Temat interpretacji
Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy, będzie uprawniony do zwolnienia od akcyzy strat wszystkich wyrobów węglowych (przemieszczanych oraz magazynowanych) mieszczących się w granicach norm dopuszczalnych ubytków określonych w decyzji wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy ubytków przemieszczanych i magazynowanych wyrobów węglowych mieszczących się w granicach określonych w decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 maja 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy ubytków przemieszczanych i magazynowanych wyrobów węglowych mieszczących się w granicach określonych w decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka jest producentem wyrobów chemicznych. W odniesieniu do wszystkich instalacji Spółka uzyskała decyzje zezwalające na emisję gazów cieplarnianych w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS). Spółka nabywa od dostawców krajowych posiadających status pośredniczących podmiotów węglowych węgiel klasyfikowany pod pozycją CN 2701, a następnie zużywa go do celów opałowych w instalacjach elektrociepłowni EC1 oraz EC2 objętych systemem ETS. W elektrociepłowniach jest produkowana energia elektryczna i cieplna. Ponadto, w instalacji EC1 odbywa się produkcja tzw. koksu surowego, klasyfikowanego do kodu CN 2704 00. Do wytworzenia koksu surowego Spółka nabywa węgiel typu groszek klasyfikowany pod pozycją CN 2701. Zarówno zakup węgla zużywanego do celów opałowych w instalacjach elektrociepłowni jak i węgla typu groszek odbywa się na bramie kopalni, w konsekwencji Spółka ponosi koszty transportu. Węgiel typu groszek przywożony jest oddzielnym transportem i składowany na odrębnych hałdach, innych, niż węgiel wykorzystywany do celów opałowych do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Przed zużyciem węgla groszku do produkcji koksu surowego, jest on pobierany z hałdy i odsiewany na specjalnie przygotowanych sitach, gdyż nie może zawierać drobnych frakcji. Następnie po odsianiu: węgiel groszek (frakcja właściwa) jest składowany na odrębnej hałdzie, z której jest pobierany i zużywany do produkcji koksu surowego. Tzw. odsiew groszku jest składowany na oddzielnej hałdzie, z której jest pobierany i zużywany do celów opałowych do produkcji energii elektrycznej i cieplnej w elektrociepłowni EC 2. Proces produkcji koksu surowego odbywa się w zmodernizowanym kotle OR 32 nr 4 wchodzącym w skład elektrociepłowni EC1. Węgiel typu groszek po wcześniejszym odsianiu trafia do kotła OR 32 nr 4 gdzie następuje termiczne odgazowanie. Podczas tego procesu produkcji spalane są części lotne oraz niewielkie ilości węgla pierwiastkowego. Wytworzony przez Spółkę koks surowy jest następnie kruszony i przesiewany. W wyniku tych procesów powstaje tzw. odsiew koksu, klasyfikowany do kodu CN 2704 00, składowany na oddzielnej hałdzie, który jest zużywany przez Spółkę w procesach produkcyjnych dla celów opałowych do produkcji energii elektrycznej i cieplnej w elektrociepłowni EC 2; oraz frakcja właściwa tzw. koksik (półkoks), klasyfikowany pod pozycją CN 2704 00, który jest składowany na oddzielnej hałdzie i w całości sprzedawany przez Spółkę. Spółka obecnie dokonuje eksportu koksiku do podmiotu, który zużywa go do redukcji chemicznej. W najbliższym czasie Spółka planuje dokonywanie dostaw krajowych oraz wewnątrzwspólnotowych koksiku. Spółka w dniu 19 grudnia 2011 r. otrzymała potwierdzenie od naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Spółka będzie uprawniona do zwolnienia od akcyzy ubytków wszystkich przemieszczanych i magazynowanych wyrobów węglowych mieszczących się w granicach określonych w decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków...
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do zwolnienia od akcyzy ubytków wszystkich przemieszczanych i magazynowanych wyrobów węglowych mieszczących się w granicach określonych w decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków.
Zainteresowany wskazuje przy tym, że zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest powstanie ubytków wyrobów węglowych. Na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a. Z powyższych przepisów wynika, że straty wyrobów węglowych mieszczące się w granicach norm dopuszczalnych ubytków, określonych w decyzji wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego, które powstaną u pośredniczącego podmiotu węglowego podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego.
Zdaniem Spółki, Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy, będzie uprawniony do zwolnienia od akcyzy strat wszystkich wyrobów węglowych (przemieszczanych oraz magazynowanych) mieszczących się w granicach norm dopuszczalnych ubytków określonych w decyzji wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:
- węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
- węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
- koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. c ustawy, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty wyrobów węglowych przemieszczanych lub magazynowanych przez pośredniczący podmiot węglowy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.
W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest powstanie ubytków wyrobów węglowych - art. 9a ust.1 pkt 8 ustawy.
Zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a.
Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku ubytków lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, wynikających z popełnienia przestępstwa przeciwko mieniu - art. 30 ust. 5 ustawy.
Z kolei, zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.
Ponadto, w myśl ustępu 2 pkt 1 lit. a cytowanego artykułu, właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów może ustalić normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją wyrobów chemicznych. W odniesieniu do wszystkich instalacji Spółka uzyskała decyzje zezwalające na emisję gazów cieplarnianych w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (ETS). Spółka nabywa od dostawców krajowych posiadających status pośredniczących podmiotów węglowych węgiel klasyfikowany pod pozycją CN 2701, a następnie zużywa go do celów opałowych w instalacjach elektrociepłowni objętych systemem ETS. W elektrociepłowniach jest produkowana energia elektryczna i cieplna. Ponadto, w instalacji EC1 odbywa się produkcja tzw. koksu surowego, klasyfikowanego do kodu CN 2704 00 Zarówno zakup węgla zużywanego do celów opałowych w instalacjach elektrociepłowni jak i węgla typu groszek odbywa się na bramie kopalni, a Spółka ponosi koszty transportu. Węgiel typu groszek przywożony jest oddzielnym transportem i składowany jest na odrębnych hałdach innych, niż węgiel wykorzystywany do celów opałowych do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Wytworzony przez Spółkę koks surowy jest następnie kruszony i przesiewany. W wyniku tych procesów powstaje tzw. odsiew koksu, klasyfikowany do kodu CN 2704 00, składowany na oddzielnej hałdzie, który jest zużywany przez Spółkę w procesach produkcyjnych dla celów opałowych do produkcji energii elektrycznej i cieplnej oraz frakcja właściwa tzw. koksik (półkoks), klasyfikowany pod pozycją CN 2704 00, który jest składowany na oddzielnej hałdzie i w całości sprzedawany przez Spółkę. Spółka obecnie dokonuje eksportu koksiku do podmiotu, który zużywa go do redukcji chemicznej. W najbliższym czasie Spółka planuje dokonywanie dostaw krajowych oraz wewnątrzwspólnotowych koksiku. Spółka otrzymała potwierdzenie od naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy.
Wątpliwości Spółki dotyczą, miedzy innymi, kwestii zwolnienia od akcyzy ubytków przemieszczanych i magazynowanych wyrobów węglowych mieszczących się w granicach określonych w decyzji ustalającej normy dopuszczalnych ubytków.
Zdaniem Spółki, Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy, będzie uprawniony do zwolnienia od akcyzy strat wszystkich wyrobów węglowych (przemieszczanych oraz magazynowanych) mieszczących się w granicach norm dopuszczalnych ubytków określonych w decyzji wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy we wskazanym zakresie jest prawidłowe. Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy, będzie uprawniony do zwolnienia od akcyzy strat wszystkich wyrobów węglowych (przemieszczanych oraz magazynowanych) mieszczących się w granicach norm dopuszczalnych ubytków określonych w decyzji wydanej przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
Końcowo informuje się, iż wniosek w części dotyczącej danych, które powinna zawierać decyzja ustalająca normy dopuszczalnych ubytków został rozpatrzony odrębnym aktem z dnia 2 sierpnia 2012 r. sygn. ITPP3/443-120b/12/JK.
Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy