Zwolnienie z akcyzy oleju o kodzie CN 2710 19 81 - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.275.2017.1.WR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2018, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.275.2017.1.WR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie z akcyzy oleju o kodzie CN 2710 19 81

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 grudnia 2017 r. (data wpływu 7 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy oleju o kodzie 2710 19 81 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy oleju o kodzie 2710 19 81

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się między innymi serwisowaniem urządzeń kogeneracyjnych.

W ramach czynności serwisowych na silnikach kogeneracyjnych dokonuje wymiany oleju o kodzie CN 2710 19 81.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym; wyrobem akcyzowym są wyroby energetyczne, a do wyrobów energetycznych zaliczane są między innymi wyroby o kodzie CN 2710 19 81, czyli olej stosowany przez K. sp. z o.o.

Nabywany przez Spółkę olej o kodzie CN 2710 19 81 wykorzystywany jest jako środek smarujący w stacjonarnych silnikach tłokowych napędzanych gazem ( ziemnym, kopalnianym lub biogazem ).

Wytwarzana przez silnik energia elektryczna i cieplna powstaje w wyniku spalania paliwa gazowego ( gaz ziemny, kopalniany lub biogaz ), a konstrukcja silnika wyklucza stosowanie innego niż gazowe paliwa w celu uzyskania energii elektrycznej i cieplnej.

Spółka planuje dokonać rejestracji jako podmiot niepodlegający opodatkowaniu prowadzący działalność gospodarczą z zużyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Wszystkie zakupy oraz wydania do zużycia w ramach wymiany oleju w silniku kogeneracyjnym Spółka będzie rejestrowała w założonej w tym celu ewidencji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym czy zakup oleju o kodzie CN 2710 19 81 korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego w przypadku wykorzystywania go jako środek smarujący w silnikach kogeneracyjnych zasilanych gazem (ziemnym, kopalnianym lub biogazem )?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Olej smarowy o kodzie CN 2710 19 81 wykorzystywany jako środek smarujący do stacjonarnych silników służących do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w wyniku spalania gazu ( ziemnego, kopalnianego bądź biogazu ); przy spełnieniu warunków określonych w tej ustawie; korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na gruncie ustawy o podatku akcyzowym i rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zgodnie z treścią § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 1971-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust 5-13 ustawy.

Przedstawiony cel użycia przez Spółkę oleju smarowego byłby celem innym niż wskazany w tym przepisie, a więc mieściłby się w dyspozycji tego przepisu, co skutkuje zwolnieniem od podatku akcyzowego.

Warunki tego zwolnienia są jeszcze obwarowane dodatkowymi wymogami formalnymi, na podstawie art. 32 ust 5-13 ustawy o podatku akcyzowym:

  1. objęciem wyrobu akcyzowego będącego przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym;
  2. dołączaniem do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy;
  3. prowadzeniem ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Do tego dochodzi jeszcze potrzeba przedstawienia przez Spółkę - jako podmiot zużywający, prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie; do dostawcy pisemnego oświadczenia o przyjęciu zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy oraz przekazywania do dostawcy potwierdzenia odbioru na dokumencie dostawy. Wszystkie te dodatkowe wymogi formalne są w świadomości Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43 t.j., zwanej dalej ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN. ( art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym)

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy wskazano na wyroby o kodzie CN 2710. Są to oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe (poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym)

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym)

Natomiast podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (art. 13 ust. 1 ustawy).

Stosownie do § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów, z dnia 24 lutego 2017 r., w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. (DZ. U. z 2017 r. poz. 430, zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień) zwalnia się od akcyzy: ()

2) oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy

- jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności zajmuje się, między innymi, serwisowaniem urządzeń kogeneracyjnych. Spółka nabywa również olej o kodzie CN 2710 19 81, który jest przez Wnioskodawcę wykorzystywany, w ramach działalności gospodarczej, jako środek smarujący w stacjonarnych silnikach tłokowych napędzanych, różnego rodzaju gazem.

Spółka planuje zarejestrować się jako podmiot niepodlegający opodatkowaniu, prowadzący działalność gospodarczą ze zużyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z opisem sprawy Wnioskodawca chciałby w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym nabywać w ramach zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 oleje smarowe przeznaczone do silników tłokowych napędzanych gazem. Mając zatem na względzie podany opis sprawy wskazać należy, że zgodnie z przepisem § 6 pkt 2 ww. rozporządzenia oleje o kodzie CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 są zwolnione z akcyzy, przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy, jeżeli:

  • nie są przeznaczone na cele napędowe lub opałowe;
  • nie są przeznaczone do wykorzystania jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;
  • nie są przeznaczone do wykorzystania jako oleje smarowe do silników;
  • nie są przeznaczone do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W przedstawionym, we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zdarzeniu przyszłym olej o kodzie CN 2710 19 81 ma być wykorzystywany przez Wnioskodawcę jako środek smarujący w stacjonarnych silnikach tłokowych napędzanych gazem. Olej ten znajduje się w zakresie pojęcia olejów smarowych; pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71-82, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia o zwolnieniach. Jednakże Wnioskodawca nie będzie uprawniony do nabycia ww. oleju w ramach powyższego zwolnienia, gdyż w przytoczonym przepisie § 6 pkt 2 rozporządzenia wyraźnie wskazano, że dla celów zwolnienia oleje o kodach CN 2710 19 71-82 nie mogą być przeznaczone do wykorzystania jako oleje smarowe do silników.

Co prawda w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie posłużył się wyrażeniem olej smarowy, dla określenia oleju o kodzie CN 2710 19 81. Biorąc jednak pod uwagę opis sprawy, nie ulega wątpliwości, że wskazany, w zdarzeniu przyszłym olej o kodzie CN 2710 19 81 według Nomenklatury Scalonej stanowi olej smarowy; pozostały olej, który używany będzie jako olej smarowy do silników. Jednocześnie wskazuje się, że w przepisie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień ustawodawca wyłączył spod zakresu zwolnienia olej smarowe przeznaczone do wykorzystania, jako oleje smarowe do silników, co oznacza, że z zakresu zwolnienia wyłączone są również oleje smarowe wykorzystywane do silników tłokowych napędzanych gazem.

Reasumując, zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia o zwolnieniach olej o kodzie CN 2710 19 81, może korzystać ze zwolnienia, pod warunkiem, iż nie zostanie użyty w żadnym z celów wskazanych w tym przepisie. Jednym z możliwych przeznaczeń, które nie uprawnia do korzystania ze zwolnienia z akcyzy, jest użycie go jako oleju smarowego do silników. Zatem olej wskazany w zdarzeniu przyszłym, pomimo, że jest wymieniony we wskazanym przepisie, nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego, z uwagi na cel w jakim zostanie użyty.

W tym miejscu Organ zauważa, że Wnioskodawca we własnym stanowisku odwołując się do § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, pominął fakt, ze przepis ten wyklucza zwolnienie dla olejów smarowych do silników.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zwolnienia z akcyzy przewidzianego przepisem § 6 pkt 2 rozporządzenia, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej