Temat interpretacji
Produkcja, z wykorzystaniem alkoholu całkowicie skażonego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93, wskazanych przez Wnioskodawcę produktów, to jest płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 oraz denaturatu o kodzie CN 2207 20 00 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 30 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2012 r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania alkoholu etylowego całkowicie skażonego zawartego w płynie do spryskiwaczy szyb samochodowych oraz denaturatu o mocy 70-80% - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania alkoholu etylowego całkowicie skażonego zawartego w płynie do spryskiwaczy szyb samochodowych oraz denaturatu o mocy 70-80%. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 21 sierpnia 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzeń przyszłych oraz uiszczenie brakującej opłaty.
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.
Zdarzenie przyszłe pierwsze.
W najbliższej przyszłości Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych. Oczywiście jest to wyrób nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi.
Produkcję płynu Wnioskodawca zamierza prowadzić na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem dopuszczonym do skażenia rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi; tj. ketonem metylowo-etylowym wraz z 1 gramem benzoesanu denatonium, załącznik do rozporządzenia skażenie Polskie pkt 2. (Ww. rozporządzenie ogłoszone jest w Dz.U.L288 z 23.11.1993 r, str.12).
Pozostałe składniki wyrobu to woda, barwniki i środki zapachowe.
W wyrobie gotowym zawartość alkoholu etylowego całkowicie skażonego po rozcieńczeniu będzie wynosić od 30 do 50%. Zainteresowany będzie prowadzić produkcję w firmie, która nie jest składem podatkowym.
Zdarzenie przyszłe drugie.
Obecnie Wnioskodawca jest producentem wyrobu o nazwie "Denaturat" o mocy od 92 do 94%, który produkuje na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem dopuszczonym do skażenia rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi; tj. ketonem metylowo- etylowym wraz z 1 gramem benzoesanu denatonium, załącznik do rozporządzenia skażenie Polskie pkt 2.
Alkohol etylowy całkowicie skażony używany do produkcji "Denaturatu" nie jest rozcieńczany. Produkowany "Denaturat" na podstawie art. 30 ust.9 pkt 1 ustawy korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.
Denaturat produkowany jest w firmie, która nie jest składem podatkowym.
W najbliższej przyszłości Wnioskodawca zamierza dodatkowo produkować denaturat na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego jak wyżej, ale o niższej mocy od 70 do 80%. Do rozcieńczania wykorzystywana będzie woda.
W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku podano kod Nomenklatury Scalonej płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych, którego produkcję Wnioskodawca zamierza rozpocząć CN 38 20 00 00. Jest to wyrób nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi.
Produkcja płynu będzie prowadzona na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego kod CN 22 07 20 00 środkiem dopuszczonym do skażenia rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi tj. ketonem metylowo-etylowym wraz z 1 gramem benzoesanu denatonium - załącznik do rozporządzenia skażenie Polskie pkt 2.
W najbliższej przyszłości Zainteresowany zamierza dodatkowo produkować denaturat o kodzie CN 22 07 20 00 na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego o kodzie CN 22 07 20 00 jak wyżej, ale o niższej mocy od 70 do 80 %. Do rozcieńczania alkoholu wykorzystywana będzie woda.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy wyprodukowany płyn do spryskiwaczy szyb samochodowych, zgodnie z opisem podanym na stronie G pkt 68 niniejszego wniosku podlega podatkowi akcyzowemu...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad.1 Wyprodukowany produkt na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego jak opisano w części G niniejszego wniosku podlega podatkowi akcyzowemu, ale na podstawie art. 30 ust.9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym - tekst jednolity (Dz. U. Nr 108, poz. 626 z 2011 roku) korzysta ze zwolnienia w podatku akcyzowym.
Ad.2. Wyprodukowany produkt na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego, jak opisano w części G niniejszego wniosku podlega podatkowi akcyzowemu, ale na podstawie art .30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym - tekst jednolity (Dz.1). Nr 108, poz. 626 z 2011 roku) korzysta ze zwolnienia w podatku akcyzowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn.zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod poz. 17 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone o kodzie CN 2207.
Ponadto stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.
Mając powyższe przepisy na uwadze należy stwierdzić, iż wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości objęte pozycjami CN 2207 i 2208 podlegają ustawie o podatku akcyzowym jako wyroby akcyzowe, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.
Natomiast ustawodawca określił zwolnienie dla alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93.
I tak zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy zwalnia się z akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Zatem warunkiem zwolnienia alkoholu etylowego z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy jest jego skażenie środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93. Stosownie do art. 1 ww. rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r., substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym Państwie Członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG, są takie jak określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Należy dodać, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w przepisach zawartych w rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustawy prawodawca nie zawarł dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, to jest: płyn do spryskiwaczy szyb samochodowych, o kodzie CN 38 20 00 00 oraz denaturatu o kodzie CN 22 07 20 00. Produkcja ww. wyrobów będzie prowadzona na bazie alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem dopuszczonym do skażenia na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993r.
Odnosząc się do pytania 1-szego pytania oraz do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ww. pytania należy stwierdzić, iż produkt o kodzie CN 38 20 00 00, jako że nie jest umieszczony w Załączniku nr 1 do ustawy w Wykazie wyrobów akcyzowych, nie jest wyrobem akcyzowym, natomiast alkohol etylowy całkowicie skażony o kodzie CN 22 07 20 00, zawarty w ww. produkcie, to jest w płynie do spryskiwaczy znajduje się w Wykazie wyrobów akcyzowych, pod pozycją 17 i jako taki jest wyrobem akcyzowym, przy czym alkohol etylowy całkowicie skażony, zawarty w płynie do spryskiwaczy, na mocy art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.
Tak więc opisany we wniosku alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93, którego Wnioskodawca zamierza użyć do produkcji płynu do spryskiwaczy, będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.
Z kolei odnosząc się do pytania 2-go oraz do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ww. pytania należy stwierdzić, że denaturat czyli produkt o kodzie CN 2207 20 00, przyporządkowany do grupy CN 2207 znajduje się pod pozycją 17 w Wykazie wyrobów akcyzowych (Załącznik nr 1 do ustawy) oraz w Wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG (Załącznik nr 2 do ustawy) jako alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone i jako taki jest wyrobem akcyzowym, podlegającym opodatkowaniu akcyzą.
Natomiast należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotowy alkohol będzie całkowicie skażony zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93, to wówczas będzie korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy należy stwierdzić, że produkcja, z wykorzystaniem alkoholu całkowicie skażonego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93, wskazanych przez Wnioskodawcę produktów, to jest płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 oraz denaturatu o kodzie CN 2207 20 00 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.
W takiej sytuacji stwierdzenie w wyniku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż ten ustalony przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 419 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi