Dotyczy formy opodatkowania usług w zakresie opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.136.2019.1.ES

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.05.2019, sygn. 0115-KDIT3.4011.136.2019.1.ES, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Dotyczy formy opodatkowania usług w zakresie opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2019 r. (data wpływu 29 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 18 października 2018 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie sprawowania opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi wg kodu PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób starszych oraz niepełnosprawnych. Firma Wnioskodawczyni to jednoosobowa działalność gospodarcza. Wnioskodawczyni nie zatrudnia innych osób. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię polegają na pomocy w pracach domowych, sprzątaniu, podawaniu posiłków. Wnioskodawczyni zaznacza, że nie świadczy usług pielęgniarskich. Wnioskodawczyni pomaga w czynnościach ułatwiających w codziennym funkcjonowaniu podopiecznych. Wnioskodawczyni wystawia faktury osobom, którymi się opiekuje.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi może być opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5 %?

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzona działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi powinna być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 43.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 roku o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj.: Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ryczałt od przychodów ze świadczenia usług pomocy społecznej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, wynosi 17%. Należy jednak zauważyć, że w przypadku usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.11.0) oraz w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.12.0), ustawodawca przy symbolu PKWiU wstawił znak ex oraz dopisał do tekstu stanowiącego odwzorowanie (powtórzenie) nazwy ugrupowania w PKWiU zwrot przez instytucje o charakterze doraźnym .

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Dokonując zatem literalnej interpretacji powołanych przepisów zauważyć należy, że 17% stawką ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie są opodatkowane wszystkie usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku, jak również w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku, ale wyłącznie te świadczone przez instytucje o charakterze doraźnym.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (adres strony internetowej na której dostępny jest słownik: www.sjp.pwn.pl) pojęcie instytucja oznacza:

  • zakład o charakterze publicznym zajmujący się określonym zakresem spraw;
  • zespół norm prawnych lub obyczajowych dotyczących organizacji jakiejś dziedziny życia;
  • organizacja działająca na podstawie tych norm.

Za instytucję nie można natomiast uznać osoby fizycznej świadczącej usługi w ramach indywidualnej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przychody z tytułu działalności polegającej na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, uzyskiwane przez osobę fizyczną w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu według 8,5% stawki ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W konsekwencji stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.

Należy zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w wyniku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego organy podatkowe ustalą, że przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od rzeczywistego, to Wnioskodawczyni nie będzie mogła powołać się na niniejszą interpretację indywidualną.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-001 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej