Temat interpretacji
Która ze spółek powinna ewidencjonować dla celów podatku akcyzowego faktury zakupowe, otrzymane po zamknięciu ewidencji przez Spółkę Dzieloną, a dotyczące okresu sprzed dnia podziału?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu do IS w Poznaniu 25 października 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 28 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania, która ze spółek powinna ewidencjonować dla celów podatku akcyzowego faktury zakupowe otrzymane po zamknięciu ewidencji przez Spółkę Dzieloną, a dotyczące okresu sprzed dnia podziału jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania, która ze spółek powinna ewidencjonować dla celów podatku akcyzowego faktury zakupowe otrzymane po zamknięciu ewidencji przez Spółkę Dzieloną, a dotyczące okresu sprzed dnia podziału.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
G jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 ze zm.), prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji (tzw. usługa kompleksowa) (dalej łącznie: sprzedaż energii elektrycznej, dostawa energii elektrycznej) odbiorcom na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 27 czerwca 2007 r. nr OEE zmienionej decyzją Prezesa URE z dnia 23 maja 2008 r. nr OEEA (dalej: Koncesja OEE).
Planowany jest podział G w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (podział przez wydzielenie), zgodnie z którym podział może zostać dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Skutkiem wskazanego podziału będzie przeniesienie zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego ze sprzedażą energii elektrycznej (dalej: zorganizowana część przedsiębiorstwa, ZCP) do E Sp. z o.o. (dalej: E, Spółka Przejmująca).
W następstwie dokonanego podziału G, Spółka Dzielona całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Zasadniczym przedmiotem działalności G po dniu wydzielenia będzie świadczenie usług na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej X., w zakresie kompleksowej obsługi klientów (odbiorców energii elektrycznej oraz nabywców usług dystrybucji energii elektrycznej). Zarówno podlegająca wydzieleniu część działalności, jak również działalność pozostająca w Spółce Dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa.
Planowany dzień wydzielenia, czyli dzień zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego E oraz obniżenia kapitału zakładowego G to 3 stycznia 2011 r. (dzień podziału).
Najbardziej istotny z punktu widzenia prowadzonej działalności w zakresie obrotu energią elektryczną składnik majątku G, który objęty zostanie wydzieleniem do Spółki Przejmującej, stanowić będą prawa i obowiązki wynikające z ok. 2 milionów umów zawartych z odbiorcami energii elektrycznej oraz prawa i obowiązki wynikające z Koncesji OEE wydanej przez Prezesa URE. Na Spółkę Przejmującą przeniesione zostaną wszelkie należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych w zakresie działalności związanej z obrotem energią elektryczną, tj.: wynikające z umów sprzedaży energii elektrycznej, umów zakupu energii elektrycznej, umów zakupu praw majątkowych, w tym należności sporne, dochodzone na drodze postępowania sądowego lub egzekucyjnego.
W zakresie świadectw pochodzenia energii, które nie zostaną wcześniej sprzedane przez G, w wyniku planowanego wydzielenia nastąpi przeniesienie z G na E praw do świadectw pochodzenia energii i w dalszej kolejności ewentualne ich umorzenie przez E.
Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca płacą uproszczone zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych.
Wnioskodawca zaznaczył, iż pytania zawarte w niniejszym wniosku zostały zadane także przez Spółkę Dzieloną, której wniosek został złożony do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Która ze spółek powinna ewidencjonować dla celów podatku akcyzowego faktury zakupowe, otrzymane po zamknięciu ewidencji przez Spółkę Dzieloną, a dotyczące okresu sprzed dnia podziału...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), (dalej ustawa akcyzowa) w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię. Natomiast art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej, przewiduje opodatkowanie zużycia energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy akcyzowej, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), z wyłączeniem:
- spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, z późn. zm.) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
- towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.),
- giełdowej izby rozrachunkowej lub Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
- spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Przytoczone wyżej przepisy wskazują, że podmiot, który nie posiada co najmniej jednej z wyżej wymienionych koncesji, musi być uznany, z pewnymi wyjątkami, za nabywcę końcowego. W wyniku wydzielenia ZCP, na E przejdzie również koncesja posiadana przez G, przez co od dnia wydzielenia G nie będzie już w posiadaniu żadnej z przewidzianych w Prawie energetycznym koncesji związanych z energią elektryczną. W konsekwencji, brak będzie podstaw do uznania, iż G od dnia podziału będzie mógł dalej nabywać energię bez naliczonej przez dostawców akcyzy i opodatkowywać zużycie własne (sprzedaż do nabywców końcowych nie będzie miała miejsca).
Biorąc również pod uwagę treść art. 91 ust. 1 ustawy akcyzowej, należy stwierdzić, iż G od dnia wydzielenia będzie nabywał energię z naliczoną akcyzą, oraz że nabycie to nie będzie podlegało ewidencjonowaniu.
Podsumowując, energia elektryczna nabywana przez G bez podatku akcyzowego przed dniem podziału podlega ewidencjonowaniu w ewidencji prowadzonej przez Spółkę Dzieloną. Ponieważ ewidencja podlega zamknięciu w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego ewidencja dotyczy, faktury dokumentujące zakup energii otrzymane po zamknięciu ewidencji za ostatni miesiąc, w którym były dokonywane nabycia podlegające ewidencjonowaniu przez G, powinny być ujmowane przez Spółkę Przejmującą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W kwestii dotyczącej podatku akcyzowego w dniu 24 stycznia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:
- Wskazania, która ze Spółek zobowiązana będzie do zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii realizowanej przez Spółkę Dzieloną w zależności od tego, czy termin płatności za dostawę energii przypadał przed czy też w i po dniu podziału Nr ILPP3/443-121/10-2/TK,
- Wskazania, która ze Spółek powinna złożyć deklarację podatkową oraz uiścić podatek akcyzowy z rozliczeń alokowanych do G Nr ILPP3/443-121/10-3/TK,
- Wskazania, czy Spółka Dzielona powinna przekazać Spółce Przejmującej prowadzoną dla potrzeb podatku akcyzowego ewidencję energii elektrycznej Nr ILPP3/443-121/10-4/TK,
- Wskazania, czy Spółka Przejmująca powinna ująć w prowadzonej dla potrzeb podatku akcyzowego ewidencji energii elektrycznej energię z faktur wystawionych przez G a rozliczanych w deklaracji podatkowej przez E Nr ILPP3/443-121/10-5/TK,
- Wskazania, której ze spółek będzie przysługiwało prawo do zwolnienia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie przez E świadectwa pochodzenia energii, które będą przeniesione z G na E w wyniku planowanego wydzielenia Nr ILPP3/443-121/10-7/TK.
Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane rozstrzygnięcia w terminie późniejszym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-864/10-2/EK, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-864/10-3/EK, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-864/10-4/EK, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-2/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-3/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-4/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-5/BD, interpretacja
indywidualna
ILPP1/443-1157/10-6/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-7/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-8/BD, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-2/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-3/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-4/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-5/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-7/TK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu