Temat interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 26 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej Spółka) jest Spółką ze 100% udziałem gminy. Na podstawie udzielonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesji Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przesyłaniu i dystrybucji oraz obrocie ciepłem następującymi odrębnymi sieciami ciepłowniczymi:
- sieć ciepłownicza nr 1 - zlokalizowana na terenie miasta zasilana w ciepło wytwarzane przez Zespół Elektrowni (),
- sieć ciepłownicza nr 2 - zlokalizowana na osiedlu, jest zasilana w ciepło przez kotłownię (dalej: Kotłownia) położoną na tym osiedlu, będącą własnością Spółki.
Kotłownia na osiedlu:
- jest zespołem składników materialnych i niematerialnych;
- do produkcji ciepła wykorzystuje węgiel o kodzie CN 2701 (dalej: węgiel lub wyroby węglowe);
- posiada własne instalacje do wytwarzania ciepła oraz odrębną sieć ciepłowniczą i samodzielnie realizuje swoje zadania gospodarcze;
- jest wyodrębniona terytorialnie od pozostałych instalacji Spółki (ciepło wytworzone w Kotłowni nie jest dostarczane do sieci ciepłowniczej nr 1);
- odbiorcy ciepła dostarczanego z Kotłowni stanowią odrębną grupę taryfową w stosunku do odbiorców ciepła z sieci ciepłowniczej nr 1.
Spółka jest w stanie wyodrębnić przychody oraz koszty jakie uzyskuje i ponosi Kotłownia (w tym koszty wyrobów węglowych). Sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych umożliwia jej wyodrębnienie należności i zobowiązań Kotłowni.
Wnioskodawca prowadzi również ewidencję wyrobów węglowych, o której mowa w art. 31 ust. 4 ustawy akcyzowej.
Spółka dokonała obliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej dla Kotłowni na osiedlu. Procentowy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni (ciepła dostarczonego siecią ciepłowniczą nr 2) w skali poprzedniego roku przekracza 10%. Równocześnie udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej całej Spółki (sieć ciepłownicza nr 1 i nr 2) w skali poprzedniego roku wynosi mniej niż 10%.
W związku z wejściem w życie od dnia 2 stycznia 2012 r. nowelizacji przepisów ustawy akcyzowej wprowadzającej efektywne opodatkowanie wyrobów węglowych, opodatkowaniu akcyzą podlega również węgiel wykorzystywany w działalności Kotłowni. Spółka ma wątpliwości co do możliwości skorzystania przez Kotłownię ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla zużywanego węgla.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w sytuacji opisanej w stanie faktycznym Kotłownia będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym...
Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.
Ad. 1
Kotłownia należąca do Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów akcyzowych ze względu na fakt wyodrębnienia organizacyjnego funkcjonalnego i finansowego.
Ad. 2
Kotłownia należąca do Spółki stanowi zakład energochłonny w rozumieniu przepisów akcyzowych ponieważ udział zakupu wyrobów węglowych zużywanych przez Kotłownię w jej wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% - przy założeniu, iż przez wartość produkcji sprzedanej należy rozumieć wartość sprzedanych wyrobów gotowych, jak i wartość świadczonych przez Kotłownię usług z wyłączeniem sprzedanych wyrobów niestanowiących części produkcji Kotłowni (np. zbywanych środków trwałych, złomu itp.).
Ad. 3
Spółka jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla wyrobów węglowych zużywanych przez Kotłownię na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.).
Uzasadnienie stanowiska Spółki.
Od dnia 2 stycznia 2012 r., obrót wyrobami węglowymi oraz ich zużycie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Znowelizowana ustawa akcyzowa przewiduje jednak w art. 31a ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, zwolnienie od akcyzy dla wyrobów węglowych zużywanych przez zakłady energochłonne do celów opałowych.
W art. 31a ust. 10 wspomnianej ustawy, ustawodawca zawarł definicję zakładów energochłonnych, przez które rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.
Równocześnie zakład energochłonny: nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Ad. 1
W odniesieniu do pytania pierwszego, Spółka pragnie zaznaczyć, iż dla ustalenia czy Kotłownia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie wystarczy wykładnia literalna wspomnianych przepisów (które mają charakter bardzo ogólny) lecz potrzebne jest sięgnięcie np. do stanowiska organów podatkowych.
W pierwszej kolejności wskazać należy, iż zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi przede wszystkim zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem uznania - Kotłowni za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest więc wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to musi zachodzić jednak na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Przykładowe wskazówki, którymi należy kierować się przy ocenie czy masa majątkowa została dostatecznie wyodrębniona z danego przedsiębiorstwa w sensie organizacyjnym oraz finansowym znalazły się m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 22 marca 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP3/443-10/12-2/TW.
Zgodnie z treścią wspomnianej interpretacji wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że: zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Przekładając powyższe reguły na okoliczności wskazane w stanie faktycznym należy uznać, iż Kotłownia jest wyodrębnioną organizacyjnie częścią Spółki. Kotłownia jest wyodrębniona terytorialnie oraz korzysta z własnej infrastruktury - posiada własną instalacje do wytwarzania ciepła oraz odrębną sieć ciepłowniczą (sieć ciepłownicza nr 2).
W odniesieniu do drugiej przesłanki uznania danej masy majątkowej za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, iż: Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zdaniem Spółki, Kotłownia wypełnia również tak sformułowane warunki wyodrębnienia finansowego. Spółka prowadzi ewidencję księgową w ten sposób, iż jest w stanie wyodrębnić uzyskiwane przez Kotłownię przychody oraz ponoszone koszty (w tym koszty wyrobów węglowych). Ewidencja zdarzeń gospodarczych pozwala również na wyodrębnienie należności i zobowiązań Kotłowni (jako samodzielnego podmiotu gospodarczego).
Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego Dyrektor w opisywanej interpretacji wskazał, iż: Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.
Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
- koncesje, licencje i zezwolenia;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
- tajemnice przedsiębiorstwa;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składnik będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Spółka zaznacza, iż Kotłownia wraz z siecią ciepłowniczą nr 2 posiada potencjalną zdolność do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej przez co jest również wyodrębniona funkcjonalnie w strukturze Spółki. Wpływa na to opisywane już wyodrębnienie organizacyjne, tj. fakt, iż Kotłownia dostarcza wyprodukowane przez siebie wyroby finalne do stałej grupy odbiorców (którzy stanowią odrębną grupę taryfową) oraz faktyczna niezależność w stosunku do pozostałej struktury organizacyjnej Spółki.
Mając na uwadze powyższe Kotłownia jako zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionych organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w strukturze Wnioskodawcy, jego zdaniem, może ona zostać uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.
Ad. 2 i 3
W odniesieniu do pytania drugiego:
- biorąc pod uwagę, iż zdaniem Spółki, Kotłownia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa;
- oraz fakt, iż z wyliczeń, których dokonała na podstawie odpowiedniej ewidencji wynika, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni przekracza 10% w skali roku 2011,
Kotłownia stanowi zakład energochłonny w rozumieniu przepisów akcyzowych.
Równocześnie w sytuacji, w której Zainteresowany spełnia przesłanki formalne i materialne wskazane w ustawie akcyzowej, tj. jako zakład energochłonny zużywa węgiel do celów opałowych oraz prowadzi jego stosowną ewidencję należy uznać, iż przysługuje mu zwolnienie od akcyzy dla zużywanego w Kotłowni węgla.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 744 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu