Temat interpretacji
Zwolnienie w zakresie podatku akcyzowego od zużywanej energii elektrycznej wytwarzanej przez własną biogazownię.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 21 grudnia 2016r. (data wpływu 22 grudnia 2016r.) uzupełnionym pismem z dnia 06.02.2017r. (data wpływu 07 lutego 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zakresu opodatkowania podatkiem akcyzowym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawa do zwolnienia w zakresie podatku akcyzowego od zużywanej na własne potrzeby energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnego źródła energii. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 06.02.2017r. (data wpływu 07.02.2017r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 26 stycznia 2017r. znak: 2461-IBPP4.4513.401.2016.1.PZ.
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii. Spółka posiada 1 biogazownię rolniczą wyposażoną w 1 silnik kogeneracyjny o mocy 0,999 MW produkujący energię elektryczną i energię cieplną. Spółka jest wpisana do rejestru wytwórców biogazu rolniczego prowadzonego przez Agencję Rynku Rolnego. Wyprodukowana energia elektryczna jest sprzedawana spółce obrotu energia (niebędącej odbiorcą końcowym). W biogazowni zużywana jest niewielka ilość energii na potrzeby własne (są to potrzeby związane z produkcją energii jak i procesem jej podtrzymania, produkcją granulatu biomasowego oraz z utrzymaniem biogazowni i pomieszczeń socjalnych). W przypadku pracy biogazowni (wytwarzania energii) na potrzeby własne spółka zużywa energię wytworzoną przez biogazownię. W sytuacji, gdy biogazownia nie pracuje (nie wytwarza energii) Spółka dokonuje zakupu energii na potrzeby własne od Spółki obrotu energią. Ponadto Spółka planuje rozszerzenie działalności w zakresie
produkcji suchych pasz roślinnych dla zwierząt. Energia cieplna jest wykorzystywana na potrzeby podgrzewania fermentorów (produkcję biogazu), pasteryzację, komorę magazynową, ogrzewanie budynków oraz suszenie biomasy do produkcji peletu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy zgodnie z paragrafem 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółka jest zwolniona z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia energii elektrycznej na potrzeby własne, którą wytwarza we własnej biogazowni?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1, 2, 3 zgodnie z wprowadzoną zmianą z dnia 01.01.2016r. w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nadano nowe brzmienie paragrafowi piątemu, który brzmi obecnie następująco: zwalnia się od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczalnej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Z uwagi na to, że moc silnika wykorzystywanego do produkcji (wytwarzania) energii elektrycznej nie przekracza 1 MW Spółka uważa, że nie ma obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia energii na potrzeby własne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017r., poz. 43) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 ww. załącznika została wymieniona energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem podatkowania akcyzą jest:
- nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2; 4.
- zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
- import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie (art. 9 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 9 ust. 3 ustawy - jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
- z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
- z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
- z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
- z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada 1 biogazownię rolniczą wyposażoną w 1 silnik kogeneracyjny o mocy 0,999 MW produkujący energię elektryczną i energię cieplną.
Wytwarzana energia elektryczna sprzedawana jest do odbiorcy koncesjonowanego oraz zużywana na potrzeby własne wnioskodawcy (podtrzymanie procesów biogazowni rolniczej, produkcji granulatu biomasowego, utrzymania biogazowni i pomieszczeń socjalnych). Spółka będzie wykorzystywała również wytwarzaną energię elektryczną na potrzeby planowanej produkcji suchych pasz roślinnych dla zwierząt.
Wnioskodawca ma wątpliwość, czy może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy zużycia wyprodukowanej na potrzeby własne energii elektrycznej na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 195, z późn, zm.).
Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. poz. 478) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości - § 5 ust. 2 rozporządzenia.
Stosownie zaś do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 478 ze zm.) o odnawialnych źródłach energii odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Tym samym energia otrzymywana z biogazu rolniczego została na podstawie powyższego przepisu zaliczona do odnawialnych źródeł energii. Zatem jeżeli Wnioskodawca zużywa do produkcji energii elektrycznej biogaz rolniczy oraz łączna moc generatorów z których produkowana jest energia elektryczna nie przekroczy 1 MW to zużycie przez Wnioskodawcę na potrzeby własne wyprodukowanej w ten sposób energii będzie objęte zwolnieniem na podstawie przywołanego § 5 rozporządzenia Ministra Finansów. Należy zauważyć, że zwolnienie to jest zwolnieniem podmiotowym co oznacza, że dotyczy tylko Wnioskodawcy w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej i zużytej przez Wnioskodawcę przy czym nie ma znaczenia cel jej zużycia.
Reasumując, w myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia względem zużytej na potrzeby własne energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej nieprzekraczającej mocy 1 MW do produkcji której wykorzystano biogaz rolniczy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Organ pragnie podkreślić, że prawidłowość i wiarygodność dokumentów może zostać potwierdzona wyłącznie w toku postępowania podatkowego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach