Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.218.2023.2.AM
Temat interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania akcyzą etanolu zużytego do produkcji produktu leczniczego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.
Informuję, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, dotyczącego dopuszczalnych norm zużycia napojów alkoholowych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku akcyzowego etanolu używanego do produkcji produktu leczniczego wpłynął 7 lipca 2023 r. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnili go Państwo pismem z 23 sierpnia 2023 r. (wpływ 28 sierpnia 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X S.A. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji produktów leczniczych, produktów kosmetycznych i suplementów diety. Spółka posiada (...) zakłady produkcyjne.
Dla celów produkcyjnych Spółka nabywa alkohol etylowy (etanol) o kodzie CN 2207 10 00 (dalej „Etanol”).
Zakup Etanolu odbywa się ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego - Spółka w tym przypadku występuje jako podmiot zużywający Etanol na cele uprawniające do zwolnienia.
Transport Etanolu odbywa się do Zakładu Spółki zlokalizowanego w Y, gdzie wykorzystuje go do wyrobu produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9, pkt 4 ustawy z dnia 06.12.2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 143 z późn. zm.). W szczególności Etanol jest zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1977 i 2120 - dalej „u.p.f.”) oraz nalewkach i wyciągach ziołowych, które zgodnie z decyzją Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (dalej „URPLWMiPB”) zarejestrowane są jako substancje czynne, które spełniają wymagania dotyczące produktu leczniczego i ostatecznie wykorzystywane są do wyrobu produktów leczniczych przez Spółkę.
W efekcie we wszystkich przypadkach Etanol albo bezpośrednio jest wykorzystywany do wyrobu produktów leczniczych albo wytworzenia substancji czynnych/składników aktywnych, które finalnie są wykorzystane do wytworzenia produktu leczniczego/suplementu diety. W tym przypadku Etanol zużywany jest do produkcji substancji czynnych: nalewek i wyciągu, które następnie wykorzystywane są do wyrobu produktu leczniczego o nazwie A.
A to produkt leczniczy w formie kropli doustnych zawierający 60 - 69% (V/V) etanolu. W skład produktu leczniczego wchodzą wyciąg (...), nalewka z (...), nalewka z(...).
Procedura produkcyjna produktu leczniczego A przebiega wieloetapowo, tzn. obejmuje m.in.:
1.ważenie materiałów,
2.rozpuszczanie substancji czynnej,
3.mieszanie składników recepturowych,
4.filtrację,
5.pakowanie (w opakowania jednostkowe i zbiorcze).
Produkt uzyskiwany jest w zasadzie już w 3 etapie produkcji, a następnie powinien być przefiltrowany, zapakowany w butelkę i karton jednostkowy oraz zbiorczy.
Spółka zamierza wprowadzić nową wielkość opakowania jednostkowego produktu leczniczego. Produkt o nowej wielkości opakowania może być pakowany tylko w innej lokalizacji Spółki (w Zakładzie w Z) ze względu na dostęp do odpowiedniego parku maszynowego.
W tym celu Spółka zamierza wytworzony produkt leczniczy przewozić w zbiornikach IBC o pojemności 1000 l, 800 l lub 600 l do Zakładu Spółki zlokalizowanego w Z, dalej „Zakład w Z”, gdzie po dodatkowym wymieszaniu i filtracji byłby pakowany w opakowania jednostkowe i zbiorcze. Produkt byłby przewożony zgodnie z przepisami ADR z uwagi na zawartość Etanolu.
Dotychczas w trakcie procesu produkcyjnego produktu leczniczego A nie były przekraczane dopuszczalne normy zużycia Etanolu, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2, pkt. 3 u.p.a., ustalone dla Spółki w drodze decyzji nr (…) wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego w dniu (…) 2016 r.
W odpowiedzi na wezwanie wskazali Państwo również, że Spółka spełnia warunki formalne do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542).
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1 oraz nr 2)
1.Czy Etanol używany do produkcji produktu leczniczego A, podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b u.p.a. uwzględniając planowaną, opisaną jako zdarzenie przyszłe, zmianę w procedurze produkcyjnej (czyli transport produktu zapakowanego w zbiorniki IBC między dwiema lokalizacjami Spółki - z Zakładu w Y do Zakładu w Z)?
2.Czy Spółka może przewozić między dwoma zakładami Spółki: z zakładu w Y do zakładu w Z (będącymi podmiotami zużywającymi) gotowy produkt leczniczy luzem w zbiornikach IBC nieposiadających zabezpieczeń akcyzowych bez utraty prawa do zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542) a także bez konieczności stosowania warunków do zwolnień od akcyzy na podstawie art. 32. ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542).
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Spółka uważa, iż Etanol używany do produkcji produktu leczniczego A podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b u.p.a. uwzględniając planowaną zmianę w procedurze produkcyjnej (czyli transport produktów luzem między dwiema lokalizacjami Spółki - z Zakładu w Y do Zakładu w Z).
Ad. 2.
W opinii Wnioskodawcy transport gotowych produktów leczniczych luzem w zbiornikach IBC nieposiadających zabezpieczeń akcyzowych między dwoma zakładami Spółki: z zakładu w Y do zakładu w Z (będącymi podmiotami zużywającymi) nie ma negatywnego wpływu na stosowanie zwolnienia dla Etanolu, który wchodzi w skład produktu leczniczego. Wynika to z faktu, że zawarty w produkcie leczniczym Etanol będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego w momencie zakończenia zasadniczej fazy produkcyjnej, czyli uzyskania gotowego produktu leczniczego luzem i zapakowania go na terenie Zakładu w Y do zbiorników IBC o pojemności 1000 l, 800 l lub 600 l i przewiezienia do Zakładu w Z.
Wnioskodawca może w ramach ww. jednego procesu produkcyjnego dokonywać transportu gotowego produktu leczniczego z Zakładu w Y do Zakładu w Z bez utraty prawa do zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542).
Spółka stoi na stanowisku, że rozpoczęcie produkcji produktu leczniczego A następuje w momencie pobrania Etanolu ze zbiorników w Zakładzie w Y, a zakończenie tego procesu , a tym samym zużycie alkoholu z zastosowaniem zwolnienia ma miejsca w momencie wyprodukowania produktu leczniczego i przelania go na terenie Zakładu w Y do zbiorników IBC o pojemności 1000 l, 800 l lub 600 l.
Następnie planowane przewożenie gotowego produktu leczniczego w ww. zbiornikach z Zakładu w Y do Zakładu w Z, jego ujednolicanie, filtracja oraz pakowanie nie stanowi zatem produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542)
Zatem gotowy produkt leczniczy o nazwie A przewożony w opakowaniach - zbiornikach IBC z Zakładu w Y do Zakładu w Z, nie jest już produktem akcyzowym.
W związku z powyższym, Spółka może przewozić między dwoma zakładami Spółki: z zakładu w Y do zakładu w Z będącymi podmiotami zużywającymi gotowy produkt leczniczy luzem w zbiornikach IBC nie posiadających zabezpieczeń akcyzowych bez konieczności stosowania warunków do zwolnień od akcyzy na podstawie art. 32. ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542 ze zm.; zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 8 ust. 4 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane:
b)do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,
-wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.
Jak stanowi art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605 i 650).
Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
4)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
8)zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Stosownie do art. 30 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e‑DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
W myśl art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Z uwagi na status Wnioskodawcy, w sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 32 ust. 12 i 13 ustawy
Zgodnie z art. 85 ust. 1 i 2 ustawy:
1.Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek:
1)normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych;
2)dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych:
a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich użycia do produkcji innych wyrobów,
b)o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.
2.Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów:
1)może ustalić:
a)normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych,
b)dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych
- o których mowa w ust. 1;
2)ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów;
3)ustala dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.
Jak stanowi art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Stosownie do art. 93 ust. 2 ustawy:
Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Mając na uwadze powyższe przepisy zauważyć na wstępie należy, że zwolnienie o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy, oprócz samych warunków formalnych dotyczących nabycia napojów alkoholowych w ramach zwolnienia od akcyzy, nierozerwalnie łączy się z definicją podmiotu zużywającego oraz zużyciem napojów alkoholowych do produkcji produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.
Ustawodawca zatem zwalnia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, napoje alkoholowe, które podmiot zużywający, zużyje (definitywnie wykorzysta) do produkcji produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne.
Równocześnie w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3 ustawy.
W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że Spółka spełnia warunki formalne wynikające z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy (z którym Organ jest związany) wynika, że do celów produkcyjnych nabywają Państwo alkohol etylowy (etanol) o kodzie CN 2207 10 00. Zakup etanolu odbywa się ze składu podatkowego do Państwa. W tym przypadku występują Państwo jako podmiot zużywający Etanol na cele uprawniające do zwolnienia.
Transport alkoholu etylowego odbywa się do należącego do Państwa zakładu w Y, gdzie wykorzystują go Państwo do wyrobu produktów leczniczych. W szczególności etanol jest zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne oraz nalewkach i wyciągach ziołowych, które zgodnie z decyzją Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych zarejestrowane są jako substancje czynne, które spełniają wymagania dotyczące produktu leczniczego i ostatecznie wykorzystywane są przez Państwa do wyrobu produktów leczniczych.
Ponadto, co również wynika z przedstawionego opisu sprawy, we wszystkich przypadkach etanol albo bezpośrednio jest wykorzystywany do wyrobu produktów leczniczych albo wytworzenia substancji czynnych/składników aktywnych, które finalnie są wykorzystane do wytworzenia produktu leczniczego/suplementu diety. W tym przypadku Etanol zużywany jest do produkcji substancji czynnych: nalewek i wyciągu, które następnie wykorzystywane są do wyrobu produktu leczniczego o nazwie A.
Zgodnie z opisem sprawy, procedura produkcyjna powyższego produktu leczniczego przebiega wieloetapowo, tj. obejmuje m.in.:
1.ważenie materiałów,
2.rozpuszczanie substancji czynnej,
3.mieszanie składników recepturowych,
4.filtrację,
5.pakowanie (w opakowania jednostkowe i zbiorcze).
Produkt uzyskują Państwo na 3 etapie produkcji, a następnie zostaje on przefiltrowany, zapakowany w butelkę oraz karton jednostkowy i zbiorczy.
Zamierzają Państwo wprowadzić nową wielkość opakowania jednostkowego produktu leczniczego, jednakże produkt o tej wielkości może być pakowany wyłącznie w innej lokalizacji Państwa Spółki ze względu na dostęp do odpowiedniego parku maszynowego.
W tym celu zamierzają Państwo przewozić wytworzony produkt leczniczy w zbiornikach IBC o pojemności 1000 l, 800 l lub 600 l do zakładu znajdującego się w innej lokalizacji, gdzie finalnie byłby pakowany w opakowania jednostkowe i zbiorcze.
Wskazali Państwo również, że dotychczas w czasie procesu produkcji nie były przekraczane dopuszczalne normy zużycia etanolu, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2, pkt. 3 ustawy o podatku akcyzowym, ustalone dla Państwa w drodze decyzji wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego.
Państwa wątpliwości dotyczą:
‒możliwości zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego w zakresie etanolu zużywanego do produkcji produktu leczniczego,
‒możliwości przewożeniaproduktu leczniczego luzem w zbiornikach IBC nieposiadających zabezpieczeń akcyzowych, bez utraty zwolnienia z akcyzy oraz bez konieczności spełnienia warunków określonych w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy.
Odnosząc się do wątpliwości wskazać należy, że pojęcie „proces produkcji” nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku akcyzowym. Również w innych przepisach podatkowych brak jest definicji tego pojęcia. Wobec czego zgodnie z zasadą pierwszeństwa literalnej wykładni prawa, należy posłużyć się słownikowym znaczeniem tego terminu.
Zgodnie z definicją słowa „produkcja” zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (dostępny pod adresem: https://sjp.pwn.pl) jest to „zorganizowana działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury; też: to, co zostało wytworzone”, natomiast zgodnie z definicją wskazaną w Internetowym Wielkim Słowniku Języka Polskiego (dostępny pod adresem: https://www.wsjp.pl) wskazano, że pojęcie „produkcja” obejmuje po prostu „wytwarzanie jakichś towarów”.
Natomiast proces (zgodnie z wyżej wskazanym internetowym Słownikiem Języka Polskiego) jest to m.in. „ciąg następujących po sobie zmian powiązanych przyczynowo” oraz „kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii”. Tym samym jako proces należy rozumieć tylko ciąg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym.
Jak wynika z przedstawionego powyżej opisu sprawy (z którym Organ jest związany), produkt leczniczy jest uzyskiwany w 3 etapie wskazanego procesu produkcji, a następnie wyprodukowany produkt leczniczy będą Państwo przewozić do zakładu w Z, aby finalnie zapakować produkt w opakowania jednostkowe.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w opisanym zdarzeniu przyszłym planowana zmiana w produkcji polegająca na transporcie produktu leczniczego, do wyprodukowania którego zużyto zgodnie z przeznaczeniem alkohol etylowy, między dwiema lokalizacjami Spółki - z Zakładu w Y do Zakładu w Z - nie będzie miała negatywnego wpływu na możliwość stosowania zwolnienia dla alkoholu etylowego, który wchodzi w skład produktu leczniczego. Tym samym będą mogli Państwo dokonywać transportu przedmiotowego produktu leczniczego pomiędzy Zakładem w Y a Zakładem w Z, nie tracąc przy tym prawa do stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.
Należy ponadto zaznaczyć, że co do zasady w momencie odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający, na ten podmiot przechodzi odpowiedzialność za te wyroby, o ile były spełnione wszystkie warunki zwolnienia na etapie dostawy do tego podmiotu, co jak wynika z opisu sprawy będzie miało miejsce.
Przepisy ustawy o podatku akcyzowym regulujące zwolnienie z opodatkowania napojów alkoholowych używanych do produkcji produktów leczniczych i dodatkowe warunki ich stosowania, w okolicznościach niniejszej sprawy nie odnoszą się do możliwości przemieszczenia wyprodukowanych już w ramach zwolnienia produktów leczniczych pomiędzy zakładami podmiotu zużywającego. Przepisy te co do zasady wymagają zużycia zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia.
Należy więc wskazać, że w Państwa przypadku skoro przewożony będzie wytworzony już produkt leczniczy, oznacza to, że alkohol etylowy na tym etapie został już zużyty (tj. definitywnie wykorzystany) w celach uprawniających do zwolnienia ze względu na przeznaczenie. W związku z powyższym, nie będzie konieczne spełnienie warunków uprawniających do zwolnienia przedmiotowego alkoholu od podatku akcyzowego, w szczególności (co było przedmiotem Państwa wątpliwości przedstawionych w zadanym pytaniu) nie będzie konieczne przemieszczanie wytworzonego produktu leczniczego na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3, tj. spełnienia warunku o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanych we wniosku pytań nr 1 oraz nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ wskazuje, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, dotyczącego dopuszczalnych norm zużycia napojów alkoholowych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Organ informuje również, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku - zadanych ostatecznie pytań Wnioskodawcy - w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które zostały poruszone we własnym stanowisku/uzasadnieniu, a które nie zostały objęte pytaniami zawartymi we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.