Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.224.2023.1.AM
Temat interpretacji
Brak obowiązku zapłaty akcyzy w sytuacji zmiany konstrukcyjnej posiadanego samochodu osobowego na samochód osobowy kempingowy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 11 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku zapłaty akcyzy w sytuacji zmiany konstrukcyjnej posiadanego samochodu osobowego na samochód osobowy kempingowy wpłynął 11 lipca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Z dniem (…) 2022 r., na terenie kraju dokonał Pan zakupu pojazdu marki (…) o numerze nadwozia (…).
Pojazd w dniu zakupu był zarejestrowany w Polsce jako samochód osobowy. Zmiana przeznaczenia pojazdu została zmieniona z dostawczego (kod CN 8704) na osobowy dnia (…) 2019 r. przez poprzedniego właściciela tj. przed wprowadzonymi zmianami dotyczących zmian w ustawie podatku akcyzowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 694).
Kod CN pojazdu po zmianie CN 8703. Na tamten czas nie wymagano opłaty akcyzowej przy zmianie rodzaju samochodu.
Pierwszy właściciel pojazdu zarejestrował go na terytorium kraju w dniu (…)2013 r. w Urzędzie (…).
Dnia (…) 2023 r. wyspecjalizowana firma posiadająca kod działalności gospodarczej PKD 45.20 wydała oświadczenie o dokonanych zmianach konstrukcyjnych pojazdu w celu przystosowania go do rejestracji jako samochód osobowy specjalny kempingowy.
Dnia (…) 2023 r. zmiany zostały zatwierdzone przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów (…) (kod CN pojazdu po zmianie CN 8703) i wydała dokument z opisem dokonanych zmian w pojeździe (zaświadczenie o numerze … z dnia (…) 2023 r.).
W dniu (…) 2023r w wydziale komunikacji został Pan poinformowany, iż do złożenia wniosku o wydanie nowego dowodu rejestracyjnego ww. pojazdu niezbędny jest dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy.
W dniu (…) 2023 r. złożył Pan drogą elektroniczną do Urzędu Skarbowego w (…) wniosek o wydanie takiego dokumentu dołączając dokumenty. W odpowiedzi został Pan poinformowany, że do wydania tego dokumentu niezbędne jest dołączenie dokumentu z interpretacją indywidualną.
Pytanie
Czy dotyczy Pana obowiązek opłaty akcyzy przy aktualnej zmianie przeznaczenia posiadanego samochodu osobowego na osobowy specjalny kempingowy?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem zmiana przeznaczenia tego pojazdu na pojazd kempingowy nie powoduje powstania obowiązku akcyzowego, ponieważ jest to przeróbka pojazdu osobowego na inny osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i Urząd Skarbowy w (…) powinien wydać dokument o braku obowiązku zapłaty akcyzy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, dotyczące braku obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z opisaną zmianą konstrukcyjną zmieniającą samochód osobowy na samochód osobowy specjalny kempingowy, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542, dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
1. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
Stosownie do art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2021 r., poz. 694):
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy;
2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Stosownie do art. 101 ust. 1 - 4 ustawy o podatku akcyzowym:
1. Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
2. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:
1) przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
2) nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
3) złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
2a.Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.
3. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.
4. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.
Zgodnie z art. 101 ust. 4a i 5 ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw):
4a. Obowiązek podatkowy z tytułu:
1) dokonania czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1, powstaje z dniem dokonania tej czynności;
2) nabycia lub posiadania samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tego samochodu.
5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania danej czynności lub wystąpienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 100 ust. 1, 1a lub 2, za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności lub wystąpienie stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy (z którym Organ jest związany) wynika, że (…) 2022 r. zakupił Pan na terenie kraju dokonał Pan zakupu pojazdu, który w dniu zakupu był zarejestrowany w Polsce jako samochód osobowy.
Zmiana przeznaczenia powyższego pojazdu z samochodu dostawczego - klasyfikowanego do kodu CN 8704 - na samochód osobowy - klasyfikowanego do kodu 8703 - została dokonana przez poprzedniego właściciela (…) 2019 r.
Wyspecjalizowana firma, w dniu (…) 2023 r. wydała oświadczenie o dokonanych zmianach konstrukcyjnych pojazdu, w celu przystosowania go do rejestracji jako samochód osobowy specjalny kempingowy.
Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów w dniu (…) 2023 r. zatwierdziła dokonane zmiany i wydała dokument z opisem dokonanych w pojeździe zmian.
Samochód po dokonaniu zmian jest klasyfikowany do kodu CN 8703.
Z zadanego pytania wynika, że ma Pan wątpliwości, czy dotyczy Pana obowiązek zapłaty podatku akcyzowego przy aktualnej zmianie konstrukcyjnej posiadanego samochodu osobowego na samochód osobowy specjalny kempingowy.
Wskazać należy, że wraz z 1 lipca 2021 r. wszedł w życie przepis art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, który wprowadził konieczność zapłaty podatku akcyzowego w sytuacji dokonania w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy.
W powyższej sprawie przepis ten nie ma jednak zastosowania, ze względu na dokonanie wskazanych we wniosku zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu z dostawczego (kod CN 8704) na samochód osobowy (kod CN 8703), przed 1 lipca 2021 r.
Odpowiadając na Pana pytanie wskazać należy, że z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że 6 czerwca 2023 r. zatwierdzone zostały dalsze zmiany dokonane w zarejestrowanym już na terytorium kraju samochodzie osobowym. Dokonana przebudowa nie doprowadziła jednak do zmiany rodzaju tego pojazdu na samochód osobowy, bowiem samochód zarówno przed jak i po dokonanych zmianach jest samochodem osobowym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym (zgodnie z przedstawionymi przez Pana okolicznościami we wniosku).
Zatem biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że dokonanie przebudowy zarejestrowanego samochodu osobowego, która nie doprowadzi do zmiany jego zasadniczego przeznaczenia do przewozu osób (samochód zarówno przed jak i po dokonanej przebudowie jest samochodem osobowym) nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, zobowiązującym Pana do zapłaty podatku akcyzowego.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie sformułowanego pytania, zgodnie z którym nie jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w związku ze zmianą konstrukcyjną zmieniającą samochód osobowy na samochód osobowy specjalny kempingowy, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazać należy, że kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny i weryfikacji klasyfikacji przedstawionej we wniosku przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji obejmującej zawartą klasyfikację samochodów.
Zatem, w niniejszej interpretacji dokonano oceny Pana stanowiska w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z którego wynika, że przedmiotem zapytania jest pojazd klasyfikowany przed dokonaniem pierwszych zmian konstrukcyjnych do kodu 8704, a po dokonaniu pierwszej zmiany oraz podczas dokonywania kolejnych zmian do kodu CN 8703.
Organ informuje również, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku - zadanego pytania Wnioskodawcy - w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem zawartym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).