Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych będących wyrobem węglowym, będzie stanowić wyr... - Interpretacja - IBPP4/443-441/13/BP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2013, sygn. IBPP4/443-441/13/BP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych będących wyrobem węglowym, będzie stanowić wyrób akcyzowy, do którego zastosowanie znajdą przepisy tej ustawy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013r. (data wpływu 21 czerwca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania lepiszczów zużywanych do produkcji peletów węglowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania lepiszczów zużywanych do produkcji peletów węglowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

X (dalej: Spółka". Wnioskodawca") prowadza działalność jako pośredniczący podmiot węglowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r.. nr 108, poz. 626 z poźn. zm.; dalej: ustawa akcyzowa).

W ramach prowadzonej działalności Spółka zajmuje się między innymi obsługą handlową podmiotów z Grupy Kapitałowej Y.

Spółka planuje rozszerzyć swoją działalność o produkcję tzw. peletów węglowych, które będą oferowane na rynku jako paliwo opałowe w postaci wyrobu węglowego przeznaczonego do celów opałowych. Proces produkcji wskazanego wyrobu polegać i będzie na mieszaniu tzw. flotokoncentratu węglowego węgla kamiennego klasyfikowanego do pozycji CN 2701 z tzw. lepiszczem będącym materiałem mającym na celu zespolenie flotokoncentratu węglowego.

Spółka pragnie zaznaczyć, że flotokoncentrat węgla kamiennego powstaje w wyniku procesu tzw. flotacji. Flotacja jest jedną z metod wzbogacania stosowaną do odzysku bardzo drobnych ziaren węgla kamiennego. Proces flotacji przeprowadza się w zawiesinie surowca mineralnego pozostałego po procesie przeróbki węgla kamiennego i polega zasadniczo na selektywnym przyczepianiu się rozpraszanych w tej zawiesinie pęcherzyków powietrza do wybranych ziaren w zawiesinie. Ziarno jest lżejsze od wody i wypływa na powierzchnię zawiesiny skąd może być zebrane w postaci piany. Flotacja jest stosowana powszechnie do wzbogacania węgla kamiennego o uziarnieniu do 0,5mm, a nawet 1mm.

Mając na uwadze powyższe właściwości fizykochemiczne flotokoncentratu zastosowanie lepiszcza jest niezbędne z uwagi na uwarunkowania techniczne procesu mieszania, formowania i suszenia peletów oraz potrzeb dotyczących ich ostatecznego składu. Lepiszcze pozwala na uzyskanie odpowiedniej konsystencji wyrobu gotowego (peletu węglowego), która decyduje o możliwości jego wykorzystania jako stałego paliwa opałowego. W skład lepiszcza co do zasady będą wchodzić: lignosulfonian sodu o kodzie CN 3804 00, gliceryna surowa o kodzie CN 2905 45 oraz lingocełuloza objęta kodem CN 4701 00 (dalej łącznie określane jako lepiszcze), które jako jeden z surowców wykorzystywanych w opisywanym procesie technologicznym staną się składnikiem gotowego wyrobu węglowego (peletu węglowego).

Jednocześnie Spółka nie jest w stanie wykluczyć, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą zdarzać się sytuacje, w których do lepiszcza będą dodawane inne składniki o kodach CN niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o akcyzowej, które będą pełnić funkcje zbliżone do wyżej wymienionych substancji wchodzących w skład lepiszcza.

Gotowa mieszanka flotokoncentratu węglowego oraz tzw. lepiszcza, w procesie ekstrudacji, podlegać będzie formowaniu w tzw. kształtki. Tak uformowane kształtki zostaną następnie poddane obróbce termicznej polegającej na ich suszeniu w instalacji przeznaczonej do odparowywania wody (suszami taśmowej). Czynnikiem grzewczym wykorzystywanym do wytworzenia odpowiedniej temperatury pozwalającej na przeprowadzenie procesu suszenia będzie gorąca woda. Wyprodukowane w powyższych sposób pelety węglowe będą pakowane do opakowań jednostkowych (worki), bądź transportowane bezpośrednio do załadunku luzem na samochody ciężarowe.

Produktem opisanego procesu technologicznego będą tzw. pelety węglowe stanowiące gotowy wyrób o określonych właściwościach fizykochemicznych (np. wartości opałowej, zawartości wody oraz część niepalnych - popiołu) klasyfikowany do pozycji CN 2701, który będzie następnie oferowany na rynku jako wyrób przeznaczony do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych będących wyrobem węglowym, będzie stanowić wyrób akcyzowy, do którego zastosowanie znajdą przepisy tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy tzw. lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych będących wyrobem węglowym, nie będzie stanowić wyrobu akcyzowego podlegającego przepisom ustawy akcyzowej.

Zakres przedmiotowy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm., dalej: ustawa akcyzowa) został określony w art. 1 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym (dalej: akcyza) wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu

Natomiast, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej pojęcie wyroby akcyzowe oznacza wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z przedstawionego opisu sytuacji będącej przedmiotem wniosku wynika, iż w skład lepiszcza zużywanego do produkcji peletów węglowych co do zasady wchodzą wyroby objęte kodem CN 3804 00 - lignosulfonian sodu, CN 2905 45 - gliceryna surowa oraz CN 4701 00 - lingoceluloza.

Analiza załącznika nr 1 do ustawy akcyzowej, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych oparty o kody Nomenklatury Scalonej (CN), prowadzi do wniosku, iż wyżej podane kody CN, do których zostały zakwalifikowane składniki lepiszcza nie zostały wymienione w tym załączniku. W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż tzw. lepiszcze nie stanowi wyrobu akcyzowego w rozumieniu ustawy akcyzowej. Tym samym, w odniesieniu do lepiszcza przepisy ustawy akcyzowej nie znajdą zastosowania.

Powyższe stwierdzenie odnosi się także do sytuacji, w których w skład lepiszcza będą wchodzić także inne składniki, niewymienione w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż w ramach opisanego procesu produkcji tzw. peletów węglowych nie dochodzi do spalenia lepiszcza. Należy bowiem zauważyć, iż proces ten polega jedynie na mieszaniu wszystkich surowców (komponentów) - flotokoncentratu z lepiszczem oraz na formowaniu i suszeniu tej mieszanki. Przy czym jedynym celem zastosowania lepiszcza w tym procesie jest poprawa konsystencji oraz uzyskanie odpowiednich właściwości fizykochemicznych gotowego wyrobu objętego pozycją CN 2701. Innymi słowy, w omawianym procesie produkcji lepiszcze nie jest spalane i stanowi ono jedynie składnik mieszanki, która następnie jest odpowiednio formowana i poddawana procesowi suszenia, w wyniku czego wytwarzany jest gotowy produkt handlowy. Równocześnie, w ocenie Spółki dopiero gotowy wyrób, jakim są pelety węglowe objęte pozycją CN 2701, będą wypełniać definicję wyrobu akcyzowego, o ile będą przeznaczone do celów opałowych.

Spółka pragnie wskazać, iż prezentowane przez nią stanowisko jest zbieżne min. ze stanowiskiem zaprezentowanym w (interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 października 2012 r. (sygn. ILPP3/443-146/12-4/TW).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle regulacji ustawy akcyzowej tzw. lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych nie stanowi wyrobu akcyzowego, gdyż wyroby wchodzące w jego skład należą do kodów CN niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej. W konsekwencji lepiszcze nie będzie objęte zakresem przedmiotowym ustawy akcyzowej. Za wyrób akcyzowy może natomiast zostać uznany powstały wyrób gotowy (pelety węglowe), pod warunkiem przeznaczenia go do celów opałowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy; przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.objęte pozycją CN 3403;

6.objęte pozycją CN 3811;

7.objęte pozycją CN 3817;

8.oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na kod CN;

10.pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych bez względu na kod CN.

Z wniosku wynika, X prowadza działalność jako pośredniczący podmiot węglowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zajmuje się między innymi obsługą handlową podmiotów z Grupy Kapitałowej Y. Spółka planuje rozszerzyć swoją działalność o produkcję tzw. peletów węglowych, które będą oferowane na rynku jako paliwo opałowe w postaci wyrobu węglowego przeznaczonego do celów opałowych. Proces produkcji wskazanego wyrobu polegać i będzie na mieszaniu tzw. flotokoncentratu węglowego węgla kamiennego klasyfikowanego do pozycji CN 2701 z tzw. lepiszczem będącym materiałem mającym na celu zespolenie flotokoncentratu węglowego.

Flotokoncentrat węgla kamiennego powstaje w wyniku procesu tzw. flotacji. Flotacja jest jedną z metod wzbogacania stosowaną do odzysku bardzo drobnych ziaren węgla kamiennego. Proces flotacji przeprowadza się w zawiesinie surowca mineralnego pozostałego po procesie przeróbki węgla kamiennego i polega zasadniczo na selektywnym przyczepianiu się rozpraszanych w tej zawiesinie pęcherzyków powietrza do wybranych ziaren w zawiesinie. Ziarno jest lżejsze od wody i wypływa na powierzchnię zawiesiny skąd może być zebrane w postaci piany. Flotacja jest stosowana powszechnie do wzbogacania węgla kamiennego o uziarnieniu do 0,5mm, a nawet 1mm.

Mając na uwadze powyższe właściwości fizykochemiczne flotokoncentratu zastosowanie lepiszcza jest niezbędne z uwagi na uwarunkowania techniczne procesu mieszania, formowania i suszenia peletów oraz potrzeb dotyczących ich ostatecznego składu. Lepiszcze pozwala na uzyskanie odpowiedniej konsystencji wyrobu gotowego (peletu węglowego), która decyduje o możliwości jego wykorzystania jako stałego paliwa opałowego. W skład lepiszcza co do zasady będą wchodzić: lignosulfonian sodu o kodzie CN 3804 00, gliceryna surowa o kodzie CN 2905 45 oraz lingocełuloza objęta kodem CN 4701 00 (dalej łącznie określane jako lepiszcze), które jako jeden z surowców wykorzystywanych w opisywanym procesie technologicznym staną się składnikiem gotowego wyrobu węglowego (peletu węglowego).

Jednocześnie Spółka nie jest w stanie wykluczyć, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą zdarzać się sytuacje, w których do lepiszcza będą dodawane inne składniki o kodach CN niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o akcyzowej, które będą pełnić funkcje zbliżone do wyżej wymienionych substancji wchodzących w skład lepiszcza.

Gotowa mieszanka flotokoncentratu węglowego oraz tzw. lepiszcza, w procesie ekstrudacji, podlegać będzie formowaniu w tzw. kształtki. Tak uformowane kształtki zostaną następnie poddane obróbce termicznej polegającej na ich suszeniu w instalacji przeznaczonej do odparowywania wody (suszami taśmowej). Czynnikiem grzewczym wykorzystywanym do wytworzenia odpowiedniej temperatury pozwalającej na przeprowadzenie procesu suszenia będzie gorąca woda. Wyprodukowane w powyższych sposób pelety węglowe będą pakowane do opakowań jednostkowych (worki), bądź transportowane bezpośrednio do załadunku luzem na samochody ciężarowe.

Produktem opisanego procesu technologicznego będą tzw. pelety węglowe stanowiące gotowy wyrób o określonych właściwościach fizykochemicznych (np. wartości opałowej, zawartości wody oraz część niepalnych - popiołu) klasyfikowany do pozycji CN 2701, który będzie następnie oferowany na rynku jako wyrób przeznaczony do celów opałowych.

Dokonując zatem oceny stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy zwrócić uwagę, że w przedstawiony wg wskazanych kodów CN skład lepiszcza nie wchodzą wyroby energetyczne określone w art. 86 ust. 1 ustawy wymienione w załączniku nr 1 do ustawy. W sytuacji natomiast gdy w skład lepiszcza będą wchodzić również i inne składniki niż przedstawione wyżej wyroby (wymienione po kodach CN), również i one (jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zawartym we wniosku) nie będą wyrobami wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy, co oznacza, że i one nie będą wyrobami energetycznymi w rozumieniu przepisów dotyczących podatku akcyzowego.

Stosownie do powyższego opisane lepiszcze zużywane do produkcji paletów węglowych, nie stanowi wyrobu energetycznego, a tym samym i akcyzowego podlegającego przepisom ustawy o podatku akcyzowym. Przepisom tym natomiast będzie podlegał oferowany do celów opałowych wyrób w postaci ww. paletów węglowych klasyfikowany do kodu CN 2701.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 620 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach