Temat interpretacji
Która ze Spółek powinna złożyć deklarację podatkową oraz uiścić podatek akcyzowy z rozliczeń alokowanych do G?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu do IS w Poznaniu 25 października 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 28 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania, która ze Spółek powinna złożyć deklarację podatkową oraz uiścić podatek akcyzowy z rozliczeń alokowanych do G jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania, która ze Spółek powinna złożyć deklarację podatkową oraz uiścić podatek akcyzowy z rozliczeń alokowanych do G zapłaty podatku.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
G jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 ze zm.), prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej oraz energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji (tzw. usługa kompleksowa) (dalej łącznie: sprzedaż energii elektrycznej, dostawa energii elektrycznej) odbiorcom na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 27 czerwca 2007 r. nr OEE zmienionej decyzją Prezesa URE z dnia 23 maja 2008 r. nr OEEA (dalej: Koncesja OEE).
Planowany jest podział G w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (podział przez wydzielenie), zgodnie z którym podział może zostać dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Skutkiem wskazanego podziału będzie przeniesienie zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego ze sprzedażą energii elektrycznej (dalej: zorganizowana część przedsiębiorstwa, ZCP) do EE Sp. z o.o. (dalej: E, Spółka Przejmująca).
W następstwie dokonanego podziału G, Spółka Dzielona całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Zasadniczym przedmiotem działalności G po dniu wydzielenia będzie świadczenie usług na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej X S.A., w zakresie kompleksowej obsługi klientów (odbiorców energii elektrycznej oraz nabywców usług dystrybucji energii elektrycznej). Zarówno podlegająca wydzieleniu część działalności, jak również działalność pozostająca w Spółce Dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa.
Planowany dzień wydzielenia, czyli dzień zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego E oraz obniżenia kapitału zakładowego G to 3 stycznia 2011 r. (dzień podziału).
Najbardziej istotny z punktu widzenia prowadzonej działalności w zakresie obrotu energią elektryczną składnik majątku G, który objęty zostanie wydzieleniem do Spółki Przejmującej, stanowić będą prawa i obowiązki wynikające z ok. 2 milionów umów zawartych z odbiorcami energii elektrycznej oraz prawa i obowiązki wynikające z Koncesji OEE wydanej przez Prezesa URE. Na Spółkę Przejmującą przeniesione zostaną wszelkie należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych w zakresie działalności związanej z obrotem energią elektryczną, tj.: wynikające z umów sprzedaży energii elektrycznej, umów zakupu energii elektrycznej, umów zakupu praw majątkowych, w tym należności sporne, dochodzone na drodze postępowania sądowego lub egzekucyjnego.
W zakresie świadectw pochodzenia energii, które nie zostaną wcześniej sprzedane przez G, w wyniku planowanego wydzielenia nastąpi przeniesienie z G na E praw do świadectw pochodzenia energii i w dalszej kolejności ewentualne ich umorzenie przez E.
Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca płacą uproszczone zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych.
Wnioskodawca zaznaczył, iż pytania zawarte w niniejszym wniosku zostały zadane także przez Spółkę Dzieloną, której wniosek został złożony do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Która ze Spółek powinna złożyć deklarację podatkową oraz uiścić podatek akcyzowy z rozliczeń alokowanych do G...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.
Uregulowanie to jest wyrazem tzw. zasady sukcesji ograniczonej. Oznacza to, iż spółka przejmująca jest następcą podatkowym spółki dzielonej, ale tylko w takim zakresie, w jakim prawa i obowiązki podatkowe pozostają w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.
Oznacza to, iż przedmiotem sukcesji są tylko te prawa i obowiązki podatkowe, które łącznie: (i) pozostają w związku z przejmowaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa; (ii) powstały przed dniem sukcesji (stały się przed podziałem stanami otwartymi) oraz (iii) nie zostały zrealizowane przez spółkę dzieloną (są nadal stanami otwartymi na dzień podziału).
W związku z faktem, iż przedmiotem sukcesji są prawa i obowiązki, to te z nich, które uległy konkretyzacji przed dniem podziału nie będą przedmiotem sukcesji - nie będą miały bowiem przymiotu praw i obowiązków (oraz nie będą stanami otwartymi).
W tej sytuacji obowiązek rozliczenia podatku akcyzowego, w myśl uregulowań ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), alokowanego do G, będzie spoczywać na G. Dotyczy to wszystkich rozliczeń poprzedzających dzień podziału, w szczególności także rozliczeń za miesiąc grudzień 2010 r.
Pomimo tego, że rozliczenie podatku akcyzowego za grudzień 2010 r. przypada na 25 stycznia 2011 r. to jednak z dniem 31 grudnia 2010 r. wszelkie rozliczenia z tytułu podatku akcyzowego staną się stanami zamkniętymi, tzn. nie będą one podlegały sukcesji, zgodnie z treścią art. 93c OP. Stosownie do art. 93c OP, sukcesji podlegają prawa i obowiązki pozostające w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku. W przepisie tym, ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. Stąd, jak wskazano m.in. w interpretacji Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lipca 2010 r. (sygn. IPPB3/423-203/10-3/EB) przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie stany otwarte, tj. prawa i obowiązki, które na dzień wydzielenia pozostają jeszcze w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku. Tym samym, konkretyzacja określonego prawa i obowiązku - związanego z działalnością podlegającej wydzieleniu ZCP - przed dniem podziału, oznacza, iż zobowiązaną do wykonania obowiązku będzie Spółka Dzielona.
W omawianej sytuacji nie ma znaczenia termin zapłaty podatku, przypadający na styczeń 2011 r., gdyż jest on terminem technicznym, określającym jedynie termin zapłaty podatku już powstałego za okres grudzień 2010 r. Deklaracja składania jest bowiem za okres, w którym upłynął termin płatności określony na fakturze albo umowie, zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, G powinien rozliczyć podatek akcyzowy wynikający ze sprzedaży energii do nabywców końcowych w odniesieniu, do której zdarzenie określone w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, powodujące obowiązek zadeklarowania i zapłaty podatku powstało przed dniem wydzielenia (zatem wynikających z rozliczeń alokowanych do Spółki Dzielonej). W konsekwencji G jest odpowiedzialny za złożenie zeznania podatkowego oraz zapłatę podatku (niezależnie czy techniczny termin zapłaty podatku nastąpi po czy przed dniem podziału), jeżeli zdarzenie powodujące zaistnienie tego obowiązku zapłaty i zadeklarowania podatku powstało przed dniem wydzielenia. Natomiast w sytuacji sprzedaży energii do nabywców końcowych, w odniesieniu do której zdarzenie określone w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, powodujące obowiązek zadeklarowania i zapłaty podatku powstało po dniu wydzielenia, podmiotem który powinien dokonać zadeklarowania i zapłaty podatku jest Spółka Przejmująca.
Zatem, w sytuacji:
- wystawienia przez G dokumentu (w tym faktury) w zakresie sprzedaży energii do nabywców końcowych przed dniem wydzielenia, z datą sprzedaży i z terminem płatności również przed tym dniem - podatek powinien być zadeklarowany i zapłacony przez Spółkę Dzieloną;
- wystawienia przez G dokumentu (w tym faktury) w zakresie sprzedaży energii do nabywców końcowych przed dniem wydzielenia, z datą sprzedaży również przed tym dniem natomiast z terminem płatności po tym dniu - podatek powinien być zadeklarowany i zapłacony przez Spółkę Przejmującą;
- wystawienia przez G dokumentu (w tym faktury) w zakresie sprzedaży energii do nabywców końcowych przed dniem wydzielenia, z datą sprzedaży i terminem płatności po tym dniu - podatek powinien być zadeklarowany i zapłacony przez Spółkę Przejmującą;
- wystawienia przez E dokumentu (w tym faktury) w zakresie sprzedaży energii do nabywców końcowych po dniu wydzielenia, z datą sprzedaży przed tym dniem, natomiast z terminem płatności po tym dniu - podatek powinien być zadeklarowany i zapłacony przez Spółkę Przejmującą.
W konsekwencji, w sytuacji kiedy wydanie energii miało miejsce przed wydzieleniem, natomiast zdarzenie określone w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, powodujące obowiązek zadeklarowania i zapłaty podatku powstało po dniu wydzielenia, Spółka Przejmująca powinna dokonać rozliczenia akcyzy z tytułu tego wydania energii.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W kwestii dotyczącej podatku akcyzowego w dniu 24 stycznia 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:
- Wskazania, która ze Spółek zobowiązana będzie do zadeklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostawy energii realizowanej przez Spółkę Dzieloną w zależności od tego, czy termin płatności za dostawę energii przypadał przed czy też w i po dniu podziału Nr ILPP3/443-121/10-2/TK,
- Wskazania, czy Spółka Dzielona powinna przekazać Spółce Przejmującej prowadzoną dla potrzeb podatku akcyzowego ewidencję energii elektrycznej Nr ILPP3/443-121/10-4/TK,
- Wskazania, czy Spółka Przejmująca powinna ująć w prowadzonej dla potrzeb podatku akcyzowego ewidencji energii elektrycznej energię z faktur wystawionych przez G a rozliczanych w deklaracji podatkowej przez E Nr ILPP3/443-121/10-5/TK,
- Wskazania, która ze spółek powinna ewidencjonować dla celów podatku akcyzowego faktury zakupowe otrzymane po zamknięciu ewidencji przez Spółkę Dzieloną, a dotyczące okresu sprzed dnia podziału Nr ILPP3/443-121/10-6/TK,
- Wskazania, której ze spółek będzie przysługiwało prawo do zwolnienia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie przez E świadectwa pochodzenia energii, które będą przeniesione z G na E w wyniku planowanego wydzielenia Nr ILPP3/443-121/10-7/TK.
Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane rozstrzygnięcia w terminie późniejszym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-864/10-2/EK, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-864/10-3/EK, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-864/10-4/EK, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-2/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-3/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-4/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-5/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-6/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-7/BD, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1157/10-8/BD, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-2/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-4/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-5/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-6/TK, interpretacja indywidualna
ILPP3/443-121/10-7/TK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu