Temat interpretacji
Stanowisko Spółki w sytuacji (zdarzeniu przyszłym) jest prawidłowe. Powyższe wynika z faktu, że w przedstawionym zdarzeniu w stosunku do przewożonych przez terytorium kraju wyrobów akcyzowych nie powstanie obowiązek podatkowy. Należy bowiem zauważyć, że obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów powstanie tylko w sytuacji, gdy nastąpi odbiór (otrzymanie) oleju formowego przez Spółkę na terytorium kraju.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą oleju formowego w związku jego z przewozem przez terytorium kraju - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 września 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą oleju formowego w związku jego z przewozem przez terytorium kraju.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka zamierza prowadzić obrót olejem formowym klasyfikowanym do kodu CN 2710 19 99. Wyrób przeznaczony będzie na inne cele niż napędowe, czy opałowe. Zakup i sprzedaż wyrobu dokonywana będzie na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju i nie podlega tam opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Podatnik zamierza podpisać umowy dotyczące sprzedaży tego towaru z podmiotami z krajów nadbałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii. W związku z tym transport tego towaru odbywać się będzie przez terytorium kraju. Wnioskodawca wskazuje, iż przewóz towaru przez terytorium Polski nie będzie przedmiotem: dostawy wewnątrzwspólnotowej do Polski, importu wyrobów akcyzowych, produkcji wyrobów akcyzowych, wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego oraz wyprowadzeniem ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych. Spółka wskazuje także, że towar nie będzie sprzedawany na terytorium kraju oraz nie będzie sprzedawany podmiotom polskim. Miejscem dostawy wymienionego oleju będzie Litwa, Łotwa lub Estonia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy transport oleju formowego przez terytorium Polski do finalnego odbiorcy z państwa członkowskiego innego niż Polska będzie niósł za sobą konsekwencje w podatku akcyzowym...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Spółki, ze względu na fakt, że zakup i sprzedaż towaru odbywa się poza terytorium kraju, a państwem członkowskim dopuszczenia do konsumpcji będzie inny kraj niż Polska, to transport tego towaru przez terytorium Polski do finalnego odbiorcy nie rodzi konsekwencji podatkowych w podatku akcyzowym. Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowanie akcyzą miałoby miejsce w przypadku, gdyby krajem dopuszczenia do konsumpcji byłaby Polska. Powyższe wynika z przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, nabycie wewnątrzwspólnotowe - to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- produkcja wyrobów akcyzowych;
- wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
- import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
- wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
- wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie do art. 10 ust. 5 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawka akcyzy na oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi - 1180,00 zł/1000 litrów.
Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza nabywać w państwie członkowskim Unii Europejskiej olej formowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 99. Następnie wyroby zostaną sprzedane i dostarczone podmiotom z Litwy, Łotwy i Estonii. Przedmiotowe wyroby nie będą sprzedane na terytorium kraju, a także nie będą sprzedane podmiotom polskim. Wyroby będą przeznaczone na cele inne niż napędowe czy opałowe. Transport wymienionych wyrobów odbywać się będzie przez terytorium kraju. Spółka wskazuje, iż zakup tych wyrobów dokonywany na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju nie podlega akcyzie. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii opodatkowania akcyzą wskazanych wyrobów w związku z ich przewozem przez terytorium kraju.
W ocenie tutejszego organu, stanowisko Spółki w opisanej sytuacji (zdarzeniu przyszłym) jest prawidłowe. Powyższe wynika z faktu, że w przedstawionym zdarzeniu w stosunku do przewożonych przez terytorium kraju wyrobów akcyzowych nie powstanie obowiązek podatkowy. Należy bowiem zauważyć, że obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów powstanie tylko w sytuacji, gdy nastąpi odbiór (otrzymanie) oleju formowego przez Spółkę na terytorium kraju.
Zatem, skoro nie wystąpią inne nieprawidłowości związane z przewozem opisanych we wniosku olejów formowych, to nie wystąpi także obowiązek zapłaty podatku od transportowanych przez terytorium kraju wyrobów.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy