Opodatkowanie wyrobów węglowych - zwolnienia ETS - Interpretacja - IBPP4/443-217/12/EK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.06.2012, sygn. IBPP4/443-217/12/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Opodatkowanie wyrobów węglowych - zwolnienia ETS

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012r. (data wpływu 22 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem zaliczanym do przedsiębiorstw o strategicznym znaczeniu dla obronności kraju. Rodzajem przeważającej działalności jest produkcja broni i amunicji - symbol wg PKD-2960Z. Obok ww. działalności Wnioskodawca zajmuje się również między innymi wytwarzaniem oraz przesyłem i dystrybucją ciepła na potrzeby własne Wnioskodawcy, a także sprzedaży ciepła odbiorcom zewnętrznym.

Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006r. nr 89, poz. 625 z póź. zm.) Wnioskodawca posiada wymagane koncesje niezbędne dla prowadzenia ww. działalności udzielone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w tym między innymi na:

  1. Wytwarzanie ciepła - decyzja Prezesa URE z dnia 09.10.1998r. z późn. zm. nr WCC/210/676/U/OT-2/98/HM
  2. Przesył i dystrybucja ciepła - decyzja Prezesa URE z dnia 09.10.1998r. z późn. zm. nr PCC/220/676/U/OT-2/98/HM.

Ciepło wytwarzane jest w dwóch kotłach wodnych typu WR 25, o mocy zainstalowanej 29,075 MWt każdy i w jednym kotle parowym: typ OR 32 o mocy zainstalowanej 25,17 MWt. Łączna moc zainstalowana Ciepłowni wynosi 83,32 MWt. Wszystkie powyższe instalacje (kotły) objęte są Europejskim Systemem Handlu Emisjami, zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z 28 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 122, poz. 695). Wnioskodawca posiada aktualne zezwolenie na uczestnictwo we wspólnotowym handlu emisjami wydane przez Marszałka Województwa Śląskiego - decyzja nr 3269/OS/2011 z 04 listopada 2011r. Instalacja wytwarzania ciepła Wnioskodawcy jest objęta systemem handlu uprawnieniami do emisji na podstawie ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2011r. nr 122 poz. 6950).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zużywane wyroby węglowe we własnej instalacji ciepłowni dla potrzeb grzewczych w przypadku uczestniczenia Wnioskodawcy w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695), korzystają ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31 a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, węgiel zużywany przez Spółkę w instalacjach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego po 01 stycznia 2012r. na mocy art. 31a ust 2 pkt 9 ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie:

Wnioskodawca posiada na terenie zakładu instalacje, o których mowa wyżej, z których jest dokonywana emisja gazów cieplarnianych w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w art. 1 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Ustawa ta wdraża między innymi Dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie. Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r., systemem administruje Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami, o którym mowa w art. 3 ust 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r. Wnioskodawca jako podmiot prowadzący instalację, który posiada instalację objętą systemem, posiada w Krajowym rejestrze rachunek posiadania operatora w rejestrze Unii. Wnioskodawca w ramach swej działalności w latach wcześniejszych również uczestniczył w systemie wynikającym z ustawy z dnia 22 grudnia 2004r. o handlu do uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784 ze zm.).

Zauważyć przy tym należy, iż na gruncie krajowym cele dyrektywy 2003/87/WE realizowała ustawa z dnia 22 grudnia 2004r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784 ze zm.). Obecnie jest to ustawa z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

Rada Ministrów na podstawie art. 18 ust. 2 ww. ustawy z dnia 22 grudnia 2004r. o handlu uprawnieniami (...) wydała rozporządzenie z dnia 01 lipca 2008r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248).W załączniku do tego rozporządzenia - który stanowi Krajowy Plan Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji - w tabeli 3 wskazano Wnioskodawcę - pozycja KPRU 551 (PL-0603-05).

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 83 ust 1 ww. ustawy dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695), z dniem wejścia w życie ustawy:

  • uprawnienia do emisji przyznane na podstawie ustawy, o której mowa w art. 96 (tj. ustawy z dnia 22 grudnia 2004r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784 ze zm.), stają się uprawnieniami do emisji w rozumieniu niniejszej ustawy;
  • Krajowy Rejestr Uprawnień do Emisji utworzony na podstawie art. 10 ust 1 ustawy, o której mowa w art. 96, staje się Krajowym rejestrem jednostek Kioto i uprawnień do emisji w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 82.

W myśl art. 83 ust. 2 i ust. 3 zezwolenia wydane na podstawie ustawy, o której mowa w art. 96, zachowują moc na czas, na jaki zostały wydane. Krajowy plan rozdziału uprawnień do emisji przyjęty na podstawie ustawy, o której mowa w art. 96, staje się krajowym planem rozdziału uprawnień do emisji w rozumieniu niniejszej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, węgiel zużywany przez niego w Instalacjach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami (dalej: ETS) podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego po 01 stycznia 2012r. na mocy art. 31a ust 2 pkt 9 ustawy akcyzowej.

Art. 31a ust 2 pkt 9 przewiduje zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jednym z systemów prowadzących do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska jest system ETS. System ETS został wprowadzony w Europie i Polsce od 2005 roku, jako pierwszy na świecie międzynarodowy system realizowany na poziomie przedsiębiorstw, oparty na handlu zezwoleniami na emisje dwutlenku węgla (C02) i innych gazów cieplarnianych. Uczestniczą w nim instalacje energetyczne o mocy powyżej 20 MW. Celem wprowadzenia powyższego systemu jest redukcja emisji gazów cieplarnianych zagrażających środowisku poprzez wpływ na zmiany klimatu. Odczytując literalnie przepis art. 31a ust 2 pkt 9 znowelizowanej ustawy akcyzowej trudno nie zgodzić się, iż założenia systemu ETS są w pełni zbieżne z zamierzeniami ustawodawcy, który poprzez system zwolnień wspiera podmioty uczestniczące w działaniach zapobiegających zmianom klimatu.

Powyższy wniosek potwierdza treść uzasadnienia do projektu zmian ustawy akcyzowej, który wprowadza efektywny system opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych. W uzasadnieniu wprost zostało wskazane, iż zwolnieniu podlegać będą także zużycie węgla i koksu, gdy wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za systemy takie uważa się m.in. system ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r., ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE".

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, iż wyroby węglowe zużywane w instalacjach (kotłach) w Spółce objętych ETS są po 01 stycznia 2012r. zwolnione od podatku akcyzowego na mocy art. 31a ust 2 pkt 9 znowelizowanej ustawy akcyzowej. br>
Potwierdzeniem słuszności stanowiska wnioskodawca uważa, iż są m. in. następujące interpretacje Izb Skarbowych:

  • IPPP3/443-54/12-2/SM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28.03.2012r
  • IPPP3/443-1490/11-5/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 07.02.2012r.
  • IPTPP3/443A-48/11-6/KK Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 05.03.2012r.
  • ITPP3/443-7a/12/AT Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy 03.2012r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się m. in. wytwarzaniem oraz przesyłem i dystrybucją ciepła. Ciepło wytwarzane jest w dwóch kotłach wodnych typu WR 25.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.)

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż instalacje Wnioskodawcy objęte są Europejskim Systemem Handlu Emisjami.

Wnioskodawca posiada aktualne zezwolenie na uczestnictwo we wspólnotowym handlu emisjami wydane przez Marszałka Województwa Śląskiego-decyzja nr 3269/OS/2011 z 04 listopada 2011r. Instalacja wytwarzania ciepła Wnioskodawcy jest objęta systemem handlu uprawnieniami do emisji na podstawie ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2011r. nr 122 poz. 6950).

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 01 lipca 2008r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008 - 2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. z 2008r. nr 202 poz. 1248) w tabeli 3 wskazano na Spółkę.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Zwolnieniu bowiem od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się tzw. system EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme lub European Union Emissions Trading System Europejski System Handlu Emisjami), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. U. UE L Nr 275, str. 32 ze zm.).

Zatem, zużywany przez Wnioskodawcę węgiel przeznaczony do celów opałowych w instalacjach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami podlega, od dnia 02 stycznia 2012r. zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, przy spełnieniu warunków ewidencyjnych przewidzianych w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach