Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.279.2023.2.MAZ
Temat interpretacji
Obowiązek przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:
- prawidłowe w zakresie obowiązku przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD (pytanie nr 1);
- nieprawidłowe w zakresie prawa do przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, nabywanych wewnątrzwspólnotowo w przypadku, gdy ich przemieszczanie nie będzie się odbywało na podstawie dokumentu e-SAD (pytanie nr 2);
- prawidłowe w zakresie rozliczania nabywanych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów jako zawierających alkohol etylowy, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, poz. 43, w przypadku braku dokumentów potwierdzających ich całkowite skażenie środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 (pytanie nr 5).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie konieczności przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy opisanych we wniosku wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo, dotyczący rozstrzygnięcia, czy w opisanej transakcji Spółka będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy oraz czy będzie zobowiązana do przemieszczania nabywanych aromatów na podstawie dokumentu e-SAD, wpłynął 5 września 2023 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 listopada 2023 r. (wpływ 6 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”), spółka z siedzibą w Polsce, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. sprzedaży wyrobów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, kosmetyków oraz innych towarów na terytorium Polski. Sprzedawane przez Wnioskodawcę kosmetyki z pozycji kodu CN 3303, oraz niektóre inne wyroby z pozycji kodów CN 3304, 3305, 3306, 3307 zawierają w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.; dalej jako: „rozporządzenie”), o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości (dalej jako: „Wyroby”). Wyroby te wcześniej nabywane są przez Wnioskodawcę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Wnioskodawca rozważa także w przyszłości nabywać inne wyroby zawierające w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony. Jednak w przypadku tych wyrobów nie będzie dysponował dokumentami potwierdzającymi ich skażenie na podstawie ww. rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r.
W uzupełnieniu wniosku z 6 listopada 2023 r., w zakresie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał, że:
1. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.
2. Pytania od 2 do 4 odnoszą się wyłącznie do wewnątrzwspólnotowego nabycia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.), zawartego w kosmetykach o kodach CN 3303, 3304, 3305, 3306, 3307.
3. Spółka w przyszłości zamierza nabywać wyroby z pozycji kodu CN: 3303, 3304, 3305, 3306, 3307.
Pytania
1. Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD (dalej jako: „e-SAD”), dla przemieszczeń Wyrobów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony na podstawie „rozporządzenia”, o rzeczywistej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% jego objętości, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?
2. Czy Wnioskodawca, nie mogąc potwierdzić odbioru towarów na dokumencie e-SAD (ze względu na brak ich wystawienia przez wysyłającego) będzie uprawiony do nabywania takich wyrobów?
3. Jeżeli Wnioskodawca będzie uprawniony do wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów, to czy na Wnioskodawcy będzie ciążyła konieczność rozpoznania wobec tych wyrobów obowiązków w zakresie podatku akcyzowego przewidzianych dla wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 1 poz. 43 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z dnia 21 stycznia 2022 r., poz. 143 ze zm.) oraz opodatkowania ich podatkiem akcyzowym?
4. Jeżeli Wnioskodawca będzie uprawniony do wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów bez e-SAD oraz gdy na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek rozpoznawania wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów jako nabycia wyrobów wymienionych w załączniku nr 1 poz. 43 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz.U. z dnia 21 stycznia 2022 r., poz. 143 ze zm.; [dalej jako: „ustawa”]) opodatkowanych podatkiem akcyzowym – to czy wewnątrzwspólnotowe nabycie takich wyrobów będzie wiązało się z koniecznością składania przez Wnioskodawcę kwartalnych deklaracji AKC-KZ i wykazania w nich kwot podlegających zwolnieniu z podatku akcyzowego oraz prowadzeniem odpowiedniej ewidencji akcyzowej, dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
5. Czy w przypadku nabywania w przyszłości przez Wnioskodawcę wyrobów zawierających w składzie alkohol etylowy całkowicie skażony, bez posiadania dokumentów potwierdzających ich skażenie, na podstawie ww. rozporządzenia, takie wyroby będą musiały być rozliczane jako zawierające alkohol etylowy, tj. wymienione w załączniku nr 1, poz. 43 do ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko do pytania nr 1.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b ustawy, użyte w ustawie określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (o podatku akcyzowy), alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.; dalej jako: „rozporządzenie”).
Dla celów podatku akcyzowego, przez nabycie wewnątrzwspólnotowe, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, uznaje się przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy rozumie się procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy o podatku akcyzowym i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Ponadto, stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony:
a) produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
b) nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
c) produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
-na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Dodatkowo wykaz wyrobów akcyzowych, których przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie e-SAD, znajduje się w załączniku II do „rozporządzenia” delegowanego Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniającego dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz.Urz. UE. L 2022 Nr 247, str. 2; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). W załączniku nr I do rozporządzenia został zawarty elektroniczny (uproszczony) dokument administracyjny, w którym podaje się właściwy kod wyrobu akcyzowego, jeden z kodów zamieszczonych w pkt 10 załącznika II do tego rozporządzenia. Z kolei w załączniku II (wykaz kodów) do rozporządzenia delegowanego, w pkt 10 wymienione zostały wyroby zawierające alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objęte kodami CN innymi niż 2207 i 2208.
Wnioskodawca w ramach wewnątrzwspólnotowego przemieszczenia nabywa wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, zawierające w składzie alkohol etylowy całkowicie skażony na podstawie rozporządzenia, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., klasyfikowane do pozycji kodów CN 3303, 3304, 3305, 3305, 3306, 3307. Wprawdzie produkty o wskazanych pozycjach kodów CN 3303, 3304, 3305, 3305, 3306, 3307 nie są wyrobami akcyzowymi (gdyż nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym), natomiast wyrobem akcyzowym jest zawarty w tym produkcie alkohol etylowy całkowicie skażony. Wynika to z faktu, że w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy został wymieniony alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Oznacza to, że dokonując przemieszczenia w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów o pozycji kodów CN 3303, 3304, 3305, 3305, 3306, 3307, przemieszczany będzie alkohol etylowy całkowicie skażony, zawarty w tych produktach.
Zgodnie z definicją alkoholu etylowego zawartą w art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do alkoholu etylowego, w rozumieniu ustawy, zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Analiza powyższej definicji alkoholu etylowego pozwala na wskazanie, iż do grupy wyrobów uznawanych za alkohol etylowy należy zaliczyć przede wszystkim następujące wyroby:
1) alkohol etylowy nieskażony o mocy 80% obj. objęty kodem CN 2207 10 00;
2) alkohol etylowy i inne alkohole skażone o dowolnej mocy objęte kodem CN 2207 20 00;
3) wódki, likiery, inne napoje alkoholowe, złożone preparaty alkoholowe do produkcji napojów objęte kodem CN 2208;
4) wina, napoje fermentowane i wyroby pośrednie objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% obj.
Niemniej w powyższej definicji ustawodawca wskazał również, że wszelkie inne wyroby zawierające w swoim składzie alkohol etylowy sensu stricto w ilości przekraczającej 1,2% obj. należy traktować jako alkohol etylowy w szerokim tego słowa znaczeniu, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. Mając na uwadze powyższą definicję należy stwierdzić, że alkohol etylowy zawarty w nabywanych przez Wnioskodawcę Wyrobach jest alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Fakt, że alkohol ten został uprzednio skażony na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, pozostaje dla spełnienia definicji bez znaczenia. Pomimo, iż alkohol zawarty w Wyrobach podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, w ocenie Wnioskodawcy, cały czas pozostaje alkoholem etylowym.
Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, iż w przepisach ustawy o podatku akcyzowym brak jest wyłączenia stosowania dokumentu e-SAD w stosunku do wyrobów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objętego pozycjami CN 2207 i 2208, jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. Zatem zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przemieszczania Wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej należy stosować elektroniczny uproszczony dokument administracyjny e-SAD, ponieważ zawarty w tych wyrobach alkohol etylowy spełnia definicję alkoholu etylowego, zawartą art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. W ustawie o podatku akcyzowym w załączniku Nr 2 nie zostały wymienione wyroby z pozycji kodów CN 3303, 3304, 3305, 3305, 3306, 3307, jak również wyroby te nie są zdefiniowane jako alkohol etylowy skażony. Niemniej jednak mając na uwadze przywołane zapisy rozporządzenia delegowanego (załącznik II pkt 10) oraz przepisy ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca będzie zobowiązany do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczenia w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia opisanych we wniosku produktów o pozycjach kodów CN 3303, 3304, 3305, 3305, 3306, 3307 poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Stanowisko do pytania nr 2.
