przemieszczanie towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu do usługowego składu podatkowego - Interpretacja - IPPP3/443-424/11-2/SM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.06.2011, sygn. IPPP3/443-424/11-2/SM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

przemieszczanie towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu do usługowego składu podatkowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2011 (data wpływu 16.03.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem dokonującym importu, a następnie sprzedaży na terytorium Polski wyrobów akcyzowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje importu z Rosji oleju I-20, klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 83. Towar wprowadzany będzie na polski obszar celny przez przejście graniczne w cysternach kolejowych i odprawiany w procedurze dopuszczenia do obrotu. Następnie - ze względu na różnicę w szerokości torów - będzie przeładowany na cysterny samochodowe. Przeładunek odbędzie się na terminalu przeładunkowym (nie będącym składem podatkowym) w M. pod nadzorem szczególnego nadzoru podatkowego, a następnie towar będzie przemieszczany do składu podatkowego.

Wnioskodawca zamierza skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczania oleju do składu podatkowego na terytorium kraju.

Wnioskodawca samodzielnie nie prowadzi składu podatkowego, ale dla potrzeb opisywanej procedury korzystać będzie z usługowego składu podatkowego, do którego przemieszczany będzie towar. Podmiot prowadzący skład podatkowy w pozwoleniu na jego prowadzenie, ma wskazany również towar o kodzie CN 2710 19 83. Przemieszczanie towarów udokumentowane będzie dokumentem elektronicznym e-ADT. Należy dodać, iż Wnioskodawca posiadać będzie status zarejestrowanego wysyłającego. Będzie również składać we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenie akcyzowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym możliwe jest dla przemieszczania wymienionego w opisie stanu faktycznego towaru od miejsca importu do usługowego składu podatkowego, stosowanie procedury zawieszonej akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanym stanie faktycznym, możliwe jest dla przemieszczania wymienionego w opisie stanu faktycznego towaru od miejsca importu do usługowego składu podatkowego, stosowanie procedury zawieszonej akcyzy.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu, są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego, z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium kraju. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie ograniczają prawa do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wyłącznie do podmiotów, posiadających własny skład podatkowy, lecz dopuszczają również możliwość korzystania ze składów tzw. usługowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem przepisów nie mających jednak zastosowania w niniejszej sprawie.

Olej l-20 klasyfikowany do kodu CN 2710 19 83, nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, a jednocześnie objęty jest stawką akcyzy 1.180,00 PLN/1.000 litrów, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym. Nie istnieje zatem negatywna przesłanka przedmiotowa, wykluczająca możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla omawianego wyrobu akcyzowego.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Wymienione warunki zostaną przez Wnioskodawcę spełnione.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka wnosi o uznanie stanowiska Wnioskodawcy jako prawidłowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium kraju.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy, zarejestrowany wysyłający to podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 25, miejsce importu to miejsce, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Zgodnie z art. 47 ust. 4 ustawy, przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze z zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji:

  1. losowych, w przypadkach, w których dokonanie przeładunku jest możliwe tylko w miejscu zdarzenia losowego;
  2. w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w e-Ad albo dokumencie zastępującym e-AD.

Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inna niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje importu z Rosji oleju I-20, klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 83. Towar wprowadzany będzie na polski obszar celny przez przejście graniczne w cysternach kolejowych i odprawiany w procedurze dopuszczenia do obrotu. Następnie - ze względu na różnicę w szerokości torów - będzie przeładowany na cysterny samochodowe. Przeładunek odbędzie się na terminalu przeładunkowym (nie będącym składem podatkowym) w M. pod nadzorem szczególnego nadzoru podatkowego, a następnie towar będzie przemieszczany do składu podatkowego. Wnioskodawca zamierza skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczania oleju do składu podatkowego na terytorium kraju. Wnioskodawca samodzielnie nie prowadzi składu podatkowego, ale dla potrzeb opisywanej procedury korzystać będzie z usługowego składu podatkowego, do którego przemieszczany będzie towar.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że importowany przez Spółkę olej I-20 klasyfikowany do kodu CN 2710 19 83 jest wyrobem wymienionym w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, opodatkowanym stawką w wysokości 1.180 zł/1.000 litrów.

Wypełniona jest zatem przesłanka wynikająca z art. 40 ust. 6 ustawy.

Ponadto spełnione są zasady określone w art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, bowiem Wnioskodawca posiada status zarejestrowanego wysyłającego i dokonuje przemieszenia opisanych wyrobów z miejsca importu (gdzie dochodzi do odprawy celnej i dopuszczenia tych wyrobów do obrotu) do składu podatkowego (usługowego). Należy zauważyć, iż w przedmiotowym przepisie brak zastrzeżenia, aby był to skład podatkowy importera.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W myśl art. 41 ust. 4, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Powyższe warunki (tj. zastosowanie e-AD i złożenie zabezpieczenia akcyzowego) także są spełnione.

Uwzględniając powyższe, w opisanym zdarzeniu przyszłym możliwe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy dla opisanego przemieszczenia oleju I-20 klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 83 z miejsca importu do usługowego składu podatkowego położonego na terytorium kraju.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie