moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji wyrobów alkoholowych - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.276.2017.1.JS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2018, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.276.2017.1.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji wyrobów alkoholowych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2017 r. (data wpływu 7 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji wyrobów alkoholowych & jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji wyrobów alkoholowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Firma prowadzi restaurację wraz z małym browarem i stąd jest podatnikiem i płatnikiem podatku akcyzowego od produkowanego piwa od 2011 r. podatek ten płacony jest w formie przedpłaty na podstawie comiesięcznych deklaracji AKC-PA(C) określających planowaną wielkość produkcji w kolejnym miesiącu.

W najbliższym czasie Spółka ma zamiar uruchomić małą destylarnię alkoholu etylowego, dla której surowcem do destylacji będzie wcześniej wyprodukowane piwo. Produkcja roczna nie przekroczy 1000 litrów czystego alkoholu i stąd zadeklarowana została produkcja poza składem podatkowym.

Podatek akcyzowy będzie płacony także w formie przedpłaty na podstawie comiesięcznych deklaracji AKC-PA(A).

Instalacja destylacyjna wyposażona jest w legalizowany zbiornik pomiarowy o pojemności 115 litrów, wyposażony w listwę pomiarową o możliwości pomiaru objętości w granicach 55 115 litrów. Zbiornik ten będzie plombowany przez nadzór celno-skarbowy na czas jego wypełnienia alkoholem uzyskiwanym w trakcie destylacji. Całkowite zapełnienie zbiornika pomiarowego wymaga do kilkunastu cykli produkcyjnych i zajmie kilka dni.

W celu pobrania do dalszego przerobu, zamknięcie urzędowe w postaci plomb będzie zdejmowane ze zbiornika w obecności pracownika urzędu nadzoru. Następnie otrzymany finalny wyrób spirytusowy zostanie rozlany do butelek i zaopatrzony w znaki akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W którym momencie produkcji wyrobu alkoholowego począwszy od destylacji surowca (piwa) powstaje obowiązek podatkowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstaje w momencie zdjęcia plomby na zbiorniku pomiarowym przez nadzór celno-skarbowy i dokonaniu pomiaru ilościowego otrzymanego alkoholu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie (art. 92 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 93 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest natomiast wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy).

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu;

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

Stosownie do art. 22 ust. 2 i 3 ustawy, wpłaconą przedpłatę akcyzy zalicza się na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1, a także uwzględnia się ją w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1.

Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego, na podstawie art. 93 ust. 3 ustawy, jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20&C zawartego w gotowym wyrobie.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku należy stwierdzić, że mająca być przedmiotem działalności Wnioskodawcy destylacja alkoholu etylowego z wcześniej wyprodukowanego surowca (piwa) oraz jego późniejszy przerób i rozlew do opakowań jednostkowych (butelek), stanowi produkcję alkoholu etylowego, a co za tym idzie, produkcję wyrobów akcyzowych. Produkcja ta będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Obowiązek podatkowy w związku z produkcją alkoholu etylowego powstanie w momencie zakończenia produkcji i uzyskania gotowego wyrobu mającego być przedmiotem konsumpcji, tj. alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 1 ustawy.

Zakończenie produkcji należy rozumieć jako ukończenie czynności, o których mowa w art. 93 ust. 2 ustawy, jest to zatem nie tylko wytworzenie, ale również późniejszy przerób i rozlew otrzymanego alkoholu etylowego do opakowań jednostkowych. Wyrobem gotowym jest zatem wyprodukowany i rozlany do butelek alkohol etylowy.

W związku z powyższym, w odniesieniu do przedmiotowych wyrobów w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, obowiązek podatkowy powstanie po ukończeniu rozlewu wyprodukowanego alkoholu etylowego do opakowań jednostkowych.

Wnioskodawca w swoim stanowisku uznał, że obowiązek podatkowy powstaje w momencie zdjęcia plomby na zbiorniku pomiarowym przez nadzór celno-skarbowy i dokonania pomiaru ilościowego otrzymanego alkoholu. Jednak faktyczne zakończenie produkcji, powodujące powstanie obowiązku podatkowego, w sprawie objętej wnioskiem następuje z chwilą zakończenia przerobu i rozlewu wyprodukowanego w zbiorniku alkoholu etylowego do opakowań jednostkowych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej