termin zapłaty akcyzy w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) z potwierdzeniem odbioru w terminie do czterech miesi... - Interpretacja - IBPP3/443-278/09/ŁW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.06.2009, sygn. IBPP3/443-278/09/ŁW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

termin zapłaty akcyzy w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) z potwierdzeniem odbioru w terminie do czterech miesięcy dla wewnątrzwspólnotowej dostawy (WDT) wyrobów akcyzowych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2009r. (data wpływu 6 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu zapłaty akcyzy w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego w terminie do czterech miesięcy od dnia wysyłki wyrobu w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie terminu zapłaty akcyzy w przypadku nieotrzymania administracyjnego dokumentu towarzyszącego w terminie do czterech miesięcy od dnia wysyłki wyrobu w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje wysyłki wyrobów akcyzowych (WDT) do innych państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Dostawy są dokonywane z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego W przypadku dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych zdarza się, że dokument ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę nie zostaje zwrócony w terminie wynikającym z art. 42 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym tj. w terminie 4 miesięcy. Wówczas zgodnie z art. 42 ust 1 pkt 4 ustawy zakończenie procedury zawieszenia następuje następnego dnia po upływie tego terminu. Zapłata akcyzy dokonywana jest przez Wnioskodawcę wstępnie za okresy dzienne zwane "wpłatami dziennymi" nie później niż 25 dnia po dniu w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Dla przykładu: jeżeli wysyłka następuje w dniu 1 marca 2009r. to zapłata będzie dokonana przez Wnioskodawcę nie później niż w dniu 27 lipca 2009r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje wysyłki wyrobów akcyzowych w ramach WDT do innego państwa Wspólnoty Europejskiej w dniu 1 marca 2009r. i nie otrzymuje dokumentu towarzyszącego ADT w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki zgodnie z art. 42 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, to czy zapłata akcyzy powinna nastąpić zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym tj. w dniu 27 lipca tj. nie później niż 25 dnia po dniu w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym stanie faktycznym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym następnego dnia po upływie 4 miesięcy od dnia wysyłki tj. w dniu 2 lipca 2009r. Natomiast zapłata akcyzy nastąpi w dniu 27 lipca 2009r. - zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Na Wnioskodawcy ciąży bowiem obowiązek obliczania i dokonywania wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne tzw. "wpłat dziennych" również w przypadku w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 4 wspomnianej ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku nieotrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem ich odbioru albo wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.

Stosownie do art. 23 ust. 1 i 2 wspomnianej ustawy zarejestrowani handlowcy, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje wysyłki wyrobów akcyzowych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy, do innych państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Dostawy są dokonywane z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego w przypadku dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych zdarza się, że dokument ADT z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę nie zostaje zwrócony w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki.

Jeżeli wysyłka wyrobu akcyzowego nastąpiła 1 marca 2009r. a Wnioskodawca nie otrzymał administracyjnego dokumentu towarzyszącego w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki to procedura zawieszenia poboru akcyzy zakończy się w dniu 2 lipca 2009r. (art. 42 ust.1 pkt 4).

Wobec powyższego Wnioskodawca jest obowiązany obliczyć i zapłacić akcyzę wstępnie za okresy dzienne, na rachunek izby celnej w terminie do 27 lipca 2009r. (art. 23 ust. 2 wspomnianej ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie prawnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach