Temat interpretacji
zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 18 października 2017 r. (data wpływu 24 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 18 października 2017 r. (data wpływu 24 października 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 0111-KDIB3-3.4013.150.2017.1.MS z 11 października 2017 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jako przedsiębiorstwo energetyczne prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła we własnej ciepłowni opalanej miałem węglowym zapewniając dostawę energii cieplnej dla potrzeb c.o. i c.w.u. członkom K. oraz taryfowym odbiorcom ciepła w oparciu o przyznane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w ... koncesje.
Zgodnie z art. 31a pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym K. dotychczas spełniała i spełnia nadal wymogi przedsiębiorstwa energochłonnego / udział zakupu miału węglowego 1.392. 247,03 zł. w wartości sprzedaży ciepła 5.323.932,97 zł. w 2016 r. wyniósł 26,15%.
Z dniem 01 lipca br. definicja przedsiębiorstwa energochłonnego zmienia się o zapis, w którym wprowadzono w życie system prowadzący do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej. Nadmienia się, że w latach 2014-2016 Wnioskodawca zakończył prace w zakresie docieplenia ścian wszystkich budynków mieszkalnych w technologii lekko-mokrej, docieplenia stropodachów z wykorzystaniem granulatu wełny mineralnej i włókna szklanego, wymiany stolarki okiennej na klatkach schodowych i w piwnicach, a więc prace termomodernizacyjne w wyniku których zapotrzebowanie na energię cieplną zmniejszyło się z 12.09387 MW do 9,59368 MW. Potwierdzone świadectwami charakterystyki energetycznej poszczególnych budynków, sporządzonych przez uprawnionego audytora.
Ponadto przy wykonywanych remontach dróg w mieście K., K. dokonuje wymiany przebiegających pod jezdnią lub w pasie drogowym rurociągów ciepłowniczych na rurociągi preizolowane. W 2014 r. wymieniono 160,5 mb. średnicy DN 80 i 18 mb. DN 100, natomiast w 2016 r. 165 mb. DN 300, 241 mb. DN 200, 30mb. DN 125 i 12 mb DN 65.
Wnioskodawca pragnie też poinformować, iż w ubiegłym roku w ciepłowni wykonał wymianę instalacji odpylania spalin dwóch kotłów WR-5K i WR-8M pozwalającą na dotrzymaniu standardów emisji pyłów wynikających z dyrektywy unijnej dla tych kotłów, tj. emisja poniżej 100 mg/Nm3 pyłu w gazach odlotowych suchych przy zawartości 6 % tlenu. Wymiana rurociągów ciepłowniczych oraz wymiana instalacji odpylania kotłów, to przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, które m.in. znajdują się w szczegółowym wykazie zamieszczonym w obwieszczeniu Ministra Energii z dnia 23 listopada 2016 r. (MP z dnia 12 grudnia 2016 r., poz. 1184).
Wykonane prace w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 30 września 2016 r. upoważniają Wnioskodawcę do pozyskania białych certyfikatów udzielanych przez Prezesa URE w ... i te działania zamierza podjąć.
Jak wynika z art. 31c pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, za system prowadzący do osiągnięcia celów ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, uznaje się m.in. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r poz. 2167 i 2359 oraz poz. 266 i 1250) przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i umorzenia tych świadectw lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej. W tym miejscu podkreśla się, że K. jest płatnikiem opłaty zastępczej od 2014 r.
Ponadto zgodnie z art. 31a ust. 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca jako finalny nabywca węglowy, zakup wyrobów węglowych będzie potwierdzał podpisem na fakturze wystawionej przez sprzedającego, na której określona będzie pozycja CN 2701 węgla, ilość ton i podstawa zwolnienia od akcyzy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy o oparciu o ww. informacje Wnioskodawca powinien być objęty zwolnieniem od podatku akcyzowego?
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powyższy opis sprawy Wnioskodawca uważa, iż:
- Spełnia definicję zakładu energochłonnego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
- w sposób zgodny z art. 31a, ust. 3 i 4 ustawy, nabycie będzie dokumentował nabycie wyrobów węglowych, jako finalny nabywca węglowy.
- Wprowadzi w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej poprzez uzyskanie i umorzenie białych certyfikatów lub dokona zapłaty opłaty zastępczej.
Zatem zużycie miału węglowego do celów opałowych przez Wnioskodawcę winno obejmować zwolnienie od podatku akcyzowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.), zwana dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy - art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy.
I tak w załączniku nr 1 do ustawy umieszczono w pozycji:
- 19 - ex 2701 Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.
- 20 - ex 2702 Węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.
- 21 - ex 2704 00 Koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.
Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika iż oznaczenie ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.
Przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala je zaliczyć do wyrobów akcyzowych.
Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2017 r.) zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:
- w procesie produkcji energii elektrycznej;
- w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
- przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943, 1954 i 1985), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2016 r. poz. 157), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1638 i 1948), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 930, 1583 i 1948), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948);
- do przewozu towarów i pasażerów koleją;
- do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
- w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
- w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
- przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;
- przez
podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system
prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do
podwyższenia efektywności energetycznej.
Zgodnie z nowym brzemieniem art. 31a ust. 1 ustawy, który na podstawie ustawy z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2016 r. poz. 2005) wszedł w życie z dniem 1 lipca 2017 r., zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:
- w procesie produkcji energii elektrycznej;
- w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
- przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954 i 1985), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r. poz. 157), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638 i 1948), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930, 1583 i 1948), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948);
- do przewozu towarów i pasażerów koleją;
- do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
- w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
- w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
- przez zakład
energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony
został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony
środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Zgodnie z art. 31a ust. 3 i 4 warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:
- w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;
- w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego fakturą wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych lub dokumentem dostawy potwierdzającym to nabycie i określającym przeznaczenie tych wyrobów;
- w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego.
Podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:
- na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
- w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.
W myśl art. 31a ust. 7 ustawy przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Jednocześnie zgodnie z nowym brzemieniem art. 31c ustawy, który na podstawie ustawy z dnia 21 października 2016 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U z 2016 r. poz. 2005) wszedł w życie z dniem 1 lipca 2017 r., za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:
- Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223 oraz z 2016 r. poz. 266, 542, 1579 i 1948) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
- system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
- uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2167 i 2359 oraz z 2016 r. poz. 266 i 1250), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
- system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;
- system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej przedsiębiorstwo energetyczne, odbiorca końcowy oraz towarowy dom maklerski lub dom maklerski, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany:
- uzyskać i
przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, zwanemu
dalej "Prezesem URE", świadectwo efektywności energetycznej, o którym
mowa w art. 21 ust. 1, o wartości wyrażonej w tonach oleju
ekwiwalentnego, nie większej niż 3% ilorazu:
- kwoty przychodu ze sprzedaży energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego odbiorcom końcowym, osiągniętego za dany rok, w którym obowiązek ten jest realizowany, w przypadku przedsiębiorstwa energetycznego sprzedającego energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny tym odbiorcom,
- kwoty transakcji zakupu energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego na giełdzie towarowej, osiągniętego za dany rok, w którym obowiązek ten jest realizowany, w przypadku odbiorcy końcowego działającego we własnym imieniu oraz towarowego domu maklerskiego lub domu maklerskiego działającego na zlecenie tego odbiorcy
- uiścić
opłatę zastępczą, obliczoną w sposób określony w ust. 5.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, wykonują:
- przedsiębiorstwo energetyczne sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będący członkiem giełdy towarowej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 197, z późn. zm.), w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej;
- towarowy dom maklerski lub dom
maklerski, o których mowa w art. 2 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 26
października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji
realizowanych na giełdzie towarowej na zlecenie odbiorców końcowych
przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W tym miejscu tut. Organ pragnie zauważyć, że ustawa o efektywności energetycznej z 15 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 2167 z późn. zm.) przestała obowiązywać z dniem 30 września 2016 r. Zastąpiła ją ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 831), zwana dalej ustawą o efektywności energetycznej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej
podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej "podmiotami zobowiązanymi", są obowiązane:
- zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub
- uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1
-z zastrzeżeniem art. 11.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizują:
- przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 719) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
- odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.);
- odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprowadzający gaz ziemny w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w odniesieniu do ilości tego gazu zużytego na własny użytek;
- towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy
z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do
transakcji realizowanych na giełdzie towarowej lub na rynku
organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej rynek regulowany, na zlecenie odbiorców końcowych
przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast zgodnie z art. 11 ww. ustawy obowiązek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, w zakresie:
- 30% tego obowiązku za 2016 r.,
- 20% tego obowiązku za 2017 r.,
- 10% tego obowiązku za 2018 r.
- podmiot zobowiązany może zrealizować, uiszczając opłatę zastępczą.
2. Podmiot zobowiązany może również zrealizować obowiązek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, za 2016 r., 2017 r. i 2018 r., uiszczając opłatę zastępczą w zakresie wyższym niż wskazany w ust. 1, jeżeli wykaże, że w roku kalendarzowym, którego dotyczy ten obowiązek, składał zlecenia kupna praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej w transakcjach sesyjnych, lecz z powodu niewystarczającej liczby ofert sprzedaży tych praw lub gdy oferowana cena tych praw była wyższa niż jednostkowa opłata zastępcza, o której mowa w art. 12 ust. 2 i 3, nie nabył praw na sześciu sesjach w ciągu roku kalendarzowego, którego dotyczy obowiązek, o którym mowa w art. 10 ust. 1.
3. Podmiot zobowiązany może również zrealizować obowiązek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, za 2019 r. i za każdy kolejny rok, uiszczając opłatę zastępczą, jeżeli w transakcjach sesyjnych w ciągu roku kalendarzowego, którego dotyczy obowiązek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, nie nabył praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej z uwagi na fakt, że cena praw majątkowych wynikających z tych świadectw była wyższa niż wysokość jednostkowej opłaty zastępczej, o której mowa w art. 12 ust. 2 i 3, lub z uwagi na niewystarczającą liczbę ofert sprzedaży tych praw.
Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła we własnej ciepłowni opalanej miałem węglowym zapewniając dostawę energii cieplnej dla potrzeb c.o. i c.w.u. członkom K. oraz taryfowym odbiorcom ciepła w oparciu o przyznane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w ... koncesje.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy nabywając wyroby węglowe do celów opałowych (na potrzeby posiadanej ciepłowni) będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy?
Zgodnie z powołanym przepisem art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym obowiązującym od 1 lipca 2017 r., zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Zatem podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, powinien spełniać kumulatywnie obie przesłanki wynikające z ww. przepisu, to jest:
- winien to być podmiot, który jest zakładem energochłonnym w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31a ust. 7 ustawy oraz
- w tym zakładzie energochłonnym powinien
być wprowadzony w życie co najmniej jeden z następujących
systemów:
- system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub
- do podwyższenia efektywności energetycznej.
Jak wynika z opisu sprawy, ciepłownia Wnioskodawcy spełnia wszystkie warunki stawiane zakładom energochłonnym, określone w art. 31a ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
Wnioskodawca wskazał, że udział zakupu wyrobów węglowych (miału węglowego) w wartości produkcji sprzedanej ciepłowni kotłowni w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział tj. w roku 2016 - wyniósł 26,15%, (udział zakupu miału węglowego 1.392. 247,03 zł. w wartości sprzedaży ciepła 5.323.932,97 zł.) a zatem spełnia pierwszy warunek opisany w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.
Należy zatem ustalić czy Wnioskodawca spełni drugi konieczny warunek, uprawniający do zwolnienia, to jest czy u Wnioskodawcy został wprowadzony któryś z ww. w tym przepisie systemów.
Zgodnie z art. 31c pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 uznaje się uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. Nr 94, poz. 551, z późn. zm.), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej.
Tym samym zwolnienie, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym dotyczy podmiotów zobowiązanych do uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia opłaty zastępczej na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (zastąpionej przez ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej).
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła we własnej ciepłowni opalanej miałem węglowym zapewniając dostawę energii cieplnej dla potrzeb c.o. i c.w.u. członkom K. oraz taryfowym odbiorcom ciepła w oparciu o przyznane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w ... koncesje.
Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 30 września 2016 r. podjął działania prowadzące do osiągnięcia celów ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej upoważniające go do pozyskania białych certyfikatów udzielanych przez Prezesa URE w ... i te działania zamierza podjąć. Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że jest płatnikiem opłaty zastępczej od 2014 r.
Zatem Wnioskodawca spełnia również drugi warunek zastosowanie zwolnienia dla nabywanych wyrobów węglowych o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy.
W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca którego Ciepłownia jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy, zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy obowiązującym od 1 lipca 2017 r. będzie miał prawo do nabycia wyrobów węglowych - zużywanych do produkcji ciepła - zwolnionych w podatku akcyzowym oczywiście przy spełnieniu warunków formalnych o których mowa w art. 31a ust. 3 i 4 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej