Temat interpretacji
Projektowanie i produkcja biżuterii stawka ryczałtu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2018 r. (data wpływu 21 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2018 r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 maja 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz podatku od towarów i usług.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 4 lipca 2018 r., Nr 0113-KDIPT1-2.4012.403.2018.1.JS, Nr 0113-KDIPT2-1.4011.309.2018.1.MD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2, art. 121 § 1w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 4 lipca 2018 r. (data doręczenia 11 lipca 2018 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem nadanym za pośrednictwem .... w dniu 18 lipca 2018 r., które wpłynęło w dniu 24 lipca 2018 r.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wnioskodawczyni zamierza wraz ze wspólnikiem będącym osobą fizyczną utworzyć Spółkę cywilną, której przedmiotem działalności będzie projektowanie, produkcja i sprzedaż biżuterii z bursztynu. Proces przygotowań związanych z tworzeniem Spółki znajduje się na początkowym etapie - Wnioskodawczyni zawarła jedynie ustne porozumienie ze wspólnikiem w kwestii przedmiotu działalności i wstępnej nazwy Spółki. Siedzibą Spółki będzie X, jednak na obecnym etapie przygotowań nie został jeszcze ustalony jej adres. Rozpoczęcie działalności planowane jest w 2018 r.
W przypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię w trakcie roku podatkowego, przewidywana przez Spółkę cywilną wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Spółka nie będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, nie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Nabywcami przedmiotowej biżuterii nie będą podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a konsumenci. Biżuteria z bursztynu będzie wytwarzana ręcznie, według własnego projektu Wnioskodawczyni. Surowcami użytymi do produkcji biżuterii będzie drewno, bursztyn oraz kamienie nieszlachetne i półszlachetne. Ponadto, do wyrobu biżuterii (wisiorków, bransoletek, naszyjników, broszek itp.) będą używane rzemienie i sznurki. Przedmiotem działalności Spółki nie będzie natomiast świadczenie usług jubilerskich i podobnych.
Spółka cywilna będzie posiadała koncesję na wydobycie bursztynu i będzie w ten sposób pozyskiwać bursztyn niezbędny do wyrobu biżuterii. W wypadku gdyby wydobyta przez Spółkę ilość bursztynu okazała się niewystarczająca dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka pozyska potrzebny do produkcji biżuterii bursztyn drogą kupna.
Wydobyty lub zakupiony przez Spółkę bursztyn będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do produkcji biżuterii i nie będzie przedmiotem obrotu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Do produkcji biżuterii nie będą użyte kamienie szlachetne typu: diament, szafir, rubin, topaz, itp. Celem Wnioskodawczyni nie jest również produkcja ani też sprzedaż biżuterii, wyrobów z bursztynu, metali szlachetnych, z kamieni szlachetnych oprawianych w metale szlachetne. Metale szlachetne nie będą w ogóle wykorzystywane do produkcji biżuterii. Biżuteria wytwarzana przez Spółkę będzie stanowić kompletny i wykończony produkt.
Biżuteria, o której mowa we wniosku, nie będzie towarem wymienionym w załączniku Nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa przedmiotowej biżuterii nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na wyżej wskazane okoliczności, planowaną działalność należy sklasyfikować, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 32.13.10.0 Biżuteria sztuczna i podobne wyroby.
Zgodnie zaś z Polską Klasyfikacją Działalności planowaną działalność należy sklasyfikować pod numerem PKD 32.13.Z, jako produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych. Podklasa ta obejmuje produkcję sztucznej biżuterii, takiej jak;
- pierścionki, bransoletki, naszyjniki i podobne wyroby jubilerskie wykonane z metali nieszlachetnych pokrywanych metalami szlachetnymi,
- biżuteria zawierająca imitację kamieni, takich jak imitacja kamieni szlachetnych, diamentów, itp.
Wnioskodawczyni będzie prowadziła ewidencję dla celów gospodarczych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni zamierza opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce wynoszącej 5,5% przychodu (przychody z działalności wytwórczej) z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej jako wspólnik Spółki cywilnej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
w zakresie zryczałtowanego podatku
dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
Czy
Wnioskodawczyni prowadząc, jako wspólnik Spółki cywilnej, działalność
polegającą na projektowaniu, produkcji i sprzedaży biżuterii z drewna,
bursztynu, kamieni nieszlachetnych i kamieni półszlachetnych, będzie
mogła skorzystać ze zryczałtowanych form opodatkowania, według stawki
określonej w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne?
Zdaniem Wnioskodawczyni, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest specyficzną formą opodatkowania dochodów przedsiębiorstwa, z której nie mogą skorzystać wszyscy podatnicy.
Jak określa art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, taka forma przeznaczona jest dla osób fizycznych osiągających przychody z:
- działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie,
- udziału w spółce cywilnej osób fizycznych lub w spółce jawnej osób fizycznych, prowadzącej działalność gospodarczą.
Podstawą opodatkowania w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest przychód, który nie ulega pomniejszeniu o poniesione koszty jego uzyskania. Przy tej formie opodatkowania można wyróżnić pięć stawek ryczałtu: 20%, 17%, 8,5%, 5,5%, 3%. Każda z nich dotyczy określonych typów działalności. Działalność polegająca na projektowaniu, produkcji i sprzedaży biżuterii z drewna i własnoręcznie wyławianego bursztynu w formie Spółki cywilnej osób fizycznych powinna zostać sklasyfikowana jako działalność wytwórcza, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. opodatkowana wg stawki 5,5%.
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się jednakże do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (lekarze, lekarze stomatolodzy, lekarzy weterynarii, technicy dentystyczni, felczerzy, położne, pielęgniarki, tłumacze oraz nauczyciele w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny).
Problemem jest jednak brak legalnej definicji wolnego zawodu, leżeli zaś uznamy, że rzemieślnik produkujący biżuterię nie wykonuje wolnego zawodu, wówczas możliwe będzie opłacanie podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, którego stawka wynosi 5,5% przychodu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odwołując się bowiem, do różnych definicji pojęcia wolnego zawodu możemy ustalić, że wolny zawód charakteryzuje się przede wszystkim posiadaniem wysokich kwalifikacji. Osoba wykonująca wolny zawód musi bezwzględnie posiadać odpowiednie dla danego zawodu kwalifikacje. Oprócz tego wymagany jest osobisty udział przy wykonywaniu czynności zawodowych, przestrzeganie etosu zawodowego, zachowywanie tajemnicy zawodowej oraz ponoszenie odpowiedzialności za wszelkie czynności dokonywane w obrocie gospodarczym. Wykonywanie wolnego zawodu musi być użyteczne społeczne, a nie tylko posiadać wartość gospodarczą. Katalog ten ma charakter otwarty.
W ocenie Wnioskodawczyni, praca polegająca na wykonywaniu biżuterii z drewna i bursztynu, nie ma aż tak doniosłego społecznie charakteru i nie wymaga posiadania tak wysokich kwalifikacji jak, wskazane powyżej. W związku z tym. w Jej ocenie nie można zakwalifikować Jej działalności jako wolnego zawodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017, poz. 2175, z późn. zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
- w roku poprzedzającym rok
podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
- uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,
- rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.
Z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się m. in. do podatników:
- opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
- korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
- osiągających w całości lub w części przychody z
tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
- świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
- wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
- podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zwrócić uwagę należy, że w załączniku, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, tj. w tabeli stanowiącej Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymieniono pod pozycją 35 symbol PKWiU 74.1 - Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawczyni zamierza wraz ze wspólnikiem będącym osobą fizyczną utworzyć Spółkę cywilną, której przedmiotem działalności będzie projektowanie, produkcja i sprzedaż biżuterii z bursztynu. Proces przygotowań związanych z tworzeniem Spółki znajduje się na początkowym etapie - Wnioskodawczyni zawarła jedynie ustne porozumienie ze wspólnikiem w kwestii przedmiotu działalności i wstępnej nazwy Spółki. Rozpoczęcie działalności planowane jest w 2018 r.
W przypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię w trakcie roku podatkowego, przewidywana przez Spółkę cywilną wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Biżuteria z bursztynu będzie wytwarzana ręcznie, według własnego projektu Wnioskodawczyni. Surowcami użytymi do produkcji biżuterii będzie drewno, bursztyn oraz kamienie nieszlachetne i półszlachetne. Ponadto, do wyrobu biżuterii (wisiorków, bransoletek, naszyjników, broszek itp.) będą używane rzemienie i sznurki. Przedmiotem działalności Spółki nie będzie natomiast świadczenie usług jubilerskich i podobnych.
Spółka cywilna będzie posiadała koncesję na wydobycie bursztynu i będzie w len sposób pozyskiwać bursztyn niezbędny do wyrobu biżuterii. W wypadku gdyby wydobyła przez Spółkę ilość bursztynu okazała się niewystarczająca dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka pozyska potrzebny do produkcji biżuterii bursztyn drogą kupna. Wydobyty lub zakupiony przez Spółkę bursztyn będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do produkcji biżuterii i nie będzie przedmiotem obrotu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do produkcji biżuterii nie będą użyte kamienie szlachetne typu: diament, szafir, rubin, topaz, itp. Celem Wnioskodawczyni nie jest również produkcja ani też sprzedaż biżuterii, wyrobów z bursztynu, metali szlachetnych, z kamieni szlachetnych oprawianych w metale szlachetne. Metale szlachetne nie będą w ogóle wykorzystywane do produkcji biżuterii. Biżuteria wytwarzana przez Spółkę będzie stanowić kompletny i wykończony produkt.
Z uwagi na wyżej wskazane okoliczności, planowaną działalność należy sklasyfikować, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 32.13.10.0 Biżuteria sztuczna i podobne wyroby.
Zgodnie zaś z Polską Klasyfikacją Działalności planowaną działalność należy sklasyfikować pod numerem PKD 32.13.Z, jako produkcja sztucznej biżuterii i wyrobów podobnych. Podklasa ta obejmuje produkcję sztucznej biżuterii, takiej jak;
- pierścionki, bransoletki, naszyjniki i podobne wyroby jubilerskie wykonane z metali nieszlachetnych pokrywanych metalami szlachetnymi,
- biżuteria zawierająca imitację kamieni, takich jak imitacja kamieni szlachetnych, diamentów, itp.
Wnioskodawczyni będzie prowadziła ewidencję przychodów dla celów działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zamierza opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce wynoszącej 5,5% przychodu (przychody z działalności wytwórczej) z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, jako wspólnik Spółki cywilnej.
Stosownie zaś do treści art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%. Opodatkowaniu stawką 8,5% podlegają również przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy).
Wskazać należy, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1068 oraz z 2017 r., poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Natomiast działalnością wytwórczą zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
W pierwszej kolejności przystępując do oceny możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy podkreślić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a nie od symbolu PKD zamieszczonego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem tutejszy Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. Kwestii tej nie regulują bowiem przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji wytwarzania, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą wytwarzać to produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.). Natomiast wolny zawód - to pojęcie wykorzystywane potocznie i w znaczeniu gospodarczym, określa specyficzną sytuację osób wykonujących pewne zadania, które posiadają specjalistyczną wiedzę, wykształcenie lub uprawnienia do prowadzenia działalności w tym zakresie. Niestety, definicja wolnego zawodu w rozumieniu prawnym nie została dokładnie określona normatywnie (nie ma ustawy, która precyzowałaby jednoznacznie czym jest tzw. wolny zawód). W potocznym rozumieniu, wolny zawód wykonuje osoba, która pracuje na własny rachunek najczęściej w oparciu o samozatrudnienie, bądź rozliczając się z klientami na mocy umowy o dzieło, bądź umowy zlecenia.
Przedstawiony w opisie sprawy charakter wykonywanych czynności i świadczonych usług wskazuje na zbieżność wykonywanych usług z definicją działalności wytwórczej zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, co pozwala uznać, że działalność Wnioskodawczyni prowadzona w formie Spółki cywilnej będzie działalnością wytwórczą, gdyż w wyniku prowadzonej działalności powstają nowe wyroby, w tym - następuje również sprzedaż wyrobów własnej produkcji.
W rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że we wniosku nie podano żadnej z przesłanek określonych w cytowanym art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które przemawiałyby za niemożliwością opodatkowania przez Wnioskodawczynię przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (prowadzone w formie Spółki cywilnej) zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Co prawda działalność Wnioskodawczyni obejmuje również projektowanie biżuterii, jednakże przedstawiony opis sprawy jednoznacznie wskazuje, że działalność Wnioskodawczyni nosi znamiona działalności wytwórczej, a ponadto sklasyfikowana została pod poz. PKWiU 32.13.10.0.
Mając na uwadze przytoczone uregulowania prawne w świetle zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni, jako wspólnik Spółki cywilnej, prowadząc działalność opisaną we wniosku, będzie mogła skorzystać z opodatkowania uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto do uzyskiwanych przychodów z działalności wytwórczej (tj. działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika w formie Spółki cywilnej) powinna być zastosowana 5,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Aby skorzystać z tej formy opodatkowania Wnioskodawczyni zobowiązana jest również w terminie określonym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożyć pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Nadmienić należy, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie ma zastosowania do drugiego wspólnika Spółki cywilnej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnie.
Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej