Skutki podatkowe w podatku akcyzowym związane z wytwarzaniem biogazu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.220.2023.2.JSU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.220.2023.2.JSU

Temat interpretacji

Skutki podatkowe w podatku akcyzowym związane z wytwarzaniem biogazu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 4 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych w podatku akcyzowym związanych z wytwarzaniem biogazu, wpłynął 6 lipca 2023 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 września 2023 r. (wpływ 8 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi oczyszczalnię ścieków komunalnych, gdzie w wyniku procesu fermentacji metanowej osadów ściekowych uzyskuje biogaz (kod CN 2711 29 00). Innymi słowy, Wnioskodawca działający w charakterze finalnego nabywcy gazowego samodzielnie zajmuje się wytwarzaniem biogazu o kodzie CN 2711 29 00 (Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako pośredniczący podmiot gazowy).

Biogaz o kodzie CN 2711 29 00 (zwany również dalej biogazem) składa się głównie z metanu (CH4), który stanowi ponad 60% jego składu. Biogaz ma postać gazową (jest gazem).

Biogaz zgromadzony w specjalnym zbiorniku zużywany jest w agregatach kogeneracyjnych tj. stacjonarnych silnikach gazowych, które napędzają urządzenia służące jednoczesnemu wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła. Innymi słowy biogaz jest spalany do celów napędowych w stacjonarnych silnikach gazowych. Agregaty kogeneracyjne zbudowane są w oparciu o agregaty prądotwórcze wyposażone w silniki spalinowe. Każdy stacjonarny silnik spalinowy, w którym wykorzystywany jest biogaz służy do napędu urządzenia zajmującego się jednoczesnym wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja). Spółka używa następujących agregatów prądotwórczych: (...).

Wytworzona energia jest wprowadzana do wewnętrznej sieci energetycznej i wykorzystywana na potrzeby własne do napędu urządzeń pracujących w oczyszczalni. Energia cieplna wykorzystywana jest do podgrzewania osadów i odpadów poddawanych fermentacji metanowej oraz do ogrzewania obiektów. Łączna zainstalowana moc elektryczna agregatów kogeneracyjnych napędzanych stacjonarnymi silnikami spalinowymi, w których wykorzystywany jest biogaz wynosi (...) kWh, a moc cieplna (...) kWh.

Z uwagi na występowania u Wnioskodawcy czynności opodatkowanych akcyzą ma on obowiązek składania miesięcznych deklaracji akcyzowych (AKC-4) wraz z załącznikami i obowiązek ten jest przez Spółkę realizowany. U Wnioskodawcy powstały jednak wątpliwości odnośnie prawidłowego sposobu wykazywania objętego zwolnieniem biogazu w odpowiednich załącznikach do deklaracji akcyzowej.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Proces łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła przebiega w opisany niżej sposób.

Kogeneracja to skojarzona produkcja energii elektrycznej i cieplnej. W jednym procesie technologicznym - spalania biogazu - łączy wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.

Agregat kogeneracyjny składa się ze stacjonarnego silnika gazowego, zasilanego biogazem, który wytwarza energię mechaniczną przekazywaną do prądnicy w celu wytworzenia energii elektrycznej.

Energia cieplna produkowana jest natomiast jako odzysk ciepła z wody chłodzącej korpus stacjonarnego silnika gazowego poprzez wymiennik płytowy ciepła oraz odzysk ciepła z gazów wydechowych (spalin) poprzez wymiennik rurowy ciepła.

Biogaz oznaczony kodem CN 2711 29 00, zużywany przez Spółkę do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła znajduje się w stanie gazowym.

Pytania

1.Czy powstały w procesie oczyszczania ścieków biogaz, który jest wykorzystywany do napędu stacjonarnych silników gazowych (urządzeń) w celu łącznego wytworzenia energii elektrycznej i ciepła, korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym?

2.Czy Spółka ma obowiązek ujawniania w składanych miesięcznie deklaracjach podatkowych informacji o miesięcznych ilościach biogazu spalanego w stacjonarnych silnikach gazowych do łącznego wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła?

3.Jaki formularz deklaracji powinien zostać zastosowany do wykazania zwolnionego od akcyzy biogazu spalanego w stacjonarnych silnikach gazowych służących do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła?

4.Czy w świetle ustawy o podatku akcyzowym biogaz oznaczony kodem CN 2711 29 00 zużywany przez Spółkę do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła stanowi wyrób gazowy przeznaczony do napędu silników spalinowych w konsekwencji czego w załączniku AKC-4/J podlega on wykazaniu jako wyrób objęty zwolnieniem (bez konieczności uiszczania akcyzy), ale ze stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie tej ustawy?

Państwo stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, powstały w procesie oczyszczania ścieków biogaz, który jest wykorzystywany do napędu stacjonarnych silników gazowych (urządzeń) w celu łącznego wytworzenia energii elektrycznej i ciepła, korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

2.W ocenie Wnioskodawcy, wykorzystanie biogazu w stacjonarnych silnikach gazowych do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, na podstawie art. 24b ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym rodzi u Spółki obowiązek wykazywania zużytego biogazu w składanych miesięcznie deklaracjach podatkowych.

3.Wedle Wnioskodawcy, do wykazania zwolnionego od akcyzy biogazu spalanego w stacjonarnych silnikach gazowych służących do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła powinien zostać zastosowany formularz deklaracji AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/J.

4.Zdaniem Wnioskodawcy, biogaz oznaczony kodem CN 2711 29 00 zużywany przez Spółkę do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła stanowi wyrób gazowy przeznaczony do napędu stacjonarnych silników spalinowych w konsekwencji czego podlega opodatkowaniu akcyzą według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym, z tym że z uwagi na zwolnienie od akcyzy podatek ten nie powinien być uiszczany.

Uzasadnienie

Ad. 1 W ocenie Wnioskodawcy powstały w procesie oczyszczania ścieków biogaz, który jest wykorzystywany do napędu stacjonarnych silników gazowych (urządzeń) w celu łącznego wytworzenia energii elektrycznej i ciepła, korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym, użyte w ustawie określenie wyrób gazowy oznacza wyroby energetyczne m.in. o kodzie CN 2711 29 00 - w rezultacie wytwarzany przez Wnioskodawcę biogaz o kodzie CN 2711 29 00 stanowi wybór gazowy. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym, finalnym nabywcą gazowym jest podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe lub posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe, niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym. W danej sprawie Wnioskodawca nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu gazowego, zatem należy uznać, że posiada status finalnego nabywcy gazowego.

Zużywanie przez Wnioskodawcę biogazu w procesie kogeneracji stanowi, na podstawie art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, czynność opodatkowaną akcyzą. Zgodnie bowiem z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia.

Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Przywołane zwolnienie dotyczy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych, czyli używanych do spalenia w urządzeniach innych niż silniki, w celu wydzielenia energii cieplnej.

Należy przy tym wskazać, iż polski ustawodawca nie zdefiniował w przepisach regulujących podatek akcyzowy pojęcia: „cel opałowy”.

Jednakże w tej kwestii wypowiedział się między innymi Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie C-240/01. Zgodnie z wyrokiem TSUE, zużycie wyrobów akcyzowych w celach opałowych występuje zawsze wtedy, gdy spalanie wyrobów akcyzowych prowadzi do powstania energii cieplnej bez względu na sposób jej wykorzystania.

Takie rozumienie celu opałowego potwierdził również NSA w wyroku z dnia 27 października 2010 r., sygn. akt I GSK 1172/09, podkreślając, że wyrażenie to odnosi się do tych przypadków, gdy na skutek spalania oleju mineralnego powstaje energia cieplna, która jest używana do ogrzewania.

Natomiast w myśl art. 31b ust. 4 pkt 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 tejże ustawy.

Przywołany przepis art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym umożliwia zastosowanie zwolnienia od akcyzy również w sytuacji spalenia biogazu o kodzie CN 2711 29 00 w stacjonarnych silnikach gazowych służących do napędu urządzeń służących do jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja). Zdaniem Wnioskodawcy, gdyby nie istniał art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, to wówczas biogaz o kodzie CN 2711 29 00 spalany w stacjonarnych silnikach gazowych służących do napędu urządzeń wykorzystywanych do jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja) nie mógłby być objęty zwolnienie w oparciu o sam art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ występujący samodzielnie przepis ten (art. 31b ust. 1 pkt 2) odnosi się do innego systemu wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, gdy dany wyrób gazowy jest spalany na cele opałowe, a więc w kotle (piecu) celem wytworzenie energii elektrycznej i ciepła.

Przepis art. 31b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym odwołuje się wyłącznie do zużycia wyrobów gazowych w celach opałowych natomiast analizowany art. 31b ust. 4 pkt 1 wprowadza kolejne objęte zwolnieniem cele zużycia m.in. dla biogazu o kodzie CN 2711 29 00 wykorzystywanego do napędu stacjonarnych urządzeń (silników gazowych) służących do jednoczesnego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.

Jak podano w opisie stanu faktycznego, wytwarzany biogaz o kodzie CN 2711 29 00 wykorzystywany jest do napędu agregatów kogeneracyjnych tj. stacjonarnych silników gazowych, które napędzają urządzenia służące jednoczesnemu wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła.

Z uwagi na fakt, iż biogaz o kodzie CN 2711 29 00 wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę do napędu agregatów kogeneracyjnych tj. stacjonarnych silników gazowych, które napędzają urządzenia służące jednoczesnemu wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła, to w ocenie Wnioskodawcy spełnione są warunki skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 2 W ocenie Wnioskodawcy, Spółka ma obowiązek ujawniania w składanych miesięcznie deklaracjach podatkowych informacji o miesięcznych ilościach biogazu spalanego w stacjonarnych silnikach gazowych.

Podstawą do sformułowania powyższego wniosku jest przepis art. 24b ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego w przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5 tejże ustawy. Zużywanie przez Wnioskodawcę biogazu w procesie kogeneracji stanowi, na podstawie art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, czynność opodatkowaną akcyzą.

W konsekwencji, pomimo że zużywanie przez Wnioskodawcę biogazu korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, to sytuacja ta wiąże się z obowiązkiem wykazania zużytego biogazu w deklaracji podatkowej. Z uwagi na wskazane zwolnienie od akcyzy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wpłacania akcyzy, a jedynie do składania deklaracji podatkowej z wykazanym zwolnieniem od podatku i wykazaną kwotą podatku do zapłaty gdyby nie było zwolnienia.

Ad. 3 W ocenie Wnioskodawcy, do wykazania zwolnionego od akcyzy biogazu spalanego w stacjonarnych silnikach gazowych służących do łącznego wytwarzania energii elektrycznej powinien zostać zastosowany formularz deklaracji AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/J. Wnioskodawca, jak wskazano w stanie faktycznym, ma obowiązek składania akcyzowych deklaracji miesięcznych.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 2436 ze zm., dalej jako: rozporządzenie) określa wzory deklaracji w sprawie podatku akcyzowego, o których mowa w art. 24b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym. Deklaracje, o których mowa w rozporządzeniu składają się z formularza głównego oraz formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym od poszczególnych grup wyrobów akcyzowych. W analizowanym stanie faktycznym w świetle § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Wnioskodawca jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe z wykorzystaniem formularza deklaracji AKC-4 wraz z załącznikiem AKC- 4/J.

Zdaniem Spółki w przedmiotowej sprawie do biogazu wykorzystywanych w stacjonarnych silnikach gazowych służących do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła nie znajduje zastosowania załącznik do deklaracji AKC-4/L, który ma zastosowanie do wyrobów gazowych z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych. Skoro w opisanym stanie faktycznym biogaz wykorzystywany jest do napędu agregatów kogeneracyjnych tj. stacjonarnych silników gazowych, które napędzają urządzenia służące jednoczesnemu wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła to takie wykorzystanie biogazu powinno być wykazane na formularzu AKC-4/J stanowiącym załącznik do deklaracji AKC-4.

Ad. 4 W ocenie Wnioskodawcy, w świetle ustawy o podatku akcyzowym biogaz oznaczony kodem CN 2711 29 00 zużywany przez Spółkę w stacjonarnych silnikach gazowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej stanowi wyrób gazowy przeznaczony do napędu silników spalinowych w konsekwencji czego podlega opodatkowaniu akcyzą według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie tej ustawy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 - w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ). Z taką sytuacją (gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych) mamy do czynienia w przypadku opisanym we wniosku.

Biogaz produkowany przez Wnioskodawcę objęty jest kodem CN 2711 29 00. Występuje on w stanie gazowym. W związku z tym stawka akcyzy wynosi 10,32 zł/1 gigadżul (GJ). Powyższa stawka powinna być wykazywana przez Wnioskodawcę w składanych deklaracjach podatkowych, choć z uwagi na zwolnienie od akcyzy Wnioskodawca nie ma konieczności uiszczania należnej akcyzy od biogazu zużywanego w stacjonarnych silnikach gazowych do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wyjaśniam, że celem zachowania spójności wypowiedzi, odpowiedzi w kwestiach objętych zakresem postawionych we wniosku pytań udzielono w innej kolejności niż wynika to z treści wniosku.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy:

2.Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

3.Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Jak wynika z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a i pkt 13  ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

-skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,

-w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ);

13)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ).

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 9c ust 1 i 3 ustawy:

1.W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5)użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

3.Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Jak stanowi art. 11b ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1)nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2)wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3)powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4)użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Stosownie do art. 24b ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3)nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Wzory deklaracji w zakresie podatku akcyzowego określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 2436 ze zm.).

Jak wynika z § 2 pkt 1 rozporządzenia:

Deklaracje, o których mowa w § 1 pkt 1, składają się z formularza głównego (AKC-4/AKC-4zo), którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym od poszczególnych grup wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych (AKC-4/A, AKC-4/B, AKC-4/C, AKC-4/D, AKC-4/E, AKC-4/F, AKC-4/H, AKC-4/I, AKC-4/J, AKC-4/K, AKC-4/L, AKC-4/M, AKC-4/N), których wzory określają załączniki nr 2-14 do rozporządzenia.

W załączniku nr 10 do ww. rozporządzenia zawarto wzór formularza szczegółowego w zakresie podatku akcyzowego od gazu do napędu silników spalinowych (AKC-4/J).

Natomiast w załączniku nr 12 do rozporządzenia zawarto wzór formularza szczegółowego w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów gazowych AKC-4/L (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych)

Jak wynika z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Stosownie do art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.

Na wstępie oceny Państwa stanowiska Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym, ale także z art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Należy jednak wskazać również, że obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdzie nie zaistnieje zatem konieczność efektywnej zapłaty podatku tj. w przypadku gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem.

To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym, aktów wykonawczy do ustawy oraz objaśnień o których ustawodawca mówi w treści art. 26 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego (z którym Organ jest związany) wynika, że działając w charakterze finalnego nabywcy gazowego samodzielnie zajmujecie się Państwo wytwarzaniem biogazu o kodzie CN 2711 29 00.

Biogaz (w postaci gazowej) zgromadzony w specjalnym zbiorniku zużywany jest w agregatach kogeneracyjnych tj. stacjonarnych silnikach gazowych, które napędzają urządzenia służące jednoczesnemu wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła (biogaz jest spalany do celów napędowych w stacjonarnych silnikach gazowych). Agregaty kogeneracyjne zbudowane są w oparciu o agregaty prądotwórcze wyposażone w silniki spalinowe. Każdy stacjonarny silnik spalinowy, w którym wykorzystywany jest biogaz służy do napędu urządzenia zajmującego się jednoczesnym wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja).

Agregat kogeneracyjny składa się ze stacjonarnego silnika gazowego (Spółka posiada … silniki), zasilanego biogazem, który wytwarza energię mechaniczną przekazywaną do prądnicy w celu wytworzenia energii elektrycznej.

Energia cieplna produkowana jest natomiast jako odzysk ciepła z wody chłodzącej korpus stacjonarnego silnika gazowego poprzez wymiennik płytowy ciepła oraz odzysk ciepła z gazów wydechowych (spalin) poprzez wymiennik rurowy ciepła.

Wytworzona energia jest wprowadzana do wewnętrznej sieci energetycznej i wykorzystywana na potrzeby własne do napędu urządzeń pracujących w oczyszczalni. Energia cieplna wykorzystywana jest do podgrzewania osadów i odpadów poddawanych fermentacji metanowej oraz do ogrzewania obiektów.

W opisie stanu faktycznego podali Państwo również, że składają miesięczne deklaracje akcyzowe (AKC-4) wraz z załącznikami z uwagi na wykonywanie czynności opodatkowanych akcyzą.

Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 4 dotyczą ustalenia czy w świetle ustawy o podatku akcyzowym biogaz oznaczony kodem CN 2711 29 00 zużywany przez Spółkę do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła stanowi wyrób gazowy przeznaczony do napędu silników spalinowych w konsekwencji czego w załączniku AKC-4/J podlega on wykazaniu jako wyrób objęty zwolnieniem (bez konieczności uiszczania akcyzy), ale ze stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie tej ustawy.

Odnosząc się to tych wątpliwości należy zauważyć, że – jak sami podali Państwo w opisie stanu faktycznego – działając w charakterze finalnego nabywcy gazowego samodzielnie zajmują się Państwo wytwarzaniem biogazu (w stanie gazowym) o kodzie CN 2711 29 00 przeznaczonego do napędu silników agregatów wytwarzających energię elektryczną i cieplną. Tym samym ten biogaz jest wyrobem gazowym, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy oraz wypełnia definicję wyrobu energetycznego, zawartą w art. 86 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym a zatem podlega opodatkowaniu akcyzą.

Wobec powyższego zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 4 w części dotyczącej uznania, że biogaz oznaczony kodem CN 2711 29 00 zużywany przez Spółkę do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła stanowi wyrób gazowy przeznaczony do napędu stacjonarnych silników spalinowych w konsekwencji czego podlega co do zasady opodatkowaniu akcyzą według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczących możliwości zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego biogazu (powstałego w procesie oczyszczania ścieków), który jest wykorzystywany do napędu stacjonarnych silników gazowych (urządzeń) w celu łącznego wytworzenia energii elektrycznej i ciepła - mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony przez Państwa stan faktyczny - należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega - zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy - użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia. Mając zatem na uwadze definicję finalnego nabywcy gazowego niewątpliwie uznać należy, że - jako podmiot nie będący pośredniczącym podmiotem gazowym - używając do łącznego wytworzenia ciepła oraz energii elektrycznej wyrobu gazowego (biogazu o kodzie CN 2711 29 00) uzyskanego w sposób inny niż w drodze nabycia (wytwarzany we własnym zakresie) - wykonują Państwo czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, stając się podatnikiem z tego tytułu.

Zgodnie jednak z art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadku gdy przedmiotem opodatkowania są wyroby gazowe przeznaczone do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Jak wskazali Państwo we wniosku, wytwarzany przez Państwa biogaz jest zużywany w układzie kogeneracyjnym, w celu skojarzonej produkcji energii elektrycznej i cieplnej.

Stosownie do powyższego użycie przez Państwa uzyskanego biogazu o kodzie CN 2711 29 00 do napędu urządzeń (agregatów kogeneracyjnych - składających się ze stacjonarnych silników gazowych zasilanych biogazem) w celu łącznego wytworzenia energii elektrycznej i ciepła - podlega zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do rozpatrywania Państwa wątpliwości dotyczących obowiązków deklaracyjnych w zakresie pytania nr 2 i nr 3 należy zauważyć (co zostało wskazane przez Organ na wstępie uzasadnienia niniejszej interpretacji), że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. 

Odnosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy wskazać, że - jak zostało wyjaśnione w uzasadnieniu stanowiska Organu odnośnie pytania nr 1 - w odniesieniu do zużywanego przez Państwa biogazu (który jest wyrobem akcyzowym na gruncie przepisów o podatku akcyzowym) wykonują Państwo czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym z tytułu której są podatnikiem zobowiązanym co do zasady do złożenia deklaracji na mocy art. 24b ust. 1 pkt 3 ustawy. Przysługuje Państwu jednak zwolnienie z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ponadto w opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że składają miesięczne deklaracje akcyzowe (AKC-4) wraz z załącznikami z tytułu występowania czynności opodatkowanych akcyzą.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym należy wskazać, że spełniają Państwo przesłanki, zobowiązujące Państwa do składania deklaracji miesięcznych na podstawie art. 24b ustawy. Oznacza to, że nawet jeżeli będą Państwo korzystać ze zwolnienia z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy (bowiem korzystanie ze zwolnienia jest prawem podatnika, a nie jego obowiązkiem) będą Państwo zobowiązani do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 oceniono jako prawidłowe.

Zgodzić się należy również z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 3, w którym uznali Państwo, że w celu wykazania zwolnionego od akcyzy biogazu spalanego w stacjonarnych silnikach gazowych służących do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła powinien zostać zastosowany formularz deklaracji AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/J, bowiem – jak słusznie Państwo zauważyli – formularz ten wraz z załącznikiem stosowany jest w sytuacji wykorzystywania gazu do napędu silników spalinowych.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 ocenić należy jako prawidłowe.

Natomiast, jak zostało wyjaśnione powyżej, są Państwo, jako finalny nabywca gazowy, uprawnieni do zastosowania zwolnienia z art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy ze względu na przeznaczenie.

W związku z powyższym należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem (w części dotyczącej pytania nr 4), że przy składaniu deklaracji podatkowej i kalkulacji należnego podatku akcyzowego powinni Państwo uwzględnić stawkę w wysokości 10,32 zł/1 gigadżul (GJ), określonej w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy, przy czym z uwagi na możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy nie będą Państwo zobowiązani do uiszczenia należnej akcyzy od biogazu zużywanego w stacjonarnych silnikach gazowych służących do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 całościowo oceniono jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).