Temat interpretacji
Produkcja piwa o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 oraz prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od rozlanego piwa o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie dotyczącym pytania oznaczonego we wniosku nr 1, odnoszącym się do produkcji piwa o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz prawa do obniżenia kwoty akcyzy należnej od rozlanego piwa o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej, jest prawidłowe.
Informuję, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 zostanie wydane osobne rozstrzygnięcie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. produkcji piwa o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 oraz prawa do obniżenia kwoty akcyzy należnej od rozlanego piwa o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej, wpłynął 27 czerwca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni (dalej także: Spółka) jest podmiotem posiadającym siedzibę na terytorium kraju, prowadzącym działalność gospodarczą. Spółka posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatnika podatku akcyzowego. Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych zgodnie z treścią art. 16 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; dalej: u. p. a.) oraz posiada status uprawnionego odbiorcy oraz uprawnionego wysyłającego. Aktualnie w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni nabywa gotowe piwo od kontrahentów mających siedzibę na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej. Piwo, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy transportowane jest do Polski, gdzie następnie Spółka dokonuje jego rozlewu oraz dalszej odsprzedaży. Działalność spółki jest prowadzona poza składem podatkowym, na zasadzie art. 47 ust. 1 pkt 1 u. p. a.
Produkcja wyrobów akcyzowych (rozlew piwa), jest prowadzona z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.
W ramach rozwoju prowadzone [prowadzonego – przypis Organu] przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni planuje w przyszłości nabywać od kontrahentów mających siedzibę na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, skoncentrowaną brzeczkę piwną. Skoncentrowana brzeczka będzie nabywana wyłącznie od producentów posiadających status małego browaru, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Nabywany produkt cechować będzie się większą gęstością oraz wyższą zawartością ekstraktu niż gotowe piwo przeznaczone do konfekcjonowania i odsprzedaży. Wobec tego po przetransportowaniu cysterną do hali produkcyjnej Spółki, skoncentrowana brzeczka piwna będzie mieszana z odtlenioną wodą w odpowiednim stosunku ilościowym, w celu osiągnięcia odpowiedniej zawartości ekstraktu w gotowym produkcie.
Produkt dostarczany od zagranicznego kontrahenta będzie od razu wprowadzany z cysterny do rurociągu technologicznego, w którym następuje dozowanie wody oraz pasteryzacja. Spółka nie posiada zbiorników magazynowych pozwalających na przechowywanie produktu nabytego przed rozlaniem go do opakowań jednostkowych.
Kod CN nabywanej wewnątrzwspólnotowo brzeczki piwnej to CN 2203 00 10. Zgodnie z notą wyjaśniającą do CN 2203, niniejsza pozycja obejmuje również koncentrat piwa otrzymany przez zatężanie w próżni piwa o niskiej zawartości alkoholu (ale o dużej zawartości ekstraktu słodowego) do pomiędzy 1/5 a 1/6 jego pierwotnej objętości. Kod CN piwa rozcieńczonego i rozlanego przez Spółkę to CN 2203 00 01 albo 2203 00 09 (w zależności od opakowań jednostkowych do których piwo będzie rozlewane).
Do rozcieńczonej i rozlewanej brzeczki piwnej nie będą dodawane składniki zwiększające podstawę opodatkowania piwa. Do wskazanych produktów dodawana będzie wyłącznie woda. Kwota akcyzy przypadająca z tytułu rozcieńczania i rozlewu brzeczki piwnej nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od nabycia wewnątrzwspólnotowego brzeczki piwnej. Dodatek wody powoduje zmniejszenie stopnia Plato, przy jednoczesnym zwiększeniu objętości produktu, co skutkuje tym, że podstawa opodatkowania (a zatem i należny podatek akcyzowy) są równe lub niższe od kwoty podatku od nabytej brzeczki.
Zagraniczni producenci, od których Spółka zamierza nabywać skoncentrowaną brzeczkę piwną spełniają warunki określone w § 12 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178).
Wnioskodawczyni spełnia warunki określone w § 12 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178).
Stopień Plato nabywanego wyrobu Spółka ustala na podstawie dokumentacji otrzymanej od zagranicznego browaru. Produkt będzie przemieszczany poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (zapłaconą akcyzą na terytorium Państwa Członkowskiego). Wewnątrzwspólnotowe nabycie będzie odbywać się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD. Kontrahenci Spółki posiadać będą status uprawnionego wysyłającego.
Pytanie oznaczone we wniosku nr 1
Czy w opisywanym zdarzeniu przyszłym, rozcieńczenie nabytej wewnątrzwspólnotowo brzeczki piwnej oraz rozlew gotowego piwa do opakowań jednostkowych, jest produkcją o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 u. p. a.? Czy Wnioskodawczyni ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od rozlanego piwa o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1
Zdaniem Wnioskodawczyni, rozcieńczenie nabytej wewnątrzwspólnotowo brzeczki piwnej oraz rozlew gotowego piwa do opakowań jednostkowych, jest produkcją o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 u. p. a. i Wnioskodawczyni ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy należnej od rozlanego piwa o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 u. p. a. przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 94 ust. 1 u. p. a. piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości. Stosownie do treści art. 94 ust. 2 u. p. a. produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 u. p. a. produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Zgodnie z art. 21 ust. 8 u. p. a. kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.
Nawiązując do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego podkreślić należy, że produkcja gotowego wyrobu (piwa) odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem skoncentrowanej brzeczki piwnej (od której akcyza została zapłacona na etapie nabycia wewnątrzwspólnotowego) oraz wody. Z uwagi na fakt, że do rozcieńczanej i rozlewanej brzeczki piwnej nie będą dodawane składniki zwiększające podstawę opodatkowania piwa (np. soki, pulpy itp.) kwota akcyzy przypadająca z tytułu rozcieńczania i rozlewu brzeczki piwnej nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od nabycia wewnątrzwspólnotowego brzeczki piwnej. Fakt ten uprawnia do stosowania art. 47 ust. 1 pkt 1 u. p. a. Następstwem powyższego jest możliwość obniżenia kwoty akcyzy należnej od rozlanego piwa o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej, co wynika wprost z treści art. 21 ust. 8 u. p. a. Powyższe znajduje uzasadnienie również w zasadzie jednokrotności opodatkowania podatkiem akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1542) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 12 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają :
wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 13 pod kodem CN 2203 00 wymieniono piwo otrzymywane ze słodu.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 13, pod kodem CN 2203 00 wymieniono piwo otrzymywane ze słodu.
Art. 3 ustawy stanowi:
1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy,
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest
produkcja wyrobów akcyzowych;
nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Z kolei jak stanowi art. 10 ust. 4 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.
Art. 13 ust. 1 pkt 3a ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący uprawnionym odbiorcą - w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f.
Jak stanowi art. 21 ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:
1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3.
Jak stanowi art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy:
W przypadku gdy uprawniony odbiorca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:
3)bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
Art. 21 ust. 5 ustawy:
Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy określi inną wysokość tego zobowiązania.
W myśl art. 21 ust. 8 ustawy:
Kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.
Jak stanowi art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:
1) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
W myśl art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Art. 94 ustawy:
1. Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.
2. Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew.
3. Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato.
3a.Do celów pomiaru w stopniach Plato uwzględnia się wszystkie składniki piwa, w tym składniki dodane po zakończeniu fermentacji.
4. Stawka akcyzy na piwo wynosi 12,04 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe metody ustalania parametrów służących do określenia podstawy opodatkowania piwa, o których mowa w ust. 3, w szczególności wyznaczania liczby stopni Plato w piwie gotowym, uwzględniając przepisy prawa Unii Europejskiej w zakresie akcyzy oraz technologię wytwarzania piwa.
W myśl art. 165a ust. 1 pkt 2 ustawy:
W latach 2022-2026 stawka akcyzy na piwo, o której mowa w art. 94 ust. 4, wynosi w:
a) 2022 r. - 9,43 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
b) 2023 r. - 9,90 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
c) 2024 r. - 10,40 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
d) 2025 r. - 10,92 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
e) 2026 r. - 11,47 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.
Przedmiotem wątpliwości Spółki w pierwszej kolejności jest ustalenie, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym rozcieńczenie nabytej wewnątrzwspólnotowo brzeczki piwnej oraz rozlew gotowego piwa do opakowań jednostkowych jest produkcją, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Jak stanowi art. 94 ust. 2 ustawy, produkcją piwa w rozumieniu ustawy (a więc produkcją wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy) jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew. Oznacza to, że na potrzeby opodatkowania piwa ustawodawca określił w sposób szeroki definicję produkcji piwa, jako czynności rodzącej obowiązek podatkowy, którą będzie nie tylko sama kompleksowa produkcja, a także sam już rozlew piwa (por. wyrok WSA w Łodzi z 12 lutego 2019 r., sygn. akt III SA/Łd 1043/18; wyrok WSA w Poznaniu z 19 marca 2019 r., sygn. akt III SA/Po 810/18; wyrok WSA we Wrocławiu z 14 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Wr 755/19).
W okolicznościach sprawy nie budzi wątpliwości Organu fakt, że dokonywanie przez Wnioskodawcę czynności względem nabytej wewnątrzwspólnotowo skoncentrowanej brzeczki piwnej o których mowa we wniosku, stanowić będą produkcję piwa (wyrobu akcyzowego) o której mowa w art. 94 ust. 2 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Z kolei art. 47 ust. 1 ustawy zawiera regulacje dotyczące produkcji wyrobów akcyzowych, m.in. określonych w załączniku nr 2 do ustawy (takim wyrobem jest piwo które zamierzają Państwo produkować), których produkcja powinna odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. W pkt 1 tego przepisu zawarta jest regulacja, zgodnie z którą wyłączona z tego obowiązku (obowiązku produkcji wyłącznie w składzie podatkowym) jest produkcja wyrobów akcyzowych z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, że zamierzają nabywać skoncentrowaną brzeczkę piwną (CN 2203 00 10) od kontrahentów mających siedzibę na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej. Skoncentrowana brzeczka będzie przemieszczana z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju poza procedurą procedura zawieszenia poboru akcyzy, z użyciem Systemu, na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD. Nabyta w ten sposób skoncentrowana brzeczka piwna, będzie następnie rozcieńczana, pasteryzowana, magazynowana w zbiornikach i finalnie rozlewana do opakowań jednostkowych jako piwo oznaczone kodem CN 2203 00 01 albo 2203 00 09 (w zależności od opakowań jednostkowych do których piwo będzie rozlewane). Do rozcieńczonej i rozlewanej brzeczki piwnej nie będą dodawane składniki zwiększające podstawę opodatkowania piwa.
Co istotne dla sprawy, kwota akcyzy przypadająca z tytułu rozcieńczania i rozlewu brzeczki piwnej, jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od nabycia wewnątrzwspólnotowego brzeczki piwnej.
W przedstawionych zatem tak okolicznościach zdarzania przyszłego będą spełnione przesłanki aby zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym rozcieńczenie nabytej wewnątrzwspólnotowo brzeczki piwnej oraz rozlew gotowego piwa do opakowań jednostkowych, będzie produkcją o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zastrzec jednocześnie należy, że taka możliwość odnosi się wyłącznie do sytuacji w której akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.
Przechodząc do Państwa wątpliwości wyrażonych w drugiej części pytania oznaczonego nr 1 we wniosku, dotyczących prawa do obniżenia kwoty akcyzy należnej od rozlanego (wyprodukowanego) piwa, o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej należy wskazać, że zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.
Przy czym, obniżenia tego dokonać można maksymalnie do wysokości zobowiązania podatkowego od nowo wyprodukowanych wyrobów, a także zużyte wyroby muszą stać się składnikiem nowo wyprodukowanych wyrobów.
Mając na uwadze przedstawione przez Państwa okoliczności zdarzenia przyszłego oraz treść art. 21 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, należy wskazać, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty akcyzy należnej z tytułu wyprodukowanego piwa, o akcyzę zapłaconą uprzednio przez Spółkę przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym skoncentrowanej brzeczki piwnej, która została zużyta do wyprodukowania tego piwa.
Tym samym Państwa stanowisko, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa wątpliwości wymienionych w treści pytania oznaczonego nr 1, dotyczącego produkcji wyrobów akcyzowych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy i prawa do obniżenia należnej akcyzy na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy, ściśle w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym kwota akcyzy przypadająca z tytułu rozcieńczania i rozlewu brzeczki piwnej, nie będzie przekraczała kwoty akcyzy zapłaconej od nabycia wewnątrzwspólnotowego brzeczki piwnej.
Przedmiotem analizy i oceny nie była m.in. kwestia prawa do zastosowania zwolnienia regulowanego rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.).
W zakresie dotyczącym ustalenia, czy sposób określenia stopnia Plato gotowego wyrobu poprzez przesłanie próbki każdej partii towaru do laboratorium jest prawidłowy w świetle przepisów regulujących produkcję wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym oraz czy specjalistyczne urządzenie do pomiaru stopnia Plato powinno posiadać legalizację (pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3) zostanie wydane osobne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.