Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia energii elektrycznej oraz prawidłowego sposobu definiowania okresu dla momentu je... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.284.2023.2.JSU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.284.2023.2.JSU

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia energii elektrycznej oraz prawidłowego sposobu definiowania okresu dla momentu jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:

  - prawidłowe – w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla zużywanej energii elektrycznej wytwarzanej w generatorach, których łączna moc nie przekroczy 1 MW (pytanie nr 1 i 2);

  - nieprawidłowe – w zakresie określenia momentu jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej (pytanie nr 3 i 4).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 12 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego energii elektrycznej oraz prawidłowego sposobu definiowania okresu dla momentu jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej, wpłynął 12 września 2023 r.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 października 2023 r. (data wpływu 30 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest polskim rezydentem podatkowym, który prowadzi na terenie Rzeczpospolitej Polskiej działalność z zakresu obsługi logistyczno-magazynowej oraz wynajmu powierzchni biurowych (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”).

W celu zabezpieczenia ciągłego i prawidłowego procesu funkcjonowania Spółki i wykonywanych przez nią zadań, przed niespodziewaną jak i planowaną przerwą w dostawie energii elektrycznej, Spółka posiada cztery generatory napędzane olejem napędowym oraz jeden generator w postaci instalacji fotowoltaicznej. Moc posiadanych generatorów mieści się w przedziale (…). Łączna moc wszystkich posiadanych przez Spółkę generatorów przekracza 1 MW. Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej. Generatory napędzane olejem napędowym są używane okazjonalnie na wypadek awarii zasilania lub podczas okresowych przeglądów technicznych.

Natomiast generator w postaci instalacji fotowoltaicznej działa w sposób ciągły (gdy jest dostarczane promieniowanie słoneczne).

Spółka prowadzi w okresach miesięcznych ewidencję ilości wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej wraz z ewidencją generatorów wykorzystanych do jej produkcji. Ewidencja jest prowadzona w formie elektronicznej. Z prowadzonej ewidencji jednoznacznie wynika, czy w danym miesiącu Spółka używała lub nie używała jednocześnie odpowiednią ilość generatorów, których łączna moc przekroczyła 1 MW.

Generatory zasilane olejem napędowym, od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości, wytwarzają energię elektryczna, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współdziałających ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana wyłącznie na potrzeby własne Spółki.

Generator w postaci instalacji fotowoltaicznej wytwarza energię elektryczną, która dotychczas służy zaspokojeniu potrzeb własnych Spółki. Jednakże generator w postaci instalacji fotowoltaicznej jest podłączony do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, w sytuacji kiedy wystąpi nadwyżka wytworzonej energii nad zapotrzebowaniem na nią. Spółka zawarła umowę z operatorem energetycznym na odbiór nadwyżki energii elektrycznej z wyprodukowanej instalacji fotowoltaicznej.

Pytania

1. Czy Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej wynikającego z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 1178 z późn. zm.) w przypadku, gdy posiada wiele generatorów (zasilanych olejem napędowym od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości) o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, lecz w danym momencie (miesiącu) jednocześnie wykorzystuje do wytworzenia energii elektrycznej jedynie część tych generatorów, o łącznej mocy nie przekraczającej 1 MW?

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo, że Pytanie oznaczone nr 1 dotyczy wyłącznie sytuacji, w której została wyprodukowana i zużyta energia elektryczna wyłącznie przez generatory zasilane olejem napędowym od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

2. Czy Spółka będzie korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej wynikającego z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 1178 z późn. zm.) w przypadku, gdy będzie użytkować wiele generatorów, które zasilane są olejem napędowym (od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości), oraz jednocześnie generatora wykorzystującego energie promieniowania słonecznego, których łączna moc generatorów przekroczy 1 MW, lecz w danym momencie (miesiącu) jednocześnie wykorzystywać będzie do wytworzenia energii elektrycznej jedynie część z tych generatorów, o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW?

3. Czy Spółka prawidłowo definiuje moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej jako okres jednego miesiąca?

4. W razie udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 3, czy Spółka powinna definiować moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej jako okres jednego dnia zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy możliwe będzie skorzystanie z zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia, w sytuacji wytwarzania energii elektrycznej przez część posiadanych generatorów, których łączna moc w trakcie wytwarzania energii nie przekroczy 1 MW w danym momencie (miesiącu).

Pytanie 1.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia „zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię” przy jednoczesnym spełnieniu zapisu § 5 ust. 2 rozporządzenia „w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości”. Z powołanego przepisu rozporządzenia wynika, że Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku łącznego zaistnienia dwóch warunków:

   - energia elektryczna jest produkowana z generatorów, których łączna moc nie przekracza 1 MW w danym momencie (miesiącu), oraz

   - od wyrobów energetycznych Innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii zużytych do wyprodukowania tej energii elektrycznej została opłacona akcyza w należnej wysokości.

W ocenie Spółki w przedstawionym stanie faktycznym we wniosku powyższe warunki są spełnione łącznie, gdyż pomimo posiadania 4 generatorów napędzanych olejem napędowy, których łączna moc przekracza 1 MW, istotne dla zwolnienia od akcyzy jest to, że generatory z których w danym momencie produkowana jest energia elektryczna, mają moc nieprzekraczającą 1 MW.

Analogiczne stanowisko dla stanu faktycznego przedstawionego we wniosku znajduje się w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 maja 2015 r., sygnatura PPP3/443-139/12/15-6/S/SM. Dodatkowo podobne stanowisko do stanowiska Wnioskodawcy zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2020 r., sygnatura 0111-KDIB3-3.4013.135.2020.1.PJ.

Pytanie 2.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku gdy posiada wiele generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, tj. generatorów zasilanych olejem napędowym jak i generatora wykorzystującego energię promieniowania słonecznego, lecz w danym momencie (miesiącu) jednocześnie wykorzystuje celem wytworzenia energii elektrycznej jedynie część z tych generatorów, o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, to zużycie tej energii elektrycznej podlega zwolnieniu od akcyzy zgodnie z § 5 rozporządzenia.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia „zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię” przy jednoczesnym spełnieniu zapisu § 5 ust. 2 rozporządzenia „w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych Innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości”.

Z powołanego przepisu rozporządzenia wynika, że Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od akcyzy w przypadku łącznego zaistnienia dwóch warunków:

  - energia elektryczna jest produkowana z generatorów, których łączna moc nie przekracza 1 MW w danym momencie (miesiącu), oraz

  - od wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii zużytych do wyprodukowania tej energii elektrycznej została opłacona akcyza w należnej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji we wniosku warunki zostają spełnione, pomimo posiadania generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, istotne dla zwolnienia od akcyzy jest to, że generatory z których w danym momencie (miesiącu) produkowana jest wytwarzana energia elektryczna mają moc łączna nieprzekraczającą 1 MW.

Wnioskodawca zaznacza, że od oleju napędowego do zasilania generatorów na olej napędowy została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Natomiast generator w postaci instalacji fotowoltaicznej wykorzystuje promienia słoneczne do wytwarzania energii elektrycznej.

Analogiczne stanowisko dla stanu faktycznego przedstawionego we wniosku znajduje się w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 maja 2015 r., sygnatura PPP3/443-139/12/15-6/S/SM. Dodatkowo podobne stanowisko do stanowiska Wnioskodawcy zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2020 r., sygnatura 0111 -KDIB3-3.4013.135.2020.1.PJ.

Pytanie 3.

Zdaniem Wnioskodawcy poprzez moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytwarzania energii elektrycznej należy rozumieć okres jednego miesiąca. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym „w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym: nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6”. Kierując się przedstawionym przepisem prawnym, jako moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów należy rozumieć okres jednego miesiąca.

Pytanie 4 (stanowisko sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 października 2023 r.)

W literalnym brzemieniu przepisu zawartego w art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym jako moment powstania obowiązku podatkowego został wskazany przez ustawodawcę dzień zużycia energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W następstwie tego przepisu należałoby rozumieć, że zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię generuje powstanie obowiązku podatkowego każdego dnia, w którym została zużyta energia elektryczna a nie za okres miesięczny.

Zdaniem Wnioskodawcy momentem, w którym dochodzi do jednoczesnej pracy generatorów, należy określać okres sprawozdawczy, za który jest sporządzana deklaracja miesięczna zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a nie osobno dla każdego dnia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

  - prawidłowe – w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla zużywanej energii elektrycznej wytwarzanej w generatorach, których łączna moc nie przekroczy 1 MW (pytanie nr 1 i 2);

  - nieprawidłowe – w zakresie określenia momentu jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej (pytanie nr 3 i 4).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:

 a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),

 c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

 d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,

3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,

4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,

5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W myśl art. 24 ust. 1 i 3 ustawy:

1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

   - upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436, ze zm.).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1891; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy” lub „rozporządzenie”):

 1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

 2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Państwa wątpliwości dotyczą:

  - możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej wynikającego z § 5 rozporządzenia wyłącznie w przypadku, gdy Spółka posiada wiele generatorów (zasilanych olejem napędowym od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości) o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, lecz w danym momencie (miesiącu) jednocześnie wykorzystuje do wytworzenia energii elektrycznej jedynie część tych generatorów, o łącznej mocy nie przekraczającej 1 MW (pytanie nr 1);

  - możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej wynikającego z § 5 rozporządzenia w przypadku, gdy Spółka będzie użytkować wiele generatorów, które zasilane są olejem napędowym (od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości), oraz jednocześnie generatora wykorzystującego energie promieniowania słonecznego, których łączna moc generatorów przekroczy 1 MW, lecz w danym momencie (miesiącu) jednocześnie wykorzystywać będzie do wytworzenia energii elektrycznej jedynie część z tych generatorów, o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW (pytanie nr 2);

  - prawidłowego ustalenia momentu jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej jako okresu jednego miesiąca (pytanie nr 3) oraz

w razie udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 3 czy Spółka powinna definiować moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej jako okres jednego dnia zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (pytanie nr 4).

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika na zasadach wynikających z art. 24 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej.

Czynnością podlegającą opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który tę energię wyprodukował (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy, aby odpowiedzieć na Państwa wątpliwości dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej, należy odnieść się do dwóch przypadków będących przedmiotem niniejszego wniosku:

  - pierwszy przypadek (pytanie nr 1), dotyczy sytuacji w której Spółka posiada wiele generatorów zasilanych olejem napędowym od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości (nie będą wykorzystywane inne generatory);

  - drugi przypadek (pytanie nr 2), dotyczy sytuacji w której Spółka użytkuje wiele generatorów, które zasilane są olejem napędowym (od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości) oraz jednocześnie generator wykorzystujący energię promieniowania słonecznego.

Jak zostało uwarunkowane w treści pytań, w obu przypadkach łączna moc posiadanych generatorów przekroczy 1 MW, niemniej wykorzystywanych będzie jedynie część tych generatorów, których łączna moc nie przekroczy 1 MW.

Zwolnienie uregulowane w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zgodnie z celem ustawodawcy adresowane jest do podmiotu, który wytwarza i zużywa energię elektryczną (będącego podatnikiem podatku akcyzowego z tego tytułu), wyprodukowaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z zastrzeżeniem ust. 2, z którego wynika, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych w danym momencie generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW. Nie jest przy tym istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana jest energia elektryczna.

Określając łączną moc wykorzystywanych w danym momencie generatorów należy brać pod uwagę ich maksymalną moc z jaką mogą one pracować, a nie moc wykorzystywaną w danej chwili (pracujących z mniejszym odciążeniem). Ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem łącznej mocy generatorów, a nie innymi parametrami. Równocześnie zwolnienie to, zgodnie z treścią tego przepisu, nie dotyczy energii elektrycznej, która nie zostanie zużyta przez ten podmiot (np. zostanie przekazana do sieci), jak i energii elektrycznej, która zostanie wytworzona z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

Oznacza to, że w sytuacji gdy podatnik będzie zużywać na własne potrzeby energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów, których moc nie przekracza 1 MW, wówczas zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, pod warunkiem spełnienia warunku z ust. 2.

Jeśli natomiast w danym momencie (jednostce czasu/przedziale czasowym danego okresu rozliczeniowego, który co do zasady obejmuje miesiąc), łączna moc generatorów przekroczy wolumen 1 MW, podatnik utraci prawo do zastosowania zwolnienia w tym okresie rozliczeniowym.

Warunek wynikający z ust. 2 wymaga z kolei aby w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, od tych wyrobów została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Energia promieniowania słonecznego jest odnawialnym źródłem energii, tym samym w tym zakresie dla ewentualnego zastosowania zwolnienia nie zaistnieje konieczność wypełnienia warunku wynikającego z § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Natomiast w odniesieniu do generatorów zasilanych olejem napędowym, wymóg ten będzie spełniony, gdyż – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – generatory są zasilane olejem napędowym, od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Wobec powyższego zgodzić się należy z Państwem, że w sytuacji gdy łączna moc generatorów, w których energia elektryczna zostanie wytworzona nie przekroczy 1 MW, wówczas będą Państwo mogli skorzystać ze zwolnienia z akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2, należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również definiowania momentu jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytworzenia energii elektrycznej.

Aby odnieść się do tych wątpliwości należy zauważyć, że podstawowym okresem rozliczeniowym w przypadku energii elektrycznej jest miesiąc, o czym stanowi art. 24 ustawy. Dokonanie zatem czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą w tym okresie rozliczeniowym skutkuje, co do zasady, obowiązkiem rozliczenia podatku akcyzowego do 25 dnia następnego miesiąca.

Jednocześnie obowiązek podatkowy w przypadku energii elektrycznej powstaje z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Niemniej dla samego zwolnienia wynikającego § 5 rozporządzenia istotna jest łączna moc generatorów w momencie w którym jest ona wytwarzana i zużywana. Zwolnieniu podlega bowiem zużycie wytwarzanej w tych generatorach energii elektrycznej, o ile łączna moc tych generatorów nie przekracza 1 MW i są spełnione warunki wynikające z ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, „moment” definiuje się jako: „bardzo krótki odcinek czasu”; „pewien odcinek czasu wyodrębniony ze względu na ważne wydarzenia”; „fragment czegoś, co ma jakiś przebieg w czasie”.

Zatem dla celów omawianego w sprawie zwolnienia, moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytwarzania energii elektrycznej należy rozumieć jako jednostkę czasu/przedział czasowy danego okresu rozliczeniowego, w trakcie którego pracują generatory wytwarzające energię elektryczną, która jest następnie zużywana. Określenie tego momentu będzie uzależnione każdorazowo od okoliczności faktycznych. Przykładowo okresem tym może być ściśle określony dzień danego miesiąca w trakcie którego pracują generatory lub określony przedział czasowy danego dnia w trakcie którego pracują generatory, np. uruchomione na czas trwania testu, awarii, okres w którym jest odpowiednie nasłonecznienie umożliwiające pracę instalacji fotowoltaicznej. Te przedziały czasowe mogą się pokrywać (pracują np. zarówno generatory awaryjne i instalacje fotowoltaiczne) lub być od siebie niezależne, tj. wytwarzanie energii elektrycznej i jej zużycie w różnych generatorach następuję w innych okresach dnia.

Oznacza to, że jeśli w jakimkolwiek momencie - jednostce czasu/przedziale czasowym danego okresu rozliczeniowego, który co do zasady obejmuje miesiąc, łączna moc generatorów wytwarzających energię elektryczną przekroczy 1 MW, podatnik utraci prawo do zastosowania zwolnienia w tym okresie rozliczeniowym.

W sytuacji gdy, przykładowo w danym dniu miesiąca, o danej godzinie (np. pierwszego grudnia, o godzinie 1200) łączna moc wszystkich pracujących generatorów wytwarzających energię elektryczną przekroczy moc 1 MW, to wówczas podatnik utraci prawo do zastosowania zwolnienia w tym okresie rozliczeniowym tj. w całym miesiącu grudniu.

Jeśli natomiast w żadnym momencie tego miesiąca łączna moc wszystkich pracujących generatorów wytwarzających energię elektryczną nie przekroczy mocy 1 MW, podatnik zachowa prawo do zwolnienia w tym miesiącu.

W świetle powyższego nie można zatem zgodzić się w pełni ze stanowiskiem, które przedstawili Państwo w zakresie pytań nr 3 i 4. Państwa bowiem zdaniem moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów należy rozumieć jako okres jednego miesiąca (okresu sprawozdawczego).

Co prawda jak wyjaśniono wyżej samo rozliczenie zwolnienia należy odnieść do danego okresu rozliczeniowego (miesiąca), niemniej sam moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytwarzania energii elektrycznej należy odnieść już do określonej jednostki czasu/przedziału czasowego danego okresu rozliczeniowego, w trakcie którego pracują generatory wytwarzające energię elektryczną, która jest następnie zużywana.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 i 4 należało ocenić całościowo jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

       - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

       - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

       - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.