W sytuacji, kiedy podmiot rozpoczynający przemieszczenie wyrobów zawierających w ich składzie alkohol o rzeczywistej objętości mocy przekraczającej 1,2% objętości nie rozpocznie procedury e-SAD, Wnioskodawca nie ma możliwości wypełnienia tego dokumentu i nie ma możliwości dopełnienia warunku przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca nie utraci prawa do przemieszczenia tych wyrobów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie przewidują braku możliwości ich nabycia pomimo niedopełnienia formalnego obowiązku w zakresie złożenia dokumentu e-SAD. Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca przedmiotowe wyroby [może] nabywać na warunkach ogólnych zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym.
W uzupełnieniu wniosku z 6 listopada 2023 r. Wnioskodawca podał, że w ocenie Spółki poprzez wewnątrzwspólnotowe nabycie na warunkach ogólnych należy rozumieć nabycie wymienionych wyrobów z pozycji kodu CN 3303, 3304, 3305, 3306, 3307, z zastosowaniem przepisów art. 30 ust. 9 pkt 2, art. 93 ust. 1 pkt 1, ww. ustawy o podatku akcyzowym, tj. z zastosowaniem warunków zwolnienia z podatku akcyzowego alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonych środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie UE pochodzenia wyrobu.
Stanowisko do pytania nr 3.
W sytuacji, kiedy podmiot rozpoczynający przemieszczenie wyrobów zawierających w ich składzie alkohol o rzeczywistej objętości mocy przekraczającej 1,2% objętości nie rozpocznie procedury e-SAD, Wnioskodawca nie ma możliwości wypełnienia tego dokumentu i nie ma możliwości dopełnienia warunku przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do konieczności rozpoznania wobec tych wyrobów obowiązków w zakresie podatku akcyzowego, przewidzianych dla wyrobów akcyzowych wymienionych, tj. zawierających w składzie alkohol etylowy (nieskażony) [wymienionych] w załączniku nr 1 poz. 43 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z dnia 21 stycznia 2022 r., poz. 143 ze zm.) oraz opodatkowania ich podatkiem akcyzowym. Zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie wprowadzają warunku klasyfikacji alkoholu skażonego zgodnie z wymogami ww. rozporządzenia uzależnionego od jego przemieszczenia w ramach dokumentu e-SAD. Zatem całkowicie skażony alkohol etylowy, skażony legalnym środkiem skażającym nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Stanowisko do pytania nr 4.
W sytuacji, kiedy podmiot rozpoczynający przemieszczenie wyrobów zawierających w ich składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętości mocy przekraczającej 1,2% objętości (skażony legalnym środkiem skażającym w UE) nie rozpocznie procedury e-SAD, a zatem Wnioskodawca nie ma możliwości wypełnienie tego dokumentu i nie ma możliwości dopełnienia warunku przemieszczenie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wówczas w ocenie Wnioskodawcy będzie on zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ. W deklaracjach tych, przy braku dokumentów e-SAD powinny być wykazane: nazwa grupy wyrobów akcyzowych, nazwa wyrobów akcyzowych, kod CN wyrobów akcyzowych, ilość wyrobów akcyzowych oraz podatek akcyzowy, który przypadałby do zapłaty. Na Wnioskodawcy powinien również ciążyć obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji akcyzowej, dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie takich Wyrobów.
W uzupełnieniu wniosku z 6 listopada 2023 r. Wnioskodawca podał, że w ocenie Spółki konieczność składania deklaracji AKC-KZ wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym. Z kolei obowiązek prowadzenia ewidencji wewnątrzwspólnotowego nabycia wynika z art. 138c ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.
Stanowisko do pytania nr 5.
W przypadku nabywania w przyszłości przez Wnioskodawcę wyrobów zawierających w składzie alkohol etylowy całkowicie skażonych bez posiadania dokumentów potwierdzających ich skażenie na podstawie ww. rozporządzenia, takie wyroby będą musiały być rozliczane jako zawierające alkohol etylowy, tj. wymienione w załączniku nr 1 poz. 43 do ustawy o podatku akcyzowym. Brak posiadania przez Wnioskodawcę wymaganych dokumentów potwierdzających całkowite skażenia alkoholu etylowego powoduje, iż nie jest spełniony warunek co do potwierdzenia ich skażenia i tym samym powinny one być uznane za rodzaj wyrobów wymienionych w załączniku nr 1, poz. 43 do ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie obowiązku przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD (pytanie nr 1);
- nieprawidłowe w zakresie prawa do przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, nabywanych wewnątrzwspólnotowo w przypadku, gdy ich przemieszczanie nie będzie się odbywało na podstawie dokumentu e-SAD (pytanie nr 2);
- prawidłowe w zakresie rozliczania nabywanych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów jako zawierających alkohol etylowy, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, poz. 43, w przypadku braku dokumentów potwierdzających ich całkowite skażenie środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 (pytanie nr 5).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
W poz. 18 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2208, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
Z kolei w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wymieniony został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Określenie terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Natomiast w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy zdefiniowano, że:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16a ustawy:
Określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
b) alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy:
Użyte w ustawie określenie dokument zastępujący e-SAD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy:
Określenie uprawniony wysyłający oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:
Określenie uprawniony odbiorca oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. d ustawy:
Określenie „System” oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 10 ust. 4 ustawy obowiązującego od 13 lutego 2023 r.:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
Jak stanowi art. 10 ust. 5 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony:
a) produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
b) nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
c) produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
- na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
W świetle art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.
Państwa wątpliwości – wyrażone w zadanych pytaniach – dotyczą:
- obowiązku przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD (pytanie nr 1);
- prawa do przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy Wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, w przypadku, gdy ich przemieszczanie nie będzie się odbywało na podstawie dokumentu e-SAD (pytanie nr 2);
- rozpoznania obowiązków akcyzowych, w tym opodatkowania akcyzą Wyrobów, w przypadku, gdy możliwe będzie ich nabywanie wewnątrzwspólnotowe bez stosowania dokumentu e-SAD przy ich przemieszczaniu poza procedura zawieszenia poboru akcyzy (pytanie nr 3);
- obowiązków w zakresie składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji akcyzowej w przypadku, gdy możliwe będzie nabywanie wewnątrzwspólnotowe Wyrobów bez stosowania dokumentu e-SAD przy ich przemieszczaniu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (pytanie nr 4);
- rozliczania nabywanych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów jako zawierających alkohol etylowy, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, poz. 43, w przypadku braku dokumentów potwierdzających ich całkowite skażenie środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 (pytanie nr 5).
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka sprzedaje wyroby o kodach CN 3303, 3304, 3305, 3306, 3307, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.; dalej jako: „rozporządzenie 3199/93”), o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości (dalej jako: „Wyroby”). Wyroby te są wcześniej nabywane przez Wnioskodawcę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.
Wnioskodawca rozważa także w przyszłości nabywanie innych wyrobów o wskazanych kodach CN, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony. Jednak w przypadku tych wyrobów nie będzie dysponował dokumentami potwierdzającymi ich skażenie na podstawie rozporządzenia.
Przepis art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b ustawy, obowiązujący od 13 lutego 2023 r., został dodany na mocy art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2427, ze zm.). Elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest konsekwencją implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień przekształconej dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. L Nr 58, s. 4, ze zm.).
Wykaz wyrobów akcyzowych, których przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie e-SAD, znajduje się w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniającego dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz.Urz. UE. L 2022 Nr 247, str. 2; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). W załączniku nr I do rozporządzenia delegowanego został zawarty elektroniczny (uproszczony) dokument administracyjny, w którym podaje się właściwy kod wyrobu akcyzowego, jeden z kodów zamieszczonych w pkt 10 załącznika II do tego rozporządzenia. Z kolei w załączniku II (wykaz kodów) do rozporządzenia delegowanego, w pkt 10 wymienione zostały:
- wyroby zawierające alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objęte kodami CN innymi niż 2207 i 2208;
- całkowicie denaturowany alkohol w rozumieniu art. 20 dyrektywy 92/83/EWG, będący alkoholem, który został poddany skażeniu i spełnia warunki umożliwiające korzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 27 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy.
Jak stanowi art. 20 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.Urz. UE.L 1992 Nr 316, str. 21; dalej jako: „dyrektywa Rady 92/83/EWG”):
Dla celów niniejszej dyrektywy przez pojęcie „alkohol etylowy” rozumie się:
- wszelkie produkty o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% obj., oznaczone kodami taryfowymi CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to produkty stanowiące część produktu należącego do innego rozdziału Nomenklatury Scalonej,
- produkty oznaczone kodami taryfowymi CN 2204, 2205, 2206 o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% obj.,
- napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus.
Z przepisu art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b ustawy wynika obowiązek przemieszczania – na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD – m.in. w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia 3199/93. Wnioskodawca wskazał, że w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przemieszcza wyroby zawierające w składzie alkohol etylowy całkowicie skażony na podstawie rozporządzenia 3199/93, klasyfikowane do kodów CN 3303, 3304, 3305, 3306 i 3307. Produkty o podanych kodach CN nie są wyrobami wymienionymi w załączniku nr 1 i 2 do ustawy. Wyrobem akcyzowym jest zawarty w tych Wyrobach alkohol etylowy całkowicie skażony. Wskazuje na to fakt, że w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy został wymieniony alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Oznacza to, że dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego Wyrobów o kodach CN 3303, 3304, 3305, 3306 i 3307, przemieszczany będzie alkohol etylowy całkowicie skażony, zawarty w tych Wyrobach. W konsekwencji, mając na uwadze przywołane zapisy rozporządzenia delegowanego (załącznik II pkt 10) oraz przepisy ustawy, Wnioskodawca będzie zobowiązany do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczania w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy opisanych we wniosku Wyrobów o kodach CN 3303, 3304, 3305, 3306 i 3307.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
W pytaniu nr 2 wyrazili Państwo wątpliwość dotyczącą prawa do nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy opisanych we wniosku Wyrobów, w przypadku, gdy podmiot wysyłający nie wystawił dokumentu e-SAD, więc Wnioskodawca nie może potwierdzić odbioru Wyrobów.
Odnosząc się do tak przedstawionej przez Spółkę wątpliwości wskazać należy, że obowiązująca od 13 lutego 2023 r. elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest konsekwencją implementacji do polskiego porządku prawnego (na mocy ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw; Dz.U. z 2021 r., poz. 2427, ze zm.), postanowień (m.in. art. 33-43) przekształconej dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. L Nr 58, s. 4, ze zm.). Wykaz wyrobów akcyzowych, których wewnątrzunijne przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie e-SAD, znajduje się w załączniku II do rozporządzenia delegowanego.
Równocześnie jak wynika wprost z rozporządzenia delegowanego:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę należy zauważyć, że nabywane wewnątrzwspólnotowo Wyroby o kodach CN 3303, 3304, 3305, 3306 i 3307, co prawda nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, i nie są całkowicie skażonym alkoholem etylowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b ustawy, niemniej są wyrobami zawierającymi całkowicie skażony alkohol etylowy, objęty kodem CN 2707, który co do zasady podlega harmonizacji. Tym samym przedmiotowe Wyroby są wyrobami zawierającymi alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objętymi kodami CN innymi niż 2207 i 2208, a tym samym jako wyroby wymienione w pkt 10 załącznika nr II do rozporządzenia delegowanego, w przypadku przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach nabycia wewnąrzwspólnotowego, podlegają obowiązkowi przemieszczenia na podstawie dokumentu e-SAD.
W sytuacji, gdy podmiot rozpoczynający przemieszczanie wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez Wnioskodawcę nie rozpocznie procedury e-SAD, to rzeczywiście Spółka nie ma możliwości potwierdzenia odbioru Wyrobów z wykorzystaniem dokumentu e-SAD. Wnioskodawca słusznie wskazał, że warunkiem przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest zastosowanie procedury e-SAD. Jednak niezastosowanie dokumentu e-SAD do przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego Wyrobów jest możliwe jedynie wówczas, gdy System jest niedostępny. W takim przypadku przemieszczanie następuje na podstawie dokumentu zastępującego e-SAD, zdefiniowanego w art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy. Przepisy ustawy nie przewidują innej procedury (sposobu dokumentowania) przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b ustawy, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, jak tylko na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD (w przypadku niedostępności Systemu).
Nie należy tracić z pola widzenia, że rozporządzenie delegowane ma charakter wiążący i obowiązuje bezpośrednio, co oznacza, że uregulowania w nim zawarte nie wymagają przeniesienia do aktów funkcjonujących w krajowym porządku prawnym. W związku z tym nabycia wewnątrzwspólnotowego po 13 lutego 2023 r. objętych wnioskiem Wyrobów przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Spółka winna dokonywać wyłącznie na podstawie dokumentu e-SAD (w sytuacji, gdy System jej dostępny).
Dla wykładni powyższych przepisów nie ma znaczenia podnoszony przez Spółkę argument, że Wnioskodawca nie będzie mógł potwierdzić odbioru Wyrobów, ponieważ podmiot rozpoczynający przemieszczanie nie zapoczątkuje procedury e-SAD. Wprawdzie Spółka nie utraci prawa do wewnątrzwspólnotowego nabycia Wyrobów zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy, jednak to nabycie i przemieszczenie nie będzie mogło nastąpić poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że takie nabycie wewnątrzwspólnotowe, gdzie przemieszczenie wyrobów akcyzowych następuje poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, będzie mogło odbyć się na warunkach ogólnych zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym. W uzupełnieniu wniosku z 6 listopada 2023 r. Wnioskodawca podał, że:
„W ocenie Spółki poprzez wewnątrzwspólnotowe nabycie na warunkach ogólnych należy rozumieć nabycie wymienionych wyrobów z pozycji kodu CN 3303, 3304, 3305, 3306, 3307, z zastosowaniem przepisów art. 30 ust. 9 pkt 2, art. 93 ust. 1 pkt 1, ww. ustawy o podatku akcyzowym, tj. z zastosowaniem warunków zwolnienia z podatku akcyzowego alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonych środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie UE pochodzenia wyrobu”.
Zauważyć więc należy, że przywołane w uzupełnieniu wniosku przepisy art. 30 ust. 9 pkt 2 oraz art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy nie dotyczą przemieszczenia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego. Przepisy te odnoszą się do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonych środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu oraz do definicji alkoholu etylowego.
Reasumując – Wnioskodawca nie będzie uprawniony do nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy Wyrobów w przypadku, gdy to przemieszczenie nie będzie się odbywało na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.
Pytania nr 3 i 4 oraz stanowisko własne w tym zakresie Wnioskodawca sformułował w sposób zależny od uznania stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe. Wnioskodawca bowiem przyjął, że będzie uprawniony do nabycia wewnątrzwspólnotowego Wyrobów przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku, gdy to przemieszczanie nie będzie następowało na podstawie dokumentu e-SAD. Ponieważ Organ uznał stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe – czyli odmiennie niż przyjęte zostało przez Państwa we wniosku założenie – zatem ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniami nr 3 i 4 jest bezprzedmiotowa.
Natomiast pytanie nr 5 odwołuje się do przyszłego nabycia wewnątrzwspólnotowego Wyrobów o kodach CN 3303, 3304, 3305, 3306 i 3307, zawierających całkowicie skażony alkohol etylowy w sytuacji, gdy Spółka nie będzie posiadała dokumentów potwierdzających skażenie tego alkoholu zgodnie z rozporządzeniem 3199/93.
W opisie zdarzenia przyszłego i zadanym pytaniu nr 5 Wnioskodawca wskazał, że będzie nabywał Wyroby zawierające całkowicie skażony alkohol etylowy. Sam fakt, że przedmiotem nabycia będzie całkowicie skażony alkohol etylowy nie wymaga posiadania dokumentów potwierdzających prawidłowość tego skażenia. Sama okoliczność braku takich dokumentów nie powoduje jeszcze, że ten całkowicie skażony alkohol etylowy należy traktować jak alkohol nieskażony. Z kolei dowiedzenie prawidłowości całkowitego skażenia tego alkoholu etylowego zawartego w Wyrobach nie jest wymagane na etapie jego nabycia. Zatem ten alkohol etylowy całkowicie skażony, zawarty w wyrobach o kodach CN 3303, 3304, 3305, 3306 i 3307, będzie klasyfikowany do poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy. W konsekwencji – z uwagi na treść pytania nr 5 – do poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy będzie nadal klasyfikowany jako alkohol etylowy, przy czym z uwagi na całkowite skażenie – co do zasady – będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy i tym samym nie będzie podlegał rozliczeniu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.