmiotem, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie składów podatkowych, posiada stosowne zabezpieczenia akcyzowe, zaś swoją działalność prowadzi na terenie kraju w kilku lokalizacjach posiadających status składów podatkowych.

Spółka zamierza zająć się szeroko pojętym serwisem smarowania maszyn i urządzeń u swoich klientów w systemie outsourcingu. Jedną z gałęzi działalności Spółki w ramach posiadanych kompetencji jest sprzedaż środków smarnych, tj. handel i dystrybucja dla przemysłu. Spółka zamierza swoją działalność serwisową (usługową) dla klientów realizować poprzez zużywanie środków smarnych na potrzeby smarowania urządzeń – jako podmiot zużywający w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99 będą każdorazowo przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Spółka na potrzeby świadczonych usług zamierza utworzyć u swoich kluczowych klientów punkty/odziały serwisowe, poprzez które zamierza realizować usługi gospodarki smarowniczej tj. obsługę profilaktyki utrzymania ruchu zakładu klienta. Klient nie posiada własnych służb dedykowanych temu procesowi obsługowemu i zleca w całości ten proces „na zewnątrz” do Spółki. Spółka zapewnia wszelkie elementy tej obsługi – od siły roboczej pracowników, poprzez środki smarne do procesu, poprzez diagnostykę eksploatowanych olejów i ich pielęgnację (np. odwadnianie), aż po zagospodarowanie olejów odpadowych.

Na potrzeby realizacji ww. usługi, Spółka zamierza wysyłać oleje ze swoich składów podatkowych do punktów/oddziałów serwisowych w procedurze zwolnienia z akcyzy, gdzie będzie funkcjonować jako tzw. „podmiot zużywający” w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Przemieszczanie olejów smarowych w ramach tego scenariusza realizowane będzie poprzez wystawienie przez Spółkę elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) w momencie wyprowadzenia oleju ze składu podatkowego Spółki oraz po złożeniu stosownego zabezpieczenia akcyzowego. Po odbiorze oleju w punkcie/oddziale serwisowym, Spółka występując jako „podmiot zużywający” zobowiązana będzie do sporządzenia raportu odbioru i wykazania ubytków wyrobów akcyzowych, jeżeli takowe się pojawią.

Celem realizacji wyżej opisanej usługi Spółka, występując jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, dokona aktualizacji swojego zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), wskazując w nim wszystkie adresy działalności akcyzowej podmiotu w zakresie czynności zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia z akcyzy, wskaże kody CN zużywanych wyrobów akcyzowych oraz średnie miesięczne ilości zużywanych olejów. Spółka występując jako podmiot zużywający będzie również zobowiązana do prowadzenia stosownej ewidencji, o której mowa w art. 138f [ust. 1] pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym [ustawa z dnia z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023, poz. 1542; zwana dalej: „ustawą o podatku akcyzowym” lub „ustawą akcyzową”]oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.

W punktach/oddziałach serwisowych osoby odpowiedzialne materialnie za stany magazynowe, dokonają rozchodu oleju według jego faktycznego zużycia, po uprzednim podpisaniu protokołów przez obie strony (Spółka – Klient) oraz po wpisaniu odpowiednich danych do ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy. Klient podpisuje protokół odbioru robót serwisowych, w którym wskazane będą również ilości faktycznie zużytych olejów przez Spółkę do urządzeń. Protokół ten stanie się podstawą do obliczenia wartości usługi i wystawienia faktury. Faktura będzie wystawiana przez Spółkę na łączną wartość dotyczącą usługi i wartości zużytych materiałów (olejów).

Pytania

1.  Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka jako podmiot prowadzący skład podatkowy może jednocześnie prowadzić działalność gospodarczą jako podmiot zużywający w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie?

2.  Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę dla zastosowania zwolnienia określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego [rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1891)], w sytuacjach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym ustanawiają oraz precyzują m.in. dwie odrębne instytucje: składu podatkowego oraz podmiotu zużywającego.

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy akcyzowej:

„skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego”.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy akcyzowej, podmiotem prowadzącym skład podatkowy jest:

„podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego”.

Natomiast podmiotem zużywającym w świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej, jest podmiot:

a)   mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b)   niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

-art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

-art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Dla celów realizacji przyszłej usługi, z punktu widzenia akcyzy, niezbędne jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy „podmiot prowadzący skład podatkowy” może być jednocześnie „podmiotem zużywającym” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

W tym miejscu należy wskazać również na treść art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym:

„Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający”.

W rezultacie zwolnieniu od akcyzy może podlegać przemieszczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do punktu/oddziału niemającego takiego statusu również w sytuacji, gdy zarówno skład, jak i punkt/oddział są prowadzone przez jeden podmiot (tj. czynności dostarczenia nie towarzyszy transakcja sprzedaży). W takiej bowiem sytuacji podmiot prowadzący obydwa magazyny będzie działał z jednej strony jako podmiot prowadzący skład podatkowy, z drugiej zaś będzie występował jako podmiot zużywający.

Analiza wskazanych wyżej przepisów prowadzi do jednoznacznego wniosku, że powyższe statusy są odrębnymi instytucjami, przy czym nie ma żadnych przeszkód prawnych dla równoległego prowadzenia działalności obejmującej więcej niż jeden taki status, tj. operator składu może być jednocześnie podmiotem zużywającym - po spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w ustawie. Wskazać w tym miejscu należy, że podmiot prowadzący skład podatkowy nie posiada z samego faktu prowadzenia składu podatkowego statusu „podmiotu zużywającego”, ale może się o taki status ubiegać po spełnieniu dodatkowych warunków przewidzianych w ustawie o podatku akcyzowym.

Pierwszym takim warunkiem jest dokonanie przez Spółkę zgłoszenia rejestracyjnego (aktualizacji) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych za pośrednictwem platformy PUESC, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym:

„Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów”.

Zgłoszenie powinno zostać więc złożone przez Spółkę przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zaś zgłoszenie powinno obejmować dane, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (w tym zawierać m.in. nazwę podmiotu, adres jej siedziby, określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy).

Zgłoszenia rejestracyjnego (aktualizacji) Spółka powinna dokonać do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (art. 16 ust. 2b ustawy akcyzowej), a w przypadku zmiany danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym Spółka jest obowiązana zgłosić zmianę właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana (art. 16 ust. 4 ustawy akcyzowej).

Kolejnym wymogiem niezbędnym do prowadzenia przez Spółkę działalności jako „podmiot zużywający” będzie prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym:

„Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzi podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00”.

Ewidencja, o której mowa powyżej, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD (art. 138f ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Kwestie techniczne związane z prowadzeniem ewidencji akcyzowych, w tym ewidencji wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zostały łącznie określone w art. 138p i 138q ustawy o podatku akcyzowym, zaś jej szczegółowe dane zostały wskazane przez ustawodawcę w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150).

Mając na uwadze powyższe, w świetle wskazanych wyżej przepisów, nie może budzić wątpliwości, że Spółka prowadząc działalność jako podmiot prowadzący skład podatkowy może jednocześnie prowadzić taką działalność jako podmiot zużywający w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie [tak też: Szymon Parulski, Akcyza. Komentarz. LEX]. Spółka będzie zobowiązana przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (jego aktualizacji) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych za pośrednictwem platformy PUESC oraz do prowadzenia stosownej ewidencji, o której mowa w przepisach ustawy o podatku akcyzowym oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.

Końcowo Spółka wskazuje, że w zakresie możliwości równoczesnego działania podmiotu prowadzącego skład podatkowy jako podmiotu zużywającego (i pośredniczącego) wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 8729, jak również pozytywnej odpowiedzi udzielił Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 30.10.2009 r., sygn. AE3/8012/3/FLL/09/9034 oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 07.05.2010 r., sygn. IBPP3/443-99/10/PK.

Ad 2.

Zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1891), zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycję CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

„Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

(...)

6)importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)importu przez podmiot zużywający, lub

8)zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Ustawodawca wprowadza określone warunki do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od podatku akcyzowego, które zostały zawarte w treści art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy, a więc:

-art. 32 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)  objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2)  przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3)(uchylony).

-art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

-art. 32 ust. 12 ustawy, zgodnie z którym:

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

-art. 32 ust. 13 ustawy, zgodnie z którym:

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

W świetle wskazanych wyżej przepisów prawa, Spółka jak wskazała w opisie zdarzenia przyszłego będzie występować zarówno jako podmiot prowadzący skład podatkowy (podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, z którego wyroby zwolnione będą dostarczane), jak i podmiot zużywający wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie w ramach planowanej usługi outsourcingu (po uprzednim złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego - jego aktualizacji) w CRPA.

Na Spółce jako podmiocie prowadzącym skład podatkowy ciążyć będą więc następujące obowiązki:

-    Spółka będzie zobowiązana do każdorazowego wystawienia dokumentu e-DD, tj. elektronicznego dokumentu, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

-    w przypadku niedostępności Systemu EMCS PL2, Spółka będzie zobowiązana do wystawienia dokumentu zastępującego e-DD;

-    Spółka będzie zobowiązana do złożenia stosownego zabezpieczenia akcyzowego przed przemieszczeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

-    Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia stosownej ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy;

-    oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99 będą każdorazowo przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Na Spółce jako podmiocie zużywającym ciążyć będą natomiast następujące obowiązki:

-     przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie, Spółka będzie zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (jego aktualizacji) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych za pośrednictwem platformy PUESC;

-    Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia stosownej ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy;

-    Spółka będzie zobowiązana do zakończenia przemieszczania w sposób i w terminie przewidzianym w przepisach ustawy o podatku akcyzowym;

-    Spółka zużyje w ramach planowanej usługi outsourcingu oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99 wyłącznie do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Końcowo Spółka informuje, że stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku o interpretację było już przedmiotem analizy Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 07.05.2010 r., sygn. IBPP3/443-99/10/PK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem sformułowanych pytań, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1, pod kodem CN 2710, wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Określenie skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Użyte w ustawie określenie podmiot prowadzący skład podatkowy oznacz podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:

Użyte w ustawie określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy stanowi, że:

Użyte w ustawie określenie dokument zastępujący e-DD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Określenie podmiot zużywający oznacza podmiot:

a)  mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b)  niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

-art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

-art. 32 ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)  produkcja wyrobów akcyzowych;

2)  wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)  import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)  importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

b)  importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)  przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)  nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)  wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)  wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)  wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)  wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)  wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)  dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

W art. 16 ust. 2b ustawy wskazano, że:

Zgłoszenie rejestracyjne jest dokonywane do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych, zwaną dalej „PUESC”.

Jak stanowi art. 16 ust. 4 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podmiot, który dokonał zgłoszenia, jest obowiązany zgłosić zmianę właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przy czym w takim przypadku przepisy ust. 2b i 2c stosuje się odpowiednio. W przypadku śmierci przedsiębiorcy i kontynuowania działalności po jego śmierci obowiązanym do zgłoszenia zmiany jest:

1)  zarządca sukcesyjny, w przypadku gdy zarząd sukcesyjny został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy;

2)  osoba, o której mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, dokonująca czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy, w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy.

W myśl § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1891; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień”):

Zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy - jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)    dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2)    dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3)    dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

6)    importu przez podmiot pośredniczący, lub

7)    importu przez podmiot zużywający, lub

8)    zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9)zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)  objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a)  w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2)  przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a)  w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3)  (uchylony).

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

W myśl art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy:

Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzi podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Zgodnie z art. 138f ust. 2 ustawy:

Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że Spółka jest podmiotem, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie składów podatkowych, posiada stosowne zabezpieczenia akcyzowe, zaś swoją działalność prowadzi na terenie kraju w kilku lokalizacjach posiadających status składów podatkowych. Spółka zamierza zająć się szeroko pojętym serwisem smarowania maszyn i urządzeń u swoich klientów w systemie outsourcingu. Jedną z gałęzi działalności Spółki w ramach posiadanych kompetencji jest sprzedaż środków smarnych, tj. handel i dystrybucja dla przemysłu. Spółka zamierza swoją działalność serwisową (usługową) dla klientów realizować poprzez zużywanie środków smarnych na potrzeby smarowania urządzeń – jako podmiot zużywający w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99 będą każdorazowo przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Wnioskodawca na potrzeby świadczonych usług zamierza utworzyć u swoich kluczowych klientów punkty/odziały serwisowe, poprzez które zamierza realizować usługi gospodarki smarowniczej tj. obsługę profilaktyki utrzymania ruchu zakładu klienta. Na potrzeby realizacji ww. usługi, Spółka zamierza wysyłać oleje ze swoich składów podatkowych do punktów/oddziałów serwisowych w procedurze zwolnienia z akcyzy, gdzie będzie funkcjonować jako tzw. „podmiot zużywający” w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Przemieszczanie olejów smarowych w ramach tego scenariusza realizowane będzie poprzez wystawienie przez Spółkę elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD) w momencie wyprowadzenia oleju ze składu podatkowego Spółki oraz po złożeniu stosownego zabezpieczenia akcyzowego. Po odbiorze oleju w punkcie/oddziale serwisowym, Spółka występując jako „podmiot zużywający” zobowiązana będzie do sporządzenia raportu odbioru i wykazania ubytków wyrobów akcyzowych, jeżeli takowe się pojawią. Celem realizacji wyżej opisanej usługi Spółka, występując jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, dokona aktualizacji swojego zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), wskazując w nim wszystkie adresy działalności akcyzowej podmiotu w zakresie czynności zużywania wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do zwolnienia z akcyzy, wskaże kody CN zużywanych wyrobów akcyzowych oraz średnie miesięczne ilości zużywanych olejów. Spółka występując jako podmiot zużywający będzie również zobowiązana do prowadzenia stosownej ewidencji, o której mowa w art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Państwa wątpliwości – wyrażone w zadanych pytaniach – dotyczą:

-    możliwości prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej jako podmiot zużywający w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, w sytuacji prowadzenia składu podatkowego przez Spółkę (pytanie nr 1);

-    warunków jakie musi spełnić Spółka dla zastosowania zwolnienia od akcyzy określonego w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień (pytanie nr 2).

Mając na uwadze przywołane przepisy, Organ pragnie zauważyć, że przepis § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień reguluje możliwość zwolnienia od akcyzy m.in. olejów smarowych oznaczonych kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, gdy są przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Z kolei Wnioskodawca podał w opisie zdarzenia przyszłego, że do usług smarowania urządzeń zamierza zużywać oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 99, które będą przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Powyższe informacje zawarte w opisie zdarzenia przyszłego wskazują, że z uwagi na przeznaczenie olejów smarowych o podanych kodach CN, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla tych olejów, z tym wszakże zastrzeżeniem, że spełni pozostałe warunki wskazane w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W pierwszej kolejności wymagane jest, aby nabycie (dostarczenie) lub zużycie tych olejów smarowych, które mają korzystać ze zwolnienia od akcyzy odbyło się w jeden ze sposobów wskazanych w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy. Spółka podała, że oleje smarowe zamierza wysyłać ze swoich składów podatkowych do punktów/oddziałów serwisowych, gdzie będzie funkcjonować jako podmiot zużywający. Oznacza to, że w takiej sytuacji mamy do czynienia z przypadkiem wskazanym w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy. Co do zasady nie ma przeszkód, aby Spółka, prowadząc na terytorium kraju składy podatkowe, a przy tym zużywając opisane oleje smarowe do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, posiadała zarazem status podmiotu zużywającego (dokonując zużycia wyrobów akcyzowych w innym miejscu niż skład podatkowy). Zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy definicja podmiotu zużywającego wskazuje, że taki status posiada podmiot:

-mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,

-zużywający wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie na cele uprawniające do tego zwolnienia.

Należy przy tym pamiętać, że chcąc prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, Spółka będzie zobowiązana – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów – do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy. Wnioskodawca będzie również zobowiązany do prowadzenia ewidencji tych olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 – 99 zgodnie z art. 138f ustawy. Sposób prowadzenia ewidencji oraz szczegółowy zakres danych jakie powinny się w niej znaleźć zawarty został w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150, ze zm.). Przy czym należy zauważyć, że obowiązek prowadzenia ewidencji tych olejów smarowych ma wprawdzie charakter bezwzględny, jednak jego spełnienie nie stanowi warunku do posiadania statusu podmiotu zużywającego i nie stanowi warunku dla zastosowania zwolnienia.

Natomiast uzyskanie statusu podmiotu zużywającego wymaga, aby wyroby akcyzowe były objęte zwolnieniem od akcyzy i wykorzystane na cele uprawniające do tego zwolnienia. Dlatego w niniejszej sprawie, aby oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 – 99 korzystały ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, niezbędne jest spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy (warunki wskazane w art. 32 ust. 12 i 13 ustawy dotyczą sytuacji, gdy podmiotem zużywającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej).

W art. 32 ust. 5 ustawy zawarte zostały warunki zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, dotyczące zabezpieczenia akcyzowego, przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenia przemieszczania. Zatem w przedstawionych okolicznościach sprawy znajdzie zastosowanie art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy i Spółka (jako podmiot prowadzący skład podatkowy) będzie zobowiązana do objęcia wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia (wskazanych we wniosku olejów smarowych) zabezpieczeniem akcyzowym. Natomiast przemieszczenia tych olejów smarowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenia przemieszczania Spółka powinna dokonać zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Z kolei przepis art. 32 ust. 6 ustawy dotyczy obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 5-7 ustawy. Zatem Spółka będzie zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych olejów smarowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.

Reasumując – w zakresie objętym pytaniem nr 1 – należy stwierdzić, że prowadząc skład podatkowy Spółka może prowadzić również działalność gospodarczą jako podmiot zużywający w zakresie opisanych we wniosku olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 – 99 zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przy czym przed wykonaniem pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, Spółka będzie zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (lub jego aktualizacji) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Reasumując – w zakresie objętym pytaniem nr 2 – należy stwierdzić, że dla skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 – 99, na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, Spółka, jako podmiot prowadzący składy podatkowe, będzie zobowiązana do:

-    przeznaczenia tych olejów do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników;

-    złożenia zabezpieczenia akcyzowego przed przemieszczeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

-    przemieszczania tych olejów smarowych na podstawie dokumentu e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD w przypadku niedostępności Systemu.

Z kolei występując jako podmiot zużywający, Spółka będzie zobowiązana do:

-    dokonania zgłoszenia rejestracyjnego (lub jego aktualizacji) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

-    zakończenia przemieszczania w sposób i w terminie przewidzianym w przepisach ustawy o podatku akcyzowym;

-    wykorzystania olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71 - 99 wyłącznie do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, że choć na Spółce będzie ciążył obowiązek prowadzenia odpowiednich ewidencji w zakresie objętych wnioskiem olejów smarowych, niemniej jak wskazano wyżej, obowiązek ten nie stanowi warunku zwolnienia od akcyzy i tym samym nie ma to wpływu na całościową ocenę Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383; dalej jako: Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

•    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.