Warunki produkcji i opodatkowania rozcieńczonego katalizatora o kodzie CN 3815 90 90, a także warunki zwolnienia całkowicie skażonego alkoholu etylowe... - Interpretacja - IPPP3/443-757/10-6/KB

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.11.2010, sygn. IPPP3/443-757/10-6/KB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Warunki produkcji i opodatkowania rozcieńczonego katalizatora o kodzie CN 3815 90 90, a także warunki zwolnienia całkowicie skażonego alkoholu etylowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03.08.2010 r. (data wpływu 04.08.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30.08.2010 r. (data wpływu 17.09.2010 r.) na wezwanie z dnia 08.09.2010 r. oraz pismem z dnia 18.10.2010 r. (data wpływu 19.10.2010 r.) na wezwanie z dnia 11.10.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków produkcji i opodatkowania rozcieńczonego katalizatora o kodzie CN 3815 90 90, a także warunków zwolnienia całkowicie skażonego alkoholu etylowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.08.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków produkcji i opodatkowania rozcieńczonego katalizatora o kodzie CN 3815 90 90, a także warunków zwolnienia całkowicie skażonego alkoholu etylowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17.09.2010 r. (data wpływu 22.09.2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-757/10-2/KB z dnia 08.09.2010 r. oraz pismem z dnia 18.10.2010 r. (data wpływu 19.10.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-757/10-4/KB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabywać (z zapłaconą akcyzą) ze składu podatkowego w Polsce katalizator o kodzie CN 3815 90 90. Zakupiony katalizator będzie sprzedawał elektrowniom, ciepłowniom i osobom fizycznym na terenie kraju razem z odpowiednią instalacją, którą na miejscu u kontrahenta będą instalowali fachowcy Wnioskodawcy.

Dawkowanie katalizatora maksymalnie nie przekracza 0,018% objętości paliwa płynnego, a w przypadku paliw stałych poniżej 0,018% masy węgla lub koksu. Dlatego, że możliwości technologiczne uniemożliwiają dozowanie tak małych ilości, Wnioskodawca przed zastosowaniem katalizatora rozcieńcza go uwzględniając dodatkowo rodzaj paliwa, rodzaj kotła i proces spalania. Proporcję rozcieńczenia ustalają bezpośrednio u kontrahenta fachowcy Wnioskodawcy przy czym nigdy ilość podanego czystego katalizatora nie przekracza 0,018% objętości paliwa płynnego lub 0,018% masy paliwa stałego.

Po zainstalowaniu i pomyślnych próbach Wnioskodawca podpisuje z kontrahentem wieloletnią umowę na dostarczenie odpowiednio rozcieńczonego katalizatora (dostosowanego do wymogów danej jednostki grzewczej i rodzaju paliwa).

Do rozcieńczania Wnioskodawca będzie używał:

  • alkohol etylowy całkowicie skażony, zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym,
  • benzynę z opłaconą akcyzą zakupywaną u podmiotów pośredniczących lub bezpośrednio u producenta,
  • wodę mineralizowaną.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że w wyniku rozcieńczenia przedmiotowego katalizatora klasyfikacja CN tego wyrobu nie ulegnie zmianie. W rezultacie rozcieńczenia katalizator nie zmienia swoich parametrów chemicznych. Od momentu wytworzenia do uzyskania określonego stężenia jest to ten sam wyrób wykorzystywany do poprawy efektywności spalania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy stanowisko Spółki jest prawidłowe, według którego rozcieńczanie katalizatora o nazwie R., który został zarejestrowany w systemie REACH, jako nowa substancja i który jest wyrobem energetycznym wymienionym w art. 86 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o podatku akcyzowym, od którego przy nabyciu spółka zapłaciła akcyzę, może być dokonywane poza składem podatkowym (w tym przypadku w magazynie Wnioskodawcy lub bezpośrednio u kontrahenta Wnioskodawcy)...

  • Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że sprzedawany rozcieńczony katalizator o nazwie R. nie będzie już opodatkowany podatkiem akcyzowym...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, według którego Spółka, jako nabywca alkoholu etylowego całkowicie zwolnionego z akcyzy, zwolniona jest z obowiązku prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia tego alkoholu...

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad 1

    Wnioskodawca nabywa katalizator R. z opłaconą akcyzą, a rozcieńcza go tylko z uwagi na niskie dozowanie.

    Spółka wskazała, że zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym nie uznaje się za produkcję wyrobów energetycznych dodawanie do paliw silnikowych lub paliw opałowych dodatków lub domieszek w ilości niestanowiącej więcej niż 0,2% objętości wyrobu energetycznego zawierającego te dodatki.

    Świetle tego przepisu rozcieńczanie katalizatora R. może odbywać się poza składem podatkowym, gdyż po rozcieńczeniu ilość samego rozpuszczalnika R. dodana do paliwa nie przekroczy 0,2% objętości wyrobu energetycznego zawierającego ten dodatek.

    Ad 2

    Dostosowanie katalizatora (zakupionego z opłaconą akcyzą) do możliwości technologicznych i potrzeb danej jednostki grzewczej przez jego rozcieńczanie, nie będzie opodatkowane podatkiem akcyzowym.

    Ad 3

    Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym skażony alkohol etylowy traktowany jest jako wyrób akcyzowy objęty zwolnieniem od akcyzy, dlatego też prowadzenie przez nabywcę ewidencji zakupu i zużycia tego alkoholu nie jest wymagane.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

    Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe są to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych wymieniono w pozycji 44, bez względu na kod CN pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

    Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba, że przepisy ustawy stanowią inaczej.

    Przy czym w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

    1. produkcja wyrobów akcyzowych;
    2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
    3. import wyrobów akcyzowych;
    4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

    Stosownie do art. 47 ust. 1 ww. ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

    Z uregulowań zawartych w art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

    Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza nabywać (z zapłaconą akcyzą) ze składu podatkowego w Polsce katalizator o nazwie R. o kodzie CN 3815 90 90, a następnie sprzedawać go elektrowniom, ciepłowniom i osobom fizycznym na terenie kraju razem z odpowiednią instalacją, którą na miejscu u kontrahenta będą instalowali fachowcy Wnioskodawcy. Dawkowanie katalizatora maksymalnie nie przekracza 0,018% objętości paliwa płynnego, a w przypadku paliw stałych poniżej 0,018% masy węgla lub koksu. Dlatego, że możliwości technologiczne uniemożliwiają dozowanie tak małych ilości, Wnioskodawca przed zastosowaniem katalizatora rozcieńcza go uwzględniając dodatkowo rodzaj paliwa, rodzaj kotła i proces spalania. Proporcję rozcieńczenia ustalają bezpośrednio u kontrahenta fachowcy Wnioskodawcy przy czym nigdy ilość podanego czystego katalizatora R. nie przekracza 0,018% objętości paliwa płynnego lub 0,018% masy paliwa stałego.

    Po zainstalowaniu i pomyślnych próbach Wnioskodawca podpisuje z kontrahentem wieloletnią umowę na dostarczenie odpowiednio rozcieńczonego katalizatora. Do rozcieńczania Wnioskodawca będzie używał:

    • alkohol etylowy całkowicie skażony, zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym,
    • benzynę z opłaconą akcyzą zakupywaną u podmiotów pośredniczących lub bezpośrednio u producenta,
    • wodę mineralizowaną.

    Ponadto Spółka wskazała, że w wyniku rozcieńczenia przedmiotowego katalizatora klasyfikacja CN tego wyrobu nie ulegnie zmianie. W rezultacie rozcieńczenia katalizator nie zmienia swoich parametrów chemicznych. Od momentu wytworzenia do uzyskania określonego stężenia jest to ten sam wyrób wykorzystywany do poprawy efektywności spalania.

    Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawca ma wątpliwości czy opisane powyżej rozcieńczanie katalizatora może odbywać się poza składem podatkowym oraz czy rozcieńczony katalizator podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

    Analizując powyższe należy zauważyć, że w wyniku rozcieńczenia katalizatora jak wskazał Wnioskodawca - nie ulegną zmianie jego parametry chemiczne oraz klasyfikacja CN. Od momentu wytworzenia do uzyskania określonego stężenia jest to ten sam wyrób, który jest rozcieńczany jedynie ze względu na to, że możliwości technologiczne używanych instalacji uniemożliwiają odpowiednio niskie dozowanie.

    Zatem, biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przedmiotowe rozcieńczanie nie mieści się w procesie rozumianym jako produkcja wyrobów energetycznych. Tak więc, rozcieńczanie katalizatora może odbywać się poza składem podatkowym, a także nie będzie opodatkowane akcyzą bowiem nie jest produkcją wyrobów akcyzowych i z oczywistych przyczyn, nie będzie się mieściło również w pozostałych pozycjach art. 8 ust. 1 ustawy.

    Tym samym, w oparciu o ww. uzasadnienie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

    Natomiast, odnosząc się do pytania nr 3 należy wskazać art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Unii Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

    Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy, jak i przepisach zawartych w rozporządzeniach do tej ustawy nie zostały zawarte dodatkowe warunki dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy. A zatem, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji zakupu i zużycia alkoholu etylowego całkowicie skażonego.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

    Reasumując, opisane we wniosku rozcieńczanie katalizatora o kodzie CN 3815 90 90 może odbywać się poza składem podatkowym i czynność ta nie będzie opodatkowana podatkiem akcyzowym. Ponadto, Wnioskodawca może dokonywać zakupu i zużycia całkowicie skażonego alkoholu etylowego bez konieczności prowadzenia ewidencji tych wyrobów.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie