Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotem wyprowadzenia ze składu podatk... - Interpretacja - IPTPP3/443A-20/12-2/BJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.04.2012, sygn. IPTPP3/443A-20/12-2/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotem wyprowadzenia ze składu podatkowego jak wskazał Wnioskodawca- będą wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy oraz nie będą przeznaczone ani do celów opałowych i napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 20.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki dla wyrobów energetycznych wyprowadzonych ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu konsygnacyjnego klienta jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki dla wyrobów energetycznych wyprowadzonych ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu konsygnacyjnego klienta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jako dystrybutor surowców chemicznych zajmuje się m.in. sprzedażą wyrobów akcyzowych, dla których prowadzi składy podatkowe. Z jednym ze swoich klientów Spółka zamierza prowadzić współpracę w postaci cotygodniowego fakturowania wielokrotnych transakcji w ciągu danego tygodnia, realizowanych ze składu konsygnacyjnegoprowadzonego przez tego klienta. Przedmiotem transakcji byłyby wyroby energetyczne objęte stawką podatku akcyzowego 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

Kolejność planowanych czynności:

  1. klient przedstawia sprzedającemu pisemne oświadczenie stwierdzające, że przedmiotowy wyrób energetyczny zostanie przez niego zużyty do produkcji farb i lakierów oraz, że posiada ustanowione przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego normy zużycia dla tego wyrobu,
  2. klient, jako prowadzący skład konsygnacyjny, przedstawia sprzedającemu pisemne zobowiązanie bezzwłocznej zapłaty wartości podatku akcyzowego i wartości wyrobu w przypadku niedoboru przedmiotowego wyrobu w składzie konsygnacyjnym, stwierdzonego w wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji lub kontroli ze strony Urzędu Celnego,
  3. wyrób zostaje wyprowadzony ze składu podatkowego, prowadzonego przez sprzedającego z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego 0 zł,
  4. wyrób zostaje przetransportowany do składu konsygnacyjnego prowadzonego przez klienta,
  5. wyrób zostaje przyjęty do składu konsygnacyjnego i jest w nim przechowywany przez prowadzącego ten skład,
  6. wyrób zostaje wydany ze składu konsygnacyjnego przez prowadzącego ten skład,
  7. prowadzący skład konsygnacyjny w każdy poniedziałek przekazuje sprzedającemu, w formie zestawienia, informacje o przyjęciach i wydaniach przedmiotowego wyrobu, zrealizowanych w poprzedzającym tygodniu kalendarzowym,
  8. sprzedający, na podstawie zestawienia, o którym mowa w pkt 7 powyżej, wystawia fakturę VAT, w terminie nie późniejszym niż 7 dni od pierwszego wydania przedmiotowego wyrobu przez prowadzącego skład konsygnacyjny w poprzedzającym tygodniu kalendarzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest wyprowadzenie wyrobu energetycznego innego niż wyroby energetyczne określone w ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 z późn. zm.) ze składu podatkowego Wnioskodawcy z zastosowaniem stawki 0 zł z art. 89 ust. 2 ww. ustawy do składu konsygnacyjnego prowadzonego przez klienta Wnioskodawcy z opóźnionym przeniesieniem prawa własności do wyrobu na klienta do momentu wydania wyrobu z tego składu...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest wyprowadzenie wyrobu energetycznego innego niż wyroby energetyczne określone w ust.1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. ze składu podatkowego Wnioskodawcy z zastosowaniem stawki 0zł zgodnie z art. 89 ust.2 ww. ustawy do składu konsygnacyjnego prowadzonego przez klienta z opóźnionym przeniesieniem prawa własności do wyrobu na klienta do momentu wydania wyrobu z tegoskładu.

Zastosowanie stawki podatku akcyzowego 0 zł jest uzasadnione oświadczeniem klienta, iż nabywany przez niego wyrób będzie stosowany przez niego wyłącznie do produkcji farb i lakierów, czyli będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Możliwe jest stwierdzenie ewentualnych niedoborów lub nadwyżek skutkujących zapłatą należnego podatku akcyzowego w dwóch etapach:

  1. podczas transportu ze składu podatkowego Wnioskodawcy do składu konsygnacyjnego prowadzonego przez klienta na podstawie zapisów w odpowiednich dokumentach transportowych,
  2. w składzie konsygnacyjnym prowadzonym przez klienta - w ramach przeprowadzanych przez Wnioskodawcę inwentaryzacji lub w wyniku kontroli Urzędu Celnego.

Ewentualne pobranie wyrobu ze składu konsygnacyjnego przez inny, nieznany podmiot bez wiedzy prowadzącego ten skład jest niemożliwe.

Zobowiązanie klienta do zapłaty za każdy niedobór wyrobu w składzie konsygnacyjnym oraz należnego podatku akcyzowego stanowi gwarancję, iż klient nie będzie zainteresowany udostępnianiem towaru innym podmiotom.

Z chwilą wydania wyrobu ze składu konsygnacyjnego, w tym przypadku pobrania wyrobu przez samego prowadzącego skład klienta odpowiedzialność za przedmiotowy wyrób przechodzi na klienta. Dla zachowania należytej staranności Wnioskodawca upewnił się, że klient posiada ustanowione normy zużycia przez Naczelnika Urzędu Celnego dla przedmiotowego wyrobu; klient złożył Wnioskodawcy stosowne oświadczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626 z późn. zm.)- zwanej dalej ustawą-wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie ze słowniczkiem pojęć ustawowych zawartym w art. 2 ust. 1 ustawy, składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego (pkt 10).

Podmiotem prowadzącym skład podatkowy jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (pkt 11), natomiast procedurą zawieszenia poboru akcyzy nazywamy procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe (pkt 12).

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne określono w art. 89 ust. 1 ustawy. Jednocześnie jak wynika z art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Jak wynika z opisu Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. sprzedażą wyrobów akcyzowych, dla których prowadzi składy podatkowe.

Z jednym ze swoich klientów Zainteresowany zamierza prowadzić współpracę w postaci cotygodniowego fakturowania wielokrotnych transakcji w ciągu danego tygodnia, realizowanych ze składu konsygnacyjnego prowadzonego przez tego klienta. Przedmiotem transakcji byłyby wyroby energetyczne wyprowadzone ze składu podatkowego, objęte stawką podatku akcyzowego 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

Wnioskodawca podał, iż zamierza dokonywać dostawy ww. wyrobów energetycznych klientowi prowadzącemu skład konsygnacyjny. Klient przedstawia Wnioskodawcy pisemne oświadczenie, iż przedmiotowy wyrób energetyczny zostanie przez niego zużyty do produkcji farb i lakierów.

Przepis art. 89 ust. 2 ustawy nie zawiera dodatkowych wymogów, poza zawartymi w samym przepisie dla zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Nie zawiera on ograniczeń ani wymogów co do dalszego przemieszczania wyrobów energetycznych ze składu podatkowego do składu konsygnacyjnego.

Również przepis ten nie stawia wymagań co do posiadania oświadczenia wystawianego przez nabywcę w zakresie celu przeznaczenia sprzedawanych wyrobów. Powyższe nie wyklucza aby Wnioskodawca dla ochrony własnych interesów ( np. podczas ewentualnej kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego) posiadał dokumenty, z których będzie wynikało, iż sprzedane wyroby będą przeznaczone do celów innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotem wyprowadzenia ze składu podatkowego jak wskazał Wnioskodawca- będą wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy oraz nie będą przeznaczone ani do celów opałowych i napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi