Temat interpretacji
wpływ zmiany w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2012 r. (data wpływu 09.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.03.2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Spółka jest podmiotem zajmującym się magazynowaniem oraz przeładunkiem paliw płynnych. Spółka posiada koncesję na magazynowanie paliw ciekłych udzieloną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki a także koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych oraz koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Spółka prowadzi swoją działalność poprzez sieć baz paliw, stanowiących składy podatkowe, w których magazynowane są usługowo wyroby akcyzowe należące do podmiotów trzecich.
Spółka użycza swoich zbiorników magazynowych innym podmiotom, które wprowadzają wyroby akcyzowe do składu podatkowego należącego do Spółki. Następnie wyroby te są wyprowadzane ze składu podatkowego przez ich właściciela, na mocy posiadanego przez niego zezwolenia wyprowadzenia. Tym samym, Spółka nie jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składów podatkowych baz. Akcyzę deklarują oraz płacą podmioty dokonujące wyprowadzenia wyrobów - ich właściciele.
Z dniem 1 stycznia 2012 r., mocą rozporządzenia Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmianie uległ załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, w którym zmieniły się kody CN wyrobów akcyzowych. W myśl ww. rozporządzenia zmianie uległy kody CN wyrobów magazynowanych na terenie baz paliw należących do Spółki, tj. wyroby akcyzowe klasyfikowane do pozycji CN 2710 - Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
W związku z powyższym, powstała wątpliwość, czy powyższa zmiana kodów CN ma wpływ na sytuację akcyzową Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy zmiana załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, skutkująca zmianą kodów Nomenklatury Scalonej, wymaga zmiany posiadanych przez Spółkę zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego oraz prowadzonych ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zmiana kodów CN, wprowadzona na mocy rozporządzenia Komisji (UE) nr 1006/2011 nie pociąga za sobą skutków w postaci konieczności zmiany posiadanych przez Spółkę zezwoleń na prowadzenie składów podatkowych oraz zmian w prowadzonych ewidencjach, wymaganych przepisami ustawy akcyzowej oraz rozporządzeń wykonawczych.
Zezwolenie wyprowadzenia wyrobów z cudzego składu podatkowego pozostaje ważne bez względu na dokonaną zmianę załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/67 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Tym samym, niezależnie od faktu, czy w zezwoleniu wyprowadzenia znajdują się kody CN zgodne ze zmienionym załącznikiem nr 1 nie ma wpływu na zmianę osoby podatnika, którym nadal pozostanie właściciel wyprowadzanych wyrobów akcyzowych.
Rozporządzenie 2658/87 w art. 1 określa zakres swojego zastosowania, jako mające na celu spełnienie wymogów Wspólnej Taryfy Celnej, statystyk w dziedzinie handlu zewnętrznego Wspólnoty (obecnie Unii Europejskiej) i innych polityk wspólnotowych dotyczących przywozu lub wywozu towarów.
Zgodnie, zatem z brzmieniem tego przepisu, Nomenklatura Scalona została ustanowiona w celu harmonizacji stosowanych klasyfikacji przez poszczególne państwa członkowskie UE. Nomenklatura Scalona, zgodnie z powoływanym rozporządzeniem, ma zastosowanie jedynie w sytuacji dokonywania wymiany towarowej z państwami trzecimi (tj. w ramach importu, eksportu).
Ustawodawca unijny nie przewiduje wprost obowiązku posługiwania się kodami Nomenklatury Scalonej w ramach obrotu wyrobami akcyzowymi. Jednakże obowiązek taki został pośrednio nałożony w drodze dyrektyw strukturalnych, które określają zakres przedmiotowy swego stosowania właśnie poprzez użycie kodów Nomenklatury Scalonej. Tym samym nieuniknione jest posługiwanie się w obrocie wyrobami akcyzowymi klasyfikacją odpowiadającą kodom CN.
Polski ustawodawca w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm., dalej: ustawa akcyzowa) również wprowadził obowiązek stosowania klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej. Obowiązek ten wynika wprost z art. 3 ust. 1 ustawy akcyzowej: Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację
w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej
Wszelkie zmiany Nomenklatury Scalonej nie wywołują konsekwencji na gruncie podatku akcyzowego, dopóki zmiany te nie zostaną wskazane w treści ustawy akcyzowej, o czym stanowi art. 3 ust. 2 tejże ustawy.
Również organy podatkowe stoją na stanowisku, iż zmiany kodów CN nie mają wpływu na sytuację akcyzową tak długo, jak zmiany kodów CN nie zostały uwzględnione w ustawie akcyzowej. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2011 r., znak IBPP3/443-917/10/DG stwierdził, iż W związku z tym, iż CN ulega corocznie zmianom (Komisja Europejska wydaje stosowne rozporządzenie zmieniające z mocą od 1 stycznia nowego roku), ustawodawca, wprowadził do ustawy zastrzeżenie, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli zmiany ta nie zostały zawarte również w przepisach nowej ustawy o podatku akcyzowym. W rezultacie, w przypadku zmiany Nomenklatury Scalonej z dniem 1 stycznia 2010 r., wszelkie zmiany klasyfikacji CN towarów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe nie będą pociągały za sobą zmian w opodatkowaniu akcyzą, zarówno w zakresie uznania danego towaru za wyrób akcyzowy, jak i w zakresie poszczególnych elementów opodatkowania w przypadku wyrobów akcyzowych (tj. stawek akcyzy, prawa do stosowania zwolnień od akcyzy czy też warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy).
Kwestie konsekwencji akcyzowych zmiany kodów CN w rozporządzeniach wspólnotowych były także przedmiotem orzecznictwa sądów. W jednym z orzeczeń Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że: zmiany w nomenklaturze scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu. Trzeba więc odnotować, że oznaczanie wyrobów akcyzowych kodami nomenklatury scalonej CN ma jedynie funkcje techniczne, identyfikacyjne (wyrok z dnia 31 stycznia 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 1163/10).
Ustawodawca w art. 49 ust. 7 ustawy akcyzowej nałożył na podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego obowiązek zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku, w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
Jednym z elementów wniosku jest wskazanie wyrobów akcyzowych, które będą wykorzystywane w działalności składu podatkowego. Jednakże należy podkreślić, że pomimo zmiany załącznika 1 do rozporządzenia 2658/87 wyroby te dla celów podatku akcyzowego nadal będą klasyfikowane zgodnie z ustawą akcyzową. Oznacza to, że treść zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego nie uległa zmianie, wobec powyższego na Spółce nie ciąży obowiązek powiadomienia, o którym mowa w art. 49 ust. 7 ustawy akcyzowej.
Obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowo-wartościowej dla składu podatkowego wynika z § 9 rozporządzenia w sprawie składów (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 ze zm., dalej: rozporządzenie w sprawie składów). Jednym z elementów ewidencji wymaganych przez to rozporządzenie jest, zgodnie z § 12 pkt 1, nazwa wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN). Jak już wskazywano w niniejszym wniosku, nie istnieje przepis w ustawie akcyzowej nakazujący dokonywanie uaktualnienia stosowanych kodów CN w stosunku do ustalonych w załączniku 1 do rozporządzenia 2658/87. Tym samym kodami, które należy stosować na cele podatku akcyzowego pozostają te ustalone w brzmieniu rozporządzenia 2858/87 obowiązującym na dzień wejścia w życie ustawy akcyzowej.
Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy akcyzowej, podatnikiem akcyzy w przypadku wyprowadzenia wyrobów z cudzego składu podatkowego jest podmiot, któremu wydano stosowne zezwolenie wyprowadzenia. Jednym z elementów wniosku o wydanie takiego zezwolenia, o którym mowa w art. 54 ust. 2 ustawy akcyzowej jest wskazanie rodzaju wyrobów akcyzowych oraz adresu składu podatkowego, z którego będą wyprowadzane wyroby akcyzowe. Ustawodawca, zatem nie wymaga wskazania poszczególnych kodów CN, a jedynie grupę wyrobów akcyzowych. Zmiana załącznika 1 do rozporządzenia 2658/87 nie zawiera tak daleko idących zmian w kodach CN, że wyroby dotychczas klasyfikowane do pozycji CN 2710 przestaną być wyrobami energetycznymi. Nie nastąpi, zatem zmiana grupy wyrobów akcyzowych, a jedynie nastąpi zmiana kodów CN wewnątrz grupy wyrobów akcyzowych wyrobów energetycznych.
Tym samym zezwolenie wyprowadzenia nie będzie wymagało zmiany; a dotychczasowe zezwolenie wyprowadzenia pozostaje ważne niezależnie od zmiany kodów CN. Oczywiście wszelkie uwagi dotyczące braku konieczności zmiany kodów CN w prowadzonych ewidencjach i zezwoleniach, dopóki nie zostaną one wyrażone w ustawie akcyzowej, przedstawione powyżej, pozostają aktualne także w stosunku do zezwolenia wyprowadzenia.
Reasumując, zezwolenia wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego Spółki pozostaną ważne niezależnie od zmiany kodów CN, wobec czego ta zmiana nie będzie miała wpływu na osobę podatnika, którym pozostanie, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy akcyzowej, właściciel wyprowadzanych wyrobów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
W związku z tym, iż CN ulega corocznie zmianom (Komisja Europejska wydaje stosowne rozporządzenie zmieniające z mocą od 1 stycznia nowego roku), ustawodawca, wprowadził do ustawy zastrzeżenie, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli zmiany te nie zostały zawarte również w przepisach nowej ustawy o podatku akcyzowym. W rezultacie, w przypadku zmiany Nomenklatury Scalonej z dniem 1 stycznia 2012 r., wszelkie zmiany klasyfikacji CN towarów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe nie będą pociągały za sobą zmian w opodatkowaniu akcyzą, zarówno w zakresie uznania danego towaru za wyrób akcyzowy, jak i w zakresie poszczególnych elementów opodatkowania w przypadku wyrobów akcyzowych (tj. stawek akcyzy, prawa do stosowania zwolnień od akcyzy czy też warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy).
Zgodnie z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym wszelkie zmiany Nomenklatury Scalonej nie wywołują konsekwencji na gruncie podatku akcyzowego, dopóki zmiany te nie zostaną wskazane w treści ustawy akcyzowej.
W konsekwencji, należy stwierdzić, iż zmiana załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, skutkująca zmianą kodów Nomenklatury Scalonej, nie wymaga zmiany posiadanych przez Spółkę zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego oraz prowadzonych ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego do momentu kiedy zmiany Nomenklatury Scalonej (CN) nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym. Ponadto Spółka nie stanie się podatnikiem z tytułu wyprowadzenia wyrobów w sytuacji, gdy posiadane przez właściciela wyrobów zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ustawy nie dotyczy kodów Nomenklatury Scalonej, ustalonych na podstawie zmienionego załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenie przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 530 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie