Temat interpretacji
Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych będących wyrobem węglowym, będzie stanowić wyrób akcyzowy, do którego zastosowanie znajdą przepisy tej ustawy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013r. (data wpływu 21 czerwca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania lepiszczów zużywanych do produkcji peletów węglowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 czerwca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania lepiszczów zużywanych do produkcji peletów węglowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
X (dalej: Spółka". Wnioskodawca") prowadza działalność jako pośredniczący podmiot węglowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r.. nr 108, poz. 626 z poźn. zm.; dalej: ustawa akcyzowa).
W ramach prowadzonej działalności Spółka zajmuje się między innymi obsługą handlową podmiotów z Grupy Kapitałowej Y.
Spółka planuje rozszerzyć swoją działalność o produkcję tzw. peletów węglowych, które będą oferowane na rynku jako paliwo opałowe w postaci wyrobu węglowego przeznaczonego do celów opałowych. Proces produkcji wskazanego wyrobu polegać i będzie na mieszaniu tzw. flotokoncentratu węglowego węgla kamiennego klasyfikowanego do pozycji CN 2701 z tzw. lepiszczem będącym materiałem mającym na celu zespolenie flotokoncentratu węglowego.
Spółka pragnie zaznaczyć, że flotokoncentrat węgla kamiennego powstaje w wyniku procesu tzw. flotacji. Flotacja jest jedną z metod wzbogacania stosowaną do odzysku bardzo drobnych ziaren węgla kamiennego. Proces flotacji przeprowadza się w zawiesinie surowca mineralnego pozostałego po procesie przeróbki węgla kamiennego i polega zasadniczo na selektywnym przyczepianiu się rozpraszanych w tej zawiesinie pęcherzyków powietrza do wybranych ziaren w zawiesinie. Ziarno jest lżejsze od wody i wypływa na powierzchnię zawiesiny skąd może być zebrane w postaci piany. Flotacja jest stosowana powszechnie do wzbogacania węgla kamiennego o uziarnieniu do 0,5mm, a nawet 1mm.
Mając na uwadze powyższe właściwości fizykochemiczne flotokoncentratu zastosowanie lepiszcza jest niezbędne z uwagi na uwarunkowania techniczne procesu mieszania, formowania i suszenia peletów oraz potrzeb dotyczących ich ostatecznego składu. Lepiszcze pozwala na uzyskanie odpowiedniej konsystencji wyrobu gotowego (peletu węglowego), która decyduje o możliwości jego wykorzystania jako stałego paliwa opałowego. W skład lepiszcza co do zasady będą wchodzić: lignosulfonian sodu o kodzie CN 3804 00, gliceryna surowa o kodzie CN 2905 45 oraz lingocełuloza objęta kodem CN 4701 00 (dalej łącznie określane jako lepiszcze), które jako jeden z surowców wykorzystywanych w opisywanym procesie technologicznym staną się składnikiem gotowego wyrobu węglowego (peletu węglowego).
Jednocześnie Spółka nie jest w stanie wykluczyć, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą zdarzać się sytuacje, w których do lepiszcza będą dodawane inne składniki o kodach CN niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o akcyzowej, które będą pełnić funkcje zbliżone do wyżej wymienionych substancji wchodzących w skład lepiszcza.
Gotowa mieszanka flotokoncentratu węglowego oraz tzw. lepiszcza, w procesie ekstrudacji, podlegać będzie formowaniu w tzw. kształtki. Tak uformowane kształtki zostaną następnie poddane obróbce termicznej polegającej na ich suszeniu w instalacji przeznaczonej do odparowywania wody (suszami taśmowej). Czynnikiem grzewczym wykorzystywanym do wytworzenia odpowiedniej temperatury pozwalającej na przeprowadzenie procesu suszenia będzie gorąca woda. Wyprodukowane w powyższych sposób pelety węglowe będą pakowane do opakowań jednostkowych (worki), bądź transportowane bezpośrednio do załadunku luzem na samochody ciężarowe.
Produktem opisanego procesu technologicznego będą tzw. pelety węglowe stanowiące gotowy wyrób o określonych właściwościach fizykochemicznych (np. wartości opałowej, zawartości wody oraz część niepalnych - popiołu) klasyfikowany do pozycji CN 2701, który będzie następnie oferowany na rynku jako wyrób przeznaczony do celów opałowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych będących wyrobem węglowym, będzie stanowić wyrób akcyzowy, do którego zastosowanie znajdą przepisy tej ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy tzw. lepiszcze zużywane do produkcji peletów węglowych będących wyrobem węglowym, nie będzie stanowić wyrobu akcyzowego podlegającego przepisom ustawy akcyzowej.
Zakres przedmiotowy ustawy z dnia 6
grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 r.,
nr 108, poz. 626 z późn. zm., dalej: ustawa akcyzowa) został określony
w art. 1 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym ustawa ta określa
opodatkowanie podatkiem akcyzowym (dalej: akcyza) wyrobów akcyzowych
oraz samochodów osobowych, organizację obrotu Natomiast, w myśl
art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej pojęcie wyroby akcyzowe oznacza
wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby
tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do
ustawy. Z przedstawionego opisu sytuacji będącej
przedmiotem wniosku wynika, iż w skład lepiszcza zużywanego do
produkcji peletów węglowych co do zasady wchodzą wyroby objęte kodem CN
3804 00 - lignosulfonian sodu, CN 2905 45 - gliceryna surowa oraz CN
4701 00 - lingoceluloza. Analiza załącznika nr 1 do
ustawy akcyzowej, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych oparty o kody
Nomenklatury Scalonej (CN), prowadzi do wniosku, iż wyżej podane kody
CN, do których zostały zakwalifikowane składniki lepiszcza nie zostały
wymienione w tym załączniku. W konsekwencji powyższego należy
stwierdzić, iż tzw. lepiszcze nie stanowi wyrobu akcyzowego w
rozumieniu ustawy akcyzowej. Tym samym, w odniesieniu do lepiszcza
przepisy ustawy akcyzowej nie znajdą zastosowania. Powyższe stwierdzenie odnosi się także do sytuacji, w
których w skład lepiszcza będą wchodzić także inne składniki,
niewymienione w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej. Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż w ramach
opisanego procesu produkcji tzw. peletów węglowych nie dochodzi do
spalenia lepiszcza. Należy bowiem zauważyć, iż proces ten polega
jedynie na mieszaniu wszystkich surowców (komponentów) -
flotokoncentratu z lepiszczem oraz na formowaniu i suszeniu tej
mieszanki. Przy czym jedynym celem zastosowania lepiszcza w tym
procesie jest poprawa konsystencji oraz uzyskanie odpowiednich
właściwości fizykochemicznych gotowego wyrobu objętego pozycją CN 2701.
Innymi słowy, w omawianym procesie produkcji lepiszcze nie jest spalane
i stanowi ono jedynie składnik mieszanki, która następnie jest
odpowiednio formowana i poddawana procesowi suszenia, w wyniku czego
wytwarzany jest gotowy produkt handlowy. Równocześnie, w ocenie Spółki
dopiero gotowy wyrób, jakim są pelety węglowe objęte pozycją CN 2701,
będą wypełniać definicję wyrobu akcyzowego, o ile będą przeznaczone do
celów opałowych. Spółka pragnie wskazać, iż
prezentowane przez nią stanowisko jest zbieżne min. ze stanowiskiem
zaprezentowanym w (interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej
w Poznaniu z dnia 30 października 2012 r. (sygn.
ILPP3/443-146/12-4/TW). Reasumując, zdaniem
Wnioskodawcy, w świetle regulacji ustawy akcyzowej tzw. lepiszcze
zużywane do produkcji peletów węglowych nie stanowi wyrobu akcyzowego,
gdyż wyroby wchodzące w jego skład należą do kodów CN niewymienionych w
załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej. W konsekwencji lepiszcze nie
będzie objęte zakresem przedmiotowym ustawy akcyzowej. Za wyrób
akcyzowy może natomiast zostać uznany powstały wyrób gotowy (pelety
węgłowe), pod warunkiem przeznaczenia go do celów opałowych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko
Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia
przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 2
ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku
akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej
ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię
elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy,
określone w załączniku nr 1 do ustawy; przy czym wyroby energetyczne,
określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w
rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby: Z wniosku wynika, X prowadza działalność
jako pośredniczący podmiot węglowy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia
2008 r. o podatku akcyzowym. W ramach prowadzonej
działalności Spółka zajmuje się między innymi obsługą handlową
podmiotów z Grupy Kapitałowej Y. Spółka planuje rozszerzyć swoją
działalność o produkcję tzw. peletów węglowych, które będą oferowane na
rynku jako paliwo opałowe w postaci wyrobu węglowego przeznaczonego do
celów opałowych. Proces produkcji wskazanego wyrobu polegać i będzie na
mieszaniu tzw. flotokoncentratu węglowego węgla kamiennego
klasyfikowanego do pozycji CN 2701 z tzw. lepiszczem będącym materiałem
mającym na celu zespolenie flotokoncentratu węglowego. Flotokoncentrat węgla kamiennego powstaje w wyniku procesu
tzw. flotacji. Flotacja jest jedną z metod wzbogacania stosowaną do
odzysku bardzo drobnych ziaren węgla kamiennego. Proces flotacji
przeprowadza się w zawiesinie surowca mineralnego pozostałego po
procesie przeróbki węgla kamiennego i polega zasadniczo na selektywnym
przyczepianiu się rozpraszanych w tej zawiesinie pęcherzyków powietrza
do wybranych ziaren w zawiesinie. Ziarno jest lżejsze od wody i wypływa
na powierzchnię zawiesiny skąd może być zebrane w postaci piany.
Flotacja jest stosowana powszechnie do wzbogacania węgla kamiennego o
uziarnieniu do 0,5mm, a nawet 1mm. Mając na uwadze
powyższe właściwości fizykochemiczne flotokoncentratu zastosowanie
lepiszcza jest niezbędne z uwagi na uwarunkowania techniczne procesu
mieszania, formowania i suszenia peletów oraz potrzeb dotyczących ich
ostatecznego składu. Lepiszcze pozwala na uzyskanie odpowiedniej
konsystencji wyrobu gotowego (peletu węglowego), która decyduje o
możliwości jego wykorzystania jako stałego paliwa opałowego. W skład
lepiszcza co do zasady będą wchodzić: lignosulfonian sodu o kodzie CN
3804 00, gliceryna surowa o kodzie CN 2905 45 oraz lingocełuloza objęta
kodem CN 4701 00 (dalej łącznie określane jako lepiszcze), które jako
jeden z surowców wykorzystywanych w opisywanym procesie technologicznym
staną się składnikiem gotowego wyrobu węglowego (peletu
węglowego). Jednocześnie Spółka nie jest w stanie
wykluczyć, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą
zdarzać się sytuacje, w których do lepiszcza będą dodawane inne
składniki o kodach CN niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy o
akcyzowej, które będą pełnić funkcje zbliżone do wyżej wymienionych
substancji wchodzących w skład lepiszcza. Gotowa
mieszanka flotokoncentratu węglowego oraz tzw. lepiszcza, w procesie
ekstrudacji, podlegać będzie formowaniu w tzw. kształtki. Tak
uformowane kształtki zostaną następnie poddane obróbce termicznej
polegającej na ich suszeniu w instalacji przeznaczonej do odparowywania
wody (suszami taśmowej). Czynnikiem grzewczym wykorzystywanym do
wytworzenia odpowiedniej temperatury pozwalającej na przeprowadzenie
procesu suszenia będzie gorąca woda. Wyprodukowane w powyższych sposób
pelety węglowe będą pakowane do opakowań jednostkowych (worki), bądź
transportowane bezpośrednio do załadunku luzem na samochody
ciężarowe. Produktem opisanego procesu
technologicznego będą tzw. pelety węglowe stanowiące gotowy wyrób o
określonych właściwościach fizykochemicznych (np. wartości opałowej,
zawartości wody oraz część niepalnych - popiołu) klasyfikowany do
pozycji CN 2701, który będzie następnie oferowany na rynku jako wyrób
przeznaczony do celów opałowych. Dokonując zatem
oceny stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie
interpretacji indywidualnej, należy zwrócić uwagę, że w przedstawiony
wg wskazanych kodów CN skład lepiszcza nie wchodzą wyroby energetyczne
określone w art. 86 ust. 1 ustawy wymienione w załączniku nr 1 do
ustawy. W sytuacji natomiast gdy w skład lepiszcza będą wchodzić
również i inne składniki niż przedstawione wyżej wyroby (wymienione po
kodach CN), również i one (jak wskazuje Wnioskodawca w opisie zawartym
we wniosku) nie będą wyrobami wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy,
co oznacza, że i one nie będą wyrobami energetycznymi w rozumieniu
przepisów dotyczących podatku akcyzowego. Stosownie
do powyższego opisane lepiszcze zużywane do produkcji paletów
węglowych, nie stanowi wyrobu energetycznego, a tym samym i akcyzowego
podlegającego przepisom ustawy o podatku akcyzowym. Przepisom tym
natomiast będzie podlegał oferowany do celów opałowych wyrób w postaci
ww. paletów węglowych klasyfikowany do kodu CN 2701. W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało
uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia
przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci
ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego
zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą
interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z
prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim
wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni
od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej
wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30
sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA
wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie
trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do
usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na
wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego
wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się
za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są
przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w
Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul.
Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Wniosek
ORD-IN (PDF) Treść w pliku PDF 628 kB Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach