Temat interpretacji
uprawnienie do zastosowania zerowej stawki akcyzy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2017 r. (data wpływu 18 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 31 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do zastosowania zerowej stawki akcyzy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 grudnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do zastosowania zerowej stawki akcyzy.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 31 stycznia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 0111-KDIB3-3.4013.280.2017.1.MS z 15 stycznia 2018 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
O. O. sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją i obrotem środkami smarnymi oraz innymi wyrobami, które nie są przeznaczone do celów opałowych, napędowych albo jako dodatki/domieszki do paliw opałowych/napędowych.
W ramach prowadzonej działalności Spółka wyprowadza ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy produkty klasyfikowane dla potrzeb akcyzy do podpozycji CN 2710 19 49. Przedmiotowe produkty stanowią uzupełnienie oferty Spółki w zakresie środków smarnych wytwarzanych w oparciu o wysokowrzące i głęboko rafinowane frakcje ropy naftowej. Dzięki zastosowanym do ich produkcji frakcjom naftowym o niskiej lepkości charakteryzują się one dobrymi parametrami niskotemperaturowymi, pozwalającymi na ich zastosowanie jako środków do czyszczenia, konserwacji czy obróbki elementów mechanicznych, co nie jest możliwe w przypadku typowych olejów smarowych. Produkty Spółki ze względu na dobre parametry niskotemperaturowe są wykorzystywane m.in. w lotnictwie, a ściślej w instalacjach hydraulicznych, zespołach amortyzacyjnych i tłumikach hydraulicznych statków powietrznych.
Przedstawione powyżej parametry produktów Spółki określone są w publicznie dostępnych ofertach umieszczonych m.in. na stronie internetowej Spółki oraz w kartach charakterystyki produktu niebezpiecznego. Ze względu na specyficzne właściwości i sposób produkcji, zastosowanie produktów Spółki jako paliw silnikowych albo opałowych jest wykluczone. Dodatkowo, ze względu na koszty produkcji znacznie wyższe niż w przypadku paliw silnikowych i opałowych, wiąże się to z ich ceną znacznie wyższą niż cena takich paliw - co w konsekwencji czyni ich ewentualne użycie do celów napędowych lub opałowych ekonomicznie nieopłacalnym.
Spółka w przypadku ww. wyrobów stosuje, w związku z ich wyprowadzeniem poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, stawkę akcyzy w wysokości 0 zł określoną w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej. Takie podejście w ocenie Spółki potwierdza pośrednio posiadana przez nią interpretacja Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 października 2017 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.116.2017.2.MK. Choć powołana interpretacja dotyczy produktu klasyfikowanego dla potrzeb akcyzy do podpozycji CN 2710 19 45, to z punktu widzenia stosowania stawki akcyzy zero, produkt będący przedmiotem wniosku posiada taki sam status akcyzowy.
Z dniem 1 stycznia 2016 r. uległ uzupełnieniu art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, poprzez wprowadzenie przypadków w których może być zastosowana stawka zerowa akcyzy, przy czym nie uległy zmianie pozostałe przesłanki zastosowania tej stawki, w tym w szczególności to, że ma ona zastosowanie do wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Między innymi wprowadzono wymóg by przemieszczenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy do podmiotów zużywających je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej były dokumentowane na podstawie dokumentów dostawy. W związku ze wskazaną zmianą stanu prawnego, Spółka od 1 stycznia 2016 r. dokumentuje przemieszczenia na podstawie dokumentu dostawy. Co więcej, uzyskuje od kontrahentów dodatkowe dokumenty niewymagane przez przepisy akcyzowe w tym kopie potwierdzeń rejestracji przez kontrahentów jako podatników akcyzy (AKC-PR) jak również w dalszym ciągu wskazuje przeznaczenie sprzedawanych wyrobów na fakturze.
Spółka zwraca się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o potwierdzenie, czy jest ona uprawniona, analogicznie jak w przypadku wyrobów klasyfikowanych do podpozycji CN 2710 19 45, do stosowania zerowej stawki akcyzy w przypadku wyrobów klasyfikowanych do podpozycji CN 2710 19 49, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wyprowadzanych ze składu podatkowego i przemieszczanych na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów, które zużywają je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.
W piśmie z 24 stycznia 2018 r. w zakresie pytania nr 1 dotyczącego wskazania czy wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 49 będące przedmiotem wniosku, spełniają wymagania jakościowe, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2016 r. poz. 1928 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1680 ze zm.) Wnioskodawca zauważył, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.) do celów poboru akcyzy, oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Z kolei art. 3 ust. 2 stanowi, że zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie. Odniesienie do trzech czynności, wobec których stosowana jest Nomenklatura Scalona (pobór akcyzy, oznaczanie znakami akcyzy i korzystanie z WIA), powinno być odczytywane jako referencja do całości krajowych regulacji dotyczących obrotu wyrobami akcyzowymi. Innymi słowy, o ile szczególny przepis nie stanowi inaczej - na potrzeby raportowania akcyzowego należy stosować kody CN w wersji aktualnej na moment wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym (a więc na dzień 1 marca 2009 r.). Natomiast wskazane w wezwaniu przepisy dotyczące monitorowania i kontrolowania jakości paliw odnoszą się do aktualnej wersji Nomenklatury Scalonej (CN).
Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji jest olej napędowy o zawartości siarki przekraczającej 0,2 % masy, niezawierający w swoim składzie estrów metylowych kwasów tłuszczowych. Oleje te zarówno niezawierające, jak i zawierające do 30% masy biodiesla, do końca 2011 r. były klasyfikowane do kodu CN 2710 19 49. Natomiast od 1 stycznia 2012 r., na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 1005/2011 z 27 września 2011 r. zmieniającego załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, oleje napędowe niezawierające biodiesla o zawartości siarki przekraczającej 0,2% masy, są klasyfikowane do kodu CN 2710 19 48. W efekcie kod CN 2710 19 49 do którego przyporządkowane zostały oleje będący przedmiotem wniosku Spółki został zastąpiony kodem CN 2710 19 48.
Powołane w wezwaniu rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, w § 1 pkt 3 odnosi się do oleju napędowego, oznaczonego kodami CN 2710 19 43 i 2710 20 11.
W związku z powyższym na pytanie czy wyroby będące przedmiotem wniosku spełniają wymagania jakościowe określone w powołanych w wezwaniu przepisach należy odpowiedzieć, iż nie zostały dla nich określone wymagania jakościowe o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1928, z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1680).
Mając jednocześnie na względzie ostrożność procesową w sytuacji, w której pominięte zostanie kryterium kodu nomenklatury scalonej należy uznać, iż wyroby będące przedmiotem wniosku nie spełniają wymagań jakościowych o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1928, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz U. 2015 r. poz. 1680).
W zakresie pytania nr 2 dotyczącego wskazania czy wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 49 będące przedmiotem wniosku są zabarwione i oznaczone znacznikiem zgodnie z art. 90 ustawy o podatku akcyzowym i przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie, Spółka pragnie wyjaśnić, iż przepisy art. 90 ustawy, w zakresie wyrobów będących przedmiotem wniosku, odnoszą się w ust. 1 pkt 2 do olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych, natomiast w pkt 3 do olejów napędowych wykorzystywanych do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich. Przedmiotem zapytania Spółki są natomiast wyroby klasyfikowane do podpozycji CN 2710 19 49, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przemieszczane na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów, które zużywają je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Dlatego z uwagi na przeznaczenie przedmiotowych wyrobów, nie są one zabarwione i oznaczone znacznikiem zgodnie z art. 90 ustawy o podatku akcyzowym i przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku wyprowadzania przez Spółkę ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy wyrobów klasyfikowanych do podpozycji CN 2710 19 49, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przemieszczanych na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów, które zużywają je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, Spółka jest uprawniona do zastosowania zerowej stawki akcyzy?
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyprowadzania ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy wyrobów klasyfikowanych do podpozycji CN 2710 19 49, które są przeznaczone do celów innych niż iż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz przemieszczanych do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, Spółka jest uprawniona do stosowania zerowej stawki akcyzy.
Uzasadnienie stanowiska Spółki.
1. Uwagi ogólne - przepisy prawa.
Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:
- w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
- przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
- importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
- importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.
W świetle przytoczonego powyżej przepisu art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, w celu zastosowania zerowej stawki akcyzy konieczne jest spełnienie łącznie czterech niżej wymienionych warunków:
- po pierwsze, czynność/zdarzenie opodatkowane muszą dotyczyć wyrobu wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej;
- po drugie, czynność/zdarzenie opodatkowane nie mogą dotyczyć żadnego z wyrobów określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy akcyzowej;
- po trzecie, czynność/zdarzenie opodatkowane dotyczą wyrobu przeznaczonego do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;
- po czwarte, w przypadku danego wyrobu akcyzowego zachodzi jeden z przypadków wskazanych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy akcyzowej.
W opinii Spółki wszystkie cztery przesłanki są spełnione. Odnosząc się do każdej z przesłanek odrębnie, Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko.
2. Wyroby Spółki wymienione są w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej.
Spółka wskazuje, iż jej produkty klasyfikowane do podpozycji CN 2710 19 49 zostały wymienione w załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej. Przedmiotowe produkty wymienione są w pozycji 20 załącznika. Ta pozycja obejmuje następujące wyroby: od ex 2710 11 do 2710 19 69 - Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów
3. Wyroby Spółki nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy akcyzowej.
Spółka wskazuje, iż wyroby klasyfikowane do podpozycji CN 2710 19 49 do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13.
Zasadniczo stawki akcyzy w przypadku wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 mają zastosowanie bez względu na przeznaczenie tych wyrobów, z wyjątkiem sytuacji, gdy konkretny punkt w ustępie pierwszym art. 89 ustawy wskazuje, że dany wyrób podlega określonej stawce akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Wyjątkiem takim są m.in. oleje przeznaczone do celów opałowych wskazane w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem oleje klasyfikowane do pozycji CN 2710 19 49 podlegają stawce akcyzy w wysokości 232,00 zł/1000 litrów, ale tylko i wyłącznie w sytuacji jeżeli są one przeznaczone do celów opałowych oraz jeśli podlegają obowiązkowi znaczenia i barwienia określonemu w art. 90 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Produkty Spółki wskazane w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku takich warunków nie spełniają, co oznacza że stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 1-9 ustawy akcyzowej nie ma w ich przypadku zastosowania.
Jednocześnie żadna inna spośród jednostek redakcyjnych art. 89 ust. 1 pkt 1-13 nie może mieć zastosowania, ponieważ żadna z nich nie wskazuje podpozycji CN 2710 19 49.
4. Wyroby Spółki przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
W opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, iż jej produkty klasyfikowane są do pozycji CN 2710 19 49, ponieważ są to oleje wykorzystywane jako środki do czyszczenia, konserwacji czy obróbki elementów mechanicznych. Zdaniem Spółki tego typu przeznaczenie wyklucza ich uznanie za paliwa silnikowe lub opałowe w rozumieniu ustawy akcyzowej.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy akcyzowej paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy akcyzowej paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.
Ustawa akcyzowa nie definiuje terminu przeznaczenie pojawiającego się w obu ww. przepisach. W związku z tym zdaniem Spółki, niezbędne jest sięgnięcie w tym zakresie do języka powszechnego.
W tym miejscu należy wskazać, iż Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje to słowo jako praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy [http://sip.pwn.pl/szukaj/przeznaczenie.html dostęp: 24.11.2017 r.]. Ten sam słownik definiuje czasownik przeznaczyć" jako określić z góry cel, któremu coś ma służyć" [http://sip.pwn.pl/szukaj/przeznaczy%C4%87.html dostęp: 24.11.2017 r.]. Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego definiuje termin przeznaczenie" jako konkretny cel, w którym coś ma zostać wykorzystane. [http://www.wsjp.pl/index.php7id hasla=33959&id znaczenia=5077251&l=20&ind=0 dostęp: 24.11.2017 r.].
Stanowisko Spółki co do rozumienia terminu przeznaczenie, podziela również orzecznictwo sądów administracyjnych.
Przede wszystkim należy wskazać na wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 listopada 2010 r. sygn. akt III Sa/Kr 173/10, który bezpośrednio dotyczył samej Spółki. W wyroku tym, uchylającym wydaną Spółce interpretację indywidualna nr IBPP3/443-641/09/PK, Sąd stwierdził wyraźnie, iż o zastosowaniu przez skarżącą stawki podatku akcyzowego z art. 89 ust. 2 ww. ustawy decyduje przeznaczenie wyrobów energetycznych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, a nie decyduje sama możliwość zastosowania tych wyrobów do innych celów, niż wymienione w ww. przepisie.
Również w nowszym orzecznictwie wyraźnie wskazuje się, że Przez przeznaczenie rozumie się bowiem praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy. Z definicji tej, w ocenie Sądu, wynika, iż przez przeznaczenia nie należy rozumieć - jak czyni to organ podatkowy - jako hipotetycznej, czy też potencjalnej możliwości wykorzystania danego wyrobu do celu, do którego zasadniczo przeznaczony jest inny wyrób. (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 lutego 2017 r. sygn. akt I Sa/Wr 1233/16).
Reasumując, w przypadku wyrobów Spółki klasyfikowanych do podpozycji CN 2710 19 49 nie ma możliwości uznania, iż stanowią one paliwa silnikowe lub paliwa opałowe w rozumieniu odpowiednio art. 86 ust. 2 i 3 ustawy akcyzowej. Konsekwentnie zatem w ich przypadku nie mają zastosowania stawki akcyzy określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 (pozostałe paliwa silnikowe) i art. 89 ust. 1 pkt 15 (pozostałe paliwa opałowe) ustawy akcyzowej.
5. Spółka wyprowadza oleje klasyfikowane do podpozycji CN 2710 19 49 ze składu podatkowego, które są przemieszczane do podmiotów, które zużywają je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.
Jak Spółka wskazywała już wcześniej, z dniem 1 stycznia 2016 r. ustawodawca dodał w art. 89 ust. 2 katalog przypadków, w których możliwe jest zastosowanie zerowej stawki akcyzy dla wyrobów wymienionych w załączniku 2 do ustawy, innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 oraz przeznaczonych do celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.
Oznacza to, że od 1 stycznia 2016 r. oprócz trzech dotychczasowych warunków, niezbędne jest spełnienie warunku czwartego związanego z koniecznością dokonania czynności opodatkowanej w określony sposób.
Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego, jej produkty klasyfikowane do podpozycji CN 2710 19 49 są wyprowadzane ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy oraz są przemieszczane do podmiotów zużywających je bądź deklarujących ich zużycie na cele uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Oznacza to, że w momencie wyprowadzenia ze składu podatkowego Spółka jest uprawniona do zastosowania zerowej stawki akcyzy, ponieważ jest to przypadek określony w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej.
Wyroby będące przedmiotem wniosku stanowią olej napędowy, który nie zawiera estrów metylowych kwasów tłuszczowych, a zawartość siarki przekracza 0,2 % masy. Oleje te zarówno niezawierające, jak i zawierające do 30% masy biodiesla, do końca 2011 r. były klasyfikowane do kodu CN 2710 19 49. Natomiast od 1 stycznia 2012 r., na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) 1005/2011 z 27 września 2011 r. zmieniającego załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, oleje napędowe niezawierające biodiesla o zawartości siarki przekraczającej 0,2% masy, są klasyfikowane do kodów CN 2710 19 48. Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, w § 1 pkt 3 odnosi się do oleju napędowego, oznaczonego kodami CN 2710 19 43 i 2710 20 11. Tym samym, mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w zakresie wyrobów będących przedmiotem wniosku nie zostały określone wymagania jakościowe, o których mowa w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1928 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1680).
Jednocześnie Spółka pragnie wyjaśnić, iż przepisy art. 90 ustawy, w zakresie wyrobów będących przedmiotem wniosku, odnoszą się w ust. 1 pkt 2 do olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych, natomiast w pkt 3 do olejów napędowych wykorzystywanych do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich. Przedmiotem zapytania Spółki są natomiast wyroby klasyfikowane do podpozycji CN 2710 19 49, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przemieszczane na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów, które zużywają je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Dlatego z uwagi na przeznaczenie przedmiotowych wyrobów, nie są one zabarwione i oznaczone znacznikiem zgodnie z art. 90 ustawy o podatku akcyzowym i przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej ustawą ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 stycznia 2018 r., wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obwiązującym od 1 lutego 2018 r., wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 27 ww. załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie rady 92/12/EWG w poz. 20 pod kodem CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12 i 18a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
- podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
- dokument dostawy - dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej WIA, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie art. 3 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, obowiązującym do 31 stycznia 2018 r., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- produkcja wyrobów akcyzowych;
- wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
- import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
- wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
- wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, obowiązującego od 1 lutego 2018 r., przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
- użycie wyrobów
akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich
przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
- było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
- nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
- dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
- sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
- nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się
poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie
została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli
podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie
ustalono, że podatek został zapłacony.
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 8 ust. 6 ustawy.
W świetle art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby objęte pozycją CN 2710.
Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych art. 86 ust. 2 ustawy.
Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 art. 86 ust. 3 ustawy.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:
- węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
- benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;
- (uchylony);
- benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
- paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
- olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;
- (uchylony);
- biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;
- olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
- olejów opałowych o
kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
- z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
- pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
- olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
- gazów przeznaczonych do napędu
silników spalinowych:
- gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
- skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
- w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
- wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
- biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
- w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) art. 89 ust. 1a ustawy.
W myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:
- w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;
- przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;
- importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
- przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
- importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.
Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy art. 89 ust. 2a ustawy.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 19 49 stanowią w myśl obowiązujących przepisów wyroby energetyczne stanowiące źródło energii napędowej lub cieplnej. Z tego też względu możliwość zastosowania wobec tych wyrobów preferencji podatkowych tj. m.in. zastosowania zerowej stawki akcyzy o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy jest ścisłe uwarunkowane (z uwagi na możliwą zmianę przeznaczenia na poszczególnych etapach obrotu), a brak wypełnienia tych warunków skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego.
Tym samym na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania zerowej stawki akcyzy wyłącznie do wyrobów energetycznych:
- wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy;
- innych iż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy;
- przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;
- w przypadkach o których mowa w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy.
Brak zaistnienia któregokolwiek z ww. warunków uniemożliwia zastosowanie zerowej stawki akcyzy.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 19 49 nie spełniają wymagań jakościowych określonych w odrębnych przepisach oraz nie są zabarwione ani oznaczone znacznikiem zgodnie z art. 90 ustawy i przepisami wykonawczymi wydanymi na jego podstawie. Tym samym wyroby te nie są wyrobami określonymi w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Równocześnie wyroby te są przemieszczane na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów, które zużywają je w ramach prowadzonej działalności (do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych).
Przedstawiony zatem przez Wnioskodawcę opis sprawy pozwala stwierdzić, że wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 19 49 jako wyroby wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, które są przemieszczane ze składu podatkowego Wnioskodawcy do podmiotów które używają je w ramach poradzonej działalności gospodarczej, mogą zostać objęte stawką 0 zł określoną w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Wobec powyższego odpowiadając wprost na zadane przez Wnioskodawcę pytanie stwierdzić należy, że w przypadku wyprowadzania przez Spółkę ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów klasyfikowanych do podpozycji CN 2710 19 49, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przemieszczanych na podstawie dokumentu dostawy do podmiotów, które zużywają je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zerowej stawki akcyzy.
Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Na marginesie należy też zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tutejszy organ nie jest nią związany.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej