Temat interpretacji
Obowiązek oznaczania znakami akcyzy napojów piwnych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), sprostowany pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) oraz uzupełniony ponownie pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku oznaczania znakami akcyzy napojów piwnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), sprostowany pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) oraz uzupełniony ponownie pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku oznaczania znakami akcyzy napojów piwnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny, ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.)
Naczelnik Urzędu Celnego postanowieniem () zatwierdził aneks do akt weryfikacyjnych Wnioskodawcy.
Aneks ten wprowadzał zmianę dotyczącą rozszerzenia zakresu produkcji o wytwarzanie piwa i napojów alkoholowych będącego mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego.
Wnioskodawca w dn.25.05.2011 r. rozpocząła produkcję napojów alkoholowych, będących mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego.
Produkty te zaliczane są do grupowania CN 2206 00.
Przy napełnianiu opakowań jednostkowych wyżej wymienionymi napojami alkoholowymi Wnioskodawca nie oznacza ich znakami skarbowymi akcyzy (banderolami), gdyż według wiedzy Wnioskodawcy produkty te są zwolnione z takiego obowiązku na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 20.08.2010 r. W sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 157 poz. 1055).
Odbiorców (hurtownie), do których Wnioskodawca dostarcza wyżej wymienione produkty poinformował, że opakowania jednostkowe z tymi produktami nie muszą być banderolowane.
Pomimo tego część odbiorców ma wątpliwości, co do słuszności stanowiska Wnioskodawcy w tej sprawie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.):
Czy napoje piwne (będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych klasyfikowane do grupowania CN 2206 00) są zwolnione z obowiązku nakładania znaków skarbowych akcyzy...
Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.), napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego (zwanych napojami piwnymi) zaliczanych do grupowania CN 2206 00, zwolnione są z obowiązku oznaczania znakami akcyzy na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 20.08.2010 r. W sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 157 poz. 1055).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 114 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) zwanej dalej "ustawą", obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Stosownie do brzmienia poz. 4 załącznika nr 3 do ustawy, obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęto wyroby o kodzie CN 2206 00 dotyczące wyrobu (grupy wyrobów) określonych jako: pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Stosownie zaś do opisu pozycji zamieszczonej w Taryfie Celnej kod CN 2206 odnosi się do wyrobów określonych jako pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:
- musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:
- mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo
- mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji
- niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:
- o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo
- o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji
Stosownie do art. 94 ust. 1 do ww. ustawy piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeśli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.
Zgodnie z art. 119 ust. 1 i ust. 2 minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, zwolnić z obowiązku oznaczania niektórych wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, w przypadku gdy:
- uzasadnia to ważny interes państwa lub podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy;
- wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej lub umów międzynarodowych;
- wskazuje na to przeznaczenie niektórych wyrobów akcyzowych, w postaci próbek do badań naukowych, laboratoryjnych lub jakościowych.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określi okres, na jaki zwolnienie jest wprowadzane, oraz warunki i tryb stosowania zwolnień w odniesieniu do niektórych grup wyrobów akcyzowych lub ze względu na ich przeznaczenie, biorąc pod uwagę sytuację rynkową w obrocie wyrobami akcyzowymi, specyfikę obrotu tymi wyrobami oraz konieczność zapewnienia kontroli nad tym obrotem.
Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 157, poz. 1055) zwalnia się do dnia 31 grudnia 2012 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 118 ustawy, wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalania się określone wyroby przyporządkowane do danego grupowania o kodzie ex 2206 00 tj. wyroby (grupy wyrobów) określone jako pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone wyłącznie napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych.
Przy czym w myśl objaśnień do ww. załącznika wyrażenie ex oznacza, że zwolnienie z oznaczania znakami akcyzy dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania (wymienionego w kolumnie 3 załącznika).
Zgodnie z powyższym stwierdzić należy, iż wyroby (grupy wyrobów) przyporządkowane do odpowiedniego grupowania (CN 2206 00) objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy opisane zostały w poz. 4 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku akcyzowym. Do tych wyrobów (grup wyrobów), w załączniku do ww. rozporządzenia w poz. 2 zawarto zwolnienia z obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy. Jednakże do przedmiotowego zwolnienia dotyczącego przedstawionych wyrobów klasyfikowanych do kodu 2206 00 przyporządkowano symbol ex oznaczający, że zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania (objętego określonym kodem CN).
Zatem dla wyrobu (grupy wyrobów) określonych w poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia jako pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, klasyfikowanych do kodu 2206 00, zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania czyli tylko napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych, klasyfikowanych do ww. kodu CN.
Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyłącznie napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych klasyfikowanych do kodu CN 2206 00 jest konsekwencją zwolnienia z obowiązku oznaczania piwa klasyfikowanego do kodu CN 2203. Jeżeli bowiem przedmiotowym zwolnieniem objęto piwo o kodzie CN 2203 00, to również należało zwolnić mieszaniny piwa i napojów bezalkoholowych, które zostały zaklasyfikowane do CN 2206 00.
Ponadto na potwierdzenie słuszności przedstawionej argumentacji przemawia również i ta okoliczność, iż zgodnie z brzmieniem poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku oznaczania znakami akcyzy bez względu na kod, wyroby o zawartości alkoholu powyżej 1,2% objętości, niebędące wyrobami oznaczonymi kodami CN 2204, 2205, 2206 00, 2207 10 00, 2208.
Stosownie do powyższego wszystkie wyroby o kodzie CN 2206 00, z wyłączeniem wymienionych w poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia tj. napojów będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.
W przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż od dn. 25.05.2011 r. rozpoczął produkcję napojów alkoholowych, będących mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego zaliczanych do grupowania CN 2206 00. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku oznaczania ww. produktów znakami akcyzy.
Biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż produkowane przez Wnioskodawcę napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego zaliczane do grupowania CN 2206 00 nie będą podlegały obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy na podstawie zwolnienia określonego w poz. 2 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 20 sierpnia 2010 r., o ile nie są wyrobami akcyzowymi o których mowa w art. 118 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi