Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.193.2023.2.MW
Temat interpretacji
Kwestia: ustalenia, jaką moc generatora należy uwzględnić dla celów podatku akcyzowego oraz możliwości stosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień, obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego z tytułu zużywania przez Wnioskodawcę energii elektrycznej produkowanej z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej oraz ustalenia, czy ewidencja powinna być prowadzona odrębnie dla każdego urządzenia, czy wystarczająca jest ewidencja zbiorcza dla danego typu generatorów a także, czy dla każdego kolejnego nabywanego przez Wnioskodawcę mobilnego agregatu prądotwórczego należy założyć nowe ewidencje czy mogą zostać dopisane do już istniejących, ustalenia, czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca zużywa energię wyprodukowaną przez generatory o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, ale w którymś okresie rozliczeniowym wystąpi sytuacja, że energia elektryczna zużyta na własne potrzeby Wnioskodawcy produkowana będzie z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia oraz jakie deklaracje należy wówczas składać i czy za okres, w którym moc wykorzystanych do produkcji generatorów nie przekracza 1 MW nie należy składać deklaracji, ustalenia, czy jeśli do produkcji energii elektrycznej w agregacie o mocy powyżej 1 MW używane są wyroby energetyczne (np. olej napędowy), od których zapłacona została akcyza w należnej wysokości, to rodzi to obowiązek zapłaty podatku akcyzowego po raz drugi, czy ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia oraz czy opodatkowaniu podlegać będzie całość zużytej energii, czy tylko nadwyżka ponad 1 MW, ustalenia czy ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienie Wnioskodawcy z obowiązków wynikających z ustawy, jako jednostki sektora finansów publicznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący:
- ustalenia, jaką moc generatora należy uwzględnić dla celów podatku akcyzowego oraz możliwości stosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień (pytanie nr 1),
- obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego z tytułu zużywania przez Wnioskodawcę energii elektrycznej produkowanej z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW (pytanie nr 2),
- obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej oraz ustalenia, czy ewidencja powinna być prowadzona odrębnie dla każdego urządzenia, czy wystarczająca jest ewidencja zbiorcza dla danego typu generatorów a także, czy dla każdego kolejnego nabywanego przez Wnioskodawcę mobilnego agregatu prądotwórczego należy założyć nowe ewidencje czy mogą zostać dopisane do już istniejących (pytanie nr 3),
- ustalenia, czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca zużywa energię wyprodukowaną przez generatory o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, ale w którymś okresie rozliczeniowym wystąpi sytuacja, że energia elektryczna zużyta na własne potrzeby Wnioskodawcy produkowana będzie z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia oraz jakie deklaracje należy wówczas składać i czy za okres, w którym moc wykorzystanych do produkcji generatorów nie przekracza 1 MW nie należy składać deklaracji (pytanie nr 4),
- ustalenia, czy jeśli do produkcji energii elektrycznej w agregacie o mocy powyżej 1 MW używane są wyroby energetyczne (np. olej napędowy), od których zapłacona została akcyza w należnej wysokości, to rodzi to obowiązek zapłaty podatku akcyzowego po raz drugi, czy ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia oraz czy opodatkowaniu podlegać będzie całość zużytej energii, czy tylko nadwyżka ponad 1 MW (pytanie nr 5),
- ustalenia czy ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienie Wnioskodawcy z obowiązków wynikających z ustawy, jako jednostki sektora finansów publicznych (pytanie nr 6)
wpłynął 21 czerwca 2023 r.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 września 2023 r. (data wpływu 6 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach (…). Do zadań (…) należy m.in wykonywanie zadań (…). Struktura organizacyjna (…) wynika z (…).
(…) realizuje swoje zadania przy (…). W skład (…) wchodzą (…).
W ramach swojej działalności (…) zarządza nieruchomościami, na których posadowione są budynki i urządzenia służące (…) Kierując się zasadą zapewnienia ciągłości działania i dbałością o racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi (…) dla właściwej realizacji obowiązków statutowych (…) wykorzystuje różnego typu instalacje wytwarzające energię elektryczną:
1) Działające samodzielnie (…) nie wpięte w sieć dystrybucyjną, panele fotowoltaiczne i małe turbiny wiatrowe (…). Urządzenia te działają w sposób ciągły, wykorzystując energię promieniowania słonecznego i energię wiatru a zatem odnawialne źródła energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. Wytworzona energia nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii, lecz jest zużywana wyłącznie na potrzeby Wnioskodawcy.
Cała energia wyprodukowana przez te instalacje jest na bieżąco zużywana do zasilania urządzeń (…). Instalacje nie są podpięte do sieci, więc wytwarzana energia nie jest traktowana jako produkowana przez prosumenta, a urządzenia te pracują na prądzie stałym 12V.
Dla instalacji służących do zasilania urządzeń (…) Wnioskodawca nie prowadził ewidencji ilościowej energii elektrycznej, zgodnie z art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym do 31.12 2022 r.
2) Przyłączone do sieci dwie mikroinstalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 28,1 kW.
Pierwsza z instalacji - o mocy 18,24 kW zlokalizowana jest na (…).
Druga z instalacji - o mocy 9,86 kW - zlokalizowana jest w (…) Produkowana przez instalację energia jest wykorzystywana na potrzeby utrzymania (…) w tym obiekcie.
Energia elektryczna wyprodukowana za pomocą mikroinstalacji fotowoltaicznych zużywana jest wyłącznie na potrzeby własne Wnioskodawcy. Wnioskodawca zawarł z (…) kompleksowe umowy, które obejmują świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci z tzw. mikroinstalacji. Instalacje mają odrębne liczniki dwukierunkowe, które rejestrują ilości energii pobranej i oddanej do sieci. Na tej podstawie prowadzone są rozliczenia w ramach systemu opustów. W zawartych umowach kompleksowych Wnioskodawca określony został jako prosument w rozumieniu art. 2 ust 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (czyli odbiorca końcowy wytwarzający energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji).
Ww. instalacje fotowoltaiczne służą wytworzeniu energii elektrycznej ze słońca, na pokrycie własnych potrzeb wraz z możliwością przekazywania (magazynowania) nadwyżki wytworzonej w ten sposób energii do sieci energetycznej w celu jej zużycia na potrzeby własne (art. 4 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii), w okresie, w którym produkcja energii z instalacji fotowoltaicznej będzie niewystarczająca i nie pokryje zapotrzebowania. Podkreślić należy, że (…) nie zajmuje się profesjonalnym wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Nie dochodzi tu do sprzedaży energii. Dla mikroinstalacji fotowoltaicznych połączonych i współpracujących z siecią zewnętrzną Wnioskodawca prowadzi, w formie papierowej, ewidencję ilościową energii elektrycznej, zgodnie z art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Ewidencja została zaplombowana przez (…).
3) Agregaty prądotwórcze stacjonarne o różnej mocy urządzeń , tj. od 24 kW do 220 kW, których sumaryczna moc wynosi 736 kW. Agregaty zasilane są olejem napędowym, przy nabyciu którego została opłacona akcyza w należnej wysokości. Urządzenia nie są połączone z zewnętrzną siecią energetyczną. Agregaty działają tylko w sytuacjach awaryjnych, przy braku zasilania z sieci energetycznej lub w przypadku intensywnych opadów deszczu (przepompownia). Część z tych urządzeń wyposażona jest w liczniki motogodzin. Dla agregatów prądotwórczych użytkowanych w sytuacjach awaryjnych, Wnioskodawca nie prowadził ewidencji ilościowej energii elektrycznej, zgodnie z art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2022 r.
4) Agregaty prądotwórcze mobilne (przenośne) o różnej mocy urządzeń, tj. od 1,8 kW do 10 kW, których sumaryczna moc wynosi 87,52 kW. Generatory zasilane są benzyną lub olejem napędowym, od których została zapłacona akcyza w należnej wysokości (paliwo kupowane na stacji paliw).
Agregaty prądotwórcze działają tylko w sytuacjach awaryjnych (głównie przy braku zasilania z sieci energetycznej), przy czym mało prawdopodobnym jest, aby wszystkie były wykorzystywane jednocześnie. Wykorzystywane są do zasilania awaryjnego urządzeń (…). Urządzenia te nie posiadają urządzeń pomiarowych pozwalających na określenie ilości wyprodukowanej przez nie energii. Dla agregatów prądotwórczych użytkowanych w sytuacjach awaryjnych Wnioskodawca nie prowadził ewidencji ilościowej energii elektrycznej, zgodnie z art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2022 r.
Wnioskodawca nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne i nie będzie występować z wnioskiem o udzielenie takiej koncesji.
Wnioskodawca nie dokonuje innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zakresie innym niż objęte niniejszym wnioskiem.
Wnioskodawca nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego, zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej: rozporządzenie w sprawie zwolnień) z uwagi na fakt, iż łączna moc będących w dyspozycji Wnioskodawcy i użytkowanych generatorów energii nie przekraczała 1 MW. Na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2022 r., Wnioskodawca składał do (…) kwartalne deklaracje AKC-KZ.
W listopadzie 2022 r. do użytkowania oddany został (…). (…) posiada najwyższe zabezpieczenia przeciwpożarowe i systemy bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami, wszystkie systemy i oświetlenie wewnątrz (…) muszą działać nawet na wypadek braku zasilania z zewnątrz. Na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa (…) koniecznym było wyposażenie obiektu w automatycznie załączające się agregaty prądotwórcze. (…) wyposażono w dwa stacjonarne agregaty o mocy znamionowej 2000 kVA, tj. odpowiadającej jej mocy czynnej 1600 kW każdy. Generatory są od siebie całkowicie niezależne, nie współpracują ze sobą i nie są ze sobą w żaden sposób połączone. Agregaty zasilane są olejem napędowym, od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a wytworzona energia elektryczna nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz zużywana wyłącznie na potrzeby Wnioskodawcy. Generatory nie są wykorzystywane na co dzień dla obsługi (…), ale uruchamiane będą w sytuacjach awaryjnych (w przypadku braku zasilania z sieci energetycznej dla celów zapewnienia ciągłości obsługi (…). Jest to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa (…).
Prawdopodobieństwo konieczności uruchomienia agregatów jest bardzo małe, ponieważ (…) posiada zasilanie z dwóch niezależnych stacji 10/15 (…) operatora systemu dystrybucyjnego (…) - zapewniających pokrycie pełnego zapotrzebowania na energię w przypadku utraty zasilania (wystąpienia awarii) z jednej z ww. stacji 110/15 kV. W takim przypadku druga z ww. stacji 110/15 kV przejmuje zasilanie (…). Załączenie agregatów przez automatykę SZR (samoczynnego załączenia rezerwy) może mieć miejsce tylko w przypadku wystąpienia pełnego „blackoutu” w sieci zasilającej 110 kV.
Agregaty muszą być jednak okresowo uruchamiane w celu utrzymania ich należytego stanu technicznego, co jest jednocześnie konieczne do zachowania gwarancji udzielonej przez producenta tego sprzętu. W ramach czynności serwisowych agregaty uruchamiane są raz na 30 dni na czas 2 godzin pod obciążeniem i co 14 dni na 5-10 minut bez obciążenia, przy czym agregaty pracują z mocą nie przekraczającą 300 kVA, tj. 240 kW. W trakcie testów wykonywanych co 30 dni przy rozruchu 2 godzinnym pod obciążeniem, następuje odłączenie zasilania (…) z sieci zewnętrznej, a energia produkowana przez agregat zużywana jest do zasilania urządzeń obsługujących (…), czyli na potrzeby Wnioskodawcy. Okresowe uruchomienie agregatu oraz jego ewentualne usterki odnotowywane zostają w dzienniku eksploatacji, konserwacji i serwisowania. Agregaty wyposażone są w liczniki motogodzin oraz liczniki wyprodukowanej energii. Pomiar energii wyprodukowanej przez agregat rejestrowany jest zarówno w agregacie, jak i w rozdzielni głównej.
W związku z powyższym (…) powzięła wątpliwość co do obowiązków leżących po jej stronie, wynikających z ustawy o podatku akcyzowym.
Pytania (pytanie nr 6 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Jaką moc generatora należy uwzględnić dla celów podatku akcyzowego, w przypadku zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez generator o mocy maksymalnej powyżej 1 MW, w sytuacji, gdy do produkcji energii wykorzystuje on moc nieprzekraczającą 1 MW? Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do stosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień tak długo, jak generator będzie pracował z mocą nieprzekraczającą 1 MW?
2. Czy w związku z oddaniem do użytkowania (…) Wnioskodawca ma obowiązek dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych na potrzeby podatku akcyzowego z tytułu zużywania przez Wnioskodawcę energii elektrycznej, biorąc pod uwagę, że energia elektryczna produkowana jest z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW?
3. Czy na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej? Czy ewidencja powinna być prowadzona odrębnie dla każdego urządzenia czy wystarczy ewidencja zbiorcza dla danego typu generatorów, np. ewidencja urządzeń (…), ewidencja agregatów mobilnych? Czy w przypadku montażu kolejnych urządzeń (…) zasilanych energią elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii/nabycia kolejnego mobilnego agregatu prądotwórczego należy dla nich założyć nowe ewidencje czy mogą zostać dopisane do już istniejących?
4. Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca zużywa energię wyprodukowaną przez generatory o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, ale w którymś okresie rozliczeniowym wystąpi sytuacja, że energia elektryczna zużyta na własne potrzeby Wnioskodawcy produkowana będzie z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW (np. w sytuacji braku uruchomienia w okresie rozliczeniowym agregatu przy (…) Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia? Jakie deklaracje należy wówczas składać? Czy za okres, w którym moc wykorzystanych do produkcji generatorów nie przekracza 1 MW nie należy składać deklaracji?
5. Czy jeśli do produkcji energii elektrycznej w agregacie o mocy powyżej 1MW używane są wyroby energetyczne (np. olej napędowy), od których zapłacona została akcyza w należnej wysokości, to rodzi to obowiązek zapłaty podatku akcyzowego po raz drugi, czy może ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia? Czy opodatkowaniu podlegać będzie całość zużytej energii czy tylko nadwyżka ponad 1 MW?
6. Czy ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienie z obowiązków wynikających z ustawy dla (…) jako jednostki (…)?
Państwa stanowisko w sprawie (w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 6 we wniosku ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, dla określenia obowiązków spoczywających na nim w zakresie podatku akcyzowego, w przypadku generatora o mocy przekraczającej 1 MW należy brać pod uwagę maksymalną moc z jaką może on pracować (powyżej 1 MW), a nie moc wykorzystywaną w danej chwili (poniżej 1 MW). Ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem łącznej mocy generatorów, a nie innymi parametrami tych urządzeń, stąd nie ma podstaw do przyjęcia innej mocy urządzenia niż wskazana przez producenta, jako możliwa do ciągłej pracy urządzenia przez określony czas.
Na podstawie § 5 ust 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii, zwolnienie od akcyzy może być stosowane jeżeli od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Fakt zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o mocy przekraczającej 1 MW powoduje, iż Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia. Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z dnia 5 września 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013. 153.2022.1.JS.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy, w związku z oddaniem (…) i specyficznymi uwarunkowaniami jego użytkowania, na (…) spoczywa obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. Ustawa o podatku akcyzowym określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą” wyrobów akcyzowych. W poz. 33 załącznika nr 1, jako wyrób akcyzowy wskazano energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00. Jak wynika z art. 9 ust 1. ustawy o podatku akcyzowym (dalej „ustawa”) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nie posiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2. który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Równocześnie w myśl art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, ze od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Głównym kryterium zwalniającym podmioty zużywające wyprodukowaną przez siebie energię elektryczną z obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, jest łączna moc generatorów, z których ta energia powstała. Dopiero wówczas, gdy moc generatorów nie przekracza 1 MW należy sprawdzić warunek czy od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii została zapłacona akcyza w należnej wysokości. W przypadku zużycia energii wyprodukowanej z generatorów, których moc przekracza 1 MW warunek ten nie znajdzie zastosowania.
W związku z nałożonym odrębnymi przepisami obowiązkiem cyklicznego uruchomienia agregatów obsługujących (…), których moc przekracza 1 MW oraz faktem, iż wytwarzana wówczas przez generatory energia jest zużywana na potrzeby zasilenia urządzeń stanowiących wyposażenie (…), a zatem do realizacji statutowych zadań Wnioskodawcy. (…) jest zobowiązana dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego.
Ad 3
Zgodnie z art. 138h ust 1 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
Z art. 138h ust. 2 ustawy wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji nie ma zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, czyli podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję o której mowa w ust 1, tej energii w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej (art. 138h ust. 2a).
Podmioty określone w art. 138h ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję ilościową energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.
Art. 138h ust. 5 stanowi, iż ewidencja winna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh łącznej ilości:
1) energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;
2) energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;
3) energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
4) energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;
5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
6) energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;
7) strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art 9 ust 2.
W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe (art. 138h ust. 6).
W odniesieniu do energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości energii wyprodukowanej, o której mowa w ust. 5 pkt 1, prowadzący ewidencję, o której mowa w ust. 1, określa ilości szacunkowe tej energii, uwzględniając moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (art. 138h ust. 7).
Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy w § 2 stanowi:
1. Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138I ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
2. Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.
3. Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
4. W przypadku:
1) zużycia energii elektrycznej, użycia wyrobów gazowych albo wyrobów węglowych - wpisów do dokumentacji prowadzonej odpowiednio przez podatnika zużywającego energię elektryczną, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, pośredniczący podmiot gazowy albo pośredniczący podmiot węglowy dokonuje się nie rzadziej niż raz w miesiącu;
2) informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, których ilość jest ustalana na podstawie współczynnikowe określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający - wpisów do ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy, prowadzonej przez podmiot zużywający, dokonuje się raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.
Z przytoczonych przepisów wynika, iż w aktualnym stanie prawnym, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej zużytej na własne potrzeby wyprodukowanej ze wszystkich generatorów, które posiada.
Z ustawy zniknął bowiem zapis, że ewidencji ilościowej nie prowadzą podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot (art. 138h ust. 2 pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2022 r.).
Zatem, oprócz aktualnie prowadzonych ewidencji dla instalacji fotowoltaicznych wpiętych w sieć, Wnioskodawca powinien także prowadzić ewidencję dla urządzeń (…) oraz agregatów prądotwórczych nie połączonych z siecią.
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji dla każdego urządzenia wytwarzającego energię elektryczną. Wystarczającym jest prowadzenie ewidencji zbiorczej w podziale na typy urządzeń, tj. ewidencja urządzeń (…), ewidencja agregatów prądotwórczych. Ewidencja ma bowiem wskazać łączną ilość energii elektrycznej zużytej na własne potrzeby Wnioskodawcy. Skoro wystarczającym jest prowadzenie zbiorczej ewidencji dla danego typu generatorów, to zakup nowego agregatu, czy montaż kolejnych urządzeń (…) nie spowoduje konieczności zakładania odrębnej ewidencji, a zużycie energii wyprodukowanej przez te generatory będzie ujmowane w dotychczasowych ewidencjach.
Ad. 4
Rozporządzenie w § 5 stanowi:
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Używane przez Wnioskodawcę generatory, do produkcji energii wykorzystują odnawialne źródła energii lub wyroby energetyczne, od których został zapłacony podatek akcyzowy w należnej wysokości (benzyna lub olej napędowy nabywane na stacji paliw).
W sytuacji, gdy w danym miesiącu Wnioskodawca zużywał będzie na własne potrzeby energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów, których moc nie przekracza 1 MW, będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia. Istotna jest bowiem moc generatorów, w których w danym okresie produkowana jest energia, a nie moc wszystkich posiadanych przez Wnioskodawcę urządzeń, co potwierdza Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10.06.2014 sygn. akt I FSK 959/13 i zbudowana na jego podstawie utrwalona już linia interpretacyjna (przykładowo Dyrektor Krajowej Interpretacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.135.2020.1.PJ)
Obowiązek składania deklaracji akcyzowych, w przypadku zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który ją wyprodukował wynika z art. 24 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
2. (uchylony)
3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Zatem w przypadku, gdy w danym okresie Wnioskodawca zużyje energię wyprodukowaną z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW nie będzie on miał obowiązku składania żadnych deklaracji zapłaty podatku akcyzowego (art. 24 ust. 3). Za okresy, gdy zużyta energia produkowana była z generatorów o mocy powyżej 1 MW Wnioskodawca złoży deklarację miesięczną AKC-4H.
Ad. 5
Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28.05.2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego:
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektryczne; przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych Źródeł energia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1363, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy;
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1 może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapocona akcyza w należnej wysokości.
Do wytworzenia energii elektrycznej przez agregat prądotwórczy są potrzebne inne wyroby akcyzowe (wyroby energetyczne), a warunkiem zwolnienia z akcyzy produktu (energii) wytworzonego przez ten agregat jest wcześniejsze opodatkowanie wyrobów spalanych i zużywanych podczas procesu wytwarzania energii.
W przypadku agregatów prądotwórczych wykorzystywanych przez (…) do wytwarzana energii wykorzystywany jest olej napędowy lub benzyna, od których już wcześniej uiszczona została akcyza.
W sytuacji, gdy Wnioskodawca zużywa energie wyprodukowaną przez agregat prądotwórczy o mocy powyżej 1 MW dochodzi do sytuacji że akcyza zostaw zapłacona dwukrotnie - przy nabyciu oleju napędowego do zasilania agregatu, a następnie w wyniku opodatkowania zużycia energii wyprodukowanej przez ten agregat. Pomimo podwójnego opodatkowania akcyzą, w ocenie Wnioskodawcy nie znajdzie tu jednak zastosowane zwolnienie z § 5 rozporządzenia, bowiem warunek by od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii elektryczne; była zapłacona akcyza w należnej wysokości, nie ma znaczenia w sytuacji, gdy moc agregatu przekracza 1 MW. Do zastosowania zwolnienia niezbędne jest jednoczesne spełnienie obu warunków.
Opodatkowaniu podlegać będzie całość zużytej energii elektrycznej a nie tyko nadwyżka powyżej 1MW. Ilość 1 MW odnosi się bowiem do mocy urządzeń z których produkowana jest energia, a nie do ilości wyprodukowanej i zużytej energii.
Ad. 6
(…) nie jest podmiotem zobowiązanym do przedstawienia do umorzenia świadectwa pochodzenia energii elektrycznej zatem nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 30 ustawy o podatku akcyzowym.
Ustawa o podatku akcyzowym oraz akt wykonawczy do niej, czyli rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przewidują zwolnienia podmiotowe dla określonej grupy podmiotów, tj.
- obcych przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych, organizacji międzynarodowych uznawanych przez właściwe organy na terytorium kraju, członkom ich personelu oraz innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, konwencji międzynarodowych ustanawiających organizacje lub umów w sprawie ich siedzib - w ilości (wartości) wynikającej z porozumień międzynarodowych lub zasady wzajemności. Rozdział 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego poświęcony jest zwolnieniom zakupów dokonywanych przez przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne oraz przez osoby wchodzące w skład personelu. Przepisy tego rozdziału ustalają, że w tym przypadku zwolnienie od akcyzy odbywa się poprzez zwrot akcyzy i określają procedurę dokonywania tego zwrotu. Rodzaj wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu nie jest określony, gdyż jest on określany przez ministra spraw zagranicznych odrębnie dla każdego przedstawicielstwa na podstawie porozumień międzynarodowych i na zasadzie wzajemności (§ 32);
- sił zbrojnych NATO i Kwatery Głównej Wielonarodowego Korpusu Północno- Wschodniego. Zwolnienia od akcyzy następuje poprzez zwrot wcześniej zapłaconego podatku akcyzowego. W tym jednak przypadku zwrot akcyzy przysługuje od zakupów dokonywanych na terytorium kraju, określonych w rozporządzeniu (§ 38);
- podróżnych z bagażem osobistym. Zasadą jest, że wyroby akcyzowe zharmonizowane przywożone dla własnego użytku przez osobę fizyczną z kraju członkowskiego UE (od których akcyza została zapłacona w innym kraju członkowskim) nie podlegają opodatkowaniu (art. 56 ust. 1 ustawy). Warunkiem zwolnienia jest ilość wyrobów, która nie może wskazywać na ich handlowe przeznaczenie. Określa to dokładnie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej (Dz. U. 04.74.675).
Ustawa o podatku akcyzowym i rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie przewidują zwolnień dla sektora (…). Zatem (…) nie jest podmiotem korzystającym ze zwolnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem sformułowanych pytań, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:
a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),
c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1, 3 i 4 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
4. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.
Stosownie do art. 24e ust. 1, 1a i 1b ustawy:
1. W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:
1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2436, ze zm.).
Zgodnie z art. 138h ustawy:
1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
1. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.
2a. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, tej energii w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.
1. Podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.
2. Podmiot określony w ust. 1 pkt 4 prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku takich możliwości - na podstawie dokumentów rozliczeniowych.
3. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:
1) energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;
2) energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;
3) energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
4) energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;
5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
6) energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;
7) strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.
1. W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.
2. W odniesieniu do energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości energii wyprodukowanej, o której mowa w ust. 5 pkt 1, prowadzący ewidencję, o której mowa w ust. 1, określa ilości szacunkowe tej energii, uwzględniając moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891):
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Jak równocześnie stanowi art. 4 ustawy:
Ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do akcyzy.
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika na zasadach wynikających z art. 24 i 24e ustawy oraz obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych i ewidencyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.
Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy). Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.
Czynnością podlegającą opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który tę energię wyprodukował (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy), jak i wydanie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję prosumentowi (sprzedaż – art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy), która to energia została wprowadzona do sieci przez prosumenta w celu zmagazynowania (por. wyrok NSA z 6 maja 2021 r. sygn. akt I GSK 59/18).
W świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Państwa wątpliwości dotyczą:
- ustalenia, jaką moc generatora należy uwzględnić dla celów podatku akcyzowego oraz możliwości stosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień,
- obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego z tytułu zużywania przez Wnioskodawcę energii elektrycznej produkowanej z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW,
- obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej oraz ustalenia, czy ewidencja powinna być prowadzona odrębnie dla każdego urządzenia, czy wystarczy ewidencja zbiorcza dla danego typu generatorów a także, czy dla każdego kolejnego nabywanego przez Wnioskodawcę mobilnego agregatu prądotwórczego należy założyć nowe ewidencje czy mogą zostać dopisane do już istniejących,
- ustalenia, czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca zużywa energię wyprodukowaną przez generatory o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, ale w którymś okresie rozliczeniowym wystąpi sytuacja, że energia elektryczna zużyta na własne potrzeby Wnioskodawcy produkowana będzie z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia oraz jakie deklaracje należy wówczas składać i czy za okres, w którym moc wykorzystanych do produkcji generatorów nie przekracza 1 MW nie należy składać deklaracji,
- ustalenia, czy jeśli do produkcji energii elektrycznej w agregacie o mocy powyżej 1 MW używane są wyroby energetyczne (np. olej napędowy), od których zapłacona została akcyza w należnej wysokości, to rodzi to obowiązek zapłaty podatku akcyzowego po raz drugi, czy ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia oraz czy opodatkowaniu podlegać będzie całość zużytej energii czy tylko nadwyżka ponad 1 MW,
- ustalenia, czy ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienie Wnioskodawcy z obowiązków wynikających z ustawy jako jednostki sektora finansów publicznych.
Odnosząc się do pytania nr 1 należy zauważyć, że dla możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy należy uwzględnić łączną moc generatorów służących Wnioskodawcy do wytwarzania energii elektrycznej.
Zwolnienie uregulowane w § 5 rozporządzenia ws. zwolnień, zgodnie z celem ustawodawcy adresowane jest do podmiotu, który wytwarza i zużywa energię elektryczną (będącego podatnikiem podatku akcyzowego z tego tytułu), wyprodukowaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z zastrzeżeniem ust. 2, z którego wynika, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW. Określając łączną moc generatorów należy brać pod uwagę ich maksymalną moc z jaką mogą one pracować. Tym samym zwolnienie to, zgodnie z treścią tego przepisu, nie dotyczy energii elektrycznej, która nie zostanie zużyta przez ten podmiot (np. zostanie przekazana do sieci), jak i energii elektrycznej, która zostanie wytworzona z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.
Kolejnym warunkiem wynikającym z ww. rozporządzenia uprawniającym do zastosowania zwolnienia, jest warunek wynikający z ust. 2 ww. rozporządzenia, z którego wynika, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
W świetle powyższego oraz przedstawionych okoliczności stanu faktycznego zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem że, dla określenia łącznej mocy wykorzystywanych generatorów o których mowa w § 5 rozporządzenia, należy brać pod uwagę ich maksymalną moc z jaką mogą one pracować, a nie moc wykorzystywaną w danej chwili (pracujących z mniejszym odciążeniem). Ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem łącznej mocy generatorów, a nie innymi parametrami.
Równocześnie, słusznie Państwo zauważają, że fakt zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o mocy przekraczającej 1 MW powoduje utratę prawa do zwolnienia.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą, przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Ustawodawca co prawda przewidział wyłączenie z tego obowiązku, przy czym w okolicznościach niniejszej sprawy, wyłączenie o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 nie znajdzie zastosowania, z uwagi na przekroczenie wolumenu 1 MW łącznej mocy generatorów wytwarzających energie elektryczną - w związku z oddaniem do użytkowania dwóch generatorów służących zasilaniu w (…).
Organ podziela zatem Państwa stanowisko, że oddanie do użytkowania (…) i związane z tym rozpoczęcie wytwarzania i zużywania energii elektrycznej z agregatów, których łączna moc przekracza 1 MW, skutkuje obowiązkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, z tytułu zużywania energii elektrycznej produkowanej z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Nawiązując do Państwa wątpliwości wyrażonych w pytaniu oznaczonym nr 3 należy wskazać, że aktualna treść przepisów art. 138h ustawy o podatku akcyzowym nakłada na m.in. podatników zużywających energię elektryczną, którzy tę energię wyprodukowali i nie posiadają koncesji, obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.
Ustawodawca przewidział w treści art. 138h ust. 2 ustawy wyjątek od ww. obowiązku, który od 1 stycznia 2023 r. ściśle łączy się z brakiem obowiązku rejestracji w CRPA dla podmiotów wytwarzających i zużywających energię elektryczną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Niemniej nie znajdzie on zastosowania w okolicznościach objętych przedstawionym stanem faktycznym w związku z przekroczeniem limitu łącznej mocy 1 MW użytkowanych generatorów.
Równocześnie przepisy ustawy i rozporządzenia wydanego na postawie art. 138s ustawy dotyczące ewidencji nie wymagają odrębnego prowadzenia ewidencji dla każdego generatora, przy czym ewidencja ta powinna być prowadzona w sposób ciągły i umożliwiać m.in. identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.
W świetle powyższego zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że ciąży na Państwu obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej zużytej na własne potrzeby wyprodukowanej ze wszystkich posiadanych generatorów, w tym także tych które nie są przyłączone do sieci.
Nie muszą prowadzić Państwo odrębnej ewidencji dla każdego urządzenia wytwarzającego energię elektryczną. W ocenie Organu wystarczającym jest prowadzenie ewidencji zbiorczej w podziale na typy urządzeń, która w sposób przejrzysty będzie umożliwiała określenie m.in. ilości zużytej energii elektrycznej. Zatem zakup nowego agregatu, czy montaż kolejnych urządzeń (…) nie spowoduje konieczności zakładania odrębnej ewidencji, a tym samym wystarczającym będzie ujęcie nowych generatorów w dotychczasowych ewidencjach.
Państwa stanowisko w zakresie dotyczącym pytania nr 3 należało zatem uznać za prawidłowe.
Przechodząc do Państwa wątpliwości wyrażonych w pytaniu nr 4 należy ponownie wskazać, że - zwolnienie, uregulowane w § 5 rozporządzenia ws. zwolnień adresowane jest do podmiotu, który wytwarza i zużywa energię elektryczną, wyprodukowaną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z zastrzeżeniem ust. 2, z którego wynika, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
W przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego wskazali Państwo, że zużywają energię elektryczną z generatorów których moc przekracza 1 MW (w związku z oddaniem do użytkowania (…) w którym zainstalowali Państwo agregaty prądotwórcze). Równocześnie jak wskazali Państwo w treści pytania nr 4, agregaty te mogą nie być uruchamiane w którymś z okresów rozliczeniowych, co spowoduje, że będą Państwo zużywać wyprodukowaną przez siebie energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Oznacza to, że w sytuacji gdy w danym miesiącu (okresie rozliczeniowym) będą Państwo zużywać na własne potrzeby energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów, których moc nie przekracza 1 MW, wówczas będą mieli Państwo prawo do zastosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Odnosząc się natomiast do obowiązku składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej w ww. sytuacji należy wskazać, że obowiązki deklaracyjne w zakresie energii elektrycznej regulują art. 24 ustawy (deklaracje miesięczne) i 24e ustawy (deklaracje kwartalne, które mają zastosowanie względem podatników na których nie ciąży obowiązek składania deklaracji miesięcznych z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą).
Zarówno w treści art. 24 jak i art. 24e ustawy zawarto wyłączenia z obowiązku składania deklaracji, które znajdują zastosowanie względem podatników zużywających energię elektryczną, która wytwarzana jest w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zasadniczo korzysta ze zwolnienia od akcyzy (art. 24 ust. 3 i art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy).
Analiza powyższych przepisów względem okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku pozwala zatem stwierdzić, że w sytuacji w której w danym okresie rozliczeniowym będą Państwo zużywać wyprodukowaną przez siebie energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, wówczas nie będą Państwo zobligowani do składania żadnych deklaracji.
Natomiast za okresy rozliczeniowe, gdy zużyta energia produkowana jest z generatorów o łącznej mocy powyżej 1 MW, wówczas powinni Państwo złożyć deklaracje miesięczną AKC-4 wraz z formularzem szczegółowym AKC-4/H i uiścić należny podatek.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 4 jest prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wyrażonych w pytaniu oznaczonym nr 5 wskazać należy, że zwolnienie wynikające z § 5 rozporządzenia co do zasady wymaga łącznego spełnienia wszystkich warunków ujętych w treści tego przepisu. Tym samym aby zużycie energii elektrycznej mogło zostać objęte zwolnieniem, energia ta winna być wytworzona w generatorach, których łączna moc nie przekroczy 1 MW, a dodatkowo w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii, zwolnienie może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Nawet zatem w przypadku gdy od wyrobów energetycznych zużytych do wytworzenia energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, brak spełnienia przesłanki dotyczącej mocy generatorów, wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia względem wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej, a tym samym podatnik z tytułu zużycia wyprodukowanej energii elektrycznej, zobowiązany będzie do zapłaty podatku akcyzowego.
Równocześnie opodatkowaniu będzie podlegać całość zużytej energii elektrycznej, a nie tyko nadwyżka powyżej 1 MW. Jak słusznie Państwo zauważają, sformułowanie zawarte w treści rozporządzenia dotyczące „łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW” odnosi się bowiem do mocy urządzeń z których produkowana jest energia, a nie do ilości wyprodukowanej i zużytej energii.
Nie można co prawda zgodzić się w pełni z Państwa stwierdzeniem o podwójnym opodatkowaniu, gdyż zasada jednokrotności opodatkowania akcyzą zasadniczo odnosi się do opodatkowania konkretnego wyrobu akcyzowego. W przypadku energii elektrycznej zasada jednokrotności jest uregulowana w art. 9 ust. 3 ustawy. Niemniej Państwa stwierdzenie nie ma wpływu na prawidłowo wywiedziony skutek prawny w postaci braku możliwości zastosowania zwolnienia i w konsekwencji na obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu zużycia energii elektrycznej. Tym samym całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu oznaczonym nr 6 dotyczą ustalenia, czy ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienie z obowiązków wynikających z ustawy dla Wnioskodawcy (…) jako jednostki sektora finansów publicznych.
W nawiązaniu do tego pytania, w uzupełnieniu wniosku, przywołali Państwo m.in. art. 30 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 32 i 38 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Zgodnie z art. 30 ustawy:
1. Zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego lub przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.
3. Zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20, powstałe wskutek zdarzenia losowego lub siły wyższej, pod warunkiem że podatnik wykaże zaistnienie okoliczności uprawniających do zwolnienia.
4. Zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych:
1) do wysokości:
a) ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a,
b) określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7;
1) których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. a, d i lit. e tiret pierwsze, wynikające z właściwości tych wyrobów, powstałe podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - do wysokości określonej w akcie delegowanym Komisji Europejskiej określającym wspólne progi utraty częściowej;
2) których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f, wynikające z właściwości tych wyrobów, powstałe podczas ich przemieszczania na terytorium kraju - do wysokości określonej w akcie delegowanym Komisji Europejskiej określającym wspólne progi utraty częściowej.
4a. Zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych przekraczające normy dopuszczalnych ubytków, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a, albo określone w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7, do wysokości równej rzeczywistym stratom, jeżeli podmiot udowodni ich naturalny charakter wynikający z właściwości tych wyrobów.
5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 i 4, nie ma zastosowania w przypadku ubytków lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, wynikających z popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu.
6. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.
7. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.
7a. Zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną:
1) do celów redukcji chemicznej;
2) w procesach elektrolitycznych;
3) w procesach metalurgicznych;
4) w procesach mineralogicznych.
7b. Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 7a, jest:
1) wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii.
2) (uchylony)
7c. (uchylony)
8. Zwalnia się od akcyzy zużycie do celów żeglugi, w tym rejsy rybackie, energii elektrycznej wytwarzanej na statku.
9. Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:
a) całkowicie skażony:
b) produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej,
c) nabywany wewnątrzwspólnotowo, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje,
d) produkowany na terytorium kraju oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez Rzeczpospolitą Polską
-na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
2) zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu;
3) zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2;
4) zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605 i 650);
5) zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;
6) zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.
Natomiast na podstawie § 32 i 38 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego:
§ 32.
1. Zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy przysługuje:
1) Kwaterze - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych przeznaczonych na potrzeby własne Kwatery w celu utrzymania i działalności Kwatery oraz wyrobów akcyzowych przeznaczonych na zaopatrzenie barów, mes i kantyn Kwatery i tam sprzedawanych;
2) personelowi zagranicznemu Kwatery - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych w ilościach nie- wskazujących na przeznaczenie handlowe oraz samochodów osobowych;
3) członkom rodzin personelu zagranicznego Kwatery - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe;
4) Dowództwu Sojuszniczemu - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych przeznaczonych do jego użytku służbowego, służących jego utrzymaniu i wykonywaniu jego oficjalnej działalności, w tym do zaopatrzenia kantyn, mes i stołówek Dowództwa Sojuszniczego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe i samochody osobowe są nabywane przez:
a) Dowództwo Sojusznicze,
b) wykonawcę kontraktowego Dowództwa Sojuszniczego na rzecz tego Dowództwa,
c) właściwe organy administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz Dowództwa Sojuszniczego;
5) uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego - z tytułu nabycia na terytorium kraju paliw silnikowych oraz samochodów osobowych i samochodów osobowych o nadwoziu typu van, do użytku tych osób lub członków ich rodzin;
6) Dowództwu Brygady - z tytułu nabycia na terytorium kraju:
a) wyrobów akcyzowych niezbędnych do jego działalności, przeznaczonych na użytek służbowy Dowództwa Brygady, pod warunkiem niestosowania zwolnienia, o którym mowa w § 30 ust. 1,
b) samochodów osobowych niezbędnych do jego działalności, przeznaczonych na użytek służbowy.
2. W przypadku nabycia:
1) samochodu osobowego przez personel zagraniczny Kwatery - zwrot zapłaconej kwoty akcyzy przysługuje wyłącznie w odniesieniu do jednej sztuki samochodu osobowego raz na trzy lata;
2) paliw silnikowych lub samochodu osobowego oraz samochodu osobowego o nadwoziu typu van przez uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego - zwrot zapłaconej kwoty akcyzy przysługuje wyłącznie w odniesieniu do:
a) paliw silnikowych w ilości nieprzekraczającej 600 litrów na kwartał na zarejestrowany pojazd,
b) jednej sztuki samochodu osobowego oraz jednej sztuki samochodu osobowego o nadwoziu typu van, na użytek uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego lub na użytek członka rodziny uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego, który ukończył 18 rok życia.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. b, właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje za-świadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego.
4. Zwolnienie z tytułu nabycia na terytorium kraju samochodów osobowych, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, stosuje się pod warunkiem, że samochody nie zostaną sprzedane, wynajęte lub oddane do korzystania na podstawie umowy o podobnym charakterze osobom trzecim.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku przekazania samochodu na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje, jeżeli przekazanie to nastąpiło po upływie 3 lat od dnia jego nabycia na terytorium kraju.
6. Kradzież samochodu osobowego stanowiącego własność Dowództwa Sojuszniczego lub uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego, jego utrata na skutek uszkodzenia lub zniszczenia, wyłączającego na podstawie odrębnych przepisów jego ponowne dopuszczenie do ruchu drogowego, nie stanowi naruszenia warunków zwolnienia, o których mowa w ust. 4, dotyczących nieodstępowania samochodu osobowego, pod warunkiem że Dowództwo Sojusznicze lub uprawniony członek Dowództwa Sojuszniczego, któremu przyznano zwolnienie, przedstawi naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce stałej dyslokacji Dowództwa Sojuszniczego zaświadczenie wydane przez właściwy organ Policji w kraju lub za granicą potwierdzające zgłoszenie kradzieży, uszkodzenia lub zniszczenia tego samochodu.
§ 38.
1. Zwrot zapłaconej kwoty akcyzy zawartej w cenach wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych nabytych przez podmioty, o których mowa w § 37, obejmuje kwotę akcyzy wyliczoną na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w dniu zakupu.
2. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia akcyzy podlegającej zwrotowi podmiotom, o których mowa w § 37, jest faktura wystawiana w trzech egzemplarzach, której dwa egzemplarze otrzymują te podmioty, lub faktura w formie elektronicznej.
3. W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez podmioty, o których mowa w § 37, może być dokonany na podstawie dokumentów innych niż faktury, pod warunkiem że z dokumentów tych bezspornie wynika, że kwota akcyzy, o której zwrot ubiegają się te podmioty, została zapłacona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez siły zbrojne USA lub przez wykonawcę kontraktowego USA w związku z nabyciem towarów na potrzeby tych sił zbrojnych lub na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej.
4. Wniosek w sprawie zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy jest przekazywany przez siły zbrojne USA lub wykonawcę kontraktowego USA Naczelnikowi Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) określenie zapłaconej kwoty akcyzy, o której zwrot ubiegają się siły zbrojne USA lub wykonawca kontraktowy USA;
2) numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot zapłaconej kwoty akcyzy.
6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1) wykaz wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych nabytych do celów służbowych, na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej, wraz z wykazem kwot akcyzy przypadających do zwrotu, z wyszczególnieniem wyrobów oraz kwot akcyzy przeznaczonych na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;
2) kopię dokumentu, o którym mowa w art. 19 ust. 3 umowy wymienionej w § 2 pkt 3;
3) faktury lub faktury w formie elektronicznej, z których wynikają wskazane we wniosku kwoty zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy, lub dokumenty, o których mowa w ust. 3.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, jest składany za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składany jest wniosek.
8. W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot zapłaconej kwoty akcyzy może być dokonany na podstawie wniosku złożonego w terminie późniejszym niż określony w ust. 7.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo na nieobowiązujące już przepisy art. 56 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz.U. Nr 29, poz. 257) i wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, przywożonych przez osoby fizyczne, które wskazują na przeznaczenie tych wyrobów do celów handlowych (Dz.U. Nr 74, poz. 675).
Wskazane wyżej przepisy, nie znajdują zastosowania w niniejszej sprawie. Tym samym nie są Państwo uprawnieni do zastosowania zwolnień wynikających z tych regulacji.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.