Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.209.2023.3.MAZ
Temat interpretacji
Dotyczy uznania Spółki za podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy oraz przemieszczenia aromatów na podstawie e-SAD.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:
-prawidłowe w zakresie uznania, że Spółka będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy (pytanie nr 1);
-nieprawidłowe w zakresie obowiązku przemieszczania nabywanych aromatów na podstawie dokumentu e-SAD.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 30 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 30 czerwca 2023 r., dotyczy rozstrzygnięcia, czy w opisanej transakcji Spółka będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy oraz czy będzie zobowiązana do przemieszczania nabywanych aromatów na podstawie dokumentu e-SAD. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 października 2023 r. (wpływ 9 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest wiodącym producentem (…) należącym do (…), która działa w różnych gałęziach branży (…). W portfolio produktów Wnioskodawcy znajduje się obecnie ponad (…) produktów, które są stale rozwijane oraz ulepszane. Spółka kooperuje zarówno z podmiotami gospodarczymi, jak i naukowymi na rzecz rozwoju badań w zakresie innowacji.
Ze względu na powyższe Wnioskodawca prowadzi również działalność w obszarze wyrobów akcyzowych. Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i posiada status podatnika akcyzy, bowiem przedmiotem jej działalności akcyzowej są m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą inną stawką niż stawka zerowa w odniesieniu do alkoholu etylowego zawartego w nabywanych aromatach anyżowych (dalej jako: „Aromaty”).
Zgodnie z oświadczeniem dostawcy, dostarczona formuła Aromatów zawiera alkohol etylowy CAS: 64-17-5 w stężeniu około 94%. Spółka rozpoznaje alkohol etylowy zawarty w Aromatach na potrzeby deklaracyjne jako alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub więcej (kod CN 2207 10 100).
Przed 13 lutego 2023 r. przedmiotowe Aromaty (w których zawarto alkohol etylowy) były nabywane od podmiotu posiadającego siedzibę w Wielkiej Brytanii (dalej jako: „Kontrahent”) w następujący sposób:
•import towarów z Wielkiej Brytanii do Francji oraz zgłoszenie powyższego do odprawy celnej przez wytypowaną przez Kontrahenta agencję celną w ramach procedury celnej 4200, a następnie
•po dokonaniu odprawy celnej fiskalnej i zapłaceniu cła w związku z ww. procedurą, towary były przekazywane przez przedstawiciela fiskalnego Kontrahenta do ostatecznego odbiorcy (Wnioskodawcy)
(dalej jako: „Przemieszczenia”).
Spółka rozpoznawała poszczególne Przemieszczenia opisane powyżej jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zarówno dla celów podatku VAT, ale też na gruncie podatku akcyzowego, realizując wszystkie obowiązki akcyzowe wynikające z powyższych transakcji (m.in. zgłoszenie nabycia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, złożenie zabezpieczenia akcyzowego, złożenie deklaracji akcyzowej, uiszczenie podatku).
Dodatkowo, w związku z tym Spółka rozliczała podatek VAT należny w tym zakresie, natomiast obowiązek w zakresie INTRASTAT był spełniony przez obie strony – ze strony francuskiej przez francuskiego reprezentanta fiskalnego Kontrahenta, natomiast ze strony polskiej przez Spółkę. Co więcej, na fakturach wystawionych przez Kontrahenta na rzecz Spółki na warunkach DDP (Delivered Duty Paid), w związku z poszczególnymi transakcjami jest wskazany francuski reprezentant fiskalny Kontrahenta.
W dniu 13 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy w zakresie elektronicznych uproszczonych dokumentów administracyjnych, dotyczących nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, zgodnie z którymi realizacja przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych „zharmonizowanych” dopuszczonych do konsumpcji na terenie Unii Europejskiej (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), powinna odbywać się z zastosowaniem systemu EMCS PL2, na podstawie elektronicznych uproszczonych dokumentów administracyjnych e- SAD.
Aby przygotować się do powyższych zmian, Spółka zawnioskowała o nadanie numeru akcyzowego „uprawnionego odbiorcy” i w dniu 11 stycznia 2023 r. uzyskała od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w (…) potwierdzenie nadania numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy – (…).
Niemniej jednak, według najlepszej wiedzy Spółki, Kontrahent z Wielkiej Brytanii nie uzyskał analogicznie numeru akcyzowego „uprawnionego wysyłającego”.
Z uwagi na fakt, iż złożony proces produkcyjny Spółki wymaga zapewnienia ciągłości zamówień surowców do produkcji, a po dniu 13 lutego 2023 r. nie było możliwości zmian w obszarze dostaw, (jest to kluczowy [dla] dostawców aromatów) doprowadziło to do sytuacji, w której poszczególne transakcje z Kontrahentem (nie posiadającym statusu „uprawnionego wysyłającego”) zostały zrealizowane i są na ten moment realizowane w oparciu o przepisy UPA [ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.)] w brzmieniu obowiązującym przed dniem 13 lutego 2023 r., Spółka nie ma ani możliwości zmiany dostawcy ani też wpływu na obowiązki rejestracyjne Kontrahenta.
W dniu (…) r. Wnioskodawca otrzymał wezwanie od Naczelnika Urzędu Skarbowego (…), w którym poinformowano, że Spółka dokonała importu towaru, a nie nabycia wewnątrzwspólnotowego, ponieważ przywóz towarów z Wielkiej Brytanii nie jest już traktowany jako ich wewnątrzwspólnotowe nabycie, ale jako import towarów, zaznaczając, że taki stan rzeczy wymaga dopełnienia szeregu formalności celnych. Jednocześnie, w ramach ww. wezwania wskazano na zmianę przepisów z uwagi na wejście w życie nowych przepisów dotyczących e-SAD.
Odpowiadając na powyższe, pismem z (…) r., Spółka opisała szczegółowo Przemieszczenie, w tym wskazując m.in. na fakt, iż:
•francuski przedstawiciel podatkowy Kontrahenta jest odpowiedzialny za odprawę celną;
•towar jest przemieszczany do Spółki jako nabycie wewnątrzwspólnotowe towarów (co jest również konsultowane z agencją oraz urzędem celnym);
•faktura wystawiana przez Kontrahenta jest na warunkach DDP (Delivered Duty Paid);
•Kontrahent wciąż nie zarejestrował się jako „uprawniony wysyłający” na potrzeby zmian dot. e-SAD.
Nawiązując do powyższego, pismem z dnia (…) r., Naczelnik Urzędu Skarbowego (…) poinformował Wnioskodawcę, iż w przedmiotowej sprawie Spółka powinna złożyć wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, dotyczącej procedury zakupu i przywozu towaru zawierającego alkohol etylowy z Wielkiej Brytanii (Aromatów), zgłoszonego do odprawy celnej w procedurze celnej 4200 i z zapłaconym cłem we francuskim urzędzie celnym, co pozwoli na przyjęcie właściwego trybu postępowania.
W uzupełnieniu wniosku, odpowiadając na pytania Organu, Spółka podała, że:
- kod CN Nomenklatury Scalonej nabywanych aromatów, zawierających alkohol etylowy CAS: 64-17-5 w stężeniu około 94%, to 3302 10 90;
- na ostatnim etapie wspomniane aromaty są/będą przemieszczanie z Francji do Polski przez przedstawiciela fiskalnego kontrahenta do ostatecznego odbiorcy (Wnioskodawcy) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Pytania
1. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Przemieszczenie Aromatów od Kontrahenta do Spółki powinno być rozpoznawane przez Wnioskodawcę na potrzeby podatku akcyzowego jako „import”, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b UPA, czy może jako „nabycie wewnątrzwspólnotowe”, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 UPA?
2. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, po 13 lutego 2023 r., biorąc pod uwagę, iż złożony proces produkcyjny Spółki wymaga zapewnienia ciągłości zamówień surowców do produkcji, Spółka jest uprawniona do dokonywania transakcji z Kontrahentem (Przemieszczeń Aromatów) poza tzw. „procedurą e-SAD”, tj. niestosowania wobec powyższego przepisów UPA dotyczących przemieszczeń w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w oparciu o nowy uproszczony dokument administracyjny o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16a UPA?
Państwa stanowisko w sprawie
1. W ocenie Spółki, opisane szczegółowo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcje z Kontrahentem (Przemieszczenia Aromatów) powinny być rozpoznawane przez Wnioskodawcę jako „nabycie wewnątrzwspólnotowe” o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 UPA, bowiem w omawianej sytuacji, to Kontrahent realizuje import towarów z Wielkiej Brytanii do Francji w procedurze 4200, realizując stosowne obowiązki celne (dokonanie odprawy celnej, zapłata cła, deklaracja importowa), a następnie - z perspektywy Kontrahenta - dochodzi do WDT towarów z Francji do Polski, co jest realizowane przez francuskiego reprezentanta fiskalnego Kontrahenta. Jednocześnie, faktury wystawione przez Kontrahenta na rzecz Spółki wystawione są na warunkach DDP (Delivered Duty Paid) i wskazano na nich wprost również na reprezentanta fiskalnego Kontrahenta z Francji.
2. W ocenie Spółki, opisane szczegółowo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcje z Kontrahentem (Przemieszczenia Aromatów), nie powinny podlegać przepisom dotyczącym „procedury e-SAD” w zakresie przemieszczania w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia w oparciu uproszczony dokument administracyjny o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16a UPA, bowiem elektronizacja uproszczonych dokumentów towarzyszących dotyczy jedynie wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do UPA oraz alkoholu etylowego całkowicie skażonego, a nabywane przez Spółkę Aromaty nie spełniają powyższych przesłanek.
Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 1 ust. 1 UPA ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Jednocześnie, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 UPA, przez „wyroby akcyzowe” należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do UPA.
W załączniku nr 1 do UPA (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 17, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Z kolei w poz. 43 ww. załącznika nr 1, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wymieniony został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Ponadto, w załączniku nr 2 do UPA (Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG) pod poz. 17, kod CN 2207 również wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Co więcej, stosownie do art. 93 ust. 1 UPA podniesiono, że do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Zgodnie z oświadczeniem dostawcy, dostarczona formuła Aromatów zawiera alkohol etylowy CAS: 64-17-5 w stężeniu około 94%. Spółka dotychczas rozpoznawała alkohol etylowy zawarty w Aromatach jako Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub więcej (kod CN 2207 10 100), jednak wydaje się, iż zgodnie z załącznikiem nr 1, alkohol zawarty w Aromatach jest bliższy poz. 43, czyli alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Biorąc pod uwagę powyższe, wskazany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym alkohol etylowy zawarty w Aromatach nabywanych przez Spółkę od Kontrahenta jest wyrobem akcyzowym.
Ad 1.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b UPA, przez „import” na gruncie regulacji dotyczących podatku akcyzowego należy rozumieć m.in. przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
• jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
• jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.
Jednocześnie, przez „miejsce importu” należy rozumieć stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 25 UPA miejsce importu - miejsce, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.
W art. 8 ust. 1 pkt 3 UPA wskazuje się, iż import wyrobów akcyzowych jest przedmiotem opodatkowania akcyzą, jednak z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
Z drugiej strony, w przepisie art. 2 ust. 1 pkt 8 UPA wskazano, iż przez „dostawę wewnątrzwspólnotową” należy rozumieć przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, natomiast w ramach art. 2 ust. 1 pkt 9 UPA podnosi się, że „nabyciem wewnątrzwspólnotowym” jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 UPA, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.
W orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym przykładowo w wyroku NSA z dnia 30 listopada 2018 r., sygn. I GSK 957/16, podnosi się, iż za wewnątrzwspólnotowe nabycie uznaje się fizyczne przemieszczenie wyrobu z terytorium jednego państwa na terytorium drugiego. W konsekwencji czynnością opodatkowaną akcyzą będzie każde przemieszczenie wyrobu z jednego państwa członkowskiego do drugiego. W efekcie, nawet w sytuacji, gdy nie wystąpi transakcja w rozumieniu prawa cywilnego (np. sprzedaż, zamiana), przemieszczenie przez podatnika wyrobów akcyzowych pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi będzie podlegać opodatkowaniu akcyzą. Należy również zaznaczyć, że w przypadku przemieszczenia wyrobów akcyzowych pomiędzy państwami członkowskimi ustawodawca nie wskazuje na żadne wyjątki lub wyłączenia czynności przemieszczenia wyrobów akcyzowych pomiędzy państwami członkowskimi z zakresu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia lub dostawy (jak ma to miejsce w przypadku przepisów o podatku VAT). Konsekwentnie każde przemieszczenie wyrobów akcyzowych z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego przez podatnika w ramach prowadzonej działalności będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem akcyzowym - odpowiednio jako dostawa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe.
W realiach niniejszej sprawy, jak opisano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wniosku, Aromaty (w których zawarto alkohol etylowy) są nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotu posiadającego siedzibę w Wielkiej Brytanii w ten sposób, iż najpierw następuje import towarów z Wielkiej Brytanii do Francji oraz zgłoszenie powyższego do odprawy celnej przez wytypowaną przez Kontrahenta agencję celną w ramach procedury celnej 4200 (wskazana procedura pozwala na przywóz towarów spoza Unii Europejskiej na teren państwa członkowskiego, celem ich późniejszego dostarczenia do innego kraju członkowskiego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej). Tym samym, „miejscem importu” w rozumieniu przepisów jest UPA jest Francja, bowiem tam znajdują się wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Dopiero po dokonaniu odprawy celnej fiskalnej przez agencję celną wytypowaną przez Kontrahenta i zapłaceniu cła w związku z ww. procedurą, towary są przekazywane niezwłocznie przez francuskiego przedstawiciela fiskalnego Kontrahenta do ostatecznego odbiorcy, którym jest Wnioskodawca.
Biorąc pod uwagę powyższe, w procedurze celnej 4200 można wyróżnić następujące podmioty uczestniczące w całej transakcji Przemieszczeń:
•dostawca (sprzedawca) towarów z jednego z krajów spoza wspólnoty UE (Kontrahent);
•agencja celna realizująca odprawę celną w imieniu Kontrahenta;
•francuski przedstawiciel fiskalny Kontrahenta realizujący Przemieszczenia po dokonaniu obowiązków celnych;
•polski podatnik na rzecz którego na dalszym etapie realizowane są Przemieszczenia.
Istota powyższej procedury celnej polega w tym wypadku na tym, że przeznaczeniem z góry towaru, który przybył w ramach importu z kraju spoza UE (w tym wypadku z Wielkiej Brytanii, od Kontrahenta), nie jest jego sprzedaż przez Kontrahenta w państwie UE przywozu (w tym wypadku Francji), lecz dostawa wewnątrzwspólnotowa do kraju UE przeznaczenia (w tym wypadku do Polski, na rzecz Wnioskodawcy), która ma miejsce zasadniczo natychmiast po przywozie i dopełnieniu wszystkich formalności celnych.
Mając na uwadze całość powyższych rozważań, Spółka stoi na stanowisku, iż w niniejszej sytuacji, Przemieszczenia powinny być przez nią rozpoznawane jako „nabycia wewnątrzwspólnotowe” o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 UPA, a nie jako „import” o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b UPA, bowiem w przypadku Wnioskodawcy, to Kontrahent realizuje import towarów z Wielkiej Brytanii do Francji w procedurze 4200, realizując stosowne obowiązki celne (dokonanie odprawy celnej, zapłata cła, deklaracja importowa), a następnie – z perspektywy Kontrahenta - dochodzi do WDT towarów z Francji do Polski, co jest realizowane przez francuskiego reprezentanta fiskalnego Kontrahenta.
Jednocześnie, faktury wystawione przez Kontrahenta wystawione są na warunkach DDP (Delivered Duty Paid) i wskazano na nich wprost również na reprezentanta fiskalnego Kontrahenta z Francji. Z tego względu, na przestrzeni lat, poszczególne transakcje Przemieszczeń były rozpoznawane przez Spółkę jako WNT.
Ad 2.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 16a UPA, użyte w ustawie określenie „e-SAD” oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
• wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
• alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).
Omawiany przepis art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b UPA, obowiązujący od 13 lutego 2023 r., został dodany na mocy art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2427, ze zm.) i w związku z tym od tego czasu przemieszczanie w ramach WNT lub WDT poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy m.in. wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy odbywa się za pomocą elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD z wykorzystaniem systemu EMCS PL2, na co wskazuje się również w ramach art. 46pa UPA.
Korzystanie z omawianej procedury jest równoznaczne z koniecznością posiadania odpowiedniego statusu, w związku z czym do przepisów UPA dodano definicję „uprawnionego wysyłającego” oraz „uprawnionego odbiorcy”:
• „uprawniony wysyłający” o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16c UPA to podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, z kolei
• „uprawniony odbiorca” o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16d UPA to podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
Jednocześnie, warunki przemieszczenia „unijnych” wyrobów akcyzowych w nowym reżimie prawnym są przedstawione w m.in. w art. 46pb - art. 46pg UPA. W uproszczeniu, tego typu przemieszczenie może być rozpoczęte po przesłaniu przez „uprawnionego wysyłającego” do systemu EMCS PL2 projektu e-SAD i uzyskaniu z systemu e-SAD, z nadanym numerem referencyjnym, natomiast zakończone po rozładunku, z chwilą wpisu do ewidencji wyrobów, który uprawniony odbiorca odebrał. Powyższe oznacza, iż zasadniczo, od 13 lutego 2023 r. podatnicy przy dokonywaniu przemieszczeń objętych e-SAD, nie mają możliwości skorzystania z mechanizmu istniejącego wcześniej, tj. przemieszczania za pomocą dokumentów papierowych UDT.
Przedstawiona powyżej elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wprowadzona do polskiego porządku prawnego jest konsekwencją implementacji do polskiego porządku prawnego postanowień przekształconej dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (Dz.Urz. L Nr 58, s. 4, ze zm.).
Wykaz wyrobów akcyzowych, w stosunku do których przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno odbywać się na podstawie e-SAD, został zawarty w załączniku nr II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniającego dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz.Urz. UE. L 2022 Nr 247, str. 2).
W załączniku nr I do niniejszego rozporządzenia zawarto elektroniczny (uproszczony) dokument administracyjny, w którym podaje się właściwy kod wyrobu akcyzowego oraz jeden z kodów zamieszczonych w pkt 10 załącznika II do tego rozporządzenia. Z kolei w załączniku II (wykaz kodów) do omawianego rozporządzenia, w pkt 10 wymienione został m.in.
•alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objęty kodami CN 2207 i 2208, inny niż napoje spirytusowe (S200), a także
•wyroby zawierające alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objęte kodami CN innymi niż 2207 i 2208 (S500).
Zgodnie z art. 20 tiret pierwsze Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, dla celów niniejszej dyrektywy przez pojęcie „alkohol etylowy” rozumie się m.in. wszelkie produkty o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % obj., oznaczone kodami taryfowymi CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to produkty stanowiące część produktu należącego do innego rozdziału Nomenklatury Scalonej. Przedmiotowa definicja jest w zasadzie tożsama z tą przedstawioną w polskich przepisach w ramach art. 93 ust. 1 UPA.
Przechodząc dalej, należy podkreślić, iż w związku z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących „e-SAD” doszło również do zmian regulacji dotyczących obowiązków związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych. Jak wynika z art. 78 ust. 1 UPA w zw. z art. 78 ust. 3 UPA, w przypadku gdy:
• podatnik („uprawniony odbiorca” posiadający numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy) nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do UPA, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarcze, a omawiane wyroby są objęte na terenie kraju inną stawką akcyzy niż zerowa, jest obowiązany zasadniczo do (1) złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji uproszczonej obliczenia akcyzy i jej zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, (2) złożenia zabezpieczenia akcyzowego przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego;
• podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż energia elektryczna, wyroby gazowe, wyroby węglowe i susz tytoniowy, a omawiane wyroby są objęte na terenie kraju inną stawką akcyzy niż zerowa, jest obowiązany zasadniczo do (1) dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terenie kraju, (2) złożenia zabezpieczenia akcyzowego, (3) złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji uproszczonej, obliczenia akcyzy i jej zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego
W tym miejscu należy podkreślić, iż w niniejszej sytuacji, w której dochodzi do Przemieszczania Aromatów (w ramach Aromatów alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., poz. 43 załącznika nr 1 do UPA).
Tym samym charakter transakcji pomiędzy Spółką a Kontrahentem, wskazuje iż Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zarówno niestanowiące wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do UPA jak i alkoholu etylowego całkowicie skażonego, co uzasadniałoby niestosowanie do Przemieszczeń przedstawionej powyżej procedury związanej z e-SAD.
Warto w tym miejscu przypomnieć, iż w załączniku nr 1 do UPA:
• pod poz. 17, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
• w poz. 43 ww. załącznika nr 1, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wymieniony został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Z kolei, w załączniku nr 2 do UPA, pod poz. 17, kod CN 2207, również wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, lecz nie wymieniono :
•alkoholu etylowego zawartego w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%.
Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem producenta (Kontrahenta), alkohol zawarty w Aromatach nie jest alkoholem etylowym całkowicie skażonym.
W ocenie Spółki, w obecnie stanie prawnym, Aromaty są wyrobami niebędącymi jednak wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 2 do UPA Tym samym, nie stanowią wyrobu akcyzowego zharmonizowanego objętego obecnie mechanizmem e-SAD z Systemu EMCS.
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka uważa, iż przy Przemieszczeniach Aromatów w ramach transakcji z Kontrahentem nie ma obowiązku implementacji „procedury e-SAD”, tj. stosowania dokumentu e-SAD, przy nabywaniu przez Wnioskodawcę ww. towarów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a Spółka będzie zobowiązana jedynie do spełnienia poszczególnych obowiązków o których mowa w art. 78 ust. 3 UPA (które są zasadniczo tożsame z tym, co Spółka była zobowiązana dokonywać przed 13 lutego 2023 r., czyli zgłoszenie wewnątrzwspólnotowego nabycia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, złożenie zabezpieczenia akcyzowego a następnie stosownej deklaracji na podatek akcyzowy).
Z powyższych względów Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe w zakresie uznania, że Spółka będzie podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów zawierających alkohol etylowy (pytanie nr 1);
-nieprawidłowe w zakresie obowiązku przemieszczania nabywanych aromatów na podstawie dokumentu e-SAD.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 17 załącznika nr 1 do ustawy, kod CN 2207, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Z kolei w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, wymieniony został alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Natomiast w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 17 pod kodem CN 2207 wymieniono - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Określenie terytorium państwa członkowskiego oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Określenie terytorium Unii Europejskiej oznacza terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Określenie terytorium państwa trzeciego oznacza terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy:
Użyte w ustawie określenie import oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
-jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
-jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16a ustawy:
Określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a)wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,
b)alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy:
Użyte w ustawie określenie dokument zastępujący e-SAD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy:
Określenie uprawniony wysyłający oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:
Określenie uprawniony odbiorca oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. d ustawy:
Określenie „System” oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Art. 10 ust. 2 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
W myśl art. 10 ust. 4 ustawy obowiązującego od 13 lutego 2023 r.:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
Jak stanowi art. 10 ust. 5 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
W myśl art. 46pa ustawy:
Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:
1) dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego,
2)nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego
- z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Na mocy art. 40 ust. 5a ustawy:
W przypadku wyrobów akcyzowych:
1) o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29,
2) o kodzie CN 2710 20 90, których mniej niż 90% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 210°C i których co najmniej 65% objętości (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 250°C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86)
- procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.
Stosownie do art. 46pg ustawy:
Przepisy art. 46pa, art. 46pb ust. 1-3 i 5, art. 46pc, art. 46pd ust. 1-3, ust. 4 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i ust. 10, art. 46pe oraz art. 46pf stosuje się odpowiednio do nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.
Zgodnie z art. 78 ust. 1 i 3 ustawy:
1.W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1)(uchylony)
2)(uchylony)
2a)(uchylony)
3)bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3a)złożyć zabezpieczenie akcyzowe, przed wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z miejsca wysyłki na terytorium państwa członkowskiego przez uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego, w przypadku gdy nabywane wyroby są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;
3b)bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.
4)(uchylony)
3.W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 40 ust. 7, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
2) złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
3)bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, o której mowa w ust. 1 pkt 3, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju w sposób i terminie określonych w tym przepisie.
Państwa wątpliwości – wyrażone w zadanych pytaniach – dotyczą wskazania:
-czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przemieszczanie Aromatów od Kontrahenta do Spółki powinno być rozpoznane jako import czy nabycie wewnątrzwspólnotowe;
-czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przemieszczanie Aromatów od Kontrahenta do Spółki może być dokonane poza procedurą e-SAD.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą Państwo działalność w obszarze wyrobów akcyzowych. Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i posiada status podatnika akcyzy, bowiem przedmiotem jej działalności akcyzowej są m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą inną stawką niż stawka zerowa w odniesieniu do alkoholu etylowego zawartego w nabywanych aromatach anyżowych (dalej jako: „Aromaty”). Zgodnie z oświadczeniem dostawcy, dostarczona formuła Aromatów zawiera alkohol etylowy CAS: 64-17-5 w stężeniu około 94%. Spółka rozpoznaje alkohol etylowy zawarty w Aromatach na potrzeby deklaracyjne jako alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub więcej (kod CN 2207 10 100).
Przed 13 lutego 2023 r. przedmiotowe Aromaty (w których zawarto alkohol etylowy) były nabywane od podmiotu posiadającego siedzibę w Wielkiej Brytanii (dalej jako: „Kontrahent”) w następujący sposób:
•import towarów z Wielkiej Brytanii do Francji oraz zgłoszenie powyższego do odprawy celnej przez wytypowaną przez Kontrahenta agencję celną w ramach procedury celnej 4200, a następnie
•po dokonaniu odprawy celnej fiskalnej i zapłaceniu cła w związku z ww. procedurą, towary były przekazywane przez przedstawiciela fiskalnego Kontrahenta do ostatecznego odbiorcy (Wnioskodawcy)
(dalej jako: „Przemieszczenia”).
Spółka rozpoznawała poszczególne Przemieszczenia opisane powyżej jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zarówno dla celów podatku VAT, ale też na gruncie podatku akcyzowego, realizując wszystkie obowiązki akcyzowe wynikające z powyższych transakcji (m.in. zgłoszenie nabycia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, złożenie zabezpieczenia akcyzowego, złożenie deklaracji akcyzowej, uiszczenie podatku). Dodatkowo, w związku z tym Spółka rozliczała podatek VAT należny w tym zakresie, natomiast obowiązek w zakresie INTRASTAT był spełniony przez obie strony – ze strony francuskiej przez francuskiego reprezentanta fiskalnego Kontrahenta, natomiast ze strony polskiej przez Spółkę. Co więcej, na fakturach wystawionych przez Kontrahenta na rzecz Spółki na warunkach DDP (Delivered Duty Paid), w związku z poszczególnymi transakcjami jest wskazany francuski reprezentant fiskalny Kontrahenta.
W dniu 13 lutego 2023 r. weszły w życie przepisy w zakresie elektronicznych uproszczonych dokumentów administracyjnych, dotyczących nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, zgodnie z którymi realizacja przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych „zharmonizowanych” dopuszczonych do konsumpcji na terenie Unii Europejskiej (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), powinna odbywać się z zastosowaniem systemu EMCS PL2, na podstawie elektronicznych uproszczonych dokumentów administracyjnych e-SAD.
Aby przygotować się do powyższych zmian, Spółka zawnioskowała o nadanie numeru akcyzowego „uprawnionego odbiorcy” i w dniu 11 stycznia 2023 r. uzyskała potwierdzenie nadania numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy. Niemniej jednak, według najlepszej wiedzy Spółki, Kontrahent z Wielkiej Brytanii nie uzyskał analogicznie numeru akcyzowego „uprawnionego wysyłającego”.
Z uwagi na fakt, iż złożony proces produkcyjny Spółki wymaga zapewnienia ciągłości zamówień surowców do produkcji, a po dniu 13 lutego 2023 r. nie było możliwości zmian w obszarze dostaw, (jest to kluczowy [dla] dostawców aromatów) doprowadziło to do sytuacji, w której poszczególne transakcje z Kontrahentem (nie posiadającym statusu „uprawnionego wysyłającego”) zostały zrealizowane/i są na ten moment realizowane w oparciu o przepisy UPA [ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.)] w brzmieniu obowiązującym przed dniem 13 lutego 2023 r., Spółka nie ma ani możliwości zmiany dostawcy ani też wpływu na obowiązki rejestracyjne Kontrahenta.
W dniu (…) r. Wnioskodawca otrzymał wezwanie od Naczelnika Urzędu Skarbowego (…), w którym poinformowano, że Spółka dokonała importu towaru, a nie nabycia wewnątrzwspólnotowego, ponieważ przywóz towarów z Wielkiej Brytanii nie jest już traktowany jako ich wewnątrzwspólnotowe nabycie, ale jako import towarów, zaznaczając, że taki stan rzeczy wymaga dopełnienia szeregu formalności celnych. Jednocześnie, w ramach ww. wezwania wskazano na zmianę przepisów z uwagi na wejście w życie nowych przepisów dotyczących e-SAD. Odpowiadając na powyższe, pismem z dnia (…) r., Spółka opisała szczegółowo Przemieszczenie, w tym wskazując m.in. na fakt, iż:
•francuski przedstawiciel podatkowy Kontrahenta jest odpowiedzialny za odprawę celną;
•towar jest przemieszczany do Spółki jako nabycie wewnątrzwspólnotowe towarów (co jest również konsultowane z agencją oraz urzędem celnym);
•faktura wystawiana przez Kontrahenta jest na warunkach DDP (Delivered Duty Paid);
•Kontrahent wciąż nie zarejestrował się jako „uprawniony wysyłający” na potrzeby zmian dot. e-SAD.
W uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że nabywane Aromaty o kodzie CN 3302 10 90 są/będą przemieszczane z Francji przez przedstawiciela fiskalnego kontrahenta, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Definicja zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy stanowi, że import oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Przy czym w tym przepisie zawarte jest zastrzeżenie, że do importu dochodzi wówczas, gdy przywożone wyroby z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną lub gdy doszło do zakończenia czasowego składowania tych wyrobów lub została zamknięta – określona w tym przepisie – procedura specjalna.
Odnosząc się do przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że Aromaty są dostarczane z Wielkiej Brytanii do Francji, gdzie francuski przedstawiciel podatkowy Kontrahenta dokonuje odprawy celnej w ramach procedury celnej 4200 i zapłaty cła. Dopiero po dokonaniu odprawy celnej przedstawiciel podatkowy Kontrahenta przekazuje towary do Wnioskodawcy. Dostawa następuje na warunkach Incoterms wg reguły DDP (dostarczone, cło opłacone – określone miejsce przeznaczenia), czyli z najszerszą odpowiedzialnością sprzedającego, także w zakresie pokrycia kosztów związanych z odprawą celną importową.
Powyższe oznacza, że opisana przez Wnioskodawcę transakcja dotyczy przywozu Aromatów z terytorium państwa trzeciego (Wielka Brytania) na terytorium Francji, gdzie następuje odprawa celna. Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nie wskazuje, że na terytorium Francji Aromaty są objęte jakąkolwiek procedurą specjalną, co oznacza, że import zostanie dokonany na terytorium Francji. Zatem nie dojdzie w tych okolicznościach do importu Aromatów do Polski.
Z kolei definicja zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy stanowi, że nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, zawarty w nabywanych Aromatach. Zatem przemieszczenie Aromatów zawierających ten alkohol etylowy z Francji do Polski będzie stanowiło nabycie wewnątrzwspólnotowe.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących obowiązku przemieszczania nabywanych wewnątrzwspólnotowo Aromatów zawierających nieskażony alkohol etylowy na podstawie dokumentu e-SAD przy użyciu Systemu wskazać należy, że obowiązująca od 13 lutego 2023 r. elektronizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest konsekwencją implementacji do polskiego porządku prawnego (ustawą z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2427, ze zm.), postanowień (m.in. art. 33-43) przekształconej dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. L Nr 58, s. 4, ze zm.).
Wykaz wyrobów akcyzowych, których wewnątrzunijne przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie e-SAD z użyciem Systemu, znajduje się w załączniku II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniającego dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz.Urz. UE. L 2022 Nr 247, str. 2; dalej jako: „rozporządzenie delegowane 2022/1636”).
W załączniku nr I do rozporządzenia delegowanego został zawarty elektroniczny (uproszczony) dokument administracyjny, w którym podaje się właściwy kod wyrobu akcyzowego (jeden z kodów zamieszczonych w pkt 10 załącznika II do tego rozporządzenia). Z kolei w załączniku II (wykaz kodów) do rozporządzenia delegowanego, w pkt 10 wymienione zostały m.in.:
- napoje spirytusowe w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze, drugie i trzecie dyrektywy 92/83/EWG;
- alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objęty kodami CN 2207 i 2208 , inny niż napoje spirytusowe;
- wyroby zawierające alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objęte kodami CN innymi niż 2207 i 2208.
Jak stanowi art. 20 dyrektywy 92/83/EWG:
Dla celów niniejszej dyrektywy przez pojęcie „alkohol etylowy” rozumie się:
-wszelkie produkty o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% obj., oznaczone kodami taryfowymi CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to produkty stanowiące część produktu należącego do innego rozdziału Nomenklatury Scalonej,
-produkty oznaczone kodami taryfowymi CN 2204, 2205, 2206 o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% obj.,
-napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus.
Z przepisu art. 2 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku akcyzowym wynika, że przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy – na podstawie elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD – dotyczy:
- wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
- alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93.
Niemniej z treści art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. d wynika, że pomocą Systemu obsługuje się przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262.
Równocześnie jak wynika wprost z rozporządzenia delegowanego:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę należy zauważyć, że nabywane wewnątrzwspólnotowo Aromaty o kodzie CN 3302 10 90 co prawda nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy i nie są całkowicie skażonym alkoholem etylowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b w zw. z art. 46pg ustawy, niemniej są wyrobami zawierającymi 94% nieskażony alkohol etylowy, objęty kodem CN 2707, który co do zasady podlega harmonizacji.
Tym samym przedmiotowe Aromaty są wyrobami zawierającymi alkohol etylowy w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze dyrektywy 92/83/EWG, objętymi kodami CN innymi niż 2207 i 2208, a tym samym jako wyroby wymienione w pkt 10 załącznika nr II do rozporządzenia delegowanego, w przypadku przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach nabycia wewnąrzwspólnotowego, podlegają obowiązkowi przemieszczenia na podstawie dokumentu e-SAD z użyciem Systemu.
Nie można zatem zgodzić się Państwa stanowiskiem, że opisane szczegółowo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcje z Kontrahentem (Przemieszczenia Aromatów), nie powinny podlegać przepisom dotyczącym „procedury e-SAD” w zakresie przemieszczania w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w oparciu uproszczony dokument administracyjny (e-SAD) i w konsekwencji nie należy tracić z pola widzenia, że rozporządzenie delegowane 2022/1636, ma charakter wiążący i obowiązuje bezpośrednio, co oznacza, że uregulowania w nim zawarte nie wymagają przeniesienia do aktów funkcjonujących w krajowym porządku prawnym. W związku z tym nabycie wewnątrzwspólnotowe po 13 lutego 2023 r. objętych wnioskiem Aromatów przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Spółka winna dokonywać na podstawie dokumentu e-SAD.
Dla wykładni powyższych przepisów nie ma znaczenia podnoszony przez Spółkę argument dotyczący zachowania ciągłości dostaw. Zauważyć bowiem należy, że Organ wydający interpretację nie może kierować się w swych rozstrzygnięciach innymi przesłankami, aniżeli wyłącznie tymi jakie wynikają z przepisów i zasad wykładni prawa podatkowego, w tym zasady równości. Zgodnie bowiem z przyjętymi i obowiązującym zasadami, podmioty prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane są do dostosowania swojej działalności względem obowiązujących przepisów prawa. Prawo podatkowe ma bowiem charakter ingerencyjny w sferę własności podmiotu (przedmiotem tego prawa są stosunki społeczne, należące do sfery prawnopodatkowej). Podmioty w prowadzonej działalności gospodarczej samodzielnie kształtują model biznesowy, z zastrzeżeniem jednak, że musi on być zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Jeżeli zatem przedmiot działalności podmiotu powoduje, że ciążą na nim określone z mocy prawa obowiązki, to winien on realizować prawa i przyjmować obowiązki z tym związane. To na podmiocie prowadzącym działalność spoczywa bowiem obowiązek prowadzenia jej w sposób zgodny z przepisami, w tym takie dostosowanie modelu działalności, który będzie najefektywniejszy pod względem uzyskiwanych przychodów, a jednocześnie będzie realizowany z dopełnieniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego (por. m.in. wyrok WSA w Warszawie z 19 października 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1083/22).
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznać zatem należy za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
• w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.