Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej w instalacji wykorzystującej odnawialne źródła energii - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.40.2018.1.WR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.04.2018, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.40.2018.1.WR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej w instalacji wykorzystującej odnawialne źródła energii

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 lutego 2018 r. (data wpływu 28 luty 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej w instalacji wykorzystującej odnawialne źródła energii jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej w instalacji wykorzystującej odnawialne źródła energii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w C. (dalej Spółka) kontynuuje ponad 100-letnie tradycje hutnicze w C. Spółka jest producentem wyrobów stalowych. W Spółce przeprowadzany jest opisany poniżej proces produkcyjny. Obecnie Spółka wytwarza stal w postaci wlewków w technologii EAF KONEL, LF + VD/VOD i COS. Podstawową jednostkę stalowniczą stanowi konwertor elektryczny KONEL będący unikalnym połączeniem łukowego pieca elektrycznego i konwertora tlenowego. Piec służy do wyprodukowania płynnego metalu (stali bazowej) przeznaczonego do dalszej rafinacji w urządzeniach metalurgii pozapiecowej, w piecu kadziowym LF i komorze próżniowej VD/VOD. Stal odlewana jest na maszynie COS umożliwiającej jednożyłowe odlewanie wlewków płaskich - do produkcji blach i trójżyłowe odlewanie wlewków kwadratowych - do produkcji rur. Wlewki walcowane są w zakresie temperatur 125+770°C na blachę w dwóch nawrotnych walcarkach kwarto. Blachy w dalszym etapie przyjętej technologii podlegają klasycznym zabiegom cieplnym tj. normalizowania, ulepszania cieplnego, hartowania i odprężania lub odpuszczania. Zabiegi cieplne w przypadku blach o grubości do 70 mm realizowane są w układach dynamicznych w zależności od specyfiki wyrobu gotowego w trzech tunelowych rolkowych piecach do pracy ciągłej. Łączna długość wymienionych pieców wynosi ponad 200 metrów. W przypadku blach o grubości powyżej 70 mm, czyli płyt, technologia zabiegów cieplnych jest realizowana w układzie statycznym w trzech piecach z wysuwanymi trzonami. Blachy poddane są następnie operacjom wykończającym jak śrutowanie, powlekanie, cięcie i badaniom odbiorowym itp. w celu uzyskania finalnych produktów stalowych odpowiadających specyfikacji wymaganej na etapie dystrybucji i sprzedaży. Przepływ poziomy materiałów w celu realizacji zabiegów cieplnych, wykończających odbywa się układem samotoków (łączna długość samotoków około 1,5 km) oraz suwnicami. We wszystkich opisanych procesach cieplnych integralną część procesu wytwarzania wyrobu stanowią urządzenia do chłodzenia jednostek cieplnych i ciągu gorącego. Jednocześnie takie jednostki jak MULPIC (przyspiesza proces chłodzenia blach z ciepła walcowania) i prasa hartownicza DreVera posiadają indywidualne systemy zasilania i obiegi wodne. W przypadku wielu urządzeń tj. walcarek, prostownic i nożyc do cięcia blach itp. funkcjonują systemy hydrauliki siłowej, które są niezbędne do pracy tych urządzeń.

Nieodłączną część procesu produkcyjnego stanowi system odwodnienia terenu, na którym zbudowane są hale produkcyjne walcowni. System składa się z kilku pracujących studni głębinowych pompujących wody podskórne, zabezpieczając w ten sposób urządzenia i obiekty zlokalizowane w halach poniżej poziomu 0.

Prawidłowe prowadzenie procesu produkcyjnego w sposób ciągły możliwe jest dzięki oświetleniu hal produkcyjnych stalowni i walcowni włącznie z odbiorami technicznymi gotowego wyrobu, pomieszczeń technologicznych, pomieszczeń pracowników obsługi urządzeń. W trakcie całego procesu produkcyjnego jest wykorzystywana energia elektryczna.

Powstające w wyniku wyżej opisanego procesu produkcyjnego produkty stalowe będące w asortymencie Spółki to: wlewki, blachy grube oraz wytwarzane z tej blachy prefabrykaty i konstrukcje stalowe.

Opisane we wniosku czynności sklasyfikowane są pod symbolem PKD:

  • 24.10.Z produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych oprócz wytwarzania z blachy prefabrykatów i konstrukcji stalowych, które to czynności są sklasyfikowane pod symbolami PKD:
  • 25.11.Z produkcja konstrukcji metalowych i ich części
  • 25.29.Z produkcja pozostałych zbiorników, cystern i pojemników metalowych
  • 25.61.Z obróbka metali i nakładanie powłok na metale
  • 25.62.Z obróbka mechaniczna elementów metalowych.

Drugorzędnie Spółka prowadzi również działalność uboczną m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej powstałych odpadów i złomu, transportu kolejowego towarów, wynajmu i zarządzania nieruchomościami, dystrybucji energii elektrycznej oraz handlu energią elektryczną jak również i działalność wspomagającą edukację. Planowana jest również dystrybucja energii elektrycznej i handel energią. 20 września 2016 r. Spółka zawarła z G. sp. z o.o. z siedzibą w W. umowę na budowę konstrukcji fotowoltaicznego generatora energii elektrycznej (dalej: Instalacja fotowoltaiczna"), na którą składają się panele fotowoltaiczne Wp oraz inwertery, o łącznej mocy 499 kW. Do realizacji umowy i przekazania Instalacji fotowoltaicznej dojdzie prawdopodobnie w pierwszym kwartale 2018 r (możliwe jednak, że w późniejszym terminie).

Po zainstalowaniu instalacji fotowoltaicznej, na terenie należącego do Spółki zakładu, energia elektryczna wytwarzana przez instalację fotowoltaiczną będzie w całości wykorzystywana na potrzeby działalności zakładu Spółki, stanowiąc dodatkowe źródło zasilania jednej z wewnętrznych stacji rozdzielczych zakładu, zasilającej odbiory w rejonie tej rozdzielni, w szczególności zaś zużywana będzie na potrzeby działalności walcowni. Przedmiotowa energia elektryczna produkowana zatem będzie przy użyciu generatorów w postaci instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy 499 kW (czyli mocy nieprzekraczającej 1 MW) przez ten sam podmiot, który zużywa tę energię elektryczną, tj. przez Wnioskodawcę.

Instalacja fotowoltaiczna wytwarzać będzie zarazem energię elektryczną z absorbcji promieniowania słonecznego oraz jego konwersji na rzeczoną energię w drodze zjawiska fotowoltaicznego, bez wykorzystania w tym celu wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii (dalej: OZE) (innymi słowy, nie będzie dochodzić do wykorzystywania do produkcji tej energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z OZE).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w aktualnym stanie prawnym, Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego (dalej: akcyza), określonego w § 5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 430 z póżn. zm. dalej: Rozporządzenie ws. zwolnień), w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej z OZE przy użyciu generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużywanej przez Wnioskodawcę na potrzeby własne?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W aktualnym stanie prawnym, Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z akcyzy, określonego w § 5 Rozporządzenia ws. zwolnień, w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej z OZE przy użyciu generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużywanej przez Wnioskodawcę na potrzeby własne.

Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie postawionego przez Spółkę pytania

  1. Zasady opodatkowania akcyzą czynności związanych z różnego rodzaju wyrobami akcyzowymi, w tym energią elektryczną (wyszczególnioną w poz. 33 załącznika nr 1 - Wykaz wyrobów akcyzowych, do Ustawy o akcyzie pod kodem CN 2716 00 00), reguluje Ustawa o akcyzie. Ustawa ta obejmuje swoim zakresem takie kwestie jak zakres przedmiotowy i podmiotowy opodatkowania, sposób ustalania podstawy opodatkowania oraz zwolnienia z opodatkowania.
  2. Zgodnie z art. 9 Ustawy o akcyzie, przedmiotem opodatkowania akcyzą są następujące czynności związane z wyrobem w postaci energii elektrycznej:
    1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
    2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 220 z póżn. zm., dalej Prawo Energetyczne), który wyprodukował tę energię;
    3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający ww. koncesję;
    4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający ww. koncesji, który wyprodukował tę energię;
    5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
    6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu, sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.


Z kolei sam obowiązek podatkowy w akcyzie od energii elektrycznej powstaje w świetle postanowień art. 11 ust. 1 Ustawy o akcyzie:

  1. z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
  3. z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach zużycia jej (i) przez podmiot posiadający koncesję, (ii) przez podmiot nieposiadający koncesji, który energię tę wyprodukował, oraz (iii) przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza i nie można ustalić podmiotu, który mu tę energię sprzedał;
  4. z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Ponadto zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 3 Ustawy o akcyzie jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

3. Jak zostało opisane w sekcji B niniejszego wniosku, Spółka prawdopodobnie począwszy od pierwszego kwartału 2018 r. znajdzie się w posiadaniu Instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy 499 kW produkującej energię elektryczną przy wykorzystaniu promieniowania słonecznego.

4. Wytwarzana przy użyciu Instalacji fotowoltaicznej energia elektryczna wykorzystywana jest kolejno w całości na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w szczególności na potrzeby działalności walcowni blach grubych, a także jako dodatkowe źródło zasilana jednej z wewnętrznych stacji rozdzielczych zakładu. Wobec tego przedmiotowa energia będzie w znaczącej mierze wykorzystywana w procesach metalurgicznych związanych z wytopem stali przy użyciu konwertora elektrycznego oraz produkcją blach grubych walcowanych na gorąco.

5. Po stronie Wnioskodawcy istnieje jednak wątpliwość, czy będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wykorzystania wytworzonej na potrzeby prowadzonej przez niego działalności energii elektrycznej na podstawie § 5 Rozporządzenia ws. zwolnień.

6. Rozporządzenie ws. zwolnień w rozdziale 2 (obejmującym także i § 5 ust. 1) statuuje zwolnienia od akcyzy wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej.

7. W świetle art. 39 ust. 1 pkt 2 Ustawy o akcyzie Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej.

8. W myśl art. 21 ust. 5 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (tekst jedn. Dz. U. UE. L. z 2003 r., nr. 283, poz. 51 z późn. zm., dalej Dyrektywa 96) Państwa Członkowskie mogą zwalniać drobnych producentów energii elektrycznej, pod warunkiem że opodatkowują oni produkty energetyczne wykorzystywane do produkcji tej energii elektrycznej.

9. Zgodnie ze wskazaniami prawodawcy, Rozporządzenie ws. zwolnień implementuje m.in. postanowienia Dyrektywy 96 i zgodnie z § 1 ust. 1 Rozporządzenia ws. Zwolnień określa ono zwolnienia wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej, umów międzynarodowych oraz zasady wzajemności, a także szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania tych zwolnień".

10. Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia ws. zwolnień zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Ponadto w myśl ust. 2 cytowanego paragrafu w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1148 z późn. zm., dalej Ustawa o OZE) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

11. W myśl art. 2 pkt 22 Ustawy o OZE przez OZE rozumie się odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

12. Powyższe wskazuje, że energia wytwarzana poprzez absorbcję i konwersję promieniowania słonecznego została sklasyfikowana przez ustawodawcę jako jedno z OZE. W związku z tym Wnioskodawca wnioskuje, że skoro (i) Instalacja fotowoltaiczna zasilana będzie OZE, (ii) łączna moc Instalacji fotowoltaicznej nie przekroczy 1 MW i (iii) nie wykorzystuje on do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii, to wykorzystanie przez Spółkę na potrzeby prowadzonej przez nią działalności wyprodukowanej w ten sposób energii elektrycznej będzie objęte zwolnieniem na podstawie cytowanego powyżej § 5 Rozporządzenia ws. zwolnień. Spółka stoi ponadto na stanowisku, że treść przedmiotowego zwolnienia, jako nie wiążąca go z konkretnym celem zużycia danej energii elektrycznej wytworzonej przez dany podmiot oznacza, że tak długo jak taka energia zostaje wykorzystana w całości na potrzeby własne wytwórcy, tak podmiotowi temu przysługuje zwolnienie zużycia tej energii z akcyzy.

13. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych zarówno na gruncie Rozporządzenia ws. zwolnień jak i rozporządzeń, które zostały Rozporządzeniem ws. zwolnień zastąpione, a które statuowały analogiczne zwolnienie z opodatkowania akcyzą.

14. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.191.2017.1.MAZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia wymaga spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. energia elektryczna wytwarzana jest w generatorach o mocy nieprzekraczającej 1 MW,
  2. energia elektryczna musi zostać wykorzystana wyłącznie na własne potrzeby podmiotu, który ją wytwarza,
  3. od wyrobów energetycznych, innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii, wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej, została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

15. Podobne wnioski mogą zostać przedstawione w świetle interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2017 r., sygn. 2461-IBPP4.4513.401.2016.2.PZ Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Interpretacja ta wydana została jeszcze na gruncie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 273 z późn. zm., dalej: Rozporządzenie z roku 2013), jednakże teza wskazanej interpretacji zachowuje aktualność z uwagi na brak jakichkolwiek rozbieżności treściowych pomiędzy tekstem § 5 ust. 1 i § 5 ust. 2 Rozporządzenia z roku 2013, a tekstem § 5 ust. 1 i § 5 ust. 2 Rozporządzenia ws. zwolnień. W interpretacji tej organ interpretacyjny za prawidłowe uznał stanowisko strony wnioskującej, że zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia z roku 2013 zwolnieniu od akcyzy podlegać będzie zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z zasilanych biogazem rolniczym generatorów o łącznej mocy 0,999 MW, a zatem nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. Organ wskazał, że skoro energia elektryczna otrzymywana z biogazu rolniczego została na podstawie Ustawy o OZE zaliczona do odnawialnych źródeł energii, to jeżeli Wnioskodawca zużywa do produkcji energii elektrycznej biogaz rolniczy oraz łączna moc generatorów, z których produkowana jest energia elektryczna nie przekroczy 1 MW to zużycie przez Wnioskodawcę na potrzeby własne wyprodukowanej w ten sposób energii będzie objęte zwolnieniem na podstawie przywołanego § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, a ponadto należy zauważyć, że zwolnienie to jest zwolnieniem podmiotowym co oznacza, że dotyczy tylko Wnioskodawcy w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej i zużytej przez Wnioskodawcę przy czym nie ma znaczenia cel jej zużycia.

16. Dokonując więc ponownie zestawienia stanu faktycznego przytaczanej powyżej sprawy ze stanem faktycznym będącym udziałem Spółki ponownie wskazać należy, że gdyby to Spółka i zużycie przez nią energii generowanej przez instalację fotowoltaiczną były przedmiotem tej interpretacji, należałoby stwierdzić, że skoro Spółka produkować będzie energię elektryczną w generatorach, których moc nie przekroczy 1 MW oraz będzie ją zużywać wyłącznie na potrzeby prowadzonej przez nią działalności, to mając na uwadze, że tak jak biogaz rolniczy promieniowanie słoneczne uznaje się za OZE, to zużycie przedmiotowej energii tak samo objęte będzie zwolnieniem na podstawie przepisu (w niniejszej sprawie Rozporządzenia ws. zwolnień, a w sprawie będącej przedmiotem porównania - Rozporządzenia z roku 2013) o treści zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię, z zastrzeżeniem, że w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (...) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

17. Przykładem zaś sprawy, w której potwierdzono przysługiwanie wnioskującemu o interpretację zwolnienia z akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia ws. zwolnień w stosunku do energii generowanej przez panele fotowoltaiczne o mocy nieprzekraczającej 1 MW jest interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2016 r. o sygn. IBPP4/4513-11/16/BP. W przedstawionym we wniosku o interpretację w tej sprawie stanie faktycznym wskazane zostało, że wnioskodawca dysponuje instalacją fotowoltaiczną o mocy 89,7 kW, która wytwarza energię elektryczną użytkowaną kolejno w całości przez samego wnioskodawcę. Organ interpretacyjny przychylił się w tejże sprawie do stanowiska wnioskodawcy uznając, że tym samym energia słoneczna została na podstawie powyższego przepisu (art. 2 pkt 22 Ustawy o OZE - przyp. Spółki) zaliczona do odnawialnych źródeł energii. Zatem jeżeli Wnioskodawca zużywa do produkcji energii elektrycznej energię słoneczną oraz łączna moc generatorów z których produkowana jest energia elektryczna nie przekroczy 1 MW to zużycie wyprodukowanej w ten sposób energii będzie objęte zwolnieniem na podstawie przywołanego § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w związku z czym wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia względem zużytej energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów (instalacji fotowoltaicznej) o łącznej nieprzekraczającej mocy 1 MW do produkcji której wykorzystano energię promieniowania słonecznego. Spółka uważa, że powyższa sytuacja jest wręcz idealnym odbiciem sytuacji, w której Spółka znajdzie się prawdopodobnie począwszy od pierwszego kwartału 2018 r., kiedy to zainstalowana zostanie dostarczona jej przez G. Sp. z o.o. instalacja fotowoltaiczna mająca wytwarzać energię elektryczną, która kolejno użytkowana będzie w całości w procesach związanych z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, a zatem na potrzeby własne.

18. Analogiczne zestawienia, a co za tym idzie analogiczne wnioski, mogą zostać przeprowadzone oraz wyciągnięte również w świetle tez (rozpatrywanych także i a contrario w odniesieniu do stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku) przedstawionych przez organy interpretacyjne w interpretacji indywidualnych: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 listopada 2016 r., sygn. 1462-1PPP3.4513.86.2016.2.MC, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 października 2016 r., sygn. 2461-IBPP4.4513.293.2016.1.EK, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 września 2016 r., sygn. IPPP3/4513-59/16-4/MC oraz IPPP3/4513-64/16-4/ISK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 maja 2016 r., sygn. IBPP4/4513-95/16/MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. IBPP4/4513-89/16/BP, czy Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2016 r., sygn. IBPP4/4513-207/15/BP.

19. Tym samym Spółka uprawniona będzie do zwolnienia ww. energii elektrycznej z akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 Rozporządzenia ws. zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 t.j. zwana dalej ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy. (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Pamiętać należy, że za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.(art. 9 ust. 2 ustawy)

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

  1. z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
  3. z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
  4. z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Co do zasady, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą art. 13 ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 430; dalej jako: rozporządzenie), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. poz. 478 i 2365 oraz z 2016 r., poz. 925, 1579 i 2260) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości - § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2017 r., poz. 1148 t.j., ze zm.; dalej jako: ustawa o OZE), odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Spółka jest producentem wyrobów stalowych, co stanowi główny obszar jej działalności. Drugorzędnie spółka prowadzi również działalność w zakresie sprzedaży hurtowej powstałych odpadów i złomu, transportu kolejowego towarów, wynajmu i zarządzania nieruchomościami dystrybucji energii elektrycznej, handlu energią elektryczną oraz działalność w zakresie wspomagania edukacji.

Spółka planuje zamontowanie fotowoltaicznego generatora energii elektrycznej, na którego składają się panele fotowoltaiczne. Montaż ma nastąpić w pierwszym kwartale 2018 r. lub w późniejszym terminie.

Wyprodukowana w powyższy sposób energia elektryczna będzie w całości przeznaczona na zaspokojenie potrzeb zakładu należącego do Spółki. Jej produkcja będzie odbywać się przy użyciu generatorów o łącznej mocy 499 kW, czyli o mocy nieprzekraczającej 1 MW, a do produkcji energii elektrycznej nie będą zużywane żadne wyroby energetyczne, które nie zaliczają się do odnawialnych źródeł energii.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, w stosunku do wyprodukowanej, przez Spółkę, energii elektrycznej, określonego w § 5 ust. 1 rozporządzenia.

Jak już wskazano na mocy § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. poz. 478 i 2365 oraz z 2016 r., poz. 925, 1579 i 2260) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości - § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Łączna moc paneli fotowoltaicznych Wnioskodawcy wyniesie 499 kW, a więc nie przekroczy 1 MW,

Jednocześnie do produkcji energii elektrycznej Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zatem w sprawie nie mają zastosowania postanowienia § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Ponadto energia elektryczna wyprodukowana przez Wnioskodawcę będzie w całości zużywana na własne potrzeby prowadzonego przez Spółkę zakładu.

Zatem energia elektryczna wyprodukowana i zużyta przez Wnioskodawcę będzie korzystała ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem należało uznać za prawidłowe

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawarte w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późń. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej