Temat interpretacji
Ewidencjonowanie ilości wyrobów wprowadzanych do składu podatkowego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 listopada 2017 r. (data wpływu 18 grudnia 2017 r.), uzupełnionego pismem z dnia 1 lutego 2018 r. (data wpływu 5 luty 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencjonowania ilości wprowadzanych do składu podatkowego wyrobów akcyzowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 grudnia 2017 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie ewidencjonowania ilości wprowadzanych do składu podatkowego wyrobów akcyzowych.
Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2018 r. (data wpływu 5 luty 2018 r.)
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zajmuje się produkcją oraz dystrybucją olejów smarowych oraz środków smarnych dla przemysłu i motoryzacji. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, a także posiada zezwolenie na prowadzenie składów podatkowych.
Spółka planuje zawrzeć umowy, na podstawie których będzie dokonywać zakupu w ramach nabyć wewnątrzwspólnotowych: olejów smarowych, pozostałych olejów klasyfikowanych do kodów nomenklatury scalonej CN od 2710 19 81 do 2710 19 99. Z punktu widzenia przepisów akcyzowych, grupa tych produktów stanowi wyroby niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane stawką akcyzy inną niż stawka zero.
Nabycie wewnątrzwspólnotowe odbywać się będzie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składów podatkowych prowadzonych przez Spółkę. Oleje smarowe, pozostałe oleje klasyfikowane do kodu nomenklatury scalonej CN 2710 19 81-83 do 2710 19 87-99, będą wprowadzone do składu podatkowego na zasadzie określonej w art. 41 ust 4 ustawy. Transport zakupionych olejów będzie odbywał się za pomocą cystern kolejowych, autocystern lub w opakowaniach 1000 1 typu mauzer.
Producent, od którego Spółka zamierza nabywać przedmiotowe oleje, przed ich wysłaniem będzie przeprowadzał szereg wymaganych odrębnymi przepisami badań i analiz dostarczanych wyrobów. Wyniki przeprowadzonych badań producent będzie ujmował w tzw. świadectwie jakości dla poszczególnych partii wyrobów, które będą dołączane do transportowanych olejów. Na świadectwie jakości dla każdej partii będzie podana gęstość oleju w temperaturze referencyjnej 15°C, a także takie dane jak wskaźnik lepkości, temperatura zapłonu, pozostałość po spopieleniu oraz zawartość wody. Dostawca przy wysyłce wyrobów będzie dokonywał pomiaru ich ilości na wagach posiadających aktualne świadectwa legalizacji oraz w oparciu o parametr gęstościowy przeliczał na jednostkę objętościową tj. litry w temperaturze referencyjnej 15°C.
Spółka zamierza, wprowadzone do składu podatkowego wyroby będące przedmiotem wniosku, bez dokonywania ich rozładunku dostarczyć:
- w ramach procedury zwolnienia ze względu na przeznaczenie do podmiotu zużywającego (art. 32 ust 3 pkt 1 ustawy),
- w ramach procedury zwolnienia ze względu na przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego (art. 32 ust 3 pkt 2 ustawy),
- poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, rozpoznając datę powstania zobowiązania podatkowego w dacie wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego.
Dokonywanie rozładunku oraz ponownego załadunku wyrobów, który nie wiąże się z koniecznością przeładunku, a którego wyłącznym celem byłoby określenie ilości wprowadzonej do składu podatkowego, nie ma racjonalnego uzasadnienia ekonomicznego i może wiązać się z powstaniem niepotrzebnych strat wyrobów. Dlatego w związku z obowiązkiem ewidencjonowania przez podmiot prowadzący skład podatkowy danych dotyczących wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, Spółka zamierza ujmować wprowadzone do składu podatkowego wyroby, w ilości zadeklarowanej na dokumentach handlowych.
Jednocześnie konsekwencją takiego podejścia, dotyczącego ewidencjonowania przyjęć, jest ujmowanie w ewidencji wydań ilości, jaka została zadeklarowana na przyjęciu. Oznacza to, że w przypadku powstania jakichkolwiek ubytków zostaną one opodatkowane na zasadach ogólnych, a podatnikiem w ich zakresie będzie Spółka.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w świetle art. 138a ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy oraz § 23 ust. 1 lit b, § 25 pkt 4 lit b oraz § 27 ust. 2 lit. b Rozporządzenia w sprawie ewidencji, postępowanie Spółki przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego będzie zgodne z powyższymi przepisami?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.
Zgodnie z art. 138a ust. 3 pkt 5 i 6 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych, umożliwiającą między innymi ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym oraz wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jednocześnie na podstawie § 23 ust. 1 lit b, § 25 pkt 4 lit b oraz § 27 ust. 2 lit. b Rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencja składu podatkowego powinna zawierać ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów:
- w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C,
- w kilogramach gotowego wyrobu,
- będąca wartością opałową, wyrażoną w gigadżulach (GJ).
W przypadku wyrobów, takich jak będące przedmiotem niniejszego wniosku, podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym jest ilość wyrobu wyrażona w litrach w temperaturze 15°C, a zatem jest to jednostka miary, którą należy ujmować w ewidencji składu podatkowego.
Przepisy ustawy o podatku akcyzowym, jak również aktów wykonawczych do tej ustawy, nie zawierają wytycznych, w jaki sposób należy określić ilość wyrobów energetycznych w litrach w temperaturze referencyjnej.
Ponieważ przyjęte w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego do składu podatkowego, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby, w całości zostaną dostarczone do odbiorcy na terytorium kraju bez konieczności ich magazynowania, Spółka uznaje za nieracjonalne dokonanie rozładunku wyrobów, a po ustaleniu ilości wyrobów przyjętych do składu ich ponownego załadunku na ten sam pojazd. Jednocześnie uznaje, iż za powstałe w czasie transportu straty, w całości odpowiadać będzie Spółka.
Schemat postępowania jaki będzie stosowany przez Spółkę dla olejów smarowych, pozostałych olejów klasyfikowanych do kodu nomenklatury scalonej CN od 2710 19 81-83 do 2710 19 87-99 wygląda następująco: Wprowadzenie wyrobów do składu podatkowego nastąpi w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, poza Systemem EMCS. Spółka w terminie przewidzianym w § 30 ust 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych, (Dz. U. z 2017 r. Nr 989, dalej: Rozporządzenie w sprawie kontroli), o planowanym przyjęciu będzie informowała właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, podając datę i godzinę planowanego przyjęcia przesyłki. Następnie w dacie przyjęcia wyrobów do składu podatkowego, nastąpi ujęcie przyjęcia w części ewidencji dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach. Jako ilość wyrobów wprowadzonych do składu podatkowego uznana będzie ilość zadeklarowana przez wysyłającego wyroby, a wskazana w dokumencie handlowym. Jeżeli wielkość ta będzie podana w innej jednostce niż w jednostce miary właściwej dla ustalenia podstawy opodatkowania tj. w masie bądź wadze wyrobów, wówczas do obliczenia objętości wyrobu w referencyjnej temperaturze 15°C Spółka będzie opierać się na gęstości wskazanej przez producenta na świadectwie jakości dla poszczególnych partii wyrobu.
Następnie Spółka przewiduje możliwość wyprowadzenia wyrobów:
- poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, rozpoznając datę powstania zobowiązania podatkowego w dacie wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego - wówczas podstawą opodatkowania będzie ilość wyrobów deklarowana przez wysyłającego - co oznacza, iż ewentualne powstałe straty wyrobów, zostaną opodatkowane w dacie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę,
- w ramach procedury zwolnienia ze względu na przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego albo podmiotu zużywającego - wówczas ilością wskazaną w dokumencie dostawy będzie ilość wyrobów deklarowana przez wysyłającego (w razie konieczności przeliczona na objętości wyrobu w referencyjnej temperaturze 15°C) Odbiorca wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy potwierdzi rzeczywistą ilość otrzymanych wyrobów, a w razie powstania różnicy między zadeklarowaną ilością wysłanych wyrobów, powstałe straty zostaną opodatkowane jako ubytki wyrobów akcyzowych. O ile dostawa wyrobów nastąpi do podmiotu pośredniczącego, Spółka jako podmiot wysyłający, w terminie przewidzianym § 30 ust 1 rozporządzenia w sprawie kontroli, poinformuje właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, o zamiarze dokonania wysyłki, podając datę i godzinę wysyłki oraz odbiorcę, rodzaj i planowaną ilość wysyłanych wyrobów akcyzowych.
Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że planowana przez nią metodologia ewidencjonowania nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy olejów smarowych, pozostałych olejów klasyfikowanych do kodu nomenklatury scalonej CN od 2710 19 81-83 do 2710 19 87-99, będzie zgodna z obowiązującymi przepisami akcyzowymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 t. j. z późń. zm., zwanej dalej ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy).
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
- objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
- objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
- objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
- oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
- objęte pozycją CN 3403;
- objęte pozycją CN 3811;
- objęte pozycją CN 3817;
- oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
- pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
- pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu,
przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa
opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu
na kod CN (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy ubytki wyrobów akcyzowych oznaczają wszelkie straty:
- wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
- objętych zwolnieniem od
akcyzy ze względu na przeznaczenie:
- napojów alkoholowych,
- wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,
- wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą,
- wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
- wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2
do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie, powstałe podczas:
- stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,
- przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie dokumentu dostawy;
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy (art. 8 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą w tym podmiot u którego powstają ubytki wyrobów akcyzowych lub doszło do całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20, również gdy nie jest właścicielem tych wyrobów akcyzowych (art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym).
Na mocy art. 45 ust. 1 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba, że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 88 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy stawki akcyzy na wyroby akcyzowe wynoszą dla olejów smarowych , pozostałych olejów o kodach CN od 271019 71 do 2710 19 99 z wyłączeniem wyrobów) o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 1180 zł/ 1000 litrów.
Na mocy art. 138a ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:
- ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca
magazynowania w składzie podatkowym wyrobów
akcyzowych:
- objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
- nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
- wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
- wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
- ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
- ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych
w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
- objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
- od których została zapłacona akcyza,
- zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
- opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
- wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
- ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
- ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy;
- ustalenie
właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład
podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo
energetyczne. (art. 138a ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym)
W myśl § 23 pkt 1, 5 i 6 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2016 r. poz. 2257, zwane dalej rozporządzeniem) część ewidencji, dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, składa się z zestawień danych dotyczących wyrobów akcyzowych:
1) wprowadzonych do składu podatkowego, z wyłączeniem wprowadzonych wyłącznie w celu dokonania przeładunku, które zawiera:
- nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku piwa liczbę hektolitrów gotowego wyrobu,
- datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego,
- imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacyjny, w szczególności NIP lub REGON, właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
- numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do składu podatkowego,
- kwotę podatku akcyzowego, której pobór został
zawieszony;[]
5) magazynowanych w składzie podatkowym, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych przeładowywanych w składzie podatkowym, które zawiera:
- nazwy magazynowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości magazynowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku piwa liczbę hektolitrów gotowego wyrobu,
- imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacyjny, w szczególności NIP lub REGON, właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
- określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują,
- kwotę podatku akcyzowego od magazynowanych wyrobów akcyzowych, której pobór został zawieszony;
- wyprowadzonych ze składu podatkowego z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez podmiot
prowadzący skład podatkowy, z wyłączeniem wyprowadzanych po
przeładunku, które zawiera:
- nazwy wyprowadzonych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości wyprowadzonych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku piwa liczbę hektolitrów gotowego wyrobu,
- datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego,
- numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wyprowadzone ze składu podatkowego,
- imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacyjny, w szczególności NIP lub REGON, właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
- kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
Stosownie do § 25 pkt 1, 3 i 4 rozporządzenia część ewidencji, dotycząca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, składa się z zestawień danych dotyczących wyrobów akcyzowych:
1) wprowadzonych do składu podatkowego, które zawiera:
- nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informację o ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w dokumencie dostawy ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość,
- datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały przemieszczone do składu podatkowego,
- datę wprowadzenia wyrobów do składu podatkowego; ();
3) magazynowanych w składzie podatkowym, które zawiera:
- nazwy magazynowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informację o ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości magazynowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w dokumencie dostawy ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość,
- określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby się znajdują,
- kwotę akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
4) wyprowadzonych ze składu podatkowego, które zawiera:
- nazwy wyprowadzonych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informację o ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości wyprowadzonych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku określenia w dokumencie dostawy ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach - ilości tego gazu w litrach, pod warunkiem podania parametrów przeliczenia masy na objętość,
- datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych,
- datę wystawienia i numery identyfikujące dokument
dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na
podstawie których wyroby akcyzowe zwolnione zostały wysłane.
Na mocy § 27 pkt 2 rozporządzenia część ewidencji, dotycząca wyrobów akcyzowych, w przypadku których wyprowadzenie ze składu podatkowego powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i obowiązek zapłaty akcyzy, składa się z zestawień danych dotyczących wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, które zawiera:
- nazwy wyprowadzonych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości wyprowadzonych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania, a w przypadku piwa liczbę hektolitrów gotowego wyrobu,
- datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego,
- imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacyjny, w szczególności NIP lub REGON, właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy.
Zgodnie z opisem sprawy przedstawionym we wniosku Wnioskodawca zajmuje się produkcją oraz dystrybucją olejów smarowych środków smarnych dla przemysłu i motoryzacji. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składów podatkowych.
Wnioskodawca planuje zawrzeć umowy na podstawie, których będzie dokonywał nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oraz pozostałych olejów klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 81 do 2710 19 99. Nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie następowało w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składów podatkowych prowadzonych przez Wnioskodawcę. Transport wyrobów nastąpi w cysternach kolejowych, autocysternach oraz w opakowaniach 1000 l typu mauzer.
Producent tych wyrobów będzie dokonywał badań i analiz wyrobów, których wyniki przedstawi w świadectwie jakości. Ilość wyrobów zostanie zmierzona przez dostawcę na wagach posiadających aktualne świadectwa legalizacji, a następnie w oparciu o parametr gęstościowy zostanie obliczona ich objętość w litrach w temperaturze referencyjnej 15°C.
Wprowadzone, do składu podatkowego, wyroby będą następnie bez rozładunku dostarczane:
- w ramach procedury zwolnienia ze względu na przeznaczenie do podmiotu zużywającego w oparciu o art. 32 ust. 1 ustawy
- w ramach procedury zwolnienia ze względu na przeznaczenie do podmiotu pośredniczącego w oparciu o art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy,
- poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Datą powstania zobowiązania podatkowego będzie w tym przypadku moment wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego.
Spółka nie zamierza dokonywać magazynowania ani rozładunku wyrobów akcyzowych, nawet w celu ponownego pomiaru ich ilości. Natomiast przedmiotem wątpliwości w niniejszej sprawie jest możliwość ujęcia w ewidencji składu podatkowego ilości zadeklarowanej przez producenta w świadectwie jakości, bez przeprowadzania własnych pomiarów przez Wnioskodawcę.
Należy pamiętać, że zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 55 t.j.) miejsce odbioru wyrobów akcyzowych powinno:
- być wydzielone od pozostałej części terenu lub pomieszczenia, w szczególności za pomocą ogrodzenia lub innego trwałego oznaczenia;
- być oznaczone poprzez umieszczenie tablicy zawierającej wyrazy "Miejsce odbioru wyrobów akcyzowych" oraz imię i nazwisko lub nazwę zarejestrowanego odbiorcy;
- posiadać infrastrukturę techniczną, sanitarną i komunikacyjną umożliwiającą wykonywanie kontroli nad tymi wyrobami zgodnie z odrębnymi przepisami oraz wprowadzenie nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych;
- być wyposażone w odpowiednie
do rodzaju wyrobów akcyzowych i sposobu ich dostarczania urządzenia i
przyrządy umożliwiające:
- wprowadzenie wyrobów akcyzowych do miejsca odbioru,
- określenie ilości wprowadzonych wyrobów,
- wykonywanie kontroli nad wprowadzonymi wyrobami akcyzowymi zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie natomiast do § 3 ww. rozporządzenia miejsce prowadzenia składu podatkowego powinno:
- być wydzielone od pozostałej części terenu lub pomieszczenia, w szczególności za pomocą ogrodzenia lub innego trwałego oznaczenia;
- być oznaczone poprzez umieszczenie tablicy zawierającej wyrazy "Skład podatkowy" oraz imię i nazwisko lub nazwę podmiotu prowadzącego skład podatkowy;
- posiadać infrastrukturę techniczną, sanitarną i komunikacyjną umożliwiającą wykonywanie kontroli nad wyrobami akcyzowymi w składzie podatkowym zgodnie z odrębnymi przepisami oraz prowadzenie w składzie podatkowym działalności określonej w zezwoleniu;
- posiadać zabezpieczenia techniczne lub elektroniczne gwarantujące nienaruszalność i niezmienialność znajdujących się w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych;
- być wyposażone odpowiednio w urządzenia, maszyny,
przyrządy, narzędzia, pojemniki lub naczynia
umożliwiające:
- prowadzenie w składzie podatkowym działalności określonej w zezwoleniu,
- określenie ilości wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym,
- wykonywanie kontroli nad wyrobami akcyzowymi znajdującymi się w składzie podatkowym zgodnie z odrębnymi przepisami.
Wnioskodawca w zadanym pytaniu wyraził wątpliwość, czy postępowanie zaproponowane przez Spółkę jest dozwolone w świetle obowiązujących przepisów. Spółka chce wprowadzić do ewidencji składu podatkowego dane w kwestii ilości wyrobów wynikające z dokumentów handlowych, a nie z przeprowadzonego na terenie składu Wnioskodawcy ważenia. W świetle obowiązujących przepisów tak przedstawiony model postępowania należy uznać za dozwolony.
Należy również pamiętać, że przepisy wskazują, że ilość wyrobów akcyzowych, w nich wymienionych musi być wyrażona w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania. W zakresie właściwej jednostki miary, cytowany powyżej, art. 88 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, która w zależności od rodzaju wyrobu wyrażona powinna:
- być wyrażona w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub
- być wyrażona w kilogramach gotowego wyrobu lub
- stanowić wartość opalową, wyrażoną w gigadżulach (GJ).
Zatem dla wyrobów akcyzowych, stanowiących przedmiot wniosku właściwą jednostką miary są litry gotowego wyrobu w temperaturze 15°C. Tym samym stwierdzić należy, że ilość tych wyrobów ujęta w ewidencji składu podatkowego również powinna być wyrażona w tej jednostce.
Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że Spółka, musi wziąć pod uwagę, że stosowanie zaproponowanego we wniosku modelu postępowania może doprowadzić do powstania lub zwiększenia zobowiązania podatkowego, po stronie Wnioskodawcy.
Reasumując, ujęcie jako ilości wprowadzonych wyrobów do składu podatkowego, ilości określonych na podstawie świadectwa jakości oraz ilości określonej w odpowiednich dokumentach handlowych wystawionych przez dostawcę, który przy wysyłce określa ilość dostarczanych wyrobów przy pomocy legalizowanych wag, należy uznać za dozwolone. Niemniej Spółka musi mieć świadomość, że stosowanie takiego sposobu ewidencjonowania może prowadzić, w sprawie przedstawionej we wniosku, do powstania lub zwiększenia zobowiązania podatkowego. Do zapłaty akcyzy, w przedstawionym przypadku będzie odpowiedzialna Spółka.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej