Temat interpretacji
Dostawa wewnątrzwspólnotowa i eksport wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz dostawa krajowa wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 sierpnia 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz dostawy krajowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 sierpnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz dostawy krajowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej jako Spółka) jest producentem i zamierza prowadzić działalność handlową w zakresie nabyć krajowych i wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych, a następnie po przetworzeniu i ich konfekcjonowaniu na składzie podatkowym, odsprzedawać wyroby gotowe (wyroby akcyzowe) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub z naliczoną akcyzą, za pośrednictwem dystrybutora (osobny podmiot prawny) odpowiedzialnego za obsługę klienta (centrum obsługi klienta) powiązanego kapitałowo i osobowo ze Spółką. W ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej (WDT) dystrybutor dokona zakupu wyrobów gotowych od Spółki, ze wskazaniem miejsca dostawy do innego państwa członkowskiego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku sprzedaży krajowej oraz klientów nie posiadających pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego, faktura sprzedażowa pomiędzy Spółką i dystrybutorem zostanie wystawiona z chwilą faktycznego dopuszczenia wyrobów do konsumpcji, czyli wyprowadzenia ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Faktura sprzedażowa będzie zawierała dane sprzedawcy (dane Spółki), kupującego (dane dystrybutora) oraz miejsce dostarczenia towarów (adres odbiorcy, finalnego klienta). Dodatkowo dystrybutor wystawi własną fakturę sprzedażową obciążającą klienta.
Ponieważ obecny model biznesowy stwarza dla obu stron liczne niedogodności, zarówno Spółka, jak i dystrybutor planują jego zmianę poprzez wydzielenie działalności produkcyjno-magazynowej i sprzedażowej (kompleksowa obsługa klientów) nakierowaną, na poprawienie wyników finansowych poprzez bardziej efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi i koordynację pracy oraz wyspecjalizowanie jednostek w ramach prowadzonej działalności, zmniejszenie kosztów gospodarki zakupowo-materiałowej, magazynowej oraz pionu sprzedaży, a także handlu zagranicznego poprzez optymalizację zatrudnienia w obu podmiotach.
Dystrybutor posiada osobowość prawną i jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT, nie posiada jednak zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego (ubieganie się o dodatkowe zezwolenie, spełnianie warunków prawnych, administracyjnych oraz zorganizowanie techniczne osobnego składu podatkowego z przeszkoloną obsługą i sprzętem do obsługi stanowi znaczny koszt wpływający na konkurencyjności prowadzonej działalności). [], posiada wewnętrznie różne jednostki, podmiot dystrybutora będzie stanowić kanał dystrybucyjnym grupy, a Spółka będzie pełnić funkcję centrum produkcyjnego.
Wnioskodawca w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości prawnych pragnie uzyskać potwierdzenie, iż planowany schemat produkcji i dystrybucji wyrobów akcyzowych nie narusza przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
Za podmiot prowadzący skład podatkowy uznaje się podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy) w związku z tym Spółka jest prowadzącym skład podatkowy.
Spółka planuje nabywać wyroby o następujących kodach CN: 2207 10 00, 2901 10 00, 2707 30 00, 2902 20 00, 2902 30 00, 2902 41 00, 2902 42 00, 2902 43 00, 2902 44 00, 2710 19 29, 2710 12 21, 2710 12 25, a ponieważ kwestie prawne poruszane w niniejszym wniosku są tożsame wobec wyrobów klasyfikowanych do wszystkich powyższych kodów CN, we wniosku będą one łącznie określane jako Wyroby.
Nowy model zakłada zlecanie przez dystrybutora produkcji wyrobów akcyzowych, analizowany model będzie obejmował trzy etapy.
W ramach etapu pierwszego Spółka dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia lub krajowego zakupu Wyrobów (surowca) do produkcji wyrobów akcyzowych, w szczególności ilości hurtowe - w paletopojemnikach lub cysternach, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie elektronicznego dokumentu e-AD (system EMCS). Surowce będą wprowadzane do istniejącego składu podatkowego Spółki (kontrola - stały nadzór na terenie firmy, generowanie raportów odbioru, przyjęcie na magazyn).
Drugi etap, po przyjęciu surowca, zakłada badanie wyrobów pod kątem jakości w laboratorium Spółki. Badania mają na celu wykazanie np. czy zakupiony surowiec spełnia warunki jakościowe, a więc czy surowiec posiada odpowiednią czystość. Jeżeli warunek jest spełniony kolejnym etapem jest przeklasyfikowanie Wyrobu czyli nadanie odpowiedniego numeru asortymentowego i konfekcjonowanie do opakowań jednostkowych gotowych do sprzedaży. Jeśli jednak dany Wyrób nie spełnia warunku czystości, nie odpowiada parametrom wcześniej ustalonym i gwarantowanym przez dostawcę, towar jest reklamowany i odsyłany.
Część wyrobów energetycznych po badaniach zostanie poddana procesowi oczyszczania poprzez rafinację kwasem siarkowym lub proces destylacji. Dopiero po zakończeniu tych procesów surowiec zostanie rozlany do opakowań jednostkowych. W przypadku alkoholu, po jego przyjęciu na magazyn nastąpi jego przekazanie na oddział produkcji i rozlew w specjalnie przygotowanych pracowniach zatwierdzonych przez organ podczas czynności urzędowego sprawdzenia.
Ostatni trzeci etap będzie zakładał magazynowanie wyrobów gotowych na składzie podatkowym Spółki, a w przypadku sprzedaży wyrobów, wysyłkę towarów w systemie EMCS do klientów posiadających aktywny numer akcyzowy (SEED, zarejestrowany odbiorca, skład podatkowy) - w dniu wysyłki wystawiona zostanie faktura przez Spółkę na rzecz dystrybutora z miejscem dostawy do podmiotu odbierającego, finalnego klienta. Klient otrzyma fakturę rozliczeniową wystawioną przez dystrybutora. W przypadku dostawy wyrobów akcyzowych do klienta poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju, Spółka jako prowadzący skład podatkowy dokona rozliczenia akcyzy i złoży deklarację podatkową AKC-4 zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym (art. 21 i art. 23).
Podsumowując sprzedawane wyroby będą wysyłane do klientów w innych państwach członkowskich w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych (WDT) na podstawie dokumentu e-AD, a także do państw trzecich na podstawie dokumentów celnych eksportowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz klientów krajowych na podstawie faktury z naliczoną akcyzą. Oferta dedykowana będzie dla szerokiego spektrum podmiotów z różnego rodzaju branż przemysłowych np.: farmaceutycznego, spożywczego, chemicznego czy laboratoriów badawczych.
Powyższe wyroby akcyzowe klasyfikowane jako wyroby energetyczne wymienione są w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej dla których stawka podatku akcyzowego nie została wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 1-13. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż Wyroby ze względu na sposób opakowania jak również sposób zużycia zgodny z instrukcją, etykietą, ich czystość oraz parametry chemiczne, wyklucza możliwość wykorzystania ich na cele opałowe lub jako dodatki lub jako domieszki do paliw silnikowych na każdym etapie prowadzonej działalności gospodarczej także po ich sprzedaży przez Wnioskodawcę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w opisanych okolicznościach przemieszczanie wyrobów gotowych (wyroby akcyzowe) pomiędzy produkcyjno-magazynowym składem podatkowym Spółki, a odbiorcami końcowymi, finalnymi klientami posiadającymi skład podatkowy lub status zarejestrowanego odbiorcy w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy (EMCS) z pominięciem składu podatkowego dystrybutora odbywa się z naruszeniem warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, co skutkuje zakończeniem procedury zawieszenia i powstaniem zobowiązania podatkowego?
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.
W świetle opisanych okoliczności przemieszczanie wyrobów akcyzowych pomiędzy produkcyjno-magazynowym składem podatkowym Spółki, a odbiorcami końcowymi, finalnymi klientami posiadającymi skład podatkowy lub status zarejestrowanego odbiorcy, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy (EMCS) z pominięciem składu podatkowego dystrybutora, nie odbywa się z naruszeniem warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie dochodzi więc do zakończenia procedury zawieszenia i powstania zobowiązania podatkowego
2.
W przypadku sprzedaży krajowej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy dystrybutor nie jest zobowiązany do posiadania zezwolenia o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania numer 1.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura podatkowa stosowana w odniesieniu do produkcji, przetwarzania, przechowywania lub przemieszczania wyrobów akcyzowych, nieobjętych zawieszającą procedurą celną, przy zawieszonym poborze akcyzy. Procedura ta jest podstawą unijnego systemu podatku akcyzowego. Przez wykorzystanie instytucji składu podatkowego, zarejestrowanego odbiorcy, zarejestrowanego wysyłającego, realizowany jest zasadniczy cel dyrektywy horyzontalnej tj. dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16.12.2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG, jakim jest nakładanie oraz pobieranie akcyzy w tym państwie członkowskim, w którym wyrób jest przeznaczony do konsumpcji. Założenie to realizowane jest przez możliwość przesunięcia obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z etapu produkcji wyrobu na etap dopuszczenia do konsumpcji. To znaczy, że cały czas w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy od danych wyrobów wymagalność akcyzy jest "zawieszona" i nie powstaje obowiązek zapłaty podatku. Jednocześnie w przypadku przemieszczania wyrobów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego zapewnia to, że rozliczenie podatku akcyzowego powstanie nie na terytorium kraju, a w docelowym państwie członkowskim. Należy także podkreślić, że w rozumieniu przepisów akcyzowych obojętne jest czy fizyczne przemieszczanie wyrobów akcyzowych z Polski do innego państwa unijnego wiązać się będzie z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Obowiązek podatkowy powstaje w oderwaniu od czynności sprzedaży. Pojęcia dostawy wewnątrzwspólnotowej w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym nie należy mylić z dostawą wewnątrzwspólnotową, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku VAT.
Przypadki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w obrocie krajowym zostały wskazane w art. 40 ust. 1. Zgodnie z tym przepisem procedura zawieszenia ma zastosowanie w sytuacji gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są między składami podatkowymi na terytorium kraju, lub w celu dokonania eksportu do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje wyprowadzenie poza terytorium UE. Wywóz wyrobów akcyzowych do kraju trzeciego powinien być potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium UE. Przypadki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych przemieszczanych w obrocie wewnątrzwspólnotowym zostały enumeratywnie wskazane w art. 40 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego lub do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium państwa członkowskiego. Warunkiem zastosowania procedury zawieszenia jest zastosowanie elektronicznego administracyjnego dokumentu e-AD i złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Co istotne zgodnie z art. 41 ust. 5 przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały obowiązek podatkowy z chwilą otrzymania odpowiedniego raportu. Ponadto w związku ze stosowaniem w zakresie przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych systemu teleinformatycznego (EMCS) o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 684/2009 z 24.7.2009 r. weryfikacja uprawnienia do zastosowania przez podmiot odbierający procedury zawieszenia poboru akcyzy realizowana jest w sposób automatyczny za pomocą tego systemu. Ustawodawca w art. 2 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku akcyzowym, w zbiorczej definicji "podmiot wysyłający" wskazał grupę podmiotów, które są uprawnione do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i są zarazem podmiotami rozpoczynającymi przemieszczanie wyrobów w tej procedurze.
Ustawodawca przewiduje dwa podmioty, które mają możliwość wysłania wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest to podmiot prowadzący skład podatkowy oraz zarejestrowany wysyłający. W projekcie e-AD należy więc wpisywać numer akcyzowy składu podatkowego z którego wyroby są wysyłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Instrukcja dla podmiotów, jako użytkowników Systemu EMCS PL/EMCS PL 2 - "W polu Nadawca należy wpisywać numer akcyzowy składu podatkowego, z którego wyroby są wysyłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy"). Jeżeli projekt e-AD będzie zawierał niekompletne lub nieprawidłowe dane do podmiotu wysyłającego automatycznie wysyłana zostanie z systemu EMCS informacja o błędach. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy polegające na wygaśnięciu obowiązku podatkowego oraz braku powstania zobowiązania podatkowego w stosunku do podmiotu wysyłającego, zgodnie z art. 41 ust. 5 następuje w przypadku przemieszczenia wspólnotowego na podstawie raportu odbioru lub dokumentu zastępującego raport odbioru, a w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych na podstawie raportu wywozu lub dokumentu zastępującego raport wywozu, lub alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Dokumenty te pozwalają na wygaszenie obowiązku podatkowego. Wygaśnięcie obowiązku podatkowego następuje w chwili, kiedy Spółka otrzyma powyższe potwierdzenia. W związku z powyższym przemieszczanie Wyrobów zakończone otrzymaniem odpowiedniego raportu, z pominięciem składu podatkowego dystrybutora, nie powoduje naruszenia warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy i nie powstaje zobowiązanie podatkowe dla Spółki.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania numer 2.
Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, co do zasady, jest podmiot prowadzący skład podatkowy. To na Spółce ciążą obowiązki podatkowe związane z rozliczeniem i zapłatą podatku akcyzowego. Wprowadzona przez ustawodawcę w art. 54 ustawy, instytucja zezwolenia wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest jednym z wyjątków od powyższej zasady. W takim przypadku podmiot prowadzący skład podatkowy nie będzie podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku, a podatnikiem, na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy, staje się podmiot będący właścicielem towarów posiadający zezwolenie wyprowadzenia. W praktyce sytuacja taka ma miejsce, kiedy właściciel wyrobów zamierza skorzystać z cudzego składu podatkowego np. w celu magazynowania tych wyrobów, nie przenosząc prawa własności nad towarami na rzecz prowadzącego skład. Mając na uwadze opis stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego przypis Organu] należy stwierdzić, że Spółka nie prowadzi usługowego składu podatkowego. Magazynowane wyroby gotowe do czasu sprzedaży pozostają własnością Spółki w związku z tym posiadanie przez dystrybutora zezwolenia wyprowadzenia nie jest wymagane.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy zawarto wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1).
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2-6, 8, 10-13, 15, 26 lit. a, 27, 29, 30a i 32 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
- terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju, i z wyłączeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;
- terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
- terytorium państwa trzeciego - terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;
- eksport - wywóz wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony przez organ celny, o którym mowa w art. 221 ust. 2 lub art. 332 ust. 3-4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2447", na podstawie informacji uzyskanych od właściwego organu celnego stosownie do art. 329 tego rozporządzenia;
- dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;
- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
- podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
- zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca";
- e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
- System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
- raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
- raport wywozu - raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że w przypadku eksportu przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone;
- alternatywny dowód zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - wydane przez właściwe organy podatkowe na terytorium kraju lub przez właściwe organy państwa członkowskiego potwierdzenie, że wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe zostały odebrane przez odbiorcę albo że zostały wyprowadzone poza terytorium Unii Europejskiej, zawierające w szczególności określenie rodzaju, ilości oraz kodów Nomenklatury Scalonej (CN) tych wyrobów, datę ich odbioru lub wyprowadzenia poza terytorium Unii Europejskiej, a także dane identyfikacyjne podmiotu, który wyroby te odebrał, albo oznaczenie organu celnego, który nadzorował ich wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej, wraz z danymi identyfikacyjnymi podmiotu, który dokonał ich eksportu;
- podmiot odbierający - podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że myśl art. 4 pkt 9 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz.U.UE.L.2009.9.12), zarejestrowany odbiorca oznacza osobę fizyczną lub prawną uprawnioną przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia, w ramach swojej działalności i na warunkach określonych przez te organy, do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:
- produkcja wyrobów akcyzowych;
- wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
- import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
- nabycie
wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia
wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło; - wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
- wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, () art. 13 ust. 1 ustawy.
Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1 art. 13 ust. 3 ustawy.
W myśl zasady wynikającej z art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:
- w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
- przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
- przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,
- przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art. 40 ust. 2 pkt 1, 3, 5 i 6 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:
- ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;
- w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do organu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;
- ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do organu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej
- ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.
Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:
- zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
- złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego (art. 41 ust. 1 ustawy).
Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy dostawy wewnątrzwspólnotowej do podmiotu nieprowadzącego składu podatkowego, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest upoważnienie wydane przez właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego Unii Europejskiej do odbioru przez nabywcę wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 - zastosowanie świadectwa zwolnienia, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. UE L 8 z 11.01.1996, str. 11; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297). Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio art. 41 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:
- raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
- raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
- alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy
-w części objętej potwierdzeniem.
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9 art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy.
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą:
- odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;
- wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3-5, pkt 10 lit. d i pkt 11 lit. d i e (art. 41a ust. 2 ustawy).
W myśl art. 45 ust. 1 i 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, zalicza się wyroby:
- objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
- objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
- objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
- oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
- objęte pozycją CN 3403;
- objęte pozycją CN 3811;
- objęte pozycją CN 3817;
- oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
- pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
- pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu,
przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa
opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu
na kod CN.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wskazać w pierwszej kolejności należy, że możliwość zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest ściśle uwarunkowana. Uwarunkowanie to (wynikające nie tylko z przepisów krajowych ale również z przepisów Dyrektywy Rady 2008/118/WE), związane jest m.in. z kategoriami podmiotów mogących tę procedurę zastosować (m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca) oraz z określonymi kategoriami czynności (m.in. produkcja wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, przemieszczanie pomiędzy składami podatkowymi). Tak długo zatem jak są spełnione warunki do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, tak długo wobec wyrobów akcyzowych objętych tą procedura, co do zasady nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Co istotne w kontekście niniejszej sprawy, prawo własności nie jest elementem mającym kluczowe znaczenie przy zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy najistotniejsze znaczenie ma dochowanie warunków do jej stosowania przez uprawnione podmioty. Tym samym w trakcie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy możliwa jest sytuacja, w której objęty tą procedurą wyrób akcyzowy zmienia właściciela, a mimo to odpowiedzialność za ten wyrób akcyzowy co do zasady ponosić będzie nadal podmiot, który wobec tego wyrobu stosuje procedurę zawieszenia poboru akcyzy.
Przechodząc do wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych poszczególnymi pytaniami stwierdza się co następuje:
Ad. 1
Z przedstawionego opisu sprawy wynika Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność handlową w zakresie nabyć krajowych i wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych, a następnie po przetworzeniu i ich konfekcjonowaniu w składzie podatkowym, odsprzedawać wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, za pośrednictwem dystrybutora. Sprzedawane wyroby będą wysyłane do klientów w innych państwach członkowskich w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych na podstawie dokumentu e-AD (klientami będą podmioty prowadzące składy podatkowe lub podmioty posiadające status zarejestrowanego odbiorcy [w myśl art. 4 pkt 9 Dyrektywy Rady 2008/118/WE, zarejestrowany odbiorca oznacza osobę fizyczną lub prawną uprawnioną przez właściwe organy państwa członkowskiego przeznaczenia, w ramach swojej działalności i na warunkach określonych przez te organy, do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego]), a także do państw trzecich na podstawie dokumentów celnych eksportowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
W dniu wysyłki wystawiona zostanie faktura przez Spółkę na rzecz dystrybutora z miejscem dostawy do podmiotu odbierającego, finalnego klienta. Klient otrzyma fakturę rozliczeniową wystawioną przez dystrybutora.
Faktyczne zatem przemieszczenie wyrobów akcyzowych nastąpi: ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego; ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy; ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa trzeciego poprzez organ celny, który nadzorować będzie faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.
Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy ww. okolicznościach przemieszczanie wyrobów akcyzowych pomiędzy składem podatkowym Spółki, a finalnymi klientami z pominięciem składu podatkowego dystrybutora, odbywa się z naruszeniem warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, co skutkuje zakończeniem procedury zawieszenia i powstaniem zobowiązania podatkowego.
Odnosząc się do tych wątpliwości stwierdzić należy, że takie przemieszczenie wyrobów akcyzowych z pominięciem składu podatkowego dystrybutora, który będzie jedynie pośrednikiem nieuczestniczącym fizycznie w przemieszczeniu wyrobów akcyzowych, nie narusza warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy i co za tym idzie nie skutkuje zakończeniem procedury zawieszenia i powstaniem zobowiązania podatkowego.
Odpowiadając zatem wprost na pytanie oznaczone nr 1 we wniosku, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.
Organ w tym miejscu zaznacza, że powyższa ocena dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy. Przedmiotem analizy nie była natomiast ocena pozostałych warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Ad. 2
W kwestii pytania oznaczonego nr 2 we wniosku, dotyczącego sprzedaży krajowej i obowiązku posiadania przez dystrybutora zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ustawy, zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że co do zasady podatnikiem z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy (Wnioskodawca).
Wyjątek od tej zasady związany jest instytucją zezwolenia na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego o której mowa w art. 54 ustawy i który ściśle związany jest z czynnością podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
Zgodnie zatem z tą szczególną procedurą, podatnikiem nie jest podmiot prowadzący skład podatkowy, lecz podmiot posiadający zezwolenie na wyprowadzenie, który jest właścicielem wyrobów znajdujących się w usługowym składzie podatkowym). Regulacja ta nie dotyczy jednak wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie oraz nie obejmuje również wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w przypadku dostawy wyrobów akcyzowych do klienta poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju, to Wnioskodawca dokona wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego oraz dokona rozliczenia akcyzy i złoży deklarację podatkową AKC-4 zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym.
Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji dystrybutor nie jest zobowiązany do posiadania zezwolenia o którym mowa w art. 54 ustawy.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego uznać należy za prawidłowe.
Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Końcowo Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego objętego pytaniami i została oparta wyłącznie w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej