Opodatkowanie akcyzą gliceryny o kodach Nomenklatury Scalonej CN 1520 00 00 i 2905 45 00 zużywanej na cele grzewcze i obowiązki z tym związane - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.250.2018.1.WR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2018, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.250.2018.1.WR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie akcyzą gliceryny o kodach Nomenklatury Scalonej CN 1520 00 00 i 2905 45 00 zużywanej na cele grzewcze i obowiązki z tym związane

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 października 2018 r. (data wpływu 16 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą gliceryny o kodach Nomenklatury Scalonej CN 1520 00 00 i 2905 45 00 zużywanej na cele grzewcze i obowiązków z tym związanych- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą gliceryny o kodach Nomenklatury Scalonej CN 1520 00 00 i 2905 45 00 zużywanej na cele grzewcze i obowiązków z tym związanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza kupować produkty uboczne powstające w procesie estryfikacji olejów roślinnych tzn. gliceryny surowe, fazy glicerynowe, wody glicerynowe i ługi glicerynowe. Następnie, ww produkty uboczne będą poddawane procesom technologicznym. Przetworzone wyroby nie będą zawierały w sobie węglowodorów, będą to tylko i wyłącznie gliceryny o gęstości 1,26 g/cm3.

Spółka zamierza zużywać na własne potrzeby, jak również sprzedawać gliceryny o kodach CN 1520 00 00 oraz CN 2905 45 00 na cele grzewcze lub sprzedawać na cele inne niż grzewcze np. do produkcji pasz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Spółka jest zobowiązana do deklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i mających za przedmiot glicerynę o kodach CN 1520 00 00 lub 2905 45 00 zużywaną na cele grzewcze?

  • Jeśli Spółka jest zobowiązana do deklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i mających za przedmiot glicerynę o kodach CN 1520 00 00 lub 2905 45 00 o gęstości 1,26 g/cm3, zużywaną na cele grzewcze, to w jakiej wysokości powinna uiścić podatek akcyzowy i czy powinna prowadzić skład podatkowy?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Odpowiedz na pytanie nr 1;

    Zdaniem Spółki, gliceryny o kodach CN 1520 00 00 lub CN 2905 45 00 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym z uwagi na treść art. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku numer 1 do ustawy.

    Warto przy tym nadmienić, iż podatek akcyzowy (odmiennie niż podatek od towarów i usług) jest selektywnym, a nie powszechnym (jak VAT) podatkiem konsumpcyjnym.

    Skoro tak jest w istocie rzeczy, to akcyza jest płacona:

    • po pierwsze - wyłącznie od wyrobów uznanych za akcyzowe zgodnie ze stosownymi przepisami systemu podatku akcyzowego, oraz
    • po drugie - w związku z wykonaniem określonych czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem lub w związku z zaistnieniem zdarzeń, z którymi ustawa akcyzowa wiąże powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

    Oba ww. warunki muszą być spełnione łącznie, co w analizowanym stanie faktycznym prowadzi do wniosku, iż opodatkowanie gliceryny o kodach CN 1520 00 00 lub CN 2905 45 00 niezaliczanej do kategorii węglowodorów, opodatkowanie podatkiem akcyzowym jest wykluczone z uwagi na fakt, iż wyrób ten (bez względu na jego przeznaczenie) nie jest wyrobem akcyzowym. Wskazany powyżej art. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej zalicza do wyrobów akcyzowych w szczególności wyroby energetyczne, o których mowa w załączniku numer 1 do ustawy akcyzowej. W załączniku tym brak wyrobu wskazanego w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

    Wyroby energetyczne nie są definiowane tylko i wyłącznie na podstawie art. 2 pkt 1 w związku z załącznikiem numer 1 do ustawy akcyzowej. W ocenie Spółki należy również sięgnąć do treści art. 86, który w definicji wyrobów energetycznych nie zawiera gliceryn o kodach CN 1520 00 00 lub CN 2905 45 00.

    Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r., Nr 3, poz. 11), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

    W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym zalicza się wyroby:

    1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
    3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
    4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    5. objęte pozycją CN 3403;
    6. objęte pozycją CN 3811;
    7. objęte pozycją CN 3817;
    8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
    10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

    Stosownie zaś do art. 86 ust. 3 paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

    Zgodnie zatem z powyższym stwierdzić należy, iż produkowana i sprzedawana przez Spółkę do celów opisanych powyżej gliceryna nie będąca węglowodorem, zaklasyfikowana do kodu CN 1520 00 00 lub 2905 45 00 nie jest wyrobem energetycznym w rozumieniu art. 86 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym, czyli nie spełnia definicji wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy.

    W myśl powyższego przedmiotowe wyroby w opisanym stanie faktycznym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

    Odpowiedz na pytanie 2;

    Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego, jak również spółka nie jest zobligowana do prowadzenia składu podatkowego, ponieważ gliceryny nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

    Powyższa prawidłowość interpretacyjna poparta jest interpretacjami indywidualnymi o sygnaturach IBPP3/443-346/09/DG z dnia 30.06.2009r., ILPP3/443-139/09-2/TW z 19.11.2009r., IPP3/443-259/08-4/MM z dnia 07.04.2009r.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm., zwana dalej ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

    W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

    W poz. 44 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, zostały wymienione pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

    Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

      li>objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    1. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
    2. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
    3. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    4. objęte pozycją CN 3403;
    5. objęte pozycją CN 3811;
    6. objęte pozycją CN 3817;
    7. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    8. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
    9. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

    Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

    Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza kupować produkty uboczne powstające w procesie estryfikacji olejów roślinnych tzn. gliceryny surowe, wody glicerynowe i ługi glicerynowe. Następnie produkty te będą poddawane procesom technologicznym. Przetworzone wyroby nie będą zawierały w sobie węglowodorów będą to tylko i wyłącznie gliceryny o gęstości 1,26 g/cm3.

    Spółka zamierza zużywać na własna potrzeby, jak również sprzedawać gliceryny o kodach CN 1520 00 00 oraz CN 2905 45 00 na cele grzewcze lub sprzedawać na cele inne niż grzewcze np. do produkcji pasz.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą deklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem i mających za przedmiot glicerynę o wyżej wskazanych kodach CN zużywaną na cele grzewcze, a także stawki podatku i obowiązku prowadzenia składu podatkowego.

    Odpowiadając na powyższe wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, iż wyrób o wskazanych we wniosku kodach Nomenklatury Scalonej CN nie został wymieniony w art. 86 ust. 1 pkt 1-8 ustawy. Gliceryna o kodach Nomenklatury Scalonej 1520 00 00 i 2905 45 00, która stosownie do opisu zdarzenia przyszłego, nie jest węglowodorem nie będzie również wyrobem energetycznym, o którym mowa w art. 86 ust. 1 pkt 10. Tym samym gliceryna kodach Nomenklatury Scalonej wskazanych we wniosku nie stanowi wyrobu energetycznego, a co za tym idzie nie jest również wyrobem akcyzowym.

    Stosownie do wyżej poczynionych uwag w stosunku do gliceryny o kodach Nomenklatury Scalonej CN 1520 00 00 i 2905 45 00 zużywanej na cele grzewcze Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do deklarowania i zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

    Z uwagi na okoliczność, że wyroby będące przedmiotem wniosku nie stanowią wyrobów akcyzowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

    W zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym składem podatkowym jest miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

    Natomiast w myśl art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

    1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
    2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2016 r. poz. 859, z 2017 r. poz. 624 oraz z 2018 r. poz. 650);
    3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
    4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
    5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
    6. energii elektrycznej;
    7. wyrobów węglowych;
    8. suszu tytoniowego;
    9. wyrobów gazowych.

    Stosownie art. 47 ust. 2 ustawy magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

    W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że obowiązek prowadzenia składu podatkowego związany jest z dokonywaniem czynności dotyczących, niektórych wyrobów akcyzowych w ściśle określonych przez Ustawodawcę sytuacjach. Wynika z tego, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku prowadzenia składu podatkowego ze względu na dokonywane czynności, których przedmiotem będzie gliceryna o kodach Nomenklatury Scalonej CN 1520 00 00 lub 2905 45 00 zużywana na cele grzewcze, ponieważ wyrób ten nie stanowi wyrobu akcyzowego.

    W myśl powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 ocenia się jako prawidłowe.

    W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

    Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej