Podatek akcyzowy w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych. - Interpretacja - ILPP3/443-91/11-3/TW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2012, sygn. ILPP3/443-91/11-3/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek akcyzowy w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

Pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest podmiotem działającym w branży chemicznej. W ramach swojego zakładu, Spółka posiada również elektrociepłownię, w której produkuje energię elektryczną oraz ciepło. W swojej działalności Spółka wykorzystuje m.in. węgiel o kodzie CN odpowiednio 2701 (dalej wyroby węglowe).

Elektrociepłownia, należąca do Spółki jest objęta Europejskim Systemem Handlu Emisjami, zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

W związku z wejściem w życie po dniu 1 stycznia 2012 r. znowelizowanych przepisów ustawy akcyzowej dotyczących efektywnego opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych, Spółka oczekuje odpowiedzi w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów węglowych zużywanych w jej elektrociepłowni.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada decyzję Marszałka Województwa w zakresie zmiany nazwy podmiotu prowadzącego instalację uczestniczącą we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji, wynikającą z przejęcia tego podmiotu przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dnia 2 stycznia 2012 r. wyroby węglowe zużywane przez Spółkę w jej elektrociepłowni, objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS) będą podlegały zwolnieniu od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Spółki węgiel zużywany przez niego w instalacji objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (dalej: ETS) podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego po 1 stycznia 2012 r. na mocy art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Znowelizowane brzmienie ustawy akcyzowej, które wejdzie w życie po dniu 1 stycznia 2012 r., przewiduje w art. 31 a ust. 2 pkt 9 zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Powyższe cele nie zostały jednak bardziej szczegółowo zdefiniowane w przepisach.

Jednym z systemów prowadzących do osiągnięcia celów ochrony środowiska, a także prowadzącym do podwyższenia efektywności energetycznej jest system ETS.

System ETS został wprowadzony na początku 2005 roku, jako pierwszy na świecie międzynarodowy system realizowany na poziomie przedsiębiorstw, oparty na handlu zezwoleniami na emisje dwutlenku węgla (CO2) i innych gazów cieplarnianych. Uczestniczą w nim instalacje energetyczne o mocy powyżej 20 MW. Celem wprowadzenia powyższego systemu była redukcja emisji gazów cieplarnianych zagrażających środowisku poprzez wpływ na zmiany klimatu.

Odczytując literalnie przepis art. 31a ust. 2 pkt 9 znowelizowanej ustawy akcyzowej trudno nie zgodzić się, iż założenia systemu ETS są w pełni zbieżne z zamierzeniami ustawodawcy, który poprzez system zwolnień wspiera podmioty uczestniczące w działaniach zapobiegających zmianom klimatu.

Powyższy wniosek potwierdza treść uzasadnienia do projektu zmian ustawy akcyzowej, który wprowadza efektywny system opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych. W uzasadnieniu wprost zostało wskazane, iż: Zwolnieniu podlegać będą także zużycie węgla koksu, gdy wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za systemy takie uważa się m.in. system ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż wyroby węglowe zużywane w zakładach Spółki objętych ETS będą po dniu 1 stycznia 2012 r. zwolnione od podatku akcyzowego na mocy art. 31 a ust. 2 pkt 9 znowelizowanej ustawy akcyzowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznik nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży chemicznej i w ramach swojego zakładu, posiada elektrociepłownię, w której produkuje energię elektryczną oraz ciepło. W działalności wykorzystuje on m.in. węgiel o kodzie CN 2701.

Elektrociepłownia, należąca do Spółki jest objęta Europejskim Systemem Handlu Emisjami, zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy pozawala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w szczególności przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej (art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy).

Przepis ten uzależnia prawo do zwolnienia od akcyzy węgla zużywanego przez podmioty gospodarcze od stosowania systemu prowadzącego do:

  • osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub
  • podwyższenia efektywności energetyczne.

    Trafnie wskazuje Wnioskodawca, iż system prowadzący do podwyższenia efektywności energetycznej, to system, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE.

    Zauważyć przy tym należy, iż na gruncie krajowym cele dyrektywy 2003/87/WE realizuje ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

    Rada Ministrów na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji wydała rozporządzenie z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248).

    W załączniku do tego rozporządzenia który stanowi Krajowy Plan Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w tabeli 3 wskazano na Spółkę z o.o. A.

    Z opisu sprawy wynika, iż obecnie podmiotem prowadzącym instalację uczestniczącą we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji (w związku z przejęciem Spółki z o.o. A przez Wnioskodawcę) jest Zainteresowany.

    Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki do zwolnienia od akcyzy węgla zużywanego w jego elektrociepłowni, objętej Europejskim Systemem Handlu Emisjami (ETS).

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu