1. Czy sprzedaż w roku 2011 lub latach następnych automatów do gier o niskich wygranych, wytworzonych przez sprzedającego we własnym zakresie i przeka... - Interpretacja - ILPP3/443-14/11-2/TW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.05.2011, sygn. ILPP3/443-14/11-2/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy sprzedaż w roku 2011 lub latach następnych automatów do gier o niskich wygranych, wytworzonych przez sprzedającego we własnym zakresie i przekazanych od lutego 2009 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podlega podatkowi akcyzowemu?
2. Czy fizyczna likwidacja w roku 2011 lub latach następnych automatów do gier o niskich wygranych, wytworzonych przez sprzedającego we własnym zakresie i przekazanych od lutego 2009 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podlega podatkowi akcyzowemu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania automatów do gier o niskich wygranych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania automatów do gier o niskich wygranych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma wytworzyła we własnym zakresie automaty do gier o niskich wygranych, które następnie, po uzyskaniu stosownych badań technicznych i rejestracji, przekazała w miesiącu lutym 2009 r. do wykorzystania w prowadzonej działalności gospodarczej. Przekazanie automatów do prowadzenia działalności gospodarczej, nie podlegało podatkowi akcyzowemu, gdyż nie spełnione zostały ustawowe kryteria powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Stanowisko to potwierdziła wydana w dniu 11 lutego 2009 r. interpretacja indywidualna znak ILPP3/443-88/08-2/TK. Automaty do gier o niskich wygranych nadal są sprawne i nadają się do dalszego wykorzystania, jednak ze względu na sytuację gospodarczą oraz prawną firma planuje ograniczenie działalności i sprzedaż lub likwidację tych automatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż w roku 2011 lub latach następnych automatów do gier o niskich wygranych, wytworzonych przez sprzedającego we własnym zakresie i przekazanych od lutego 2009 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podlega podatkowi akcyzowemu...

  • Czy fizyczna likwidacja w roku 2011 lub latach następnych automatów do gier o niskich wygranych, wytworzonych przez sprzedającego we własnym zakresie i przekazanych od lutego 2009 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej podlega podatkowi akcyzowemu...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) w brzmieniu na dzień 28 lutego 2009 r., automaty do gier o niskich wygranych stanowiły wyrób akcyzowy niezharmonizowany.

    Na podstawie przepisów art. 4 ust. 1 ww. ustawy do dnia 28 lutego 2009 r. opodatkowaniu akcyzą podlegała produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; eksport i import wyrobów akcyzowych; nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

    Za sprzedaż wyrobów akcyzowych ustawa uznawała również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

    W świetle obowiązujących do dnia 1 marca 2009 r. przepisów należało uznać, że wyprodukowanie we własnym zakresie automatów do gier o niskich wygranych, a następnie przekazanie ich do wykorzystania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie stanowiło czynności zużycia i nie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

    Wynika to z faktu, że za zużycie wyrobów akcyzowych należało uznać definitywne ich wykorzystanie, prowadzące do ich całkowitego zużycia w procesie używania. Stanowisko to potwierdziła wydana Wnioskodawcy w dniu 11 lutego 2009 r. interpretacja indywidualna znak ILPP3/443-88/08-2/TK.

    Na wstępie należy zauważyć, jak słusznie podkreślił organ podatkowy w wydanej interpretacji, że podstawową cechą odróżniającą podatek akcyzowy od innych podatków pośrednich, jest jednofazowy charakter opodatkowania. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w ramach pierwszej transakcji sprzedaży lub wykonania czynności zrównanej ze sprzedażą. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą wyroby akcyzowe, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący daną transakcję nie jest traktowany jako podatnik podatku akcyzowego. W takiej sytuacji nie stosuje się do niego również przepisów art. 4 ust. 3 ww. ustawy.

    W dniu 1 marca 2009 r. weszły w życie nowe przepisu dotyczące podatku akcyzowego, tj. przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.).

    Zgodnie z przepisem art. 168 ww. ustawy w dniu 1 marca 2009 r. utraciła moc ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

    Ustawodawca wprowadził jednak przepisy przejściowe stanowiące, że jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezhamionizowanych w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 168, powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 154 ust. 1 ww. ustawy). Ponadto zgodnie z art. 154 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli obowiązek podatkowy w sytuacjach innych niż wymienione w ust. 1-3 powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe.

    Dodatkowo należy podkreślić, że wprowadzona w dniu 1 marca 2009 r. ustawa dotycząca podatku akcyzowego w ogóle nie uznaje automatów do gier za wyrób akcyzowy i nie przewiduje ich opodatkowania.

    Celem udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie należy dokonać analizy przepisów przejściowych, z uwzględnieniem momentu powstawania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Zgodnie bowiem z cytowanym przepisem przejściowym art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których zaliczały się automaty do gier, przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, stosujemy wyłącznie w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych powstał przed dniem 1 marca 2009 r. i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona.

    Na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    W przypadku sprzedaży zastosowanie będzie miał również przepis ustępu 2 tegoż artykułu stanowiący, że jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają obowiązek potwierdzania fakturą czynności, o których mowa w ust. 1, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wykonania czynności.

    Biorąc za podstawę te przepisy należy uznać, że po dniu 1 marca 2009 r. sprzedaż automatów do gier o niskich wygranych mogłaby być opodatkowana jedynie w przypadku skutecznego zawarcia umowy sprzedaży automatów do dnia 28 lutego 2009 r. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstałby, co do zasady w dniu dokonania czynności sprzedaży, nie później jednak niż w terminie 7 dni.

    Natomiast w przypadku sprzedaży automatów do gier o niskich wygranych w roku 2011 lub latach następnych nie ma zastosowania przepis przejściowy, o którym mowa w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, gdyż obowiązek podatkowy powstanie zawsze po dniu 1 marca 2009 r. a jednocześnie przepisy obecnie obowiązującej ustawy nie przewidują opodatkowania sprzedaży automatów do gier.

    W związku z powyższym, odpowiadając na pytanie pierwsze należy stwierdzić, że sprzedaż w roku 2011 lub latach następnych automatów do gier o niskich wygranych, wytworzonych przez sprzedającego we własnym zakresie i przekazanych od lutego 2009 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nie podlega podatkowi akcyzowemu.

    Przechodząc do pytania drugiego, w pierwszej kolejności, również należy odwołać się do przepisów przejściowych, tj. art. 154 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z cytowanym przepisem w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym stosujemy wyłącznie w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych powstał przed dniem 1 marca 2009 r. i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona. W przepisach ustawy obowiązującej do dnia 1 marca 2009 r. zrównaną ze sprzedażą wyrobów akcyzowych była czynność zużycia wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jak jednak wyżej wykazano, dla powstania obowiązku podatkowego musiałoby nastąpić całkowite fizyczne zużycie automatów do gier w prowadzonej działalności gospodarczej.

    W aspekcie przepisów przejściowych owo zużycie musiałoby nastąpić przed dniem 1 marca 2009 r., w takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstałby w dniu zużycia i wykreślenia z ewidencji.

    Zasadę tę potwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 6 lutego 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1726/08 stwierdzając, iż zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 AkcU, przez sprzedaż należy rozumieć także zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje co do zasady z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.

    Zdaniem sądu z powołanych przepisów wynika, że jeżeli producent niezharmonizowanego wyrobu akcyzowego wykorzystuje ten wyrób do własnej działalności gospodarczej, to obowiązek podatkowy powstaje w dniu zużycia takiego wyrobu.

    Nie może być jednak mowy o takim zużyciu na dzień przed dniem 1 marca 2009 r., gdyż automaty zostały przekazane do użycia w miesiącu lutym 2009 r, a również dzisiaj nadal są sprawne i nadają się do dalszego wykorzystania. Ich ewentualna likwidacja nastąpi nie z powodu ich zużycia, a ze względu na zmianę otoczenia gospodarczego i prawnego, co może prowadzić do niemożności ich sprzedaży na rynku.

    Odpowiadając zatem na pytanie drugie należy stwierdzić, że fizyczna likwidacja w roku 2011 lub latach następnych automatów do gier o niskich wygranych, wytworzonych przez sprzedającego we własnym zakresie i przekazanych od lutego 2009 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nie podlega podatkowi akcyzowemu.

    Należy również uznać, że w obu wymienionych w pytaniach przypadkach nie powstaje odpowiedzialność posiadacza wyrobów akcyzowych z tytułu posiadania wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, gdyż na żadnym wcześniejszym etapie obrotu nie powstał obowiązek podatkowy.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu