Zwolnienie od akcyzy w przypadku stosowania systemu EU ETS. - Interpretacja - ITPP3/443-122/12/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.08.2012, sygn. ITPP3/443-122/12/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od akcyzy w przypadku stosowania systemu EU ETS.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem olejów roślinnych oraz margaryn. Produkty te są sprzedawane różnym odbiorcom, między innymi, do sieci handlowych ale także firmom, które wykorzystują olej do produkcji biopaliw. W latach 2008-2010 Spółka przeprowadziła strategiczną inwestycję polegającą na budowie nowoczesnej linii technologicznej do przerobu rzepaku i produkcji olejów roślinnych. Wskazane działania przyczyniły się zwiększenia zdolności przerobowej surowca, a także zmniejszenia zużycia pary i energii w przeliczeniu na tonę przerabianych nasion. Podstawowym czynnikiem grzewczym w procesach technologicznych jest para wodna, dla której nośnikiem energetycznym jest spalany w kotle miał węglowy, będący w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym wyrobem akcyzowym klasyfikowanym do pozycji CN 2701. Uruchomienie nowej technologii doprowadziło do osiągnięcia w Spółce korzystnych parametrów technologicznych, w tym poziomu zużycia węgla na tonę przerobionego surowca, co przyczyniło się do ograniczenia emisji CO2 do atmosfery. Para wodna wykorzystywana jest do celów niezbędnych w procesie produkcji oraz grzewczych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi a także zamierza prowadzić dalsze działania dotyczące ochrony środowiska w związku z posiadaniem kotłowni węglowej. Spółka uczestniczy w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (ETS), posiada obowiązujące zezwolenie wydane w drodze decyzji administracyjnej przez właściwe organy administracji. Instalacje eksploatowane przez Spółkę zostały uwzględnione w Krajowym Planie Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248). Średnioroczna liczba uprawnień do emisji dwutlenku węgla określona została dla Spółki w załączniku nr 3 do cytowanego rozporządzenia. Spółka posiada aktywne rachunki rozliczeniowe prowadzone przez Krajowego Administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji w Krajowym Rejestrze Uprawnień do Emisji dla instalacji - Kotłownia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Ministra Środowiska w sprawie sposobu monitorowania wielkości emisji substancji objętych wspólnotowym systemem handlu uprawnieniami do emisji, Spółka przeprowadza przez uprawnionego audytora do 31 marca każdego roku roczną weryfikację wielkości emisji dwutlenku węgla za rok poprzedni z zarejestrowanej w systemie (ETS) instalacji. Przeprowadzone dotychczas weryfikacje potwierdziły prawidłowe ustalenie przez Spółkę wielkości rocznej emisji CO2.

Działania, które Spółka zamierza prowadzić dotyczą modernizacji kotłowni. W okresie bieżącego roku Spółka planuje rozpocząć zadanie inwestycyjne (drugie półrocze 2012 r.) pn. Instalacja odpylania spalin, której celem będzie zmniejszenie między innymi emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Instalacja odpowiednich filtrów na ciągu spalin ma ograniczyć efekt emisji pyłów do atmosfery. Dodatkowo po wdrożeniu do eksploatacji przedsięwzięcia Spółka zamierza przeprowadzić audyt przez uprawniony podmiot dla oceny uzyskanego efektu ekologicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zużycie wyrobów węglowych przez Spółkę w zarejestrowanej instalacji (kotłownia) dla potrzeb Europejskiego Systemu Handlu Emisjami spełnia warunek do zwolnienia z akcyzy zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym obowiązującym od dnia 2 stycznia 2012 r....
  2. Czy wprowadzenie do eksploatacji planowanego na bieżący rok przedsięwzięcia inwestycyjnego, którego celem będzie zmniejszenie między innymi emisji dwutlenku węgla do atmosfery spełni wymogi osiągania celów dotyczących ochrony środowiska i podwyższenia efektywności energetycznej w myśl przepisów art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym obowiązujących od dnia 2 stycznia 2012 r....

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Zdaniem Spółki uczestnictwo w latach 2008-2012 we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (ETS - Europejski System Handlu Emisjami) spełnia warunek zwolnienia o którym mowa w art. 31a ust 2 pkt 9 cytowanej ustawy.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że warunkiem wskazanego zwolnienia zgodnie art. 31a ust 4-7 wskazanej ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informację o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów akcyzowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat. licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Zdaniem Spółki, zwolnieniu z podatku akcyzowego podlegać będzie zużycie węgla w sytuacji, gdy Spółka w celu ograniczenia emisji pyłów do atmosfery, w tym głównie dwutlenku węgla przeprowadzi we własnym zakresie działania modernizacyjne na istniejącej instalacji. Tego rodzaju działanie nie wymaga zezwoleń, jednak powinno podlegać ocenie uprawnionych podmiotów w zakresie uzyskanych efektów dla zmniejszenia uciążliwości oddanych inwestycji na środowisko naturalne W związku z tym w przypadku uzyskania pozytywnej oceny Spółka może korzystać ze zwolnienia z akcyzy węglowej.

W ocenie Spółki, zamierzeniem ustawodawcy, wprowadzając system zwolnień od akcyzy węgla zużytego była motywacja podmiotów gospodarczych do podejmowania przedsięwzięć inwestycyjnych, a także uczestnictwa w systemach prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska Takimi działaniami niewątpliwie są uczestnictwo w systemie ETS oraz prowadzona działalność inwestycyjna, której efektem jest ograniczenie emisji. Pozwala to na stwierdzenie, że zużywane przez Spółkę wyroby węglowe będą korzystać ze zwolnienia z akcyzy pod warunkiem prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych zgodnie z art. 31a ust. 4-7 wymienionej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Z opisu wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem olejów roślinnych oraz margaryn. W latach 2008-2010 Spółka przeprowadziła inwestycję polegającą na budowie nowoczesnej linii technologicznej do przerobu rzepaku i produkcji olejów roślinnych. Działania te przyczyniły się także do zmniejszenia zużycia pary i energii w przeliczeniu na tonę przerabianych nasion. Podstawowym czynnikiem grzewczym w procesach technologicznych jest para wodna, dla której nośnikiem energetycznym jest spalany w kotle miał węglowy klasyfikowany do pozycji CN 2701. Para wodna wykorzystywana jest do celów niezbędnych w procesie produkcji oraz grzewczych. W ramach prowadzonej aktywności gospodarczej Spółka prowadzi działania dotyczące ochrony środowiska w związku z posiadaniem kotłowni węglowej. Spółka uczestniczy w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (ETS). Instalacje eksploatowane przez Spółkę zostały uwzględnione w Krajowym Planie Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248). Ponadto, Spółka zamierza prowadzić dalszą modernizację kotłowni, której celem będzie zmniejszenie między innymi emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Instalacja odpowiednich filtrów na ciągu spalin ma ograniczyć efekt emisji pyłów do atmosfery. Dodatkowo po wdrożeniu do eksploatacji przedsięwzięcia Spółka zamierza przeprowadzić audyt przez uprawniony podmiot dla oceny uzyskanego efektu ekologicznego.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe. Bowiem zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się również tzw. system EU ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE. Spółka, zgodnie z treścią poz. tabeli nr 3 - Roczna liczba uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla instalacji - stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008 - 2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248), otrzymała roczną liczbę uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla instalacji na podstawie KPRU nr PL .

Zatem, zużywany przez Spółkę miał węglowy przeznaczony do celów opałowych w zakładach objętych europejskim systemem handlu emisjami podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy. Warunkiem wskazanego zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ponadto stwierdzić należy, iż opisane działania inwestycyjne Spółki polegające na modernizacji użytkowanej kotłowni, objętej systemem ETS, mające na celu ograniczenie efektu emisji pyłów do atmosfery nie będą miały wpływu na stosowane zwolnienie od akcyzy.

Końcowo stwierdzić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego dokumenty załączone do złożonego wniosku nie były przedmiotem analizy merytorycznej, a wydana interpretacja odnosi się do opisanego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 853 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy