Rozlew wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.169.2019.2.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.10.2019, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.169.2019.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Rozlew wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 lipca 2019 r. (data wpływu 5 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 12 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozlewu wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozlewu wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 4 września 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.169.2019.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka [] prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych i bezalkoholowych w wyspecjalizowanych sklepach. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż napojów alkoholowych wysokoprocentowych, w tym whisky, wódka, koniak w próbkach. Napoje alkoholowe będą kupowane przez Wnioskodawcę w opakowaniach detalicznych ogólnie stosowanych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy (banderola), czyli już z zapłaconą akcyzą. Następnie Wnioskodawca będzie rozlewał napój z oryginalnych opakowań do mniejszych butelek o pojemności 50 ml (tzw. próbek). Wnioskodawca będzie dokonywał na życzenie klienta sprzedaży pojedynczych próbek lub sprzedaży pakietu próbek w ramach wykupionego przez klienta abonamentu. Po napełnieniu próbek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na próbkę legalizacyjny znak akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy przechowywanie w punkcie sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w opakowaniach (butelkach) oraz ponowne rozlanie napojów alkoholowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyrobów akcyzowych od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) w inne opakowania jednostkowe, w miejscu ich sprzedaży detalicznej i naniesienie na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzowych może mieć miejsce i nie jest sprzeczne z prawem podatkowym?
  2. Czy nalanie napoju alkoholowego z opakowania oznaczonego znakiem akcyzy do jednorazowej butelki celem dalszej sprzedaży należy interpretować jako rozlew alkoholu zdefiniowany w art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a tym samym jako produkcję, opodatkowaną, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku akcyzowym, podatkiem akcyzowym, prowadzoną bezwzględnie w składzie podatkowym?
  3. Czy Wnioskodawca może w ramach abonamentu miesięcznego wykupionego przez Klienta przygotowywać i sprzedać zestawy zawierające butelki jednostkowe (tzw. próbki), do których przelano wyroby akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe, przy czym na każdej próbce będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzowy (banderola) i czy takie działanie będzie zgodne z prawem podatkowym?
  4. Czy Wnioskodawca ma obowiązek składania deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym po uzupełnieniu wniosku):

Pytanie nr 1

Wnioskodawca zamierza nabywać alkohol (whisky, wódki, koniaki) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyroby akcyzowe od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) i następnie sprzedawać w mniejszych butelkach (tzw. próbkach). Przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe nastąpi do opakowań jednostkowych o pojemności 50 ml. Po napełnieniu próbek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na próbkę legalizacyjny znak akcyzy.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: Ustawa) reguluje kwestie opodatkowania wyrobów podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 Ustawy napoje alkoholowe są wyrobami akcyzowymi. Należą one do grupy szczególnych wyrobów akcyzowych, które podlegają oznaczaniu znakami akcyzy.

W art. 8 Ustawy został ujęty katalog czynności stanowiących przedmiot opodatkowania akcyzą. Czynność, którą ma wykonywać Wnioskodawca, nie została opisana w powyższym przepisie. W związku z powyższym należy przyjąć, że przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do tzw. próbek nie podlega opodatkowaniu.

Przy czym należy wspomnieć, że zgodnie z art. 8 ust. 6 Ustawy, nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W art. 2 pkt 17 Ustawy - ustawodawca przewidział dwa rodzaje znaków akcyzy: znaki podatkowe i legalizacyjne. Podatkowe znaki akcyzy nanosi się na wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Są one potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy. Z kolei legalizacyjne znaki akcyzy stosowane są wyjątkowo. Dotyczy to sytuacji wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi (art. 125 Ustawy).

Wydaje się, że ustawodawca wprowadzając instytucję legalizacyjnych znaków akcyzowych oraz procedurę nabywania takich znaków przewidział możliwość ponownego rozlewu wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do innych opakowań jednostkowych.

W ocenie Wnioskodawcy Ustawa nie zabrania ponownego rozlewu alkoholu, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w inne opakowania jednostkowe, w tym w miejscu ich sprzedaży detalicznej, w sytuacji gdy osoba dokonująca rozlewu naniesie na nowe opakowania legalizacyjne znaki akcyzy. W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy opisana czynność nie jest sprzeczna z prawem podatkowym.

Pytanie nr 2

Wnioskodawca zamierza nabywać alkohol (whisky, wódki, koniaki) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyroby akcyzowe od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) i następnie sprzedawać go w mniejszych butelkach (tzw. próbkach). Przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe nastąpi do mniejszych butelek o pojemności 50 ml. Po napełnieniu próbek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na próbkę legalizacyjny znak akcyzy.

Wnioskodawca będzie dokonywał na życzenia klienta sprzedaży pojedynczych próbek lub sprzedaży pakietu próbek w ramach wykupionego przez klienta abonamentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (dalej: Ustawa) napoje alkoholowe (wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) są wyrobami akcyzowymi. Należą one do grupy szczególnych wyrobów akcyzowych, które podlegają oznaczaniu znakami akcyzy.

Art. 116 ust. 1 Ustawy statuuje, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży m.in., zgodnie z art. 16 Ustawy, na podmiocie dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 Ustawy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu Ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 Ustawy).

Artykuł 47 ust. 1 pkt 1 Ustawy stanowi, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do Ustawy (obejmującym m.in. wyroby alkoholowe) oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do Ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji m.in. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Ponowny rozlew alkoholu z opakowania, od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości, do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w myśl przepisów Ustawy produkcji alkoholu.

Tym samym rozlew alkoholu, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 Ustawy nie musi być prowadzony w składzie podatkowym.

W ocenie Wnioskodawcy to nie opakowania jednostkowe, do których zostanie przelany alkohol, podlegają sprzedaży, a ich zawartość. Przy czym należy podkreślić, że na tzw. próbki zostanie naniesiony legalizacyjny znak akcyzy.

W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do mniejszych butelek o pojemności 50 ml (tzw. próbek) nie jest produkcją.

Pytanie nr 3

Wnioskodawca zamierza nabywać alkohol (whisky, wódki, koniaki) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyroby akcyzowe od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) i następnie sprzedawać go w mniejszych butelkach (tzw. próbkach). Przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe nastąpi do mniejszych butelek o pojemności 50 ml. Po napełnieniu próbek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na próbkę legalizacyjny znak akcyzy.

Wnioskodawca będzie dokonywał na życzenia klienta sprzedaży pojedynczych próbek lub sprzedaży pakietu próbek w ramach wykupionego przez klienta abonamentu.

Zgodnie z przedstawioną w pytaniu nr 2 argumentacją przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do mniejszych butelek o pojemności 50 ml (tzw. próbek) nie jest produkcją.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 Ustawy).

Ponowny rozlew alkoholu do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej od których została zapłacona akcyza w należnej wysokości, nie stanowi w myśl przepisów Ustawy produkcji alkoholu.

Ponadto wydaje się, że ustawodawca wprowadzając instytucję legalizacyjnych znaków akcyzowych oraz procedurę nabywania takich znaków przewidział możliwość ponownego rozlewu wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do innych opakowań jednostkowych, na które zostaną naniesione legalizacyjne znaki akcyzy.

Zgodnie z art. 116 ust. 3 Ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie ma prawnych przeciwwskazań, aby Wnioskodawca przygotowywał i sprzedawał pojedyncze próbki lub zestawy próbek w ramach wykupionego przez klienta abonamentu. Przy czym należy podkreślić, że na każdej próbce będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzowy (banderola).

Pytanie nr 4

Wnioskodawca zamierza nabywać alkohol (whisky, wódki, koniaki) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyroby akcyzowe od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) i następnie sprzedawać go w mniejszych butelkach (tzw. próbkach). Przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe nastąpi do mniejszych butelek o pojemności 50 ml. Po napełnieniu próbek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na próbkę legalizacyjny znak akcyzy.

Wnioskodawca będzie dokonywał na życzenia klienta sprzedaży pojedynczych próbek lub sprzedaży pakietu próbek w ramach wykupionego przez klienta abonamentu.

Przelany wyrób akcyzowy z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do tzw. próbek nie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu z uwagi na zapis art. 8 ust. 6 Ustawy. Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba, że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W konsekwencji na Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy, nie ciąży również obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Jak wskazano powyżej, czynność będąca przedmiotem wniosku nie podlega opodatkowaniu akcyzą, zatem nie powstaje obowiązek rejestracji podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do składania deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 Ustawy, gdyż nie powstanie w związku z prowadzoną działalnością obowiązek podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłączenie zakresu objętego ustawą o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 18 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2208 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), w pozycji 18 pod kodem CN 2208 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12 i 17 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • znaki akcyzy - znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
    1. podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
    2. legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl natomiast art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony; () art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego art. 16 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl natomiast art. 22 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew art. 93 ust. 2 ustawy.

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy - art. 114 ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 6 pod kodem CN 2208 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży art. 116 ust. 3 ustawy.

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy art. 116 ust. 5 ustawy.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej art. 116 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 117 ustawy:

  1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
  2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
    1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
    2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
    3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
  3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 120 ust. 1-3 ustawy:

  1. Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
  2. Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
  3. Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
    1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
    2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
    3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
    4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać napoje alkoholowe (whisky, wódka, koniak) w opakowaniach detalicznych ogólnie stosowanych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy. Następnie Wnioskodawca będzie w miejscu sprzedaży detalicznej rozlewał napoje alkoholowe z oryginalnych opakowań do mniejszych butelek o pojemności 50 ml (tzw. próbek). Wnioskodawca będzie dokonywał na życzenie klienta sprzedaży pojedynczych próbek lub sprzedaży pakietu próbek w ramach wykupionego przez klienta abonamentu. Po napełnieniu próbek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na próbkę legalizacyjny znak akcyzy.

Mając na uwadze powyższe, odnosząc się do poszczególnych wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniami, wskazać w pierwszej kolejności należy, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Równocześnie w przypadku wyrobów akcyzowych w postaci alkoholu etylowego, ustawodawca przewidział szeroki katalog czynności uznanych za produkcję alkoholu, których zaistnienie powoduje, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego oraz oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed dopuszczenie do obrotu. Nadto sama produkcja alkoholu etylowego, jako wyrobu akcyzowego wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy winna odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Niemniej od ww. zasad przewidziano również kilka odstępstw.

I tak, zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą, wyrażoną w art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Oznacza to, że co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Jak również wynika z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Tym samym ponowny rozlew alkoholu etylowego od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym produkcji alkoholu. W konsekwencji ponowny rozlew alkoholu, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych, w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Ponieważ ponowny rozlew alkoholu etylowego do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej nie jest produkcją i nie został wymieniona w art. 8 ustawy, w związku z tym ponowny rozlew nie podlega opodatkowaniu akcyzą i w stosunku do napojów alkoholowych, od których już raz został uiszczony podatek akcyzowy w należytej wysokości, nie powstanie obowiązek podatkowy. Oznacza to, że na podmiocie dokonującym ponownego rozlewu alkoholu etylowego od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie ciąży obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ani obowiązek składania deklaracji podatkowej o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Niemniej podkreślić należy, że wyroby akcyzowe w postaci alkoholu etylowego, ponownie rozlane w miejscu ich sprzedaży detalicznej podlegają obowiązkowemu oznaczeniu legalizacyjnymi znakami akcyzy.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy że:

Ad. 1

Przechowywanie w punkcie sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w opakowaniach (butelkach oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy) oraz ponowne rozlanie napojów alkoholowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (wyrobów akcyzowych od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) w inne opakowania jednostkowe, w miejscu ich sprzedaży detalicznej i naniesienie na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzowych jest zgodne z prawem podatkowym w zakresie ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za prawidłowe.

Ad. 2

Rozlew napoju alkoholowego w miejscu sprzedaży detalicznej z opakowania oznaczonego podatkowym znakiem akcyzy do jednorazowej butelki (opakowania jednostkowego) celem dalszej sprzedaży nie jest produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a tym samym nie jest czynnością podlegająca opodatkowaniu i nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego uznać zatem należy za prawidłowe.

Ad. 3

Wnioskodawca może w ramach abonamentu miesięcznego wykupionego przez Klienta przygotowywać i sprzedać zestawy zawierające butelki jednostkowe (tzw. próbki), do których w miejscu sprzedaży detalicznej przelano wyroby akcyzowe z opakowania jednostkowego zawierającego podatkowe znaki akcyzowe, o ile na każdej próbce (opakowaniu jednostkowym) będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzy. Takie działanie będzie zgodne z prawem podatkowym w zakresie ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego uznać należy za prawidłowe.

Ad. 4

Wnioskodawca nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego uznać zatem należy za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego objętego pytaniami w zakresie podatku akcyzowego i została oparta wyłącznie w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej