Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013. 221.2023.2.MS
Temat interpretacji
Obowiązek zapłaty akcyzy od pojazdu importowanego z kraju trzeciego na terytorium Polski.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z (...) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku zapłaty akcyzy od pojazdu importowanego z kraju trzeciego na terytorium Polski wpłynął (...) r.
W odpowiedzi na wezwanie, uzupełnili Państwo wniosek pismem z (...) r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (doprecyzowany uzupełnieniem wniosku)
Zwrócili się Państwo z prośbą o opinię w zakresie konieczności poboru podatku akcyzowego przy dostawie pojazdu specjalnego dla (...), sprowadzonego z Republiki Korei Południowej.
Specyfikacja pojazdu :
-(...);
-masa: 5,700 kg;
-długość: 4,5 m;
-szerokość: 2,195 m;
-wysokość: 1,986 m;
-ilość osób do przewozu: 4 szt.;
-pojemność silnika: 2959 cm3.
Pojazd będzie wykorzystywany przez (...).
Ponadto w uzupełnieniu wskazali Państwo, że pojazdy, które nabywacie w drodze importu nie spełniają definicji samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jest to samochód specjalny o przeznaczeniu wojskowym, którego dopuszczalna masa pojazdu wyniesie około 5,7 t.
Pojazdy nie były rejestrowane wcześniej na terytorium kraju, jest to przyszła produkcja i sprzedaż.
Pytanie
Czy przy dokonywaniu odprawy celnej należy dokonać zapłaty akcyzy w wysokości 18,6% wartości pojazdu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem akcyza nie powinna być pobierana.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1542), dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. a ustawy:
Import to przywóz samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy:
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
Stosownie do art. 101 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy:
W przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:
1)w zgłoszeniu celnym;
2)w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 i art. 182 unijnego kodeksu celnego, w:
a)zgłoszeniu uproszczonym lub
b)wpisie do rejestru zgłaszającego
- oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego;
3)w rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2446".
Jak stanowi art. 102 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.
W myśl art. 104 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
Stosowanie do art. 104 ust. 2 - 5 ustawy:
2.W przypadku samochodu osobowego, wobec którego mają zastosowanie przepisy dotyczące procedury uszlachetniania biernego, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów przetworzonych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło.
3.Podstawą opodatkowania z tytułu importu samochodu osobowego objętego procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby samochód ten był objęty procedurą dopuszczenia do obrotu.
4.Podstawa opodatkowania w przypadku importu samochodu osobowego obejmuje również prowizję oraz koszty transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały do niej włączone, a zostały już poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego samochód jest importowany.
5.Do podstawy opodatkowania z tytułu importu samochodu osobowego dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli urzędy celno-skarbowe mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu samochodu.
Zgodnie z art. 105 pkt 1 ustawy:
Stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi 18,6% podstawy opodatkowania - dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że mają Państwo zamiar nabyć i dokonać dostawy pojazdu specjalnego na rzecz (…). Przedmiotowy pojazd będzie sprowadzony z kraju trzeciego, tj. Republiki Korei Południowej.
Wskazali Państwo, że pojazdy, które będą nabywane w drodze importu nie spełniają definicji samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. Pojazdy nie były rejestrowane wcześniej na terytorium kraju, jest to przyszła produkcja i sprzedaż.
Z zadanego pytania wynika, że mają Państwo wątpliwości, czy w związku z dokonaniem dostawy pojazdu specjalnego z kraju trzeciego na rzecz (…) zobowiązani będą Państwo zapłacić podatek akcyzowy przy odprawie celnej w wysokości 18,6% wartości pojazdu.
Odpowiadając na Państwa pytanie wskazać należy, że zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) pojazdy, które będą Państwo nabywać w drodze importu, nie są samochodami osobowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym import pojazdów niebędących samochodami osobowymi w rozumieniu ustawy nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
Zatem biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że import objętych wnioskiem pojazdów nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, zobowiązującym Państwa do zapłaty podatku akcyzowego przy odprawie celnej.
Państwa stanowisko należy zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zaznaczyć, że Organ wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa opiera się wyłącznie na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Tym samym przedmiotem analizy i oceny nie była kwestia uznania czy objęte wnioskiem pojazdy spełnią przesłanki uznania za samochody osobowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Kwestia ta stanowiła element opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę, z którym Organ jest związany – i w konsekwencji nie podlegała ocenie w ramach postępowania o wydanie interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259, ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.