Temat interpretacji
Sukcesja prawna w przypadku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 września 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 października 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie sukcesji prawnej w przypadku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, w oparciu o wpis do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego i w ramach wykonywanej działalności gospodarczej m.in. prowadzi skład podatkowy, w oparciu o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z dnia 9 lipca 2007 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w .
Ponadto, Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej wysyła wyroby akcyzowe jako zarejestrowany wysyłający, stosownie do zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający z dnia 6 sierpnia 2012 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w ..., jak też nabywa wyroby akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca, stosownie do zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca z dnia 17 lutego 2015 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w
Do prowadzonej przez Wnioskodawcę spółki jawnej może w 2017 r. lub w 2018 r. przystąpić nowy wspólnik. Następnie prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w formie spółki jawnej może w 2017 r. lub w 2018 r. ulec przekształceniu w spółkę komandytową, w trybie określonym w art. 551 i nast. Kodeksu spółek handlowych. Siedziba i miejsce prowadzenia działalności przekształconej spółki miesić się będą w dotychczasowej lokalizacji. W chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi czynności mające na celu przygotowanie planowanego przystąpienia wspólnika oraz przekształcenia. W dalszej kolejności planowane jest przystąpienie wspólnika, podpisanie uchwały o przekształceniu oraz umowy spółki, a następnie złożenie wniosku o wpis spółki przekształconej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy w przypadku wystąpienia przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. przekształcenia formy prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności ze spółki jawnej w spółkę komandytową, spółka przekształcona z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających z: (i) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 9 lipca 2007 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w ...; (ii) zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający z dnia 6 sierpnia 2012 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w ... oraz (iii) zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca z dnia 17 lutego 2015 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w .
Zdaniem Wnioskodawcy, spółka komandytowa powstała w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy, z dniem przekształcenia wstąpi z mocy prawa w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy wynikających z: (i) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 9 lipca 2007 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w ...; (ii) zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający z dnia 6 sierpnia 2012 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w ... oraz (iii) zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca z dnia 17 lutego 2015 r. wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w .
Uzasadniając, prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko, w pierwszej kolejności należy odwołać się do brzmienia art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). Zgodnie z art. 552 Kodeksu spółek handlowych, spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną. Co więcej, Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych).
Natomiast zgodnie z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia (i) innej osoby prawnej, (ii) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Przepis ten stosuje się odpowiednio m. in. do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej (art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej). Tytułem uzupełnienia, wskazać także należy, że zarówno spółka jawna, jak też spółka komandytowa, są spółkami prawa handlowego nieposiadającymi osobowości prawnej.
Stosownie do art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w Ordynacji podatkowej. Z kolei artykuł art. 57 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub zarejestrowanego odbiorcy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub nowego zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w Ordynacji podatkowej. Natomiast zgodnie z art. 62a ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym zmiana zarejestrowanego wysyłającego wymaga uzyskania nowego zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w Ordynacji podatkowej.
Jednocześnie przepis art. 49 ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym przewiduje, że podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10. Przy czym art. 49 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym wymaga aby powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem jednak przypadków wskazanych w ust. 10.
Analogicznie przepis art. 57 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym przewiduje, że zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 3, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9. Przy czym stosownie do art. 57 ust. 7 Ustawy o podatku akcyzowym powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 9. W sposób tożsamy reguluje kwestę powiadomienia art. 62a ust. 5 Ustawy o podatku akcyzowym który stanowi, że zarejestrowany wysyłający jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianach danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 6 i 8. Zgodnie z art. 62a ust. 6 Ustawy o podatku akcyzowym Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 8.
Należy zauważyć, że następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Instytucja ta związana jest ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie (zawiązanie), przejęcie, przekształcenie, podział. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej). Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika.
Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że działalność Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia składu podatkowego, wysyłania wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający oraz nabywania wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, będzie mogła być prowadzona w oparciu o uzyskane uprzednio (jako spółka jawna) zezwolenia, również po przekształceniu w spółkę komandytową. Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę komandytową nie będzie także zobligowany do występowania o ponowne uzyskanie numerów akcyzowych nadanych uprzednio Wnioskodawcy. Powstała w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy spółka komandytowa będzie bowiem następcą prawnym Wnioskodawcy i z mocy prawa wstąpi w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających z ww. zezwoleń.
Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne będzie powiadomienie właściwego organu podatkowego o zmianie danych objętych treścią zezwoleń. Stosownie do przepisów art. 49 ust. 7-8, art. 57 ust. 6-7 oraz art. 62a ust. 5-6 Ustawy o podatku akcyzowym zawiadomienie to winno nastąpić w terminie 7 dni od wpisu do rejestru przedsiębiorców spółki komandytowej (spółki przekształconej).
Stanowisko zgodne z przedstawionym wyrażono m. in. w:
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 lipca 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.82.2017.1.MAZ;
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 listopada 2013 r., znak: ILPP3/443-59/13-2/TK;
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 lipca 2012 r., znak: IPPP3/443-409/12-2/SM;
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 kwietnia 2013 r znak: IPTPP3/443A-7/13-2/BJ.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1578, ze zm.; dalej jako: ksh), Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).
Stosownie do art. 5841 ksh, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia).
Natomiast w myśl art. 5842 § 1 ksh, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Zgodnie z art. 5842 § 2 ksh, spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
W świetle powyższych przepisów przekształcenie spółki jawnej w inną spółkę osobowa tj. w spółkę komandytową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego.
Sukcesję na gruncie prawa podatkowego regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.; dalej jako: Ordynacja podatkowa) oraz przepisy dotyczące poszczególnych podatków.
Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku
- przekształcenia innej osoby prawnej,
- przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Zgodnie z 93a § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 pkt lit. a stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej.
Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).
Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji podatkowej).
Zauważyć należy, że następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie regulacji podatkowych. Instytucja ta związana jest ze zdarzeniami prawnymi określanymi jako: łączenie (zawiązanie), przejęcie, przekształcenie, podział. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej), doznającą ograniczeń jedynie w przypadkach, o których mowa w art. 93e ustawy Ordynacja podatkowa. Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: ustawa), przez skład podatkowy rozumie się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:
- prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów;
- jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
- jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
- nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe;
- złoży zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 64 ust. 1;
- nie zostało cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych;
- posiada tytuł prawny do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy.
Na mocy art. 49 ust. 1 ustawy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu.
Wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy. (art. 49 ust. 5 ustawy)
Zgodnie z art. 49 ust. 7 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10 art. 49 ust. 8 ustawy.
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 8, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany (art. 49 ust. 9 ustawy).
Na podstawie art. 49 ust. 10 ustawy, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Ponadto stosownie do art. 50 ust. 3 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego określa w szczególności:
- numer akcyzowy składu podatkowego;
- adres, pod którym zlokalizowany jest skład podatkowy;
- rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym;
- rodzaj wyrobów akcyzowych będących przedmiotem działalności w składzie podatkowym;
- formę i termin obowiązywania zabezpieczenia akcyzowego, a w przypadku zwolnienia podmiotu występującego z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z obowiązku złożenia zabezpieczenia przewidywaną maksymalną kwotę zobowiązania podatkowego podlegającego zabezpieczeniu akcyzowemu oraz termin ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
W związku z powyższym, w świetle ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową, spółka komandytowa z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Wnioskodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym również we wszelkie jego prawa związane z prowadzonym obecnie przez Wnioskodawcę składem podatkowym. Dlatego też, stosownie do ww. art. 49 ust. 10 ustawy, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółka komandytową, spółka ta, jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie praw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowych zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego. Powyższe konkluzje zgodne są z celem zmian dokonanych przez ustawodawcę w zakresie brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy (stosownie do uprzedniego brzmienia art. 49 ust. 10 ustawy zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymagała uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego). Celem wprowadzonej zmiany jest umożliwienie następcom prawnym i podmiotom przekształconym korzystanie w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń, poprzez eliminację konieczności długotrwałego procesu uzyskiwania zezwoleń.
Tym samym, po przekształceniu spółki jawnej w spółkę komandytową, Wnioskodawca będzie mógł kontynuować prowadzenie składu podatkowego w oparciu o uzyskane uprzednio (jako spółka komandytowa prowadząca działalność gospodarczą) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. W zezwoleniu tym właściwy organ podatkowy nadał podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy oraz wydał dla składu podatkowego zezwolenie na prowadzenie składu oraz określił numer akcyzowy składu podatkowego. Zatem Wnioskodawca po przekształceniu nie będzie zobligowany do występowania o ponowne uzyskanie numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jak również numeru akcyzowego składu podatkowego. Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych objętych treścią zezwolenia.
Adekwatnie sytuacja ma się z statusem zarejestrowanego odbiorcy. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy akcyzowej zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca".
Na podstawie art. 57 ust. 1 i 1a ustawy akcyzowej właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki wymienione:
- w ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 - wydaje zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
- w art. 48 ust. 1 pkt 2-6 - wydaje zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może uzyskać więcej niż jedno zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
Zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 3, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9 (art. 57 ust. 6 ustawy).
Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 9 (art. 57 ust. 7 ustawy).
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 7, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany. Do zmiany zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca przepis art. 48 ust. 7 stosuje się odpowiednio (art. 57 ust. 8 stawy).
Zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub zarejestrowanego odbiorcy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub nowego zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (art. 57 ust. 9 ustawy).
Na podstawie art. 58 ust. 1 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca lub zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, nadaje podmiotowi numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych.
Dlatego też, stosownie do ww. art. 57 ust. 9 ustawy, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu posiadającego status zarejestrowanego odbiorcy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółką komandytową, Spółka ta jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego praw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie będzie zobligowana na gruncie ustawy o podatku akcyzowym do ubiegania się o uzyskanie nowych zezwoleń na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca i będzie mogła działać pod dotychczasowym numerem akcyzowym zarejestrowanego odbiorcy. Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianie danych podmiotu zarejestrowanego odbiorcy.
Analogicznie ma się sytuacja w przypadku statusu zarejestrowanego wysyłającego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy akcyzowej zarejestrowany wysyłający to podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 62a ust. 1 ustawy właściwy naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki, wymienione w art. 48 ust. 1 pkt 2-6, wydaje zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej "zezwoleniem na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający".
Zgodnie z art. 62a ust. 4-6 ustawy zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający może być wydane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony.
Zarejestrowany wysyłający jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianach danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 6 i 8.
Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 8.
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 6, stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany. Do zmiany zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający przepis art. 48 ust. 7 stosuje się odpowiednio (art. 62a ust. 7 ustawy).
Zmiana zarejestrowanego wysyłającego wymaga uzyskania nowego zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (art. 62a ust. 8 ustawy).
W myśl art. 62b ust. 1 ustawy właściwy naczelnik urzędu skarbowego, wydając zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający, nadaje podmiotowi numer akcyzowy zarejestrowanego wysyłającego.
Dlatego też, stosownie do ww. art. 62a ust. 8 ustawy, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu posiadającego status zarejestrowanego wysyłającego, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółką komandytową, Spółka ta jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego praw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą nie będzie zobligowana na gruncie ustawy o podatku akcyzowym do ubiegania się o uzyskanie nowych zezwoleń na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i będzie mogła działać pod dotychczasowym numerem akcyzowym zarejestrowanego wysyłającego. Przy czym należy mieć na uwadze, że w tym przypadku konieczne jest powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianie danych podmiotu zarejestrowanego odbiorcy.
Należy zatem stwierdzić, że spółka komandytowa, która powstanie w wyniku przekształcenia spółki jawnej, będzie jej sukcesorem prawnym na gruncie podatku akcyzowego, w konsekwencji wstąpi ona, z mocy prawa, w ogół praw i obowiązków Wnioskodawcy, wynikających z uzyskanego:
- zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego,
- zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający,
- zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej