Czy Wnioskodawca podlega obowiązkowi rejestracji? - Interpretacja - ILPP3/443-11/09-2/TW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2009, sygn. ILPP3/443-11/09-2/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca podlega obowiązkowi rejestracji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 marca 2009 r. weszła w życie ustawa o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (małe elektrownie wodne). Wyprodukowaną energię sprzedaje do spółek dystrybucyjnych (niebędących odbiorcami końcowymi). Zatem sprzedawana energia nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Niewielką ilość wyprodukowanej energii Zainteresowany zużywa na potrzeby własne elektrowni związane z produkcją i podtrzymaniem produkcji energii elektrycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca podlega obowiązkowi rejestracji...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wymienił sytuacje powodujące powstanie obowiązku rejestracji:

  1. wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą;
  2. wykonanie czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ustawy).

Prowadzona działalność gospodarcza nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż wyprodukowana energia elektryczna nie jest sprzedawana odbiorcy końcowemu (art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy), a zużycie o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 nie podlega opodatkowaniu na mocy zwolnienia z art. 30 ust. 6 ustawy.

Art. 16 ust. 1 ustawy, który ma postać zamkniętego katalogu, wymienia tylko jeden rodzaj zwolnienia (które nie dotyczy sytuacji Zainteresowanego). Nie uwzględnia on zwolnienia z art. 30 ust. 6 ustawy, z którego korzysta Wnioskodawca w odniesieniu do energii wykorzystywanej na tzw. potrzeby własne elektrowni (produkcja i podtrzymanie produkcji energii elektrycznej).

Ponadto w przepisie § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego szczegółowo opisano sprawozdawczość dotyczącą zużycia energii elektrycznej na potrzeby produkcji i podtrzymania produkcji przez podmiot, który tą energię wyprodukował, w formie oświadczenia a nie deklaracji (obowiązkowej dla podmiotów korzystających ze zwolnienia w trybie art. 32). Paragraf ten nigdzie nie wymienia konieczności dokonania rejestracji jako podatnika akcyzowego (jak ma to miejsce w przypadku zwolnień z art. 32 ustawy).

Odmienne rozumienie ww. przepisów skutkowałoby, zarówno po stronie administracji podatkowej, jak i Wnioskodawcy, koniecznością prowadzenia nadmiernie uciążliwej sprawozdawczości podatkowej tylko i wyłącznie w celu składania zerowych deklaracji podatku akcyzowego, gdyż zużywana energia nie jest zwolniona z akcyzy na mocy art. 30 ust. 6 ustawy.

Dodatkowo wielkość wspomnianej energii jest znikoma.

W związku z powyższym Zainteresowany uważa, iż nie musi składać wniosku o rejestrację jako podatnik podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej ustawą, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 16 ust. 5 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8. W przypadku zmiany zerowej stawki akcyzy na inną stawkę akcyzy zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie 14 dni od dnia zmiany stawki (art. 16 ust. 6 ustawy).

Zatem z brzmienia art. 16 ustawy wynika, iż ustawodawca nałożył obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Natomiast z treści wniosku wynika, iż sprawa dotyczy obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, polegającą na produkcji energii elektrycznej w elektrowni wodnej. Niewielką część wyprodukowanej energii podmiot ten zużywa na potrzeby własne elektrowni związane z produkcją i podtrzymaniem produkcji energii elektrycznej.

W tej sytuacji wskazać należy, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Analiza obowiązującego stanu prawnego i przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, iż w przypadku Wnioskodawcy przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie zużycie energii elektrycznej, którą sam wyprodukował. W przypadku energii elektrycznej, zgodnie z art. 11 pkt 3 ustawy, obowiązek podatkowy powstanie z dniem zużycia energii elektrycznej.

Zaznaczyć należy, iż Zainteresowany trafnie wskazał w opisie własnego stanowiska w sprawie, iż przysługuje mu prawo do zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji oraz podtrzymywania procesów produkcyjnych tej energii. Jednakże podkreślić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym, w pierwszej kolejności wystąpi obowiązek podatkowy z tytułu zużycia energii elektrycznej, a następnie zwolnienie od akcyzy na mocy art. 30 ust. 6 ustawy.

Zatem, do obowiązków Wnioskodawcy należy przed wykonaniem pierwszej czynności rodzącej powstanie obowiązku podatkowego z tytułu zużycia energii elektrycznej złożenie zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponadto, obowiązek rejestracji wynika również z tytułu wykonywania czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Taką czynnością w opisanej sprawie jest zużycie energii elektrycznej (wyrobu akcyzowego) objętej zwolnieniem od akcyzy. Należy w tym miejscu podkreślić, iż przepis art. 16 ustawy w zakresie dotyczącym wyrobów zwolnionych nie ogranicza się wyłącznie do podmiotów korzystających ze zwolnienia w trybie art. 32 ustawy.

Wskazany przepis ustawy o podatku akcyzowym dotyczy pierwszej czynności z wykorzystaniem jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jedyne wyłączenie z obowiązku rejestracji w zakresie użycia wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zawarto w ust. 7 powołanego przepisu. Stanowi on, iż przepisy ust. 1-6, nie mają zastosowania do podmiotów prowadzących działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem, obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego wynika również z tytułu wykorzystania do celów zwolnionych energii elektrycznej, z wyłączeniem podmiotów niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Reasumując, podmiot produkujący energię elektryczną i zużywający część tej energii w produkcji oraz podtrzymywaniu procesów produkcyjnych energii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu