Temat interpretacji
Opodatkowanie ubytków wyrobów akcyzowych powstałych podczas przemieszczania
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2016 r. (data wpływu 8 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych powstałych podczas przemieszczania - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 kwietnia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie opodatkowania ubytków wyrobów akcyzowych powstałych podczas przemieszczania.
We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy (Spółki) jest produkcja wyrobów akcyzowych o charakterze karbo i petrochemicznym, wykorzystywanych jako surowce w chemii organicznej.
W związku ze swoją działalnością, Spółka dokonuje w swoim składzie podatkowym produkcji i sprzedaży przede wszystkim wyrobów energetycznych wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 tej ustawy, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych opodatkowanych stawką akcyzy w wysokości 0 złotych.
Przedmiotowe wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego Spółki do kontrahentów Spółki w dwóch modelach dostawy:
- w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy.
Podczas dokonywania przemieszczeń ww. wyrobów akcyzowych, mogą wystąpić sytuacje w których dojdzie do powstania ponadnormatywnych ubytków tych wyrobów, które zostały określone w rozporządzeniu w sprawie norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2181).
Co do zasady stwierdzenie powstania ww. ubytków następuje z momentem odbioru wyrobów akcyzowych przez kontrahenta Spółki, o czym spółka dowiaduje się po otrzymaniu raportu odbioru.
Spółka ma wątpliwości co do terminu w jakim jest zobowiązana do uiszczania podatku akcyzowego od powstałych ubytków wyrobów akcyzowych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku przemieszczenia przez Spółkę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych i powstania ponadnormatywnych ubytków wyrobów akcyzowych, Spółka jest zobowiązana do uiszczania podatku akcyzowego zgodnie z art. 21 ust. 9 ustawy akcyzowej...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przemieszczenia przez Spółkę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych i powstania ponadnormatywnych ubytków wyrobów akcyzowych, Spółka jest zobowiązana do uiszczania podatku akcyzowego zgodnie z art. 21 ust. 9 ustawy akcyzowej.
Uzasadnienie stanowiska Spółki:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy akcyzowej, ubytki wyrobów akcyzowych to m.in. wszelkie straty wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, powstałe podczas:
- stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
- przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu dostawy.
Ubytki wyrobów
akcyzowych podlegają opodatkowaniu akcyzą (art. 8 ust. 3 ustawy
akcyzowej). W przypadku wyrobów objętych wnioskiem Spółki o wydanie
interpretacji indywidualnej, normy dopuszczalnych ubytków są
obowiązujące z mocy prawa i zostały określone w rozporządzeniu Ministra
Finansów w sprawie norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów
akcyzowych
Art. 10 ust. 1 ustawy akcyzowej wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Natomiast, art. 12 ustawy akcyzowej wskazuje, że jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności lub stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, za datę jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej stwierdził dokonanie danej czynności lub istnienie danego stanu faktycznego.
W przypadku przemieszczenia wyrobów akcyzowych powstające ubytki mają co do zasady charakter naturalny i ich wysokość jest stwierdzana w momencie odbioru tych wyrobów przez kontrahenta Spółki.
Art. 21 ust. 1 ustawy akcyzowej wskazuje, że podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
- składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
- obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej,
-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Przy czym, art. 21 ust. 9 ustawy akcyzowej wskazuje, że: w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych przekraczających normy dopuszczalnych ubytków, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 lit. a oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7, a także całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20, z wyłączeniem ubytków i całkowitego zniszczenia, o których mowa w art. 30 ust. 3, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać deklarację podatkową, obliczać oraz wpłacać akcyzę za dzienny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek lub powstało całkowite zniszczenie.
Zdaniem Petrochemii w przypadku przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Spółki do kontrahentów i wystąpienia ponadnormatywnych ubytków wyrobów akcyzowych art. 21 ust. 9 ustawy akcyzowej powinien znaleźć zastosowanie. W ocenie Spółki artykuł ten dotyczy bowiem wszelkich ubytków wyrobów akcyzowych przekraczających normy dopuszczalnych ubytków (w przypadku Spółki normy dopuszczalnych ubytków zostały określone na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy akcyzowej).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
W myśl art. 2 ust. 20 lit. e ustawy, przez ubytki wyrobów akcyzowych - wszelkie straty wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, powstałe podczas:
- stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
- przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu dostawy.
Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlegają miedzy innym ubytki wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, które powstają w ww. okolicznościach.
Na podstawie art. 21 ust. 1, 2 i 9 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
- składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
- obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej
-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
- składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
- obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej
-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
W przypadku ubytków wyrobów akcyzowych przekraczających normy dopuszczalnych ubytków, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 lit. a oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7, a także całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20, z wyłączeniem ubytków i całkowitego zniszczenia, o których mowa w art. 30 ust. 3, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać deklarację podatkową, obliczać oraz wpłacać akcyzę za dzienny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ubytek lub powstało całkowite zniszczenie.
Przy czym zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20, powstałe wskutek zdarzenia losowego lub siły wyższej, pod warunkiem że podatnik wykaże zaistnienie okoliczności uprawniających do zwolnienia.
Ponadto w myśl art. 30 ust. 4 ustawy zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości:
- ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a;
- określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 85 ust. 7.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 i 4, nie ma zastosowania w przypadku ubytków lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, wynikających z popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu (art. 30 ust. 5 ustawy).
W sprawie objętej wnioskiem normy dopuszczalnych ubytków zostały określone na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy.
Stosownie zatem do powyższego w przedstawionych okolicznościach w przypadku przemieszczenia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2, opodatkowanych zerową stawka podatku akcyzowego, ze składu podatkowego Wnioskodawcy do kontrahentów ponadnormatywne ubytki tych wyrobów podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
W takiej sytuacji dla opodatkowania powstałych ponadnormatywnych ubytków zastosowanie ma art. 21 ust. 9 ustawy. Tym samym Wnioskodawca dla opodatkowania powstałych ponadnormatywnych ubytków winien obliczać oraz wpłacać akcyzę za dzienny okres rozliczeniowy, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał ten ponadnormatywny ubytek.
Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Opolu - ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach