Temat interpretacji
Zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w wyrobach gotowych w postaci produktów biobójczych i medycznych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2016 r. (data wpływu 6 września 2016 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 11 października 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 17 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w wyrobach gotowych w postaci produktów biobójczych i medycznych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w wyrobach gotowych w postaci produktów biobójczych i medycznych.
Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 października 2016 r., złożonym w dniu 21 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 11 października 2016 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca nabywa na Węgrzech wyroby, które zgodnie z wydanymi przez węgierskie organy podatkowe Wiążącymi Informacjami Taryfowymi są wyrobami klasyfikowanymi do pozycji CN 3814 00 90. Surowcem do ich produkcji jest alkohol etylowy skarżony częściowo jednym ze środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów prawa węgierskiego.
Same wyroby sprowadzane z Węgier, o których mowa wyżej, są produktami nieprzeznaczonymi do spożycia przez ludzi.
Zgodnie z oświadczeniem zawartym w Wiążącej Informacji Taryfowej produkt będzie przeznaczony między innymi do produkcji środków dezynfekcyjnych.
Wnioskodawca zamierza poddać nabyty wyrób dalszemu przerobowi i produkować z niego produkty biobójcze, które są zarejestrowane w Wykazie Produktów Biobójczych oraz wyroby medyczne, które zostały zgłoszone Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Zatem efektem przerobu nabytych na Węgrzech produktów będą wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z decyzją Instytutu Ekspertyz Narodowego Urzędu Celnego w Budapeszcie na towar wskazany przez podatnika został nadany kod CN 3814 00 90. Taka klasyfikacja taryfowa wynika z wiążącej informacji taryfowej wydanej przez władze węgierskie, a tym samym, zgodnie z przepisami unijnego prawa celnego, jest wiążąca dla władz celnych wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.
Wyrób nabywany wewnątrzwspólnotowo będzie użyty jako podstawowy komponent do produkcji wskazanych we wniosku produktów gotowych. Procedura produkcyjna polega na przeważeniu i wymieszaniu głównego komponentu z dodatkowymi składnikami potrzebnymi do uzyskania finalnej receptury. Zatem proces technologiczny polega na stworzeniu nowej mieszaniny, w skład której wejdzie produkt sprowadzony z Węgier oraz inne wyroby chemiczne. Po mechanicznym wymieszaniu wszystkich komponentów chemicznych produkt będzie konfekcjonowany w opakowania jednostkowe.
W wyniku dokonanego przerobu powstaną środki biobójcze i dezynfekcyjne klasyfikowane do pozycji CN 3808 94 90.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy alkohol etylowy zawarty w wyrobach gotowych w postaci produktów biobójczych i medycznych, produkowanych ze sprowadzonego z Węgier wyrobu klasyfikowanego zgodnie z wydaną przez władze węgierskie Wiążącą Informacją Taryfową do pozycji CN 3814 00 90, będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Alkohol etylowy zawarty w wyrobach gotowych w postaci produktów biobójczych i medycznych, wyprodukowanych ze sprowadzonego z Węgier wyrobu klasyfikowanego zgodnie z wydaną przez władze węgierskie Wiążącą Informacją Taryfową do pozycji CN 3814 00 90, będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego. Taki wniosek jest uzasadniony poniższymi argumentami.
Sprowadzane z Węgier w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby, które są klasyfikowane zgodnie z wydanymi przez władze węgierskie wiążącymi informacjami taryfowymi do pozycji CN 3814 00 90 i które są produktami nieprzeznaczonymi do spożycia przez ludzi, mogą być swobodnie przerabiane na produkty medyczne oraz na produkty biobójcze. Alkohol etylowy zawarty w tych wyrobach będzie podlegał w Polsce zwolnieniu od podatku akcyzowego w wypadku ich wewnątrzwspólnotowego nabycia z terytorium Węgier. Taki wniosek jest uzasadniony następującymi argumentami.
W myśl art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 ze zm; ustawa ta będzie powoływana jako ustawa o podatku akcyzowym), od podatku akcyzowego został zwolniony zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażonych środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu. Z przytoczonego wyżej przepisu ustawy o podatku akcyzowym wynika, że od podatku akcyzowego jest zwolniony skażony częściowo alkohol etylowy, jeżeli zostaną spełnione trzy warunki określone w tym przepisie:
- alkohol jest zawarty w wyrobie nabywanym wewnątrzwspólnotowo,
- wyrób, w którym jest zawarty alkohol, nie jest przeznaczony do spożycia przez ludzi,
- alkohol etylowy jest skażony jednym ze środków skażających dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego przez państwo członkowskie, z którego pochodzi wyrób.
Jeśli wskazane wyżej warunki zostaną spełnione, alkohol zawarty w produkcie nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi pozostaje zwolniony od podatku i nie podlega daiej przepisom ustawy o podatku akcyzowym. Żaden bowiem przepis nie przewiduje ponownego opodatkowania zwolnionego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy skażonego częściowo alkoholu etylowego zawartego w produkcie nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi. W konsekwencji, ani wewnątrzwspólnotowe nabycie, ani taż dalszy przerób na terytorium Polski tego rodzaju produktu nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Polski.
Jak wskazano wyżej, częściowo skażony alkohol etylowy zawarty w produkcie nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi, który zostanie sprowadzony z terytorium Węgier, będzie zwolniony od podatku akcyzowego a zatem nie będzie podlegał rygorom ustawy o podatku akcyzowego, również jego dalszy przerób prowadzący do powstania innego wyrobu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi nie może spowodować powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do częściowo skażonego alkoholu etylowego zawartego w tym wyrobie. W ustawie o podatku akcyzowym brak jest bowiem przepisu, który uznawałby za podlegający opodatkowaniu przerób zwolnionego od podatku akcyzowego alkoholu etylowego zawartego w produkcie nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi. W szczególności nie przewiduje go przepis art. 8 ustawy o podatku akcyzowym. W ustawie tej nie przewidziano również przepisu przewidującego cofnięcie, czy też wygaśnięcia zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, które zostało ustanowione w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 43 załącznika nr 1 do ustawy został wymieniony, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.
Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej WIA, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy:
- terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- terytorium Unii Europejskiej to terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- produkcja wyrobów akcyzowych;
- wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
- import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
- wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
- wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
- użycie wyrobów akcyzowych
objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo
określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich
użycie:
- było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
- nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
- dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
- sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
- nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
- wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
- wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
- napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Jednocześnie stosownie do art. 93 ust. 2 ustawy, produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Natomiast w myśl art. 93 ust. 4 ustawy, stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 5704,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.
Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu.
Natomiast w myśl § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 2162) w przypadku zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu, jeśli wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu handlowego w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej.
Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa na Węgrzech wyroby, które zgodnie z wydanymi przez węgierskie organy podatkowe Wiążącymi Informacjami Taryfowymi są wyrobami klasyfikowanymi do pozycji CN 3814 00 90. Surowcem do ich produkcji jest alkohol etylowy skarżony częściowo jednym ze środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów prawa węgierskiego. Same wyroby sprowadzane z Węgier są produktami nieprzeznaczonymi do spożycia przez ludzi. Zgodnie z oświadczeniem zawartym w Wiążącej Informacji Taryfowej produkt będzie przeznaczony między innymi do produkcji środków dezynfekcyjnych. Wnioskodawca zamierza poddać nabyty wyrób dalszemu przerobowi i produkować z niego produkty biobójcze, które są zarejestrowane w Wykazie Produktów Biobójczych oraz wyroby medyczne, które zostały zgłoszone Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Zatem efektem przerobu nabytych na Węgrzech produktów będą wyroby nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi. Ponadto w odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z decyzją Instytutu Ekspertyz Narodowego Urzędu Celnego w Budapeszcie na towar wskazany przez podatnika został nadany kod CN 3814 00 90. Taka klasyfikacja taryfowa wynika z wiążącej informacji taryfowej wydanej przez władze węgierskie, a tym samym, zgodnie z przepisami unijnego prawa celnego, jest wiążąca dla władz celnych wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Wyrób nabywany wewnątrzwspólnotowo będzie użyty jako podstawowy komponent do produkcji wskazanych we wniosku produktów gotowych. Procedura produkcyjna polega na przeważeniu i wymieszaniu głównego komponentu z dodatkowymi składnikami potrzebnymi do uzyskania finalnej receptury. Zatem proces technologiczny polega na stworzeniu nowej mieszaniny, w skład której wejdzie produkt sprowadzony z Węgier oraz inne wyroby chemiczne. Po mechanicznym wymieszaniu wszystkich komponentów chemicznych produkt będzie konfekcjonowany w opakowania jednostkowe. W wyniku dokonanego przerobu powstaną środki biobójcze i dezynfekcyjne klasyfikowane do pozycji CN 3808 94 90.
Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy alkohol etylowy częściowo skażony metodami dopuszczanymi do skażenia na terytorium Węgier, zawarty w wyrobach gotowych w postaci produktów biobójczych i medycznych wyprodukowanych ze sprowadzonego z Węgier wyrobu klasyfikowanego zgodnie z wydaną przez władze węgierskie Wiążącą Informacją Taryfową do kodu CN 3814 00 90 będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro dla nabywanego wyrobu częściowo skażonego jednym ze środków dopuszczonych do skażania na podstawie przepisów węgierskich została wydana przez władze węgierskie Wiążąca Informacja Taryfowa przyporządkowująca ten wyrób do kodu CN 3814 00 90 to alkohol ten podlega zwolnieniu z akcyzy w przypadku jego wewnątrzwspólnotowego nabycia, a tym samym będzie on również zwolniony z akcyzy w przypadku przeznaczenia nabywanego wyrobu do produkcji środków biobójczych i dezynfekcyjnych.
Kluczowe dla sprawy jest zatem w pierwszej kolejności rozstrzygnięcie czy na podstawie Wiążącej Informacji Taryfowej przyporządkowującej nabywany wewnątrzwspólnotowo wyrobów do kodu CN 3814 00 90, alkohol etylowy zawarty w wyrobie podlega zwolnieniu z akcyzy.
Stosownie do powyższego zauważyć należy, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Zatem to zainteresowany podmiot sam klasyfikuje wyrób do danego kodu CN i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobu do danego kodu CN.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca winien w celu prawidłowego opodatkowania alkoholu etylowego w pierwszej kolejności ustalić dla sprowadzonego z Węgier wyrobu prawidłowy kod CN. Ustalenie tego kodu winno być dokonane na podstawie zasad klasyfikacyjnych zawartych w Nomenklaturze Scalonej. Ponadto należy zauważyć, że tut. Organ w postępowaniu interpretacyjnym prowadzonym w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową, nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji towaru.
W tym miejscu należy zauważyć, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym funkcjonuje instytucja Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA), której celem jest umożliwienie uzyskania od właściwego organu podatkowego wiążącej organy podatkowe informacji w zakresie klasyfikacji według Nomenklatury Scalonej wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych lub określenia rodzaju wyrobów akcyzowych.
Stosownie bowiem do art. 7d ustawy WIA jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów, która określa:
- klasyfikację wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) albo
- rodzaj wyrobu akcyzowego przez opis tego wyrobu w takim stopniu szczegółowości, który jest wystarczający do określenia opodatkowania wyrobu akcyzowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, WIA wydaje się, gdy podanie kodu klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) nie jest wystarczające do określenia opodatkowania wyrobów akcyzowych akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów.
WIA wiąże organy podatkowe wobec podmiotu, na rzecz którego została wydana, w odniesieniu do wyrobów akcyzowych albo samochodów osobowych, wobec których czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą zostały dokonane po dniu, w którym została wydana.
Powyższe pozwala na określenie prawidłowego kodu CN nabywanych wyrobów i ich prawidłowego opodatkowania. W świetle powyższych regulacji wyłącznie WIA wydana Wnioskodawcy będzie aktem administracyjnym, który rozstrzyga w zakresie wiążącego klasyfikowania towaru dla potrzeb opodatkowania podatkiem akcyzowym w obrocie krajowym i wewnątrzwspólnotowym. Tym samym wiążąca informacja akcyzowa (WIA) jest wiążąca dla organów podatkowych w klasyfikacji wyrobu akcyzowego dla celów podatku akcyzowego.
Podkreślić należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego kodu Wiążącej Informacji Taryfowej.
Jednocześnie w niniejszej sprawie wykazać należy, że od dnia 1 maja 2016 r. stosuje się przepisy Unijnego Kodeksu Celnego, który został przyjęty w dniu 9 października 2013 r. rozporządzeniem (UE) nr 952/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady, a wszedł w życie 30 października 2013 r. uchylając rozporządzenie (WE) nr 450/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. ustanawiające wspólnotowy kodeks celny (zmodernizowany kodeks celny) (Dz.U. L z 2008 r. Nr 145, str.1).
Na gruncie unijnego kodeksu celnego (de lege ferenda) klasyfikacja określona w decyzji WIT jest wiążąca tylko w sprawach celnych, nie wiąże natomiast w innych sytuacjach niż operacje przywozu lub wywozu towaru w obrocie z krajami trzecimi. Na Wiążącą Informację Taryfową może powoływać się wyłącznie jej posiadacz, który dokonuje formalności celnych. Stosownie do powyższego ustawodawca krajowy ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 1228) z dniem 20 sierpnia 2016 r. uchylił przepis art. 7b ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym uchylono możliwość stosowania decyzji WIT w obrocie wyrobami akcyzowymi i samochodami osobowymi na terytorium kraju oraz w ich nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Wobec powyższego Wiążąca Informacja Taryfowa wydana przez węgierskie organy podatkowe nie jest wiążąca dla polskich organów podatkowych w zakresie klasyfikacji wyrobu akcyzowego dla celów podatku akcyzowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów i obrocie krajowym.
Mając zatem powyższe na względzie Organ nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy, w myśl którego wydana przez węgierskie organy podatkowe Wiążąca Informacja Taryfowa jest w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wiążąca dla krajowych władz celnych w zakresie podatku akcyzowego. W sprawie bowiem tylko Wiążąca Informacja Akcyzowa wydana Wnioskodawcy jest aktem wiążącym krajowe organy podatkowe. Tym samym Wnioskodawca w sposób nieprawidłowy wywodzi, że alkohol etylowy zawarty w produkowanych wyrobach, w związku z wydaną przez władze węgierskie Wiążącą Informacją Taryfową wydaną dla podmiotu węgierskiego na nabywany wewnąrzwspólnotowo wyrób (zawierający alkohol etylowy) będzie w sposób obligatoryjny zwolniony z akcyzy. W pierwszej kolejności bowiem dla celów zastosowania zwolnienia, zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, dla nabywanego wewnątrzwspólnotowo wyrobu, konieczne jest prawidłowe przyporządkowanie tego wyrobu do odpowiedniego kodu CN. Dopiero takie ustalenie jest decydujące o zastosowaniu zwolnienia dla alkoholu etylowego. Jak wskazano wyżej czynnikiem decydującym o tym nie jest Wiążąca Informacja Taryfowa przez węgierskie władze.
Dlatego odpowiadając wprost na pytanie należy stwierdzić, że posiadanie przez Wnioskodawcę Wiążącej Informacji Taryfowej wydanej przez władze węgierskie nie jest podstawą do uznania, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach gotowych w postaci produktów biobójczych i medycznych, wyprodukowanych ze sprowadzonego z Węgier wyrobu klasyfikowanego zgodnie z wydaną przez władze węgierskie Wiążącą Informacją Taryfową do pozycji CN 3814 00 90, będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego. Dokumenty te mogą mieć jedynie charakter informacyjny. Nie wiążą one jednak krajowych organów podatkowych, a tym samym nie są czynnikiem bezwzględnie determinującym zastosowanie zwolnienia z akcyzy dla alkoholu etylowego. Jak już wyżej wskazano, tylko posiadanie przez Wnioskodawcę wiążącej informacji akcyzowej (WIA) od uprawnionego organu (Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu) rozstrzyga w zakresie wiążącego klasyfikowania towaru dla potrzeb opodatkowania podatkiem akcyzowym, a tym samym do zastosowania zwolnienia z akcyzy dla alkoholu etylowego.
Zatem tylko w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie posiadał wiążącą informację akcyzową (WIA) od uprawnionego organu (Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu) zgodnie z którą opisane wyroby nabywane wewnątrzwspólnotowo z Węgier zostaną zaliczone do pozycji CN 3814 00 90, będzie to wiążące dla organów podatkowych i zwolnienie z podatku akcyzowego przy zachowaniu pozostałych warunków, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, będzie przysługiwało.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).
Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie