Możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie: art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, wykorzystywanego w swojej działalności gazu ziemnego skroplon... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.285.2023.1.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.285.2023.1.MW

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie: art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, wykorzystywanego w swojej działalności gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 9 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie: art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, wykorzystywanego w swojej działalności gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00), wpłynął 12 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwa Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji mięsa i wędlin. Z uwagi na rosnące koszty energii elektrycznej zrealizowali Państwo inwestycję budowy instalacji wysokosprawnej kogeneracji zlokalizowanej w miejscowości (…), na działce (…), o mocy zainstalowanej elektrycznej (...) MW. Wytwarzana energia elektryczna w dużym zakresie ma być wykorzystywana na własne potrzeby, zaś nadwyżka ma być wprowadzana do sieci elektroenergetycznej. Spółka posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nr (…). Ww. jednostka kogeneracji zasilana ma być skroplonym gazem ziemnym (dalej „LNG”, kod CN 2711 21 00). Ww. skroplony gaz ziemny (LNG) wykorzystywany ma być także do celów grzewczych (produkcji ciepła) dla Państwa spółki w odrębnej kotłowni. Dla potrzeb skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej ze spalania gazu LNG w silniku spalinowym (spalanie gazu), zabudowany zostanie w kontenerze moduł kogeneracyjny o mocy elektrycznej osiągalnej 400 kWel. Kontener zostanie ustawiony na betonowej płycie fundamentowej. Podłączenie modułu nastąpi do wewnątrzzakładowych instalacji: gazowej (LNG), cieplnej i elektroenergetycznej. Wytwarzana energia elektryczna i cieplna wykorzystywana będzie na potrzeby technologiczne i socjalne zakładu. Zastosowany zostanie moduł kogeneracyjny typu (…) z silnikiem gazowym typu (…), o sprawności mechanicznej 44,61%. Elektrociepłownia wytwarzająca energię w kogeneracji (SSP) o mocy zainstalowanej generatora 494kVA (moc osiągalna 400 kW) typu (…). Dane techniczne: - rodzaj jednostki - generator synchroniczny obcowzbudny, - napęd - jednostka jedno - paliwowa z silnikiem spalinowym, - sprawność ogólna netto - 85,34 %, - moc elektryczna netto - 380 kW, rodzaj paliwa - gaz LNG wysokometanowy. Pomiar energii elektrycznej brutto realizowany będzie na zaciskach generatora. Pomiar energii netto realizowany będzie przez aktualnie istniejący licznik układu pomiarowo - rozliczeniowego energii dla Operatora Sieci Dystrybucyjnej. Pomiar odebranej energii cieplnej dokonywany będzie przez licznik ciepła zainstalowany w kontenerze agregatu. Pomiar ilości zużytego gazu do produkcji energii elektrycznej i gazu znajduje się w kontenerze modułu kogeneracyjnego. Istniejąca kotłownia działa niezależnie od pracy agregatu kogeneracyjnego. Kotłownia posiada odrębne przyłącze gazu ze stacji LNG. Kotłownia posiada przyłącze cieplne wodne do agregatu kogeneracyjnego. W momencie pracy agregatu ciepło w postaci gorącej wody o temp 90°C trafia do kotłowni gdzie wykorzystywane jest do produkcji ciepłej wody użytkowej, ogrzewania pomieszczeń socjalnych czy też podgrzania uzdatnionej wody do zasilenia kotłów parowych. LNG (w postaci ciekłej) dowożony będzie cysternami dostawcy, którym jest (…) i magazynowany w zbiorniku o pojemności 22470 l będącym własnością tegoż dostawcy gazu. Po przejściu procesu regazyfikacji (w części instalacji magazynowej) przez licznik gazu dostarczany będzie on bezpośrednio do silnika gazowego kogeneracji. Dzięki zastosowaniu ww. licznika będą Państwo posiadać wiedzę, jaka ilość gazu będzie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej w kogeneracji. Jednocześnie pozostała część zużytego gazu (który nie będzie płynął przez ww. licznik) wykorzystywana będzie do produkcji ciepła wyłącznie na potrzeby Państwa spółki. Rozliczenie zakupu gazu następować będzie w cyklu miesięcznym za gaz wykorzystany w danym okresie. Do momentu zużycia przez silnik oraz w kotłowni, gaz pozostaje własnością dostawcy. Gaz wykorzystywany będzie wyłącznie do produkcji ciepła użytkowego (tylko na potrzeby własne Państwa Spółki) oraz energii elektrycznej (w części na potrzeby własne Państwa spółki, zaś nadwyżka - wprowadzana do sieci elektroenergetycznej). (…) będzie wystawiał comiesięczne faktury na gaz, który został zużyty na cele cieplne w zakładowej kotłowni i na gaz zużyty na cele wytwarzania energii elektrycznej po cenie obniżonej o podatek akcyzowy, zgodnie ze wskazaniem licznika w agregacie kogeneracyjnym. Umowa sprzedaży z firmą (…) określa rozliczenie ze sprzedawcą gazu na podstawie licznika zużycia za dany okres (miesiąc). Sprzedawca zdalnie odczytuje dane licznika i na ich podstawie wystawia fakturę VAT. Cena gazu objęta jest akcyzą. W przypadku produkcji energii elektrycznej w agregacie kogeneracyjnym sprzedawca na fakturze zamieści drugą pozycję sprzedaży gazu pomniejszoną o akcyzę na podstawie licznika zużycia gazu w agregacie. Integralną część umowy stanowi oświadczenie nabywcy, o przeznaczeniu wyrobów na cele określone art. 31b ust.1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Są Państwo finalnym nabywcą gazu w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym.

Pytanie

Czy Państwa Spółka może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wykorzystywanego w swojej działalności gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00) nabywanego (…)- na podstawie: art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - jako zakład produkujący łącznie energię cieplną i elektryczną?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym „Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej”. Państwa zdaniem, Spółka spełnia warunek do zwolnienia z podatku akcyzowego od nabywanego od (…), gazu ziemnego skroplonego (CN 2711 21 00), ponieważ korzysta z gazu ziemnego skroplonego do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi, tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu tymi wyrobami. Istotą zagadnienia w kontekście zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę, jest ustalenie zakresu zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wskazano w opisie sprawy Spółka jest podmiotem zużywającym wyroby gazowe do łącznego wytwarzania energii cieplnej i energii elektrycznej w kogeneracji. Skroplony gaz ziemny (LNG) nabywany będzie przez spółkę wyłącznie w celu wytwarzania ciepła oraz energii elektrycznej. Będzie to jedyny sposób wykorzystywania tegoż gazu przez Spółkę. Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż Spółka jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów gazowych zużywanych do łącznego wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie tj. określenia w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów zwolnionych.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko, dotyczące możliwości nabycia w zwolnieniu od akcyzy, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, wyrobów gazowych objętych kodem CN 2711 21 00, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 1b, 19a, 21 lit. a, 37 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

-    wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

-    wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00;

-    finalny nabywca gazowy - podmiot, który:

a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;

-   sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;

-   podmiot zużywający - podmiot:

a)  mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia;

-   okresowa umowa - umowę sprzedaży, z której treści wynika ilość sprzedawanych wyrobów akcyzowych w określonym czasie.

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 28, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy:

1. Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

4.Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie natomiast z art. 9c ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)  nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)  sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)  import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)  użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy

5)  użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a)  uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b)  jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c)  nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Art. 9c ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 9c ust. 4 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

Na podstawie art. 11b ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1)nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3)powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym – w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Zgodnie natomiast z art. 31b ust. 3 pkt 4 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1) w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2) na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Na podstawie art. 31b ust. 5 i 5a ustawy:

5.  W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

5a. W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika zrealizowali Państwo inwestycję budowy instalacji wysokosprawnej kogeneracji, o mocy zainstalowanej elektrycznej (...) MW. Spółka posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej. Ww. jednostka kogeneracji zasilana ma być skroplonym gazem ziemnym LNG (kod CN 2711 21 00). Ww. skroplony gaz ziemny (LNG) wykorzystywany ma być także do celów grzewczych (produkcji ciepła) dla Państwa spółki w odrębnej kotłowni. Dla potrzeb skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej ze spalania gazu LNG w silniku spalinowym (spalanie gazu), zabudowany zostanie w kontenerze moduł kogeneracyjny o mocy elektrycznej osiągalnej 400 kWel. Podłączenie modułu nastąpi do wewnątrzzakładowych instalacji: gazowej (LNG), cieplnej i elektroenergetycznej. Wytwarzana energia elektryczna i cieplna wykorzystywana będzie na potrzeby technologiczne i socjalne zakładu. Pomiar ilości zużytego gazu do produkcji energii elektrycznej i gazu znajduje się w kontenerze modułu kogeneracyjnego. Istniejąca kotłownia działa niezależnie od pracy agregatu kogeneracyjnego. Kotłownia posiada odrębne przyłącze gazu ze stacji LNG. LNG (w postaci ciekłej) dowożony będzie cysternami dostawcy i magazynowany w zbiorniku o pojemności 22470 będącym własnością tegoż dostawcy gazu. Po przejściu procesu regazyfikacji (w części instalacji magazynowej) przez licznik gazu dostarczany będzie on bezpośrednio do silnika gazowego kogeneracji. Dzięki zastosowaniu ww. licznika będą Państwo posiadać wiedzę, jaka ilość gazu będzie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej w kogeneracji. Jednocześnie pozostała część zużytego gazu (który nie będzie płynął przez ww. licznik) wykorzystywana będzie do produkcji ciepła wyłącznie na potrzeby Państwa spółki. Do momentu zużycia przez silnik oraz w kotłowni, gaz pozostaje własnością dostawcy. Dostawca będzie wystawiał comiesięczne faktury na gaz, który został zużyty na cele cieplne w zakładowej kotłowni i na gaz zużyty na cele wytwarzania energii elektrycznej po cenie obniżonej o podatek akcyzowy, zgodnie ze wskazaniem licznika w agregacie kogeneracyjnym. Umowa sprzedaży z dostawcą określa rozliczenie ze sprzedawcą gazu na podstawie licznika zużycia za dany okres (miesiąc). Cena gazu objęta jest akcyzą. W przypadku produkcji energii elektrycznej w agregacie kogeneracyjnym sprzedawca na fakturze zamieści drugą pozycję sprzedaży gazu pomniejszoną o akcyzę na podstawie licznika zużycia gazu w agregacie. Integralną część umowy stanowi oświadczenie nabywcy, o przeznaczeniu wyrobów na cele określone art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Są Państwo finalnym nabywcą gazu w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy i okoliczności zdarzenia przyszłego w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, że co do zasady podmiotem korzystającym ze zwolnienia określonego w art. 31b ust. 1 pkt 2 w wz. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy, jest pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, który co do zasady jest podatnikiem z tego tytułu. Zwolnieniu bowiem podlega czynność sprzedaży dokonywana przez pośredniczący podmiot gazowy. W sytuacji zaś gdy sprzedaż wyrobów gazowych została dokonana zgodnie ze wszystkimi warunkami uprawniającymi sprzedawcę (podatnika) do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a wyroby gazowe zostały przez finalnego nabywcę gazowego zużyte do celów innych niż objęte zwolnieniem, podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z w art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, stanie się finalny nabywca gazowy.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 2 w wz. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, w przypadku gdy wyroby gazowe przeznaczone są do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Oprócz przeznaczenia nabywanych wyrobów gazowych do ww. celów, warunkiem do realizacji zwolnienia jest zawarcie umowy ze sprzedawcą, określającej przeznaczenie uprawniające do nabycia wyrobów w zwolnieniu. Stanowi o tym art. 31b ust. 5 i 5a ustawy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będą Państwo zużywać wyroby gazowe do celów związanych z napędem agregatu kogeneracyjnego, czyli do łącznego wytwarzania energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu. Spełniony zostanie również warunek wynikający z art. 31b ust. 5 ustawy, bowiem będą Państwo nabywać gaz ziemny od sprzedawcy, który będzie dostarczany Państwu w oparciu o umowę zawartą ze sprzedawcą, której integralną częścią jest oświadczenie nabywcy (Państwa) o przeznaczeniu nabywanych wyrobów (gazu ziemnego skroplonego o kodzie CN 2711 21 00) na cele objęte zwolnieniem od akcyzy.

W konsekwencji będą Państwo uprawnieni do nabycia w ramach zwolnienia wyrobów gazowych, klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, które będą przez Państwa wykorzystywane do spalania w silniku spalinowym przeznaczonym do łącznej produkcji energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu, w ramach zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1.

Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja nie rozstrzyga natomiast w zakresie zużywania przez Państwa wyrobów gazowych w kotłowni, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego, bowiem stanowi to osobny proces, który nie jest przedmiotem pytania zadanego we wniosku.

Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią sformułowanego przez Państwa pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy, którego elementem jest wypełnienie pozostałych ustawowych warunków do zastosowania zwolnienia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